Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (15 minutter siden):

3. Bruk oljefondet til å tiltrekke utenlandsk betalt helsepersonell til landet.

Nå var det jo på nippet at Iran fikk tiltrukket seg en tropp med norsk helsepersonell og utstyr for å bidra hos dem, men det var vist lite populært og turen ble avlyst i siste liten. Hvorfor skulle det være noe mer populært i andre land å sende sine helsearbeidere til oss? Jeg synes bare det er et ganske kynisk forslag der man bruker penger for å forbedre vår situasjon på andres bekostning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Simen1 said:

Nå var det jo på nippet at Iran fikk tiltrukket seg en tropp med norsk helsepersonell og utstyr for å bidra hos dem, men det var vist lite populært og turen ble avlyst i siste liten. Hvorfor skulle det være noe mer populært i andre land å sende sine helsearbeidere til oss? Jeg synes bare det er et ganske kynisk forslag der man bruker penger for å forbedre vår situasjon på andres bekostning.

Nevnte jo Kina, som nå muligens har overkapasitet på helsepersonell, om en skal tro på ryktene om at pandemien er på tilbakegang der da. En behøver jo ikke å ansette italienere og spanjoler eksempelvis. Det går jo an å ha litt etiske spilleregler.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Kan hende Kina har noen til overs? De har jo allerede reist frivillig til Europa og trådd til hos de som har det verst.

i så fall er det land der ute som trenger en håndsrekning mer enn oss.

Dessuten har vi en "reserve" på 8 000 helsearbeidere i karantene, som gradvis sluses tilbake i jobb. Endel av dem skal "oppgraderes" faglig til intensiv-pleie.

Lenke til kommentar
Just now, Miri said:

Er det så mange av dem, da? Norge har vel flokkimmunitet for alle barnesykdommer, det vil si at over 90 prosent av befolkningen har tatt vaksinen. Det er noen uvaksinerte lommer blant innvandrerbefolkningen, men dette utgjør ingen stor fare for andre enn dem selv.

Det vil nok ikke være så mange i Norge, men tenker de er blitt litt flere etter svineinfluensa vaksinen som ga en bitteliten andel narkolepsi. Tingen er at det kan fort bli mange forskjellige vaksiner på markedet, og en massiv (des)informasjonskrig i sosiale media. Godt hjulpet av trollfabrikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt ikke kommet til bunns i om at mRNA konseptet for vaksiner er trygt i seg selv som metode for cellene våre i kroppen.

Jeg ønsker bare å få vite om det finnes noen som helst fare med det som en burde visst om nå.

Det beste eksempelet jeg har kommer over (jeg er ikke helsepersonell) - for fare jeg har sett er denne video, hvor det prates om ukontrollert vevsvekst i hjertet der det ble gjort forsøk med tilfriskning av ødelagt hjertevev. Ble sagt noenlunde i midten et sted. Har postet nøyaktig tidspunkt for svært lenge siden tilbake i denne lange diskusjontrås før en gang:

Spoiler

 

EDIT:

Har nok bommet på valg av video. Må ha vært en annen video nevnt i sammen med denne video i spoiler. Fader, vet ikke om jeg orker å kikke tilbake i tråden nå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

Dessuten har vi en "reserve" på 8 000 helsearbeidere i karantene, som gradvis sluses tilbake i jobb. Endel av dem skal "oppgraderes" faglig til intensiv-pleie.

7000, flisespikking men det går riktig vei. Forhåpentligvis får helsearbeiderne kursing når de er i hjemmekarantene, pluss at de som faktisk gjennomgår corona i karantenen sin vil være ekstra ettertraktet senere siden de blir immune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Merkelig avgjørelse. Hvorfor ikke muntlig eksamen der det er mulig og hjemmeeksamen (med bøker) der det er mulig? Jeg forstår stadig mindre hvorfor skolesystemet har kjørt så lenge i et spor der man ikke skal ha tilgang på bøker, nett og kommunikasjon. Det er jo stikk motsatt av det man opplever når man skal utøve kunnskapene sine senere i livet. Dette er kanskje et godt tidspunkt å ta et steg tilbake og prøve å gjøre det systemet vi har nå mer relevant for yrkeslivet.

Fordi «hjemmeeksamen» i stor grad vil bety at mange ikke gjør eksamenen selv, men får veldig mye hjelp. Eventuelt bare betaler noen andre til å gjøre den. Verdien av en hjemmeeksamen i VGS vil være så lav at det er like greit å droppe den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Ja, men det avhenger også av at tilgangen på mat blir mer normal etter hvert. Må man være i en konsentrasjonsleir i 7 år, har det ikke lengre noe å si at man hadde 15 kg ekstra å tære på i starten. Samme med "vanlig" hungersnød. Men butikkene sier jo at det ikke er dårlig tilgang på mat, i denne omgang. 

Dette er også en "status" som kan være vanskelig å forholde seg til. De sier som vist at det ikke er dårlig tilgang nå men vi får egentlig ikke noe annet enn en type sort/hvitt status på hvordan det står til med matreservene.

Man kan risikere å havne i en situasjon hvor man på noen få døgn går fra "vi har god tilgang på mat til kundene våre" til "nå har vi ikke lenger god tilgang og er tomme for en del varer". Butikker her i området er stadig tomme for enkelt ting nå og jeg ser parkeringsplassene ved matbutikkene halvfulle hver gang jeg tar meg en tur ut på sykkel (for å trimme og luftes) både på formiddag og ettermiddag kl. 9 og 14ish.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Simen1 said:

Nå var det jo på nippet at Iran fikk tiltrukket seg en tropp med norsk helsepersonell og utstyr for å bidra hos dem, men det var vist lite populært og turen ble avlyst i siste liten. Hvorfor skulle det være noe mer populært i andre land å sende sine helsearbeidere til oss? Jeg synes bare det er et ganske kynisk forslag der man bruker penger for å forbedre vår situasjon på andres bekostning.

Enig og derav stilte jeg meg litt undrende til om Nato kan hjelpe Italia når alle land før eller siden og noe sannsynlig vil være i samme situasjon?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (2 minutter siden):

Fordi «hjemmeeksamen» i stor grad vil bety at mange ikke gjør eksamenen selv, men får veldig mye hjelp. Eventuelt bare betaler noen andre til å gjøre den. Verdien av en hjemmeeksamen i VGS vil være så lav at det er like greit å droppe den.

Jeg skrev ikke "for alle fag". Det er fag der muntlig passer bedre nettopp av de grunnene du nevner. I andre fag passer ingen av delene, men i noen fag bør det kunne være en passende eksamensform. F.eks i fag der man må skrive utfyllende forklarende svar. Med digitale innleveringer er det utrolig lett å søke etter kopi-tester, mens det er vanskelig å finne noen til å gjøre jobben for seg. Fjordårets studenter vil antagelig allerede ha glemt mye og må bruke unødvendig mye tid på å finne gode svar. Årets studenter vil være opptatt med sin egen oppgave og kan som nevnt ikke kopiere den fordi det avsløres veldig lett.

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Jeg skrev ikke "for alle fag". Det er fag der muntlig passer bedre nettopp av de grunnene du nevner. I andre fag passer ingen av delene, men i noen fag bør det kunne være en passende eksamensform. F.eks i fag der man må skrive utfyllende forklarende svar. Med digitale innleveringer er det utrolig lett å søke etter kopi-tester, mens det er vanskelig å finne noen til å gjøre jobben for seg. Fjordårets studenter vil antagelig allerede ha glemt mye og må bruke unødvendig mye tid på å finne gode svar. Årets studenter vil være opptatt med sin egen oppgave og kan som nevnt ikke kopiere den fordi det avsløres veldig lett.

 

Plagiat er ikke alltid lett å avsløre om det gås grundig inn for å skrive om innholdet med egne ord og man varierer takten fra orginalteksten. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (4 minutter siden):

Plagiat er ikke alltid lett å avsløre om det gås grundig inn for å skrive om innholdet med egne ord og varierer takten fra orginalteksten. 

Jeg er klar over at det er teknisk mulig, jeg sier bare at det er vanskelig å unngå å bli avslørt i en del fag. Jeg sier ikke at det er 100% vanntett eller egnet for alle fag. Det er lov å bruke hodet på hvilke fag det er aktuelt for. Høy risiko for å bli avslørt vil nok være avskrekkende for mange av de som leker med tanken. For andre fag kan det som sagt være mer aktuelt med enten muntlig eksamen eller å bruke standpunktkarakter. Jeg er bare overrasket over at de har bestemt at én løsning er best for alle fag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

  

13 minutes ago, Rasjonelt said:

 

Virker som alle øvelser som utføres har liten eller ingen verdi når ting først skjer. Man virker jo like "uforberedt" i slike tilfeller uansett spør du meg. Øvelser i andre henseende vet man har god effekt så hvorfor ikke på slike områder?

Det som er ennå litt mer underlig er at det pågikk en stor øvelse i oktober 2019 (ikke i norsk regi) hvor man simulerte en global pandemi med ground zero og utbrudd fra grisebønder i brazil. Google Event-201.

Hvorfor utøver man disse øvelsene og analysene om det ikke er for å gjøre samfunnet forberedt?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg er klar over at det er teknisk mulig, jeg sier bare at det er vanskelig å unngå å bli avslørt i en del fag. Jeg sier ikke at det er 100% vanntett eller egnet for alle fag. Det er lov å bruke hodet på hvilke fag det er aktuelt for. Høy risiko for å bli avslørt vil nok være avskrekkende for mange av de som leker med tanken. For andre fag kan det som sagt være mer aktuelt med enten muntlig eksamen eller å bruke standpunktkarakter. Jeg er bare overrasket over at de har bestemt at én løsning er best for alle fag.

Hvilke fag skal man ha skriftlig og hvem skal man ha muntlig i da? Skal man følge dagens inndeling der noen fag bare er muntlig? Jeg er enig i at dette absolutt kunne ha blitt gjennomført på en eller annen måte, men som lærer selv tenker jeg, oppi alt sammen, at det er like greit. Det er også snakk om høyst varierende undervisning og læring når fram mot eksamen i tillegg til den tidligere nevnte hjelpen man får hjemmefra som kan være veldig urettferdig for noen. Noen elever bor også under særs krevende forhold med masse søsken som løper rundt. Skal de avgjøre deler av sin fremtid i et sånt kaos?

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (35 minutter siden):

  

 

Virker som alle øvelser som utføres har liten eller ingen verdi når ting først skjer. Man virker jo like "uforberedt" i slike tilfeller uansett spør du meg. Øvelser i andre henseende vet man har god effekt så hvorfor ikke på slike områder?

Det som er ennå litt mer underlig er at det pågikk en stor øvelse i oktober 2019 (ikke i norsk regi) hvor man simulerte en global pandemi med ground zero og utbrudd fra grisebønder i brazil. Google Event-201.

Hvorfor utøver man disse øvelsene og analysene om det ikke er for å gjøre samfunnet forberedt?

Jeg tipper det har med kost-nytte å gjøre.. Det vil være ufattelig dyrt å til enhver tid være forberedt på en pandemi, kan feks ikke ha 15.000 intensivplasser i bakhånd osv. Så derfor får man heller en x ganger så dyr lærepenge nå, på hvorfor det lønner seg å være forberedt.... 

Jeg tipper, at neste tegn til pandemi, så vil tiltak vi nå ser, bli iverksatt med en gang man hører om det, altså, man innfører strikte innreise regler, karantener ved ankomst og bred testing og isolasjon så fort man kan.  

Så dyrt som dette blir for verden, så tenker jeg at man i fremtiden nok vil ha ett helt annet syn på det å være forberedt på syldommer man ikke har immunitet mot...  helt til det er lenge sia sist og forrige pandemi er glemt,

Vi klarte det i perioden etter 2.verdenskrig, det ble bygget bomberom og slikt i ALLE bygg på en viss str osv, så ble de neglisjert og nå har vi ikke nok bomberom. Slikt burde også vært opprettholdt siden kostnaden allerede har vært tatt ved å bygge de, men det blir det ikke. Ved en atomkrig, eller storkrig, så er vi igjen totalt uforberedt, fordi vi har "glemt" at det kan skje. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Baranladion said:

Jeg tipper det har med kost-nytte å gjøre.. Det vil være ufattelig dyrt å til enhver tid være forberedt på en pandemi, kan feks ikke ha 15.000 intensivplasser i bakhånd osv. Så derfor får man heller en x ganger så dyr lærepenge nå, på hvorfor det lønner seg å være forberedt.... 

Jeg tipper, at neste tegn til pandemi, så vil tiltak vi nå ser, bli iverksatt med en gang man hører om det, altså, man innfører strikte innreise regler, karantener ved ankomst og bred testing og isolasjon så fort man kan.  

Så dyrt som dette blir for verden, så tenker jeg at man i fremtiden nok vil ha ett helt annet syn på det å være forberedt på syldommer man ikke har immunitet mot... 

Vi klarte det i perioden etter 2.verdenskrig, det ble bygget bomberom og slikt i ALLE bygg på en viss str osv, så ble de neglisjert og nå har vi ikke nok bomberom. Slikt burde også vært opprettholdt siden kostnaden allerede har vært tatt ved å bygge de, men det blir det ikke. Ved en atomkrig, eller storkrig, så er vi igjen totalt uforberedt, fordi vi har "glemt" at det kan skje. 

Korrekt. De fleste eldre bedriftsbygg jeg har vært innom som har bomberom så er de satt ut av spill ved å fungere som rekvisitalager for utgåtte kontormøbler, gamle papirarkiver, byggematerialer ol.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Korrekt. De fleste eldre bedriftsbygg jeg har vært innom som har bomberom så er de satt ut av spill ved å fungere som rekvisitalager for utgåtte kontormøbler, gamle papirarkiver, byggematerialer ol.

Jepp, jeg hadde også ett slikt på min gamle arbeidsplass. Der lå også instrukser og inventarliste. Det skulle være så og så mange liter ferskt vann, så og så mange kasser til "toalett" osv osv. Vi er helt uforberedt på en atomkrig nå, for det kommer jo ikke til å skje...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vaksine mot corona-viruset ligge rett foran nesen vår, ute i hagen?

I middelalderen trodde man at blomster og planter som lignet på den plagen du hadde, ville hjelpe mot nettopp denne tilstanden. F.eks. en plante med hjerteformede blader, ja den var fin for vondt i hjertet. Eller et spydspiss-formet blad, det kunne kurere sårskader etter kamp. Osv. Noe av det fungerte vel, og utgjør såkalt folkemedisin/kjerringråd den dag i dag.

Hvis vi bruker samme assosiasjon-tilnærming, til covid-19 viruset, kan disse virke lovende

Z13J2Ie.png
qBYNiUi.png
OmOvGXT.png

på den annen side, siden det er uprøvd, risikerer man å daue av det også, så er et tveegget sverd :grin2:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...