Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

failern skrev (22 minutter siden):

Om vi isolerer de over 60 (det nøyaktige tallet kan diskuteres) OG de med underliggende sykdommer, hvor mange kan vi forvente dør/blir alvorlig syke da? Svaret er forsvinnende få (se også data jeg presenterte tidligere)

 

Hvor lenge mener du vi skal isolere disse?
Har du en plan over hva som skal skje når de ikke lengre skal isoleres, er det flokkimmunitet vi skal vente på, vaksine, eller bare for å utsette at de blir syke, eller hva ?

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
failern skrev (38 minutter siden):

Jeg takker for ydmykheten, dog du har selvfølgelig ikke fornærmet meg. Jeg reagerte simpelthen på mangelen på forståelse av data og hva som har effekt og ikke. Om du påstår at du lytter til fagfolk så må du faktisk gjøre det også. Norges fagfolk foreslo ikke de strenge tiltakene regjeringen innførte. De mener hytteforbudet er tull (WHO også) og at stengingen av landegrensene ikke er så effektivt som man skal ha det til. Desverre så ble regjeringen satt i en "umulig" posisjon da de måtte vise "handlekraft". Interessant nok trengte ikke den svenske regjeringen å gjøre dette, vi får se hvordan det går der.

Basert på hva fagfolkene sier så foreslår jeg en rekke tiltak som har samme hensikt, men er mye mer skånsomt for samfunnet. Ideologien er den samme: flatten the curve, og dette er det mer eller mindre universal enighet om er den _eneste_ løsningen. Stopper man smitten helt er man "garantert" en ny oppblomstring.

Jeg sier altså at samfunnet må fortsette å rulle, normale, unge, friske folk må gå på jobb (jobb hjemmefra er dog genialt og bør absolutt foretrekkes!). Skoler bør holde åpent. Man bør fortsette det strenge fokuset på hygiene (dette er uten tvil det viktigste tiltaket vi har). Den radikale delen av min plan er at man må (på en eller annen måte) isolere de eldre og de med underliggende sykdommer. Hvordan det bør gjøres kan diskuteres, men ideen er at samfunnet fortsetter å forsyne de med nødvendige artikler samtidig som man får kontroll på smittespredning blant den svake delen av befolkningen. Desverre kan dette tolkes noe "ekstremt" og ingen vil vel bli stemplet som "svak". Derfor må myndighetene overbevise folk om at dette faktisk er den løsningen som er mest skånsom for samfunnet. 

Effekten blir da at "ingen" av de isolerte blir smittet og dertil blir det svært få innlagte fra denne gruppen. Viruset går sin gang i befolkningen som alle andre virus og man behandler de tilfellene som blir alvorlige. Herdimmunitet oppnås (kanskje allerede på 50-60% da med de andre smittetiltakene vil man redusere R0 kraftig). Om dette mot formodning skulle være noe som smitter igjen (ingen indikasjoner så langt) så får man stå den av til vaksinen kommer.

Det er vanskelig å arumentere mot en slik strategi. Men all erfaring jeg har sier meg at for å få friske 60 åringer i isolat må det mye organisering til. De må få brakt dagligvarer, klær og alt annet de behøver bragt til seg. De må ha mulighet for å bli testet i større omfang enn nå. De må kunne ferdes ute (med beskjed om sosial distanse), gamlehjem må holdes isolert. Egne tiltak for besøkende og strenge tiltak for de ansatte. Alt dette kan være en mulighet, men hvis stat og kommune skal få dette til trenger de hjelp. Denne hjelpen finnes ikke enda. Vi har ikke en beredskaps gruppe som står klar. Militæret er ikke godt egnet for å gjøre det. Helsetjenesten er det beste organet vi har. Akkurat nå jobber de på spreng og alt vi gjør nå er å styre inngangen slik at vi ikke kommer i vranglås. Men det kan bli en realitet når vi har mer data og fått dette under mer kontroll. Vi ønsker ikke å drepe folk. Ingen av oss.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Delvis said:

Passerer på så lang avstand som mulig, men veiene har jo bare en viss bredde. Skal man gå utav veien når man møter noen som kommer med hund da? De har jo en lang stropp sånn at hunden når bortil deg likevel :shrug:

Yepp, hunder kan få korona. En må passe seg for alt ...

Hund testet positivt for coronavirus
Blir plassert i karantene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hund-testet-positivt-for-coronavirus/72192015

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

 

Hvor lenge mener du vi skal isolere disse, har du plan over hva som skal skje når de ikke lengre skal isoleres, er det flokkimmunitet vi skal vente, vaksine, eller bare for å utsette at de blir syke, eller hva ?

Poenget med tiltakene er å spre smitten utover et lengst mulig tidsrom, så det er det siste, altså å utsette at de blir syke. 

Lenke til kommentar

Fra VG:

Frp-lederen mener regjeringen ikke kan risikere at bedrifter, arbeidsplasser og hele Norge stopper opp i svært lang tid.

I prosessen med å kurere korona, risikerer vi å skape en enda større sykdom for hele landet med stor arbeidsledighet og svært dårlig økonomi, sier Jensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (6 minutter siden):

 

Hvor lenge mener du vi skal isolere disse?
Har du en plan over hva som skal skje når de ikke lengre skal isoleres, er det flokkimmunitet vi skal vente på, vaksine, eller bare for å utsette at de blir syke, eller hva ?

Ok, verken svarer du på spørsmålene mine eller leser du det jeg skriver. Vi setter strek her.

Svaret på ditt spørsmål er: whatever comes first.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Windoge said:

Fra VG:

Frp-lederen mener regjeringen ikke kan risikere at bedrifter, arbeidsplasser og hele Norge stopper opp i svært lang tid.

I prosessen med å kurere korona, risikerer vi å skape en enda større sykdom for hele landet med stor arbeidsledighet og svært dårlig økonomi, sier Jensen.

Nå scorere opposisjonspolitikere billige poeng. Det er klart at det skaper svært dårlig økonomi. Alle forstår såpass. Men, har vi så mange alternativer nå?

Det melkes virkelig på de billigste poengene å score nå:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BRXJGQ/helge-andre-njaastad-forsvarer-hyttefolket-dette-er-for-strengt

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-regjeringen-lempe-pa-hytteforbudet/72284321

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-ikke-involvert-i-hytteforbud/72282623

Endret av G
Lenke til kommentar

Virker som at dette med risikogrupper og alder er BS. De dør bare fortere. Hvem som helst kan bli kritisk syke av dette. Virker helt random. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAO0q9/tre-corona-doedsfall-det-siste-doegnet

Quote

– Jeg må bare si at det gjør veldig inntrykk på meg at det er ganske mange unge mennesker som ligger og er så dårlige. For jeg er ikke helt vant til å se så mange på en gang, sier Solum

Svart på hvitt - mange unge innlagt. 

Gjennomsnittsalder på 52. Det er ungt! 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på statistikken at vi øker med ca 200 smittede og ca 20 sykehusinnleggelser per dag. Så lenge vi kan holde disse tallene på dette nivået så går det greit i den forstand at sykehuskapasiteten ikke blir sprengt. Skulle vi få en økning på mange dobbelte av dette slik som mange andre land så ville det gå betydlig verre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Spartapus skrev (13 minutter siden):

Poenget med tiltakene er å spre smitten utover et lengst mulig tidsrom, så det er det siste, altså å utsette at de blir syke. 

Er ikke det allerede opplest og vedtatt av WHO og Imperial College at det er utopi, og en strategi som ikke virker, målet må være å bekjempe pandemien NÅ, ikke "flate ut kurven" eller "mitigation" som det kalles ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):

 

Hvor lenge mener du vi skal isolere disse?
Har du en plan over hva som skal skje når de ikke lengre skal isoleres, er det flokkimmunitet vi skal vente på, vaksine, eller bare for å utsette at de blir syke, eller hva ?

er det ikke mer overkommelig oppgave å isolere en liten gruppe, enn hele befolkningen, som er din løsning?

Så det du spør om kan stilles tilbake til deg sjøl; hva er din plan for hva som skal skje når 3-4 millioner skal ut i dagslyset?

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Jeg ser på statistikken at vi øker med ca 200 smittede og ca 20 sykehusinnleggelser per dag. Så lenge vi kan disse tallene holder seg på dette nivået så går det greit i den forstand at sykehuskapasiteten ikke blir sprengt. Skulle vi få en økning på mange dobbelte av dette slik som mange andre land så ville det gå betydlig verre.

Frem til for 2 dager siden så økte antall innleggelser jevnt med +25 prosent hver dag, de to siste dagene 11-12 prosent. Hvis tallene holder seg på +20% pr dag, så er kapasiteten sprengt innen en uke. Håper virkelig at antall innleggelser flater helt ut snart. Er jo slik at de som er innlagt ligger der lenge også. Jævlig kjipe greier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote
1 minute ago, Svein M said:

Jeg ser på statistikken at vi øker med ca 200 smittede og ca 20 sykehusinnleggelser per dag. Så lenge vi kan disse tallene holder seg på dette nivået så går det greit i den forstand at sykehuskapasiteten ikke blir sprengt. Skulle vi få en økning på mange dobbelte av dette slik som mange andre land så ville det gå betydlig verre.

 

Ahus sier de har plass til 185 pasienter - kapasiteten der er sprengt om ikke veldig lenge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (14 minutter siden):

Yepp, hunder kan få korona. En må passe seg for alt ...

Hund testet positivt for coronavirus
Blir plassert i karantene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hund-testet-positivt-for-coronavirus/72192015

 

Ja der ser du. Men virker ikke som G skjønner det. Tipper han er en hundeier, som tror de eier veien i tillegg og venter at andre skal hoppe uti krattet når de kommer.
Hundefolk slutter aldri å irritere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Delvis said:

Ja der ser du. Men virker ikke som G skjønner det. Tipper han er en hundeier, som tror de eier veien i tillegg og venter at andre skal hoppe uti krattet når de kommer.
Hundefolk slutter aldri å irritere meg.

Hund eller ikke hund, så ville det vært samme konklusjon. Jeg ser åpenbart at folk kan bli engstelige både over hund normalt når det ikke er coronavirus i omløp, men spesiellt nå.

Poenget mitt falt for døve ører. Dersom du møter på folk på din tur, så burde du kanskje velge andre turterreng? Det var poenget mitt egentlig. Hund eller ikke hund..

Fader her har vi mange som kanskje har noe på hjertet rundt dette som leser i tråd i øyeblikket. Som @Woff @Sovende Panda @tigerdyr @BadCat og kanskje flere? ??️

Endret av G
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Benbjo said:

Virker som at dette med risikogrupper og alder er BS. De dør bare fortere. Hvem som helst kan bli kritisk syke av dette. Virker helt random. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAO0q9/tre-corona-doedsfall-det-siste-doegnet

Svart på hvitt - mange unge innlagt. 

Gjennomsnittsalder på 52. Det er ungt! 

I medisinen, ja. Men når folk snakker om "unge", så er det ikke folk i 50-åra man prater om.

Så utløs ikke BS-alarmen helt ennå. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...