Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Simen1 said:

Dette er jo helt latterlig lave tall. Tror han seriøst på det selv eller er det bare et glansbilde vi får presentert for å berolige befolkninga?

Med så fraværende tiltak som vi har sett til nå, blant annet Sivs fokuks på tiltak for den stakkars reiselivsnæringa, så runder vi nok 22 000 før vi blar om kalenderen til april. Setter vi inn effektive tiltak i dag klarer vi kanskje å begrense det til noen få tusen innen april.

De har nok som nevnte tilpasset tallene for å passe med det de kan klare. Jeg forstår ikke helt hva det er de ønsker å oppnå med det. Er jo helt åpenbart at det er et totalt urealistisk scenario. Helt horribelt at de prøver å lure dem øvrige befolkningen på denne måten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Camlon said:

Hvorfor skulle ikke Norge ha store mørketall? Norge tester bare de som har kommet fra et risikoområde eller har vært i kontakt med et bekreftet tilfelle. Jeg er helt sikker på at det er syke folk i Norge som har covid, men som tror det er en vanlig influensa.

Italia har gigantiske mørketall. De har en dødsrate på 5% selv om svært mange av tilfellene er nye. F.eks. Kina utenfor Hubei hadde en dødsrate på 0.2% som økte til 1% når de fikk situasjonen under kontroll. Om Italia ikke har mørketall så ville det bety at dødsraten i Italia er over 10%.

Ta tallene i Italia og gang dem med 20, og du vil få et mer realistisk tall for antall smittete. For å kunne nå et så høyt tall, så må Italia ha hatt en R0 på ca 4 før de satte inn tiltak.

Tror du virkelig at de bare har klart å finne 1/20 i Italia? Altså 5% av de smittede? Totalt urealistisk. 

WHO har jo selv sagt at de ikke tror at det er så høye mørketall. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

Haha, enig.

Er det noen som kan fortelle meg bakgrunnshistorien til dette bildet?

Pressetallsmannen for Iraq/Saddam Hussein under irakkrigen. Han dukket ofte opp og sa at alt var bra og at USA absolutt ikke var nærme Bagdad osv...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Benbjo said:

Tror du virkelig at de bare har klart å finne 1/20 i Italia? Altså 5% av de smittede? Totalt urealistisk. 

WHO har jo selv sagt at de ikke tror at det er så høye mørketall. 

Jeg tror faktisk det, men husk på at det inkluderer folk som ikke har fått symptomer enda. Ingen hadde en anelse om hvor mange som egentlig var smittet i Kina eller i Sør Korea før de begynte å teste ordentlig.

Men kanskje er det lavere og de har funnet 1 av 5. Det vil isåfall bety at dødsraten er svært høy.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Skremmende å se at folk får panikk og løper til togstasjoner, busstasjoner og lignende for å bryte ut av karanteneområdene :/.

Om ikke annet er dette en god benchmark på hvordan folk i det moderne samfunnet vil oppføre seg under en pandemi. Samtidig ser man hvordan norske myndigheter bagateliserer situasjonen inntil det er for sent å hindre spredning inn i landet.

Får man et mer alvorlig utbrudd enn Covid-19 har man nå sett hva man må gjøre for egen del.

Ift. symptomer for egen del.
Uthevet de jeg har hatt siden dag 1, er fortsatt i første uken og håper fortsatt det er sesonginfluensa. Jeg  er evt. forløpig i første uken av forløpet og har det jeg vil beskrive som milde symptomer men har ikke fått påvist smitte via test (hjemmekarantene via telefon til Aleris):
 

<snip>

Ellers må jeg si at selv om jeg er helt utmattet energimessig og ikke orker å hverken spille enkle spill på ipad eller laptop (som jeg kan orke en time eller to selv med influensa) så virker sykdomsforløpet forløpig og i starten som veldig mildt med milde symptomer og mer tung utmattelse og sår pust med vekslende grad av hodepine og litt tiltetting av bihuler, øreganger ol. (jeg har evt. hatt dette kun i 3-5 dager ennå)

Har heller ikke hatt noe som helst energi så langt til å gjøre enkelt arbeid fra hjemmekontor på laptopen og det er veldig ulikt meg da jeg får absdinenser deluxe og sliter veldig med å holde meg unna prosjektene jeg jobber med selv når jeg er hjemme og syk. Hender at det nå også driver meg til å logge meg på hvor jeg ikke orker mer enn 5-10 min arbeid.

Vil utheve at jeg ikke har testet (befinner meg ikke innenfor FHIs gjeldende kriterier) og ikke har noen bekreftet/påvist COVID-19 per nå. Satser på at det er en rar form for sesonginfluensa men jeg vet vel egentlig ikke mer før det først har gått 1 uke og om jeg blir dårligere eller bedre. Håper selvsagt på det beste der eller at jeg blir ferdig med covid-19 med et mildt forløp.

(innlegg som dette er utmattende og tar all den lille energien man våkner med, men denne situasjonen er litt prekær og man ønsker å bidra/dele/støtte/informere samt holde seg oppdatert)

Håper du kommer deg fort naturligvis. Høres uansett ut som at du har noen kjipe dager nå og kanskje noen kjipe dager videre. Det er nok lurt at du da tar mange småpauser istedetfor å slite deg helt ut. Men, kjekt å seg deg innom forumet litt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Camlon said:

Jeg tror faktisk det, men husk på at det inkluderer folk som ikke har fått symptomer enda. Ingen hadde en anelse om hvor mange som egentlig var smittet i Kina eller i Sør Korea før de begynte å teste ordentlig.

Men kanskje er det lavere og de har funnet 1 av 5. Det vil isåfall bety at dødsraten er svært høy.

Det vet man jo at den er. Per tallene akkurat nå er det rundt 5% i Italia (6% verdensbasis). Så er jo mange i Italia tidlig i forløpet, så tallet er nok høyere. 

Dersom det er 20 ganger så mange smittede som du sier så er dødsraten på 0.25%. Det passer ikke med det WHO anslår - som vel er 3.4%. 

Dersom det er 5 ganger så mange smittede er raten på ca 1%. Det passer heller ikke. 

 

Lenke til kommentar
Just now, Benbjo said:

Det vet man jo at den er. Per tallene akkurat nå er det rundt 5% i Italia (6% verdensbasis). Så er jo mange i Italia tidlig i forløpet, så tallet er nok høyere. 

Dersom det er 20 ganger så mange smittede som du sier så er dødsraten på 0.25%. Det passer ikke med det WHO anslår - som vel er 3.4%. 

Dersom det er 5 ganger så mange smittede er raten på ca 1%. Det passer heller ikke. 

Du glemmer at de fleste har ikke hatt tid til å dø enda. 

La oss si det er 30% med symptomer og 70% uten symptomer i Italia nå. De uten symptomer har naturligvis ikke tid til å dø, og blant de som har symptomer så er det minst 50% som ikke har rukket å dø enda.

Om italias ekte dødsrate er på 1% nå på grunn av 5x mørketall, så kommer den til å stige til nesten 7% når dette er ferdig. Det er en veldig høy dødsrate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
22 minutes ago, Benbjo said:

Tror du virkelig at de bare har klart å finne 1/20 i Italia? Altså 5% av de smittede? Totalt urealistisk. 

WHO har jo selv sagt at de ikke tror at det er så høye mørketall. 

 

Hvis du sammenligner dødeligheten og antallet som er regnet som kritiske mellom Italia og Sør-Korea (og antallet sykehusinnleggelser), er det iallfall naturlig å anta at fem ganger så mange er smitta i Italia.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

Du glemmer at de fleste har ikke hatt tid til å dø enda. 

Vel er tidsklemma fæl i Italia med lange arbeidsdager, men tror nok man klarer å skvise inn en død mellom barnehagehenting og middag.

Beklager.

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Det er rett og slett skammelig at hun fokuserer på tiltak for å hjelpe norsk økonomi, deriblant SAS og reiselivsnæringen, i stedet for å fokusere på folks helse og virusspredning. Som om det viktigste i denne situasjonen var å få opp reiseaktiviteten igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Det er rett og slett skammelig at hun fokuserer på tiltak for å hjelpe norsk økonomi, deriblant SAS og reiselivsnæringen, i stedet for å fokusere på folks helse og virusspredning. Som om det viktigste i denne situasjonen var å få opp reiseaktiviteten igjen.

Siv Jensen er vel ikke kjent for å være sømmelig. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Du glemmer at de fleste har ikke hatt tid til å dø enda. 

La oss si det er 30% med symptomer og 70% uten symptomer i Italia nå. De uten symptomer har naturligvis ikke tid til å dø, og blant de som har symptomer så er det minst 50% som ikke har rukket å dø enda.

Om italias ekte dødsrate er på 1% nå på grunn av 5x mørketall, så kommer den til å stige til nesten 7% når dette er ferdig. Det er en veldig høy dødsrate.

Det er jo omtrent i tråd med det vi ser på verdensbasis det, eller?

Lenke til kommentar

En ansatt på Apotek 1 Viben på Bryne er smittet av koronaviruset. Apoteket holder stengt da alle ansatte er satt i karantene.

En ansatt er testet positivt for koronavirus, opplyser apoteker Jofrid Risa.

Tirsdag er dørene stengte på Apotek 1 Viben som ligger i Gamle Bryne Mek. På inngangsdøren henger en plakat der det står:

"Viktig informasjon. Apoteket er stengt tirsdag 10. mars. Apotek 1 Viben sine ansatte er satt i karantene på grunn av koronavirus."

Apoteket fikk vite at den ansatte var testet positivt mandag. Personen var ikke på jobb mandag.

– Kan kunder ha blitt smittet?

– Det kan jeg ikke si noe om, men vi er jo ikke så tett opp i kundene, sier Risa.

Apoteket åpner igjen onsdag. Da kommer ansatte fra andre Apotek 1 til være i butikken, for å hjelpe flest mulig kunder på Bryne.

 

Og der var jeg i går, har litt dårlig helse med kronisksykdom. Ligger ofte opp mot en måned med forferdelig influensa når jeg først får det. Som i fjor, det var fryktelig ille. Ekkelt nærme nå.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Danmark stansar alle flygingar inn til landet frå såkalla raude område frå og med tysdag. Det opplyser Danmarks statsminister Mette Frederiksen. Områda det gjeld, inkluderer Nord-Italia.

Fra NRK.no

 

At vi ikke gjør noe lignende i Norge, på statsnivå, og ikke overlater alt til kommuner, er beyond me. Det er klart fly som lander på Torp skal få samme behandling som de som lander på Gardermoen. Eventuelt bare ikke lande noen, all together.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (2 timer siden):

5-6-åringer ta vare på seg selv? Jeg jobber i samfunnskritisk jobb hvor jeg mest sannsynlig kommer til å ende opp med å jobbe masse overtid om mine kolleger blir syke (om jeg ikke selv blir syk da). Tviler på arbeidsgiver kommer til å godta ferie i denne perioden. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Arbeidsgiver blir pålagt å gi dere ferie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...