Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

KANE2009 skrev (2 minutter siden):

Hva trenger man å back opp? Tallene deres gir ingen mening, og man trenger ikke være konspiratoriker for å se det. Du kan jo sammenligne Russland sine dødstall med resten av landene i EU for eksempel. 

Edit: Og det har vært ørten rapporter fra "whistleblowers" om at Russland sine tall er sterkt underrapportert, spesielt dødstall ;)

Har du noe god forklaring kvifor det er så pass lave dødstall i Tyskland vs Frankerike/Italia? Kvifor det er så mye færre syke/døde i Slovakia vs Østerike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (Akkurat nå):

Man vet jo ikke sikkert. Kan det hende at "KGB/FSB" er svært flinke og har blitt engasjert til å bedrive smitteoppsporing? Blir kun ren og vill gjetning uansett for meg. Så det hadde jo vært greit å få noen nøytrale øyne til å se nærmere på Russland også. Den saken i Kina med søksmål og greier er gammelt nytt nå. Og får jo heller bli noe man kan engasjere seg i for ettertiden. Det som er viktigst nå er jo å få lært at testing faktisk funker. For Tyskland stoler man vel på?

Jau, Tyskland har ikke gitt meg så mye grunn til å ikke stole på de tallene deres, noe Russland til motsetning har. Men hva hjelper det med all verdens testing da, hvis man ikke blir immune eller lignende? For meg er det en mer presserende problemstilling.

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (3 minutter siden):

Nei, men det er utenkelig at de kun har 76 dødsfall pga. COVID19. 

Det er nok store mørketall i de fleste land, ja. COVID kom nokså seint til Russland. Med 10k smitta, er 76 dødsfall ikkje ekstremt lavt. I Australia er det 6500 smitta og 50 dødsfall, f.eks. 

Lenke til kommentar
Just now, KANE2009 said:

Jau, Tyskland har ikke gitt meg så mye grunn til å ikke stole på de tallene deres, noe Russland til motsetning har. Men hva hjelper det med all verdens testing da, hvis man ikke blir immune eller lignende? For meg er det en mer presserende problemstilling.

Erna Solberg nevnte smitteoppsporing, som et av suksesskriteriene enn så langt for Norge. Da må vel tyskerne også ha vært svært flinke på dette, med sin enormt store populasjon?

Da er det svært bedrøvende å se at Norge ikke tester like mye i øyeblikket lengre. Selv om de har lovet 100 tusen tester pr. uke nå snart.

Lenke til kommentar
aomt skrev (4 minutter siden):

Har du noe god forklaring kvifor det er så pass lave dødstall i Tyskland vs Frankerike/Italia? Kvifor det er så mye færre syke/døde i Slovakia vs Østerike?

Whataboutism at its finest. Tyskland vs Frankrike/Italia er jo mange grunner. Bedre helsesystem i Tyskland, mindre klemming/sosial kontakt generelt, befolkningsalder etc. Slovakia vs Østerrike er litt vanskeligere. Jeg vil gjette på at Slovakia tester svært få, og sannsynligvis ingen døde (det vil si at de som regnes som døde i statistikken er de med påvist COVID19 før de dør). Slovakia er heller ikke blant de landene jeg regner som mest pålitelig akkurat.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
Quote

INVISIBLE EPIDEMIC OF HEPATITIS C IN RUSSIA

Quote

The incidence is also growing. Hepatitis C has long gone out of socially disadvantaged groups to the “general population.” The virus may be transmitted through non-sterile equipment in a dentist’s office, nail salon or during any medical surgery involving contact with blood. At the same time, affected by this severe disease, people often lack reliable information about the virus, not to mention the opportunity to receive effective treatment.

http://afew.org/eecaaids2018/hepatitis-c-russia-eng/

Greit å være klar over når man kaller helsetjenesten i Russland for å være helt ok. Noe den jo snarere ikke er, riktig enda!

Mange autoklaver i Norge blir også levert med en ekstra vakuumfunksjon, som jobber slik at kriker og kroker på utstyret får seg en varmemassering også. Dvs. det pumpes vakuum av og på en stund, elns..

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Erna Solberg nevnte smitteoppsporing, som et av suksesskriteriene enn så langt for Norge. Da må vel tyskerne også ha vært svært flinke på dette, med sin enormt store populasjon?

Da er det svært bedrøvende å se at Norge ikke tester like mye i øyeblikket lengre. Selv om de har lovet 100 tusen tester pr. uke nå snart.

Ah, nå ser jeg hvor du ville med dette. Ja, smittesporing er jo viktig det, absolutt, og situasjonen i Norge er ikke veldig betryggende sånn sett. Hadde vi bedrevet noen form for smittesporing her så hadde det vært store klager om personvern og at Norge er det nye Nord Korea.

aomt skrev (15 minutter siden):

Det er nok store mørketall i de fleste land, ja. COVID kom nokså seint til Russland. Med 10k smitta, er 76 dødsfall ikkje ekstremt lavt. I Australia er det 6500 smitta og 50 dødsfall, f.eks. 

Vi blir nok ikke enige om dette her dessverre. 76 dødsfall på 10k smitta er i mine øyne ekstremt lavt, spesielt i et land med dårlig helsevesen og lang grense til Kina. Til sammenligning har Norge 6,2k smittede med 108 døde. Gjennomsnitts og median alder er cirka samme, men levestandard og kvalitet på helsevesenet er vesentlig bedre i Norge.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (2 minutter siden):

Gidder du ta en kjapp oppsummering? Veldig usikker på om jeg har BCG, har ikke noe svært arr på armen.

Er du født før 95 så har du BCG. Det er et stikk høyt på skulderen og du fikk det i ca 9. klasse. 

Saken går på at der er korrelasjon mellom lav dødsrate og BCG-vaksine i lands vaksineprogram. Problemet er selvsagt at mange land er i forskjellige faser og land hvor man typisk har vaksinen er i den tredje verden hvor rapportering kan være dårlig. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (Akkurat nå):

Er du født før 95 så har du BCG. Det er et stikk høyt på skulderen og du fikk det i ca 9. klasse. 

Er født før 95, men flyttet fra Norge før 9 klasse så jeg tror faktisk ikke jeg har fått det. Men uavhengig. hva sier rapportene? Lavere sjanse for å utvikle alvorlig sykdom dersom man har tatt BCG?

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Russland har helt u-ok helsetjeneste også da. F.eks. så kan du bli infisert av hepatitt bare du legger deg under kniven der borte. De har for dårlig autoklavering rett og slett. Viruset krever ekstrem temperatur over tid for å drepes.

Kjenner leger både i USA, Noreg og Russland. Har vert borti helsevesenet i alle tre land (og flere andre, for den slags skyld). USA er fantastisk OM du har rett forsikring. Ingen forsikring - null helsevesenet. Teste for COVID - 30.000kr. Behandling for COVID (enkel innleggelse - 300.000kr+++). 

Skal eg samanlikne ei øde bygd i Noreg vs Russland, så er Noreg lysår foran. Det blir liksom F22 mot pil og bue.

Skal vi samanlikne bra sjukehus i Moskva vs Noreg, så vinner Russland lett. Har du råa/kontakter i Russland, får du mye bedre behandling der. 
Litt verre for "vanlige" folk, da ein må betale for den beste behandlingen. På den andre sia, så er det aldri meir enn eit par ukers kø der borte. I Noreg tar det jo uker/månader for å ta røntgen - der får ein ta det på dagen. Skal ein få time/behandling med spesialist i Noreg, tar det fort 6-24 månad.
Ein eg kjenner skulle ta kneoperasjon - fotball skade, trur det var på Ullevål, men er usikker. Det var ca 10 år sia, så eg husker ikkje alle detaljer, men long story short - han ble operert i feil kne. Den blir aldri helt perfekt nå.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, KANE2009 said:

Gidder du ta en kjapp oppsummering? Veldig usikker på om jeg har BCG, har ikke noe svært arr på armen.

Jeg har BCG-vaksinen innabords, og fikk aldri dette arret. Har ikke fått utført strekene testen i voksen alder, så jeg vet jo ikke hvilken immunitet jeg har opparbeidet. Gir denne vaksinen alltid livslang beskyttelse?

Har tatt en titt i vaksinekortet, og det ser ut til at det har blitt gjort strektesting i ung alder, lenge før 9-klassetrinnet. Skal jeg tippe så er det muligens et ledd i smittemonitorering. Fikk vel også BCG-vaksinen som alle andre i 9-klasse.

Og, Sexylubb1 hadde lenke til en artikkel som beskrev at det finnes flere stammer av BCG. Samt man har jo også hørt om multiresistente BCG-stammer som florerer i våre dager.

Kan man revaksineres, eller går kroppen av skaftet da? Er det en slik rifter i huden og svekkede bakterier som er måten å revaksineres på? Hva dersom en skal få nye BCG-stammer inn i immunforsvaret, vil man da få det via sprøyte?

Endret av G
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (1 minutt siden):

Gidder du ta en kjapp oppsummering? Veldig usikker på om jeg har BCG, har ikke noe svært arr på armen.

Det er vel slik at ein får ein svull nokre veker etter vaksinasjonen, men eg trur ikkje ein får noko varig arr etter det.

Sexylubb1 skrev (9 minutter siden):

https://edition.cnn.com/2020/04/09/health/tuberculosis-bcg-vaccine-coronavirus/index.html

Ny artikkel om BCG-vaksine. (Er vel omtrent samme info som forrige uke, men nye tester på gang). 

Dersom dette er noko i burde Norge vere godt rusta, sidan denne vaksina var ein obligatorisk del av barnevaksinasjonsprogrammet fram til for ikkje så mange år sidan.

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (9 minutter siden):

Er født før 95, men flyttet fra Norge før 9 klasse så jeg tror faktisk ikke jeg har fått det. Men uavhengig. hva sier rapportene? Lavere sjanse for å utvikle alvorlig sykdom dersom man har tatt BCG?

Lavere dødsrate. Equador er eneste land hvor man ikke fikk den som standard i søramerikanske, feks. 

Siden det er snakk om Russland her, så har man fått vaksinen der. Sverige, Italia og Spania har ikke... 

Etter å ha sjekket så har Sverige hatt det en mindre periode mens i Spania så varierer det mellom statene. 

Endret av Sexylubb1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (7 minutter siden):

Ah, nå ser jeg hvor du ville med dette. Ja, smittesporing er jo viktig det, absolutt, og situasjonen i Norge er ikke veldig betryggende sånn sett. Hadde vi bedrevet noen form for smittesporing her så hadde det vært store klager om personvern og at Norge er det nye Nord Korea.

Vi blir nok ikke enige om dette her dessverre. 76 dødsfall på 10k smitta er i mine øyne ekstremt lavt, spesielt i et land med dårlig helsevesen og lang grense til Kina. Til sammenligning har Norge 6,2k smittede med 108 døde. Gjennomsnitts og median alder er cirka samme, men levestandard og kvalitet på helsevesenet er vesentlig bedre i Norge.

Kva har langt grense til Kina å gjøre med saken? Så fremt ein holder 1 meters avstand til andre, er ein nokså safe, ifølge FHI. Trur ikkje det er mye direkte kontakt mellom Russere/Kinesere på grensa. Det er ca 3000km frå Wuhan til nærmaste grensa med Russland. Det blir berre dumt om du skal bruke slike argumenter.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det er vel slik at ein får ein svull nokre veker etter vaksinasjonen, men eg trur ikkje ein får noko varig arr etter det.

Dersom dette er noko i burde Norge vere godt rusta, sidan denne vaksina var ein obligatorisk del av barnevaksinasjonsprogrammet fram til for ikkje så mange år sidan.

Det er viden skrevet om dette arret. Såpass at det FHI faktisk måtte avkrefte at det var derfor de gikk bort fra BCG vaksinen faktisk: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/n3B5n/bcg-sproeyten-er-historie

Men det ser ut som det er mange som ikke får det også, så det er vel blitt en slags urban legende med grobunn i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (1 minutt siden):

Det er viden skrevet om dette arret. Såpass at det FHI faktisk måtte avkrefte at det var derfor de gikk bort fra BCG vaksinen faktisk: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/n3B5n/bcg-sproeyten-er-historie

Men det ser ut som det er mange som ikke får det også, så det er vel blitt en slags urban legende med grobunn i virkeligheten.

Det har vel kanskje litt å seie kor heldig/uheldig ein er. Dersom ein får ein svull uansett årsak vil nokre ha lettare for å få arr enn andre. Eg hugsar at eg fekk ein svull etter ei stund, men eg trur ikkje at eg har noko arr. Dette er over 25 år sidan, og eg har aldri tenkt på dette sidan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...