Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (19 minutter siden):

når det blåser stiv kuling som her nå, tenkte jeg at viruset kan fyke rundt helt vilt i luften og smitte folk veldig. Mulig det er en overdrevet tanke, men den slo meg hvertfall.

virker plausibelt spør du meg.

den der 3-meters regelen man liksom skal holde for å være trygg, får vi ta med ei  klype salt. Tror ikke den forhindrer noen fra å bli smittet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (29 minutter siden):

Sykehuset planlegger for samme scenario som FHI: At 2,4 millioner nordmenn vil bli smittet. Det betyr et pasientgrunnlag på 240.000 for Ahus.

Av disse vil 2400 havne på sykehuset, og 600 vil trenge intensivbehandling.

Hvorfor antar de at bare 1% vil trenge innleggelse? Tallet er minimum 10x det. Antagelig høyere. 
 
Så det de sier er at det er mer enn 20k smittede i Norge nå? 

Fordi "de" er fagpersonell og ikke hysteriske forumbrukere i full panikk.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (23 minutter siden):

Leste et sted, at viruset kan holde seg i små fuktige bobler i luften i ja, var det timer?
Men at de faller ganske fort til bakken. Men når det blåser stiv kuling som her nå, tenkte jeg at viruset kan fyke rundt helt vilt i luften og smitte folk veldig. Mulig det er en overdrevet tanke, men den slo meg hvertfall.

Det du snakker om er aerosoler. Er det samme som de vanlige veskedråpene man skaper mens man nyser eller hoster, bare mye mye mindre. Sistnevnte er så tunge at de faller til bakken innenfor en meter, så er i utgangspunktet kun direkte farlig for folk som omgås veldig tett, eller for folk i helsevesenet som behandler syke på nært hold.

Aerosoler derimot er så små at de holder seg svevende i lengre perioder. Vi snakker så små at et munnbind ikke gir deg beskyttelse for det. Kommer inn uansett! Det er kun påvist at corona overlever i denne tilstanden, ikke at man faktisk finner spor av det i praksis. Er gjort masse tester på sykehus, osv, uten at man har klart å finne aerosoler med corona i lufta.

Du trenger ikke tenke på dette utendørs! Det blir som å være redd for å fly! Men innendørs, spesielt i mindre rom, er det noe helt annet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (3 minutter siden):

Har noen en idé hvor mange som faktisk er smittet tilsammen i Norge per nå?

 

Elgen-Hansi skrev (50 minutter siden):

Rundt 40 000 har rapportert inn symptomer på luftveisinfeksjon til myndighetene. Tar vi utgangspunkt i samme corona-forekomst her som blant de testede vil det si at vi har rundt 1600 smittede i tillegg til de bekreftede. I tillegg er det sikkert en del som ikke har rapportert inn.

Også kommer de asymptomatiske på toppen, dog om dette er snakk om 2% eller 80% er fortsatt uvisst.

Angående bare gamle og syke i tallene for dødsfall, folk som uansett kanskje ikke haddde overlevd så lenge, så er det jo bare å se til kina og italia. Å være i risikosonen betyr ikke nødvendigvis at man ikke hadde 20-30-40 år igjen å leve...

Bare lek med tallene selvfølgelig, dette er det jo ingen som vet.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (13 minutter siden):

Om legenes vurderinger, så er det visst slik at de kobler respirator til dem som har et håp om å komme seg igjen. De som har underliggende sykdommer blir ikke koblet til respirator. Etter det som jeg har lest de siste dagene. For poenget er at en pasient skal komme seg igjen og puste selv. 

Derfor høres det litt rart ut at det skal være for sent for dem som har pustevansker og får ekstra oksygen. Sier ikke at de ikke får senskader, men det blir da skrevet ut en del slike pasienter?

Tror du tolker det feil. Er ikke slik at underliggende sykdom (eller alder) i seg selv diskvalifiserer fra å få respirator.

Det er hele totalbildet hos pasienten som skal avveies. Sånn sett kan en 75-åring med "underliggende" allikevel ha bedre prognose enn en 40-åring med masse problematikk, som ikke kan nyttiggjøre seg behandlingen.

men dette scenario (om å måtte velge type pasienter) var vel noe som først blir aktuelt hvis kapasiteten blir sprengt, så vidt jeg husker?

Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Edit: ikke for å være så jævlig selvopptatt. Mest for at jeg synes det er smått fascinerende kunnskap og sånn. Og for å bevise at jeg ikke farer med tullprat. Så her:

rs1128535(G-G).thumb.jpg.e3de83910ee72dc56ac3b97b2ae6ed73.jpg

*bump* for å vise at jeg ikke farer med tullprat ??️

 

Spoiler

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Simkin said:

Fordi "de" er fagpersonell og ikke hysteriske forumbrukere i full panikk.

Men det de antar kan umulig stemme med virkeligheten. La oss se litt mer på tallene. Med 1% innlagte med dagens tall så var det faktisk 20k smittede for to uker siden! Justere for inkubasjonstiden og sykdomstid. Tar tid før de verste symptomene inntreffer. 

Vet ikke hvor mange av de innlagte de antar at dør, men la oss si 25%. Altså antar de at 0.25% dør. Dette hører selvsagt ingensteds hjemme. Helt på jordet og milevis unna selv de mest optimistiske anslagene. 

Tenk på det... 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Det er ikke snakk om å få bestilt seg iPhone, men det er mange som ikke har råd til å betale hverken hus eller regninger. 

Vi må alle regne med å gå ned i livstandard etter dette, det er nå ikke lenger til å unngå, verden kollapser økonomisk. Mye må bygges opp fra start igjen, ting som ikke er nødvendig for å holde livet igang må vike. For meg personlig er det helt greit, jeg trenger ikke to biler, hytte, iPhone og Spania tur 2 ganger i året. Klarer meg med en bolig og en sykkel... Må jeg begynne å jobbe som hjelpegutt til bonden er dette også helt greit, kan fort ende personlig konkurs også, da er det bare å brette opp armene og starte på nytt. Vi har en olje formue og har kapital til å restarte hele landet uansett. Livet handler om alt annet enn ting og penger for min del, er villig til å ofre det for at noen skal få leve lenger, bare at min kreftsyke far kan få se sine barnebarn en siste gang er verdt det alene.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Men det de antar kan umulig stemme med virkeligheten. La oss se litt mer på tallene. Med 1% innlagte med dagens tall så var det faktisk 20k smittede for to uker siden! Justere for inkubasjonstiden og sykdomstid. Tar tid før de verste symptomene inntreffer. 

Vet ikke hvor mange av de innlagte de antar at dør, men la oss si 25%. Altså antar de at 0.25% dør. Dette hører selvsagt ingensteds hjemme. Helt på jordet og milevis unna selv de mest optimistiske anslagene. 

Tenk på det... 

Ikkesant. Kan du ikke ringe de å få ordna opp i de tallene med en gang? Sikkert noen der som har litt av hvert å lære fra deg.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Theo343

Godt men svært sent!

Quote

OSLO ÅPNER SYV FEBERKLINIKKER

Mandag åpner Oslo kommune syv feberklinikker for å sørge for sikker undersøkelse av pasienter ved mistanke om corona-smitte.

Seks av klinikkene åpner mandag, mens den siste åpner onsdag, skriver kommunen i en pressemelding.

Hensikten er at mennesker som opplever symptomer kan henvises til undersøkelse ved feberklinikkene når telefon eller videomøte med fastlegen eller corona-telefonen ikke er tilstrekkelig. Klinikkene har derfor ikke et «drop-in»-tilbud.

VG-nyheter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har ett vettu svar på dette:

Norge regner med at 2.4 millioner skal bli smittet, og de planlegger for dette scenarioet. Men vis man tar en liten titt mot Italia så vil jo dette være komplett idioti og ende med masse død, sykehusene vil få sin kapasitet sprengt 1000x, det er jo galskap! 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (Akkurat nå):

Er det noen som har ett vettu svar på dette:

Norge regner med at 2.4 millioner skal bli smittet, og de planlegger for dette scenarioet. Men vis man tar en liten titt mot Italia så vil jo dette være komplett idioti og ende med masse død, sykehusene vil få sin kapasitet sprengt 1000x, det er jo galskap! 

Stikkord: totalt over tid. Ikke samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (6 minutter siden):

Er det noen som har ett vettu svar på dette:

Norge regner med at 2.4 millioner skal bli smittet, og de planlegger for dette scenarioet. Men vis man tar en liten titt mot Italia så vil jo dette være komplett idioti og ende med masse død, sykehusene vil få sin kapasitet sprengt 1000x, det er jo galskap! 

2,4 millioner over TID. Ikke på 3 uker. 

Det er jo det som er strategien nå, å stoppe dette lar seg ikke gjøre uten at store deler av økonomien i Norge går rett til helvette. 

Vaksine mest sannsynlig på plass neste år. 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Nå har dødsøkningen nådd 14 % på worldometeret

https://www.worldometers.info/coronavirus/#coronavirus-deaths-log

 

Quote

Sykehuset Innlandet oppretter koronaavdelinger på alle sine somatiske sykehus

Planene gjelder sykehusene i Elverum, Gjøvik, Hamar, Lillehammer og Tynset, skriver Østlendingen.

– Vi har planer for egne koronaavdelinger på sykehusene. Jeg kan ikke si noe mer konkret nå, for dette er foreløpig på planstadiet. Vi ser for oss å bruke alle sykehusene. Omfanget er avhengig av hvor mange pasienter vi får inn, opplyser administrerende direktør Alice Beathe Andersgaard.

(©NTB)

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar

Tid hjelper ikke dersom 2.4 mill. smittes, det vil bli en katastrofe uansett, vi må ha mange mange tiår på oss for å klare å behandle alle de syke, dersom det skal strekkes ut over tid.

Det som i det minste blir helt åpenbart i en slik krise som dette, er at det er svært få som forstår enkel matematikk, og konsepter som eksponentiell stigning, enten det, eller så fortrenger de det, i håp om at dette vil gå bra.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...