Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (24 minutter siden):

Om du inkluderer mørketall, noe norske myndigher gjør, så har den en R0 på ca 4 uten tiltak. De kan ikke glemme mørketall når de regner ut R0, men inkludere den når de regner ut dødsraten. Det er ikke logisk konsekvent.

Da har man et problem, fordi deres enkle tiltak vil få R0 ned til ca 2 - 3 og deres "la alle bli syke over 8 måneder" plan vil gå i vasken.

Jeg vet ikke om vi snakker om samme sak.

Mine opplysninger er 2-3 uten tiltak.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker ikke om den testen, jeg snakker om testing generelt.

Å fortelle folk at de ikke får lov til å teste seg, fordi man har ikke nok tester, er det siste man skal gjøre for å unngå en pandemi.

Vel i Kina som mange skryter av så døde folk i kø på sykehuset fordi de ikke hadde tester nok.

Karantene med oppfølging og innleggelse om det blir nødvendig er da svaret. Å spare tester er ikke det siste man skal gjøre, men viktig da å sette folk i karantene.

Det forutsettes at de med symptomer i karantene får hjelp og oppfølging av lege og hjemmetjenesten/handling osv

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

Jeg snakker ikke om den testen, jeg snakker om testing generelt.

Å fortelle folk at de ikke får lov til å teste seg, fordi man har ikke nok tester, er det siste man skal gjøre for å unngå en pandemi.

Norsk helsevesen har hatt spareblues i laaang tid, godt mulig dette er et av resultatene. 

Offentlige innsparinger (i form av ostehøvelkutt) koster.

Lenke til kommentar

Høyre er alltid glad i å kutte, spare og effektivisere.

Ikke akkurat yndlings-situasjon under en seriøs epidemi. Jeg tror nok Sverige ligger værre an i forhold til sykehusplasser. Men det er jo mulig å ruste opp og forberede seg på kort tid også.

Var ikke Norge veldig forberedt på Svineinfluensa? Men det slo jo ikke an så hardt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:


Prosentregning er ikke min sterke side, men 50 mill. av 500 mill. kan vel umulig bli 2-3% ?

Fra lenken din

"...it infected 500 million people around the world ... The death toll is estimated to have been anywhere from 17 million to 50 million, and possibly as high as 100 million" ?

Det er dog anslått at rett under 3% av hele verdens befolkningen døde under Spanskesyken, men dødeligheten for de som var smittet var trolig på rundt 10%.

Ikke min heller, jeg tok tallet fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#Mortality

"It is estimated that one third of the global population was infected, and the World Health Organization estimates that 2–3% of those who were infected died (case-fatality ratio)."

Men tallene går veldig opp og ned. Men det kan gi en liten pekepinn på hva det nye viruset kan få til om det får lov til å spre seg uhindret. 

Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Jeg vet ikke om vi snakker om samme sak.

Mine opplysninger er 2-3 uten tiltak.

WHO velger å bare bruke bekreftete tilfeller når de regner ut R0 og dødsrate. Det er grunnen til at de kom frem til 2-3 R0 og en dødsrate på 3.4%.

Men som norske myndigheter er enige om, så er det store mørketall. Store mørketall fører ikke bare til lavere dødsrate desverre, det vil også føre til en høyere R0.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest d6e8f...265

Tråden var så lang så kanskje dette alt er besvart, jeg kan ikke huske media noen gang har sagt hvordan man egentlig dør om man blir smittet, er det problemer med lunge/luftvei eller hva dør man egentlig av?

Anonymous poster hash: d6e8f...265

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

WHO velger å bare bruke bekreftete tilfeller når de regner ut R0 og dødsrate. Det er grunnen til at de kom frem til 2-3 R0 og en dødsrate på 3.4%.

Men som norske myndigheter er enige om, så er det store mørketall. Store mørketall fører ikke bare til lavere dødsrate desverre, det vil også føre til en høyere R0.

Jeg tror ikke vi har store mørketall i Norge, men litt er allikevel alvorlig.

Italia fant vel ikke pasient zero, ikke USA heller.

Dersom vi ikke har mye mørketall utover folk i karantene, så gjetter jeg at smitte kurven faller litt, før den går opp igjen i en ny fase.

Men jeg er langt fra en ekspert i grafer.

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Var ikke Norge veldig forberedt på Svineinfluensa? Men det slo jo ikke an så hardt.

Var det ikke slik at det kom mye kritikk for å overreagere? Spesielt med den vaksinen? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest d6e8f...265 said:

Tråden var så lang så kanskje dette alt er besvart, jeg kan ikke huske media noen gang har sagt hvordan man egentlig dør om man blir smittet, er det problemer med lunge/luftvei eller hva dør man egentlig av?

Anonymous poster hash: d6e8f...265

Noen får organsvikt, noen får lungekollaps. Noen drukner av at lungene fylles opp med væske 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

2-3 er jo det vi ser nå med tiltakene som er gjort 

Spredningen er ikke Stor i Norge enda.

Det vi har er import av egne statsborgere som har vært på vinterferie i utlandet eller på jobbkonferanser.

Jo epidemien kommer nok, men vi er ikke der idag tror jeg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Guest b6487...931 said:

Var det ikke slik at det kom mye kritikk for å overreagere? Spesielt med den vaksinen? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Det var vel helst vaksinen som fikk mye kritikk, siden den absolutt ikke var testet godt nok før den ble innført, og hadde et par fæle bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Gjest d6e8f...265 skrev (5 minutter siden):

Tråden var så lang så kanskje dette alt er besvart, jeg kan ikke huske media noen gang har sagt hvordan man egentlig dør om man blir smittet, er det problemer med lunge/luftvei eller hva dør man egentlig av?

Anonymous poster hash: d6e8f...265

Såvidt jeg vet dør du av pustevansker, lungesvikt og organsvikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Det var vel helst vaksinen som fikk mye kritikk, siden den absolutt ikke var testet godt nok før den ble innført, og hadde et par fæle bivirkninger. 

Bivirkninger har alle medisiner, så fort en vaksine kommer så tror jeg ikke vi venter med å gi den til gamle og syke i +risikosonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...