Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fordelig av symptomer hos smittede

Spoiler

What are the symptoms?

COVID-19 is a disease with a range of symptoms and severities, and we are still learning about the full spectrum. So far, it seems to span from mild or potentially asymptomatic cases all the way to moderate pneumonia, severe pneumonia, respiratory distress, organ failure and, for some, death.

Many cases start out with fever, fatigue and mild respiratory symptoms, like a dry cough. Most cases don’t get much worse, but some do progress into a serious illness.

According to data from nearly 56,000 laboratory-confirmed COVID-19 patients in China, the rundown of common symptoms went as follows:

  • 88 percent had a fever
  • 68 percent had a dry cough
  • 38 percent had fatigue
  • 33 percent coughed up phlegm
  • 19 percent had shortness of breath
  • 15 percent had joint or muscle pain
  • 14 percent had a sore throat
  • 14 percent headache
  • 11 percent had chills
  • 5 percent had nausea or vomiting
  • 5 percent had nasal congestion
  • 4 percent had diarrhea
  • Less than one percent coughed up blood or blood-stained mucus
  • Less than one percent had watery eyes

That data was published in a report by a band of international health experts assembled by the WHO and Chinese officials (called the WHO-China Joint mission), who toured the country for a few weeks in February to assess the outbreak and response efforts.

https://arstechnica.com/science/2020/03/dont-panic-the-comprehensive-ars-technica-guide-to-the-coronavirus/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Sandy Koufax said:

Tragiske bilder nedenfor:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8090779/Italian-PM-makes-impassioned-plea-16-million-obey-quarantine.html

Vil også tilføye at jeg er svært bekymret for hvordan Norge vil håndtere en tilsvarende situasjon. Vi er allerede oppe i over 200 smittede og det eksisterer ingen tiltak (bortsett fra fraråding av reiser til Nord-Italia og Wuhan) som jeg mener er tilstrekkelig. Hva er det man venter på? Tror at regjeringen undervurderer sykdommen.

 

Skremmende å se at folk får panikk og løper til togstasjoner, busstasjoner og lignende for å bryte ut av karanteneområdene :/.

Om ikke annet er dette en god benchmark på hvordan folk i det moderne samfunnet vil oppføre seg under en pandemi. Samtidig ser man hvordan norske myndigheter bagateliserer situasjonen inntil det er for sent å hindre spredning inn i landet.

Får man et mer alvorlig utbrudd enn Covid-19 har man nå sett hva man må gjøre for egen del.

Ift. symptomer for egen del.
Uthevet de jeg har hatt siden dag 1, er fortsatt i første uken og håper fortsatt det er sesonginfluensa. Jeg  er evt. forløpig i første uken av forløpet og har det jeg vil beskrive som milde symptomer men har ikke fått påvist smitte via test (hjemmekarantene via telefon til Aleris):
 

  • 88 percent had a fever
    Forløpig i liten grad og veldig veskelsvis merkelig nok. Dog mye nattsvetting i starten (og dagene før) som nå har roet seg. Ellers mye vekslende kroppstemperatur hvor jeg plutselig føler meg overopphetet og må kjøle meg ned og så fryser litt senere.
     
  • 68 percent had a dry cough
    Tørr, kald, rar følelse i lungene som innimellom trigger tørrhoste men jeg forsøker aktivt å begrense det da det er muskulært vondt og ubehagelig akkurat nå samt pga. spreng i hodet kombinert med varierende grad av konstant hodepine. Klarer forløpig å kontrollere hoste men lungene føles veldig "støle".
     
  • 38 percent had fatigue
    Veldig utpreget - helt punktert.
    Vært mye sengeliggende siden første kveld, stupte rett i seng etter jobb og ble der til neste morgen. Underveis til nå ikke orket særlig mer enn å sitte noen timer å se på netflix eller i forumet. Hadde ambisjoner om å få gjort ting på jobb i fred og ro fra hjemmekontor men ikke hatt sjangs til å orke det så langt.
     
  • 33 percent coughed up phlegm
     
  • 19 percent had shortness of breath
    Er definitivt kortpustet og i noen tilfeller tungpustet. Puster mer eller mindre konstant med åpen munn med mindre jeg gjør en innsats for å begrense det. I tillegg føles lungene og musklaturen rundt  sår og vond så man unngår å puste dypt (ubevisst).
     
  • 15 percent had joint or muscle pain
    De første dagene var dette mest utpreget og helt i tråd med det jeg opplever under influensa (får ikke hvert år) men likevel forløpig noe mildere enn under de verste influensa rundene jeg har hatt. Etter noen dager i første uken er det mer generell vond/sår følelse i hele kroppen nå, men helt klart at utsatte ledd gjør mye mer ut av seg nå enn ved frisk tilstand.
     
  • 14 percent had a sore throat
    I stor grad. Og dette er veldig uvanlig for meg da jeg så og si aldri har hatt halsbetennelse siste 20 år. Jeg får som regel kun bihule, øre/nese plager men aldri halsbetennelse. Nå har halsen vært så sår at stemmen er mye hes og sprekker. Veldig uvanlig for meg.
     
  • 14 percent headache
    Konstant de første dagene og veldig slitsomt som nok førte til en del av utmattelsen. I dag noe mildere men har et konstant press i hodet selv om hodepinen nå er mildere.
     
  • 11 percent had chills
    Siden jeg forløpig har hatt lite tilefeller av målt feber (måler kanskje ved feil tidspunkt) så har jeg lagt merke til at jeg er kaldere i enkelte kroppsdeler enn jeg pleier. Spesielt hender, føtter og noen ganger generelt "frysen" selv om det har vært mildt ute. Jeg pleier å kjenne (inne i huset) når gradestokken ute synker under -5 men nå trodde jeg det skjedde mens vi hadde +1.
     
  • 5 percent had nausea or vomiting
    Har forløpig ikke hatt oppkast men opplevde mye kvalme i går samt at jeg fikk en skikkelig runde diare sånn helt uventet og plutselig (veldig uvanlig for meg). Fortsatt litt småkvalm men ikke mer enn at jeg fortsatt har litt apetitt.
     
  • 5 percent had nasal congestion
    En rar ting med dette er at jeg kun var litt forkjølet for over 1 uke siden, litt sår i halsen (som en haug andre på jobb var før meg) og tenkte ikke noe mer over det enn at jeg var forkjølet som mange andre på jobb.

    Nå etter at jeg har måttet være hjemme fra jobb har jeg omtrent vært null snørrete. Men hatt perioder med at nesen tetter seg litt uten å være utpreget snørrete. I dag er det også tendenser til litt øreverk som tyder på at bihuler og slik (press i ansiktet) har begynt å tette seg. Har kjøpt saltvannsdråper (når jeg var forkjølet) for å motarbeide det.
     
  • 4 percent had diarrhea
    Fikk et helt overaskende og plutselig tilfelle i går hvor jeg måtte løpe på do og fikk full tømming. Dette kom veldig overaskende på meg men har merket at magen har vært mye i opprør siste dager med mye luft men først i går fikk jeg diare og det har forløpig vært stille siden (satser på det videre).
     
  • Less than one percent coughed up blood or blood-stained mucus
     
  • Less than one percent had watery eyes
    Jeg har ofte litt rennende øyne når det er pollen, men det verste der var for ca. 3-4 uker siden med en veeeldig tidlig pollensesong i år. Har nå litt mer irriterte og rennende øyne enn vanlig noe jeg også merker på at jeg må rense brillene mer enn vanlig og tar meg til hjørnet på øyet mer.

Ellers må jeg si at selv om jeg er helt utmattet energimessig og ikke orker å hverken spille enkle spill på ipad eller laptop (som jeg kan orke en time eller to selv med influensa) så virker sykdomsforløpet forløpig og i starten som veldig mildt med milde symptomer og mer tung utmattelse og sår pust med vekslende grad av hodepine og litt tiltetting av bihuler, øreganger ol. (jeg har evt. hatt dette kun i 3-5 dager ennå)

Har heller ikke hatt noe som helst energi så langt til å gjøre enkelt arbeid fra hjemmekontor på laptopen og det er veldig ulikt meg da jeg får absdinenser deluxe og sliter veldig med å holde meg unna prosjektene jeg jobber med selv når jeg er hjemme og syk. Hender at det nå også driver meg til å logge meg på hvor jeg ikke orker mer enn 5-10 min arbeid.

Vil utheve at jeg ikke har testet (befinner meg ikke innenfor FHIs gjeldende kriterier) og ikke har noen bekreftet/påvist COVID-19 per nå. Satser på at det er en rar form for sesonginfluensa men jeg vet vel egentlig ikke mer før det først har gått 1 uke og om jeg blir dårligere eller bedre. Håper selvsagt på det beste der eller at jeg blir ferdig med covid-19 med et mildt forløp.

(innlegg som dette er utmattende og tar all den lille energien man våkner med, men denne situasjonen er litt prekær og man ønsker å bidra/dele/støtte/informere samt holde seg oppdatert)

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnix skrev (4 timer siden):

Spanskesyken hadde en dødelighet på rundt 2-3% som dette viruset ser ut til å ha. 


Prosentregning er ikke min sterke side, men 50 mill. av 500 mill. kan vel umulig bli 2-3% ?

Fra lenken din

"...it infected 500 million people around the world ... The death toll is estimated to have been anywhere from 17 million to 50 million, and possibly as high as 100 million" ?

Det er dog anslått at rett under 3% av hele verdens befolkningen døde under Spanskesyken, men dødeligheten for de som var smittet var trolig på rundt 10%.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest 97f4d...337 said:

Skal til Frankrike i påsken. Bør jeg være bekymra? Er ikke redd for viruset selv men vet jeg kan smitte andre. Har blitt ekstra påpasselig med håndhygiene. Spriter meg før og etter jeg går på butikken, tar meg ikke i ansiktet med mindre jeg har vasket hendene osv. Samme gjør jeg på reise, var ute å reiste for en uke siden. Er ung og er aldri syk. 

Anonymous poster hash: 97f4d...337

Akkurat nå tenker jeg at tiden er moden for annen mentalitet enn "egoisme" som reiser og "er ikke redd for viruset selv om jeg vet jeg kan smitte andre" .

Jeg blir helt ærlig oppbrakt på vegne av de som er svakere enn oss i samfunnet og som kan risikere å dø fordi mennesker har valgt å reise under hele denne perioden. Selv avlyste jeg vinterferie og tok den hjemme og har avlyst reiser jeg har planlagt i løpet av våren (før jeg ble syk).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Akkurat nå tenker jeg at tiden er moden for annen mentalitet enn "egoisme" som reiser og "er ikke redd for viruset selv om jeg vet jeg kan smitte andre" .

Jeg blir helt ærlig oppbrakt på vegne av de som er svakere enn oss i samfunnet og som kan risikere å dø fordi mennesker har valgt å reise under hele denne perioden. Selv avlyste jeg vinterferie og tok den hjemme og har avlyst reiser jeg har planlagt i løpet av våren (før jeg ble syk).

Helt enig med deg. Har selv kansellert ferie. Er ikke i noen risikogruppe, men med tanke på at viruset kan ligge i kroppen såpass lenge før man får symptomer prøver jeg rett og slett å holde meg mest mulig hjemme for å minske faren for at jeg selv skal spre viruset til andre som er i risikogruppen for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, ScandiFlick said:

8. mars er 129 smittede, 10% av disse trenger innleggelse, værste symptomer kommer etter 10 dager.. Tar høyde for mørketall så går for 14. mars. Altså 10 innleggelser 14. Mars

Urk, da gleder jeg meg til det har gått 10 dager... *krysser fingre og tær*

11 hours ago, Everket said:

Mann (48) ligger på isolat med coronavirus: – Jeg er veldig syk

Mannen forteller at han ble bekreftet smittet på lørdag og lagt inn på isolat på Ullevål sykehus med sterke symptomer mandag morgen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAJ8kA/mann-48-ligger-paa-isolat-med-coronavirus-jeg-er-veldig-syk

 

Det som frustrerer meg litt er at man fortsatt tror at det kun er folk som var i skiløypene i nord-italia eller i kina osv. som kan ha fått denne smitten.

Man skal jaggu ikke ha lang utdannelse for å kunne legge sammen 1+1 og forstå at dette har smittet bredt og stort langt utenfor disse "parameterne" for lenge siden allerede.

Så smittsomt som dette er så er det i grunn tåpelig å holde på disse ekstremt sneversynte parameterne nå. Det blir litt som å tro at jorden fortsatt er flat når man har sterke indisier på at den er rund.

Når det er sagt så lurer jeg på hvor mange man har testet uten symptomer som kommer fra risiko områdene fremfor å pålegge hjemmekarantene og dermed kastet bort viktige testkit på folk som ikke viser noen tegn til sykdom. Det er jo opplagt at disse heller burde vært pålagt karantene når man har vært i risiko områder men ikke er syk. 14 dager i karantene uten sykdsomstegn = friskmeldt. Sykdomstegn mens du er i karantene = bruk testkit.

Hvor vanskelig er dette?
- Forstå at "kriteriene" for lengst er utdatert. Dette spredde seg utenfor de låste rammene for lenge siden.
- Folk som ikke har sykdomstegn men vært i områder med smitte = automatisk karantene, uten test. Utvikler de symptomer mens de er i karantene = test.
- Folk som har vært på reise og er syke med relevante symptomer = test
- Folk som er syke, ikke har vært på reise men har relevante symptomer = automatisk karantene og vurder sterkt test, da sjangsen er stor for å ha blitt smittet av andre via-via pga. slappe holdninger fra norske styresmakter (ikke vent til det er alvorlig eller kritisk for vedkommende som gjøres nå)

Det har lenge vært sagt fra fagmiljø i andre land at det er viktig med tidlig oppdagelse og behandling for komme seg best mulig fra sykdommen, men det virker ikke å være blant prioriteringene i Norge i det hele tatt. I stedet benytter man et låst og raskt utdatert kriterisett som ikke tar høyde for sykdomsforløpet og at spredningsbildet utvikler seg raskt utenfor låste regelrammer.

 

Quote

Frode Forland, fagdirektør for smittevern i Folkehelseinstituttet
Og det er viktig at vi ikke tester for mange personer som det ikke er grunn til å teste, for vi har faktisk en mangel på testkapasitet i Norge, sier han.

Og hvorfor er situasjonen slik nå? Er det kanskje fordi Norge hele veien har bagatellisert situasjonen og ikke gjort de forberedelser de skulle/kunne gjort? Sovet i timen og ligget på latsiden med viten og vilje? Var viktigere å ha vinterferie og kose seg på tur eller i skiløypene i fjellet kanskje?

Dette bør få konsekvenser for de ansvarlige styresmakter i etterkant! Og da ovenfor alle som har vært i media med bagatelliserende holdninger mens dette har pågått. Helt fra Erna Solberg til overlege (eller "overlegen"?) ditt og datt.

Ja, jeg kjenner jeg begynner å bli litt forbanna (fra å tidligere være oppgitt) på arrogansen som har ført oss inn i denne situasjonen nå.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Stemmer det at Aavitsland ved FHI nå sier at han tror i beste fall at 20-50 prosent vil bli smittet? Resett siterer ham på dette i dag: På et seminar mandag sa overlege ved Folkehelseinstituttet, Preben Aavitsland, at hans beste gjetning nå var at 20-50 prosent av den norske befolkning ville bli smittet gitt at de smittebegrensende tiltakene faktisk ble gjennomført.

Det betyr i så fall at de verste mareritt-estimater vi har diskutert her, er i ferd med å realisere seg rett foran oss. I så fall er det noen som skal stå til rette for at effektive tiltak ikke ble satt ut i live i tide!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Miri said:

Stemmer det at Aavitsland ved FHI nå sier at han tror i beste fall at 20-50 prosent vil bli smittet? Resett siterer ham på dette i dag: På et seminar mandag sa overlege ved Folkehelseinstituttet, Preben Aavitsland, at hans beste gjetning nå var at 20-50 prosent av den norske befolkning ville bli smittet gitt at de smittebegrensende tiltakene faktisk ble gjennomført.

Det betyr i så fall at de verste mareritt-estimater vi har diskutert her, er i ferd med å realisere seg rett foran oss. I så fall er det noen som skal stå til rette for at effektive tiltak ikke ble satt ut i live i tide!

Beste gjetning og beste fall er to forskjellige ting

Lenke til kommentar
Miri skrev (14 minutter siden):

Stemmer det at Aavitsland ved FHI nå sier at han tror i beste fall at 20-50 prosent vil bli smittet?


FHI sin egen rapport nevner så mye som 70%, i verste tilfelle, så 20-50% som "beste gjetning" høres vel ikke helt utenkelig ut.


I Sverige derimot gjør de som svensker ofte gjør, later som om dette ikke eksisterer.
Den svenske statsepidemilogen Anders Tegnell hevdet 5. mars at toppen var nådd, og at det ikke var noe å bekymre seg for.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (21 minutter siden):

Beste gjetning og beste fall er to forskjellige ting

Du blander, "beste fall" refererer til at han sier 20-50 prosent dersom smittebegrensende tiltak gjennomføres. Forrige rapport oppga 70 prosent i verste fall dersom tiltak ikke ble iverksatt. Ta deg en kopp kaffe og se om du ikke ser den dramatiske endringen i FHIs realitetsoppfatning på kun to uker.

0laf skrev (12 minutter siden):

FHI sin egen rapport nevner så mye som 70%, i verste tilfelle

Det er fra rapporten datert 25. februar, i går kom de med oppdatert risikovurdering.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Miri said:

Du blander, "beste fall" refererer til at han sier 20-50 prosent dersom smittebegrensende tiltak gjennomføres. Forrige rapport oppga 70 prosent i verste fall dersom tiltak ikke ble iverksatt. Ta deg en kopp kaffe og se om du ikke ser den dramatiske endringen i FHIs realitetsoppfatning på kun to uker.

Det er fra rapporten datert 25. februar, i går kom de med oppdatert risikovurdering.

Huh? Slik han er sitert sier han at 20-50 er hans beste gjetning.

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/9vd6jp/ble-nektet-testing-fordi-vi-kom-fra-oesterrike

Tydeligvis høy terskel for å bli lagt inn i Norge allerede. Denne damen klarer så vidt å puste selv. 

https://www.nrk.no/norge/forbereder-helse-norge-pa-22.000-mulige-korona-innleggelser-1.14935983

Håpløst. De undervurderer dette voldsomt. Kapasiteten kommer til å være sprengt om 2-3 uker. R0 på 1.3? I hvilket drømmeland lever de i?! 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Benbjo said:

Håpløst. De undervurderer dette voldsomt. Kapasiteten kommer til å være sprengt om 2-3 uker. R0 på 1.3? I hvilket drømmeland lever de i?! 

De planlegger for noe de kan håndtere. Å legge planer for det de faktisk tror kommer til å skje er for skummelt. Vi får håpe «de» har noen drastiske planer de ikke forteller om, men jeg tviler. (Sitter sikkert en FHI fyr på telefonen akkurat nå å spør Maxbo om de har byggplast og gaffateip nok på lager, til når vi er tom for bodybags)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (27 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/forbereder-helse-norge-pa-22.000-mulige-korona-innleggelser-1.14935983

Håpløst. De undervurderer dette voldsomt. Kapasiteten kommer til å være sprengt om 2-3 uker. R0 på 1.3? I hvilket drømmeland lever de i?! 

Det er viktig å ta med at anslaget med de tilsammen 22 000 mulige innleggelsene er for hele epidemiens tidsforløp, som er angitt i en annen uttalelse som en periode på et halvt til to år. Dermed er ikke anslaget 22 000 samtidige inleggelser.

Fra nettavisen:

Sitat

Vi tror epidemien vil komme til Norge før eller senere, men nå har vi bare noen enkelttilfeller. Spørsmålet er da hvor mange som blir smittet i hele perioden som kan vare fra et halvt til to år, sa Aavitsland på et nettseminar mandag.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ber-norge-ta-hoyde-for-22000-sykehusinnleggelser-under-coronaepidemi/3423934133.html


Fra NRK:

Sitat

Ser for seg 22.000 innleggelser
Aavitsland sier at FHI ser for seg at til sammen 22.000 personer vil bli innlagt på sykehus og 5.500 på intensivbehandling. På toppen vil 1.700 være innlagt, 600 av disse på intensivavdelingene.

https://www.nrk.no/norge/forbereder-helse-norge-pa-22.000-mulige-korona-innleggelser-1.14935983


Fortsatt en utfordrende situasjon, men ikke så ille som det ville vært med 22 000 samtidige innleggelser, slik NRK-artikkelen kunne gi inntrykk av uten kontekst.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, xRun said:

hele epidemiens tidsforløp, som er angitt i en annen uttalelse som en periode på et halvt til to år.

Denne tråden kommer til å bli laaaaaang.

Lenke til kommentar

Man kan ikke si så mye annet om håndteringen av situasjonen fra de norske myndigheter annet enn at den frem til nå har vært direkte uansvarlig og preget av arrogant besserwisser holdning ovenfor situasjonen og utenlandske fagmiljøer. "Jada masa, vi har sett på nyhetene vi også, slutt å mas da -  vi tåler en mild forkjølelse vel".

Man lukter også litt "jeppe på bjerget" holdninger/bias i dette. 

Å opptre tilnærmet likegyldig for å "unngå panikktilstander" er uansvarlig og bærer sterkt vitne om at man ikke er skikket til ledelse eller ansvarsstillinger. Folk blir mer urolig når man ser at de med ansvaret ikke ser ut til å forstå alvoret og ikke utfører nødvendige tiltak. I større grad skaper man uro av dette enn selve sykdommen gjør.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, xRun said:

Det er viktig å ta med at anslaget med de tilsammen 22 000 mulige innleggelsene er for hele epidemiens tidsforløp, som er angitt i en annen uttalelse som en periode på et halvt til to år. Dermed er ikke anslaget 22 000 samtidige inleggelser.

Fra nettavisen:


Fra NRK:


Fortsatt en utfordrende situasjon, men ikke så ille som det ville vært med 22 000 samtidige innleggelser, slik NRK-artikkelen kunne gi inntrykk av uten kontekst.

Det kommer til å bli langt mer enn 22.000 samtidige innleggelser

Det at de oppgir R0 på 1.3 er jo helt hårreisende. Influensa har R0 på 1.3 og der er mange vaksinsert... 
Så langt er kalkulert R0 for Corona på mellom 2 og 3. Det betyr at hver smittede i snitt spiller 2-3 personer i stedet for litt over 1 person. Det vokser fort. Veldig fort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...