Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (11 timer siden):

Skal man vente i flere måneder og se om de stadig klarere dataene som i klartekst forteller at omicron er mildere har noe i seg eller skal man kjøre på med tiltak som går ut i fra at de ikke er det?

Jeg tror det enda ikke har falt helt inn hos deg at det ikke en gang har gått en måned siden vi oppdaget den nye varianten. Utfra det vi vet om Delta så tar det flere måneder før man får en brukbart datagrunnlag ift. sykdomsbildet. Det tar tid før nok mennesker utvikler alvorlig sykdom og dør eller overlever, så det vi sitter på akkurat nå er kun spekulasjonsmateriale uten særlig verdi. Vi har heller ingen "data i klartekst" som sier at omikron er mindre farlig, vi har begrensede data fra et land med en helt annen befolkningssammensetning og en annen form for immunitet enn oss.  

Så ja, her lønner det seg å sitte stille i båten i hvert fall noen uker til. Det er uansett Delta som herjer akkurat nå og presser på kapasiteten så det har i bunn og grunn ikke noe å si om Omikron er mildere eller ikke, tiltakene må iverksettes uansett. Ikke vet vi heller om den faktisk kommer til å presse ut Delta. 

Vi ser jo hvor bra det har gått med andre land som enten har gjort antakelser eller vært for treg med avtrekkeren. At du ikke innsér det selv sier jo litt om hvor fort mange glemmer hvordan ting har utspilt seg de siste to årene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MTH skrev (21 minutter siden):

Jeg tror det enda ikke har falt helt inn hos deg at det ikke en gang har gått en måned siden vi oppdaget den nye varianten. Utfra det vi vet om Delta så tar det flere måneder før man får en brukbart datagrunnlag ift. sykdomsbildet. Det tar tid før nok mennesker utvikler alvorlig sykdom og dør eller overlever, så det vi sitter på akkurat nå er kun spekulasjonsmateriale uten særlig verdi. Vi har heller ingen "data i klartekst" som sier at omikron er mindre farlig, vi har begrensede data fra et land med en helt annen befolkningssammensetning og en annen form for immunitet enn oss.  

Så ja, her lønner det seg å sitte stille i båten i hvert fall noen uker til. Det er uansett Delta som herjer akkurat nå og presser på kapasiteten så det har i bunn og grunn ikke noe å si om Omikron er mildere eller ikke, tiltakene må iverksettes uansett. Ikke vet vi heller om den faktisk kommer til å presse ut Delta. 

Vi ser jo hvor bra det har gått med andre land som enten har gjort antakelser eller vært for treg med avtrekkeren. At du ikke innsér det selv sier jo litt om hvor fort mange glemmer hvordan ting har utspilt seg de siste to årene.

Hvor lang tid tok det før man kunne slå fast at den opprinnelige varianten var dødelig eller ikke? Meg bekjent tok ikke det flere måneder fra det første smittetilfellet til de første dødsfallene. Skal man da være føre var i nærmere et halvt år "just in case" selv om det knapt rapoprteres om dødsfall i det hele tatt samtidig som dette gjør enorm skade på både økonomien og samfunnet? Sier du at den sør-afrikanske legen som oppdaget varianten overhodet ikke har peiling på hva hun snakker om når hun sier Europa overreagerer? Bør hun fratas lisensen? Neil tiltak MÅ ikke iverksettes radikalt. Man må allitd som i alt annet i samfunnet veie nytten opp mot kostnaden, et prinsipp som man ser ut til å ha fullstendig forlatt når det gjelder covid-19. Så lenge det er en variant av covid-19 skal man tydeligvis trykke på katstrofealarmen uansett og kategorisk overse alt som kan være positivt og utelukkende krisemaksimere og anta at dette er noe av det verste som noensinne har skjedd menneskeheten. Det er jo slik land etter land reagerer.

Jeg velger å være optimistisk og jeg synes det er en god egenskap.

Er Danmark og Stobrtiannia som har ganske mange tilfeller nå "land med helkt annen befolkningssammensetning og helt annen immunitet enn oss"? Dataene er ganske positvie der også. Kun 15 innlagt i hele UK med omoicrom. Jeg mener i aller høyeste grad man bør ha is i magen og ikke krisemaksimere.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Vel, vi får se. Jeg har is i magen rundt dette og forventer ikke worst case-scenariene å slå til. 

Nei, det blir jo iverksatt tiltak overalt, så worst case-scenariene ser vi neppe. Derimot kommer vi til å se de endeløse diskusjonene om tiltakene var berettiget eller ikke. Man vet jo ikke hvordan det ville vært uten dem.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Nei, det blir jo iverksatt tiltak overalt, så worst case-scenariene ser vi neppe. Derimot kommer vi til å se de endeløse diskusjonene om tiltakene var berettiget eller ikke. Man vet jo ikke hvordan det ville vært uten dem.

Jeg forventer heller ikke disse worst case-scenariene å slå til i land uten særlig tiltaksgrad for det er mange av dem. Som sagt så har jeg is i magen rundt dette og det er ting i livet jeg er mye mer redd for enn omicron. Om folk er veldig bekymret for omocrin og betrakte det som en alvorlig trussel mot samfunnet respekterer jeg at de gjør det men jeg gjør det ikke for jeg har hørt ganske så mange katastrofescenarier som ikke har slått til i det hele tatt, helt fra Gunhild Nyborg gjorde sin debut i norsk offentloighet i mars 2020. 150 000 skulle dø i Norge om vi ikke var like harde i klypa som Kina ifølge hun. Ingenting av det slo til så jeg får bare beklage at jeg betrakter absolutt alt av worst case-scenarier om covid med den sterkeste skepsis og speiselt omicron-alarmen.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Hvor lang tid tok det før man kunne slå fast at den opprinnelige varianten var dødelig eller ikke?

Det tok i hvert fall mer enn en måned før man visste noe mer enn at folk døde av den. Erfaringene fra den første bølgen forteller oss at det ikke er noe vits i å ta forhastede beslutninger basert på manglende datagrunnlag, og at det er verdifull kunnskap å tjene på å observere og vurdere fremfor å famle i blinde. 

Sitat

Skal man da være føre var i nærmere et halvt år "just in case" selv om det knapt rapoprteres om dødsfall i det hele tatt samtidig som dette gjør enorm skade på både økonomien og samfunnet?

Ingen har sagt at dette skal pågå de neste seks månedene. Vi har knapt nok kjøpt oss noen uker frem til nå, og næringslivet var trolig forberedt på at dette kom til å skje igjen. 

Sitat

Sier du at den sør-afrikanske legen som oppdaget varianten overhodet ikke har peiling på hva hun snakker om når hun sier Europa overreagerer?

Hun vet hva som skjer i sitt eget land i sin egen befolkning. Akkurat nå har ingen peiling på hvordan dette kommer til å ramme forskjellige deler av Europa. Det finnes ingen enighet blant fagfolk om hvorvidt reaksjonen vår er overdrevet eller ikke, og dagens nedstenging er dessuten ikke drevet av omikron, den reflekterer virkeligheten i helsevesenet.

Sitat

Så lenge det er en variant av covid-19 skal man tydeligvis trykke på katstrofealarmen uansett og kategorisk overse alt som kan være positivt og utelukkende krisemaksimere og anta at dette er noe av det verste som noensinne har skjedd menneskeheten. Det er jo slik land etter land reagerer.

Det blir fjernt å påstå når man hadde såpass mange land som åpnet opp igjen til tross for at Delta allerede hadde et godt fotfeste i befolkningen grunnet for lave vaksinasjonstall. Det gikk ikke av noe katastrofealarm her til tross for at det florerte med smitte i september og november. At man stenger ned grunnet et overbelastet helsevesen samt en variant man ikke vet noe om enda er ikke krisemaksimering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MTH skrev (3 minutter siden):

At man stenger ned grunnet et overbelastet helsevesen samt en variant man ikke vet noe om enda er ikke krisemaksimering.

Med den logikken burde kanskje samfunnet ha stengt ned da svineinfluensaen dukket opp? Siden det var et ukjent virus? Eller bør man bare avreagere sånn fordi det er mutasjoner av covid-19 det er snakk om? Nei, man vet ikke alt om omicron ennå, men man vet atskillig mer enn man gjorde 26.november, FOR EKSEMPEL at det ikke angriper lungene like aggresivt, noe som nettopp har vært det mest alvorlige med covid-19. Og de studiene ble ikke gjort i Sør-Afrika.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (27 minutter siden):

For ikke å snakke om Neil Ferguson.

Syns du han overdriver covid, altså? På samme måte som FHI her, så har han og teamet gjort scenarier/modeller som kom frem til at "hvis vi ikke gjør noe som helst og viruset får løpe løpsk, så kan 500 000 briter dø i løpet av to år".

Britene har til dels hatt  inngripende tiltak, og vaksinert svært mange. De teller ca 150 000 covid-dødsfall til nå. Ikke helt usannsynlig at det kunne ha vært 500 000 hvis de ikke hadde gjort noe? Hvem vet. Det er vanskelig å tenke seg hvordan noe kunne vært.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det var slik jeg tolket det ihvertfall. Og jeg klarer uansett ikke å ta alarmister som Nyborg og Eric Feigl-Ding alvorlig. For ikke å snakke om Neil Ferguson.

Da tolket du feil. Det var forresten Fredrik Solvang som kom med utspillet og stilte det som spørsmål. Spørsmålet var noe a la dette:

"DERSOM vi i verste fall får 2 millioner smittede og dødsrater opp mot 7% som i enkelte regioner i Nord-Italia, kan vi da se for oss en situasjon med opp mot 150 000 døde i Norge?"

Hvorpå Nyborg nølte litt og svarte "Ja, i aller verste fall kan vi det".

Dette var et rent matematisk spørsmål. Svaret på regnestykket var JA.

Spørsmålet var selvsagt alt for spissformulert og mer nøkterne scenarier ble underkommunisert. Det ble også stilt alt for lite kritiske spørmsål om forutsetningene for regnestykket. Blant annet at den nevnte dødsraten var basert på enorme mørketall på antall smittede. Men de hadde lite data å basere seg på den gangen. I dag vet vi jo mye mer om dødelighet osv, så det ville bare vært overdrevent etterpåklokt å bruke dagens kunnskap til å debunke det som ble sagt helt i starten av pandemien. Dama svarte rett på matteoppgaven. Det kan vi ikke ta fra henne uansett hvor mye vi måtte mislike Solvangs alarmist-vinkling og Nyborgs mange andre ville utspill i ettertid.

Jeg tror jeg har skrevet det samme til deg tidligere.

 

Se reprisen fra 17. mars 2020 her, og ha i bakholdet hvor lite de visste den gangen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Hvor lang tid tok det før man kunne slå fast at den opprinnelige varianten var dødelig eller ikke?

...

Sier du at den sør-afrikanske legen som oppdaget varianten overhodet ikke har peiling på hva hun snakker om når hun sier Europa overreagerer? Bør hun fratas lisensen? ...

Hun bør vel egentlig hedres for at hun varslet om en ny mutasjon veldig raskt. Rapportene i fra Sør-Afrika har vel gjort at folk rundt om i hele verden ihvertfall får et håp. Håp er viktig det også, selv om man ikke vet alt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Hvor lang tid tok det før man kunne slå fast at den opprinnelige varianten var dødelig eller ikke?

Er ting bare av eller på i livet i ditt. Det er ikke bare om den der dødelig, men hvor dødelig den er. Og hvor dødelig den er for 75åringer og uvaksinerte og alle mulige kombinasjoner som jeg ikke gidder gi deg med teskje. Tenk selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Er ting bare av eller på i livet i ditt. Det er ikke bare om den der dødelig, men hvor dødelig den er. Og hvor dødelig den er for 75åringer og uvaksinerte og alle mulige kombinasjoner som jeg ikke gidder gi deg med teskje. Tenk selv. 

Jeg har ssagt det før og sier det igjen:; hvis du ønsker å arguemtere helt legitim dyp uenighet så får du gjøre det uten å ty til stråmenn og personangrep noe som jeg har registert i flertallet av svarene du har kommet til meg her på forumet. 

Lenke til kommentar
Sitat

WHO-FORSKER: UKLOKT Å ANTA AT OMIKRON IKKE VIL FØRE TIL ALVORLIG SYKDOM

WHOs sjefsforsker Soumya Swaminathan sier det er for tidlig å konkludere med at omikron er en mildere variant av coronaviruset, og at det er uklokt å lene seg tilbake og anta at omikron er en mild variant som ikke vil føre til alvorlig sykdom, melder Reuters.

Han sier også at økt antall smittetilfeller på grunn av omikron vil føre til press på helsevesen over hele verden.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/who-forsker-uklokt-aa-anta-at-omikron-ikke-vil-foere-til-alvorlig-sykdom.BT-pMwwyI

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere medier melder i kveld at CDC nå mener Omikron har blitt den dominante varianten i USA. Varianten skal ha passert Delta ila. uken som gikk, etter en 6 ganger økning i andel av nye infeksjoner.

Omicron is now dominant COVID-19 variant in US
https://www.wwnytv.com/2021/12/20/omicron-is-now-dominant-covid-19-variant-us/

Sitat

NEW YORK (AP) — Omicron has raced ahead of other variants and is now the dominant version of the coronavirus in the U.S., accounting for 73% of new infections last week, federal health officials said Monday.

The Centers for Disease Control and Prevention numbers showed nearly a six-fold increase in omicron’s share of infections in only one week.

In much of the country, omicron’s prevalence is even higher. It’s responsible for an estimated 90% of new infections in the New York area, the Southeast, the industrial Midwest and the Pacific Northwest.


Også omtalt i amerikanske nyhetskanaler nå i kveld.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...