Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, pappkake said:

Hadde denne sykdommen kommet for 300 år siden hadde vi lett hatt 15% dødelighet...

Får vi 70% smittede og flesteparten på en gang i begynnelsen av mai, så er det opptil 15% som trenger «behandling» (oksygen, væskebehandling osv) og 5% som trenger lungemaskiner og respiratoren å sånn. Se på tallene... vi greier 15% dødelighet nå og om ikke «noe» skjer snart. 
(Men FHI har sterkere saker på gang, men spørs om det kommer i tide)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, M98kF1 said:

Får vi 70% smittede og flesteparten på en gang i begynnelsen av mai, så er det opptil 15% som trenger «behandling» (oksygen, væskebehandling osv) og 5% som trenger lungemaskiner og respiratoren å sånn. Se på tallene... vi greier 15% dødelighet nå og om ikke «noe» skjer snart. 
(Men FHI har sterkere saker på gang, men spørs om det kommer i tide)

Ja, det var egentlig poenget mitt :) Beklager om det ikke kom godt nok frem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sveits, nabolandet til Italia, kutter ned karantenetiden til 5 dager ved kontakt (var 14), og minst 10 dager (var 14) i isolasjon ved infeksjon (og ikke kortere enn sykdomsperioden pluss en dag uten symptomer)

 

De reduserer også testingen markant. Kun folk i risikogrupper, folk i helsevesenet eller folk med ille symptomer blir testet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
pappkake skrev (6 minutter siden):

Hadde denne sykdommen kommet for 300 år siden hadde vi lett hatt 15% dødelighet...

Det er ikke mer enn 100 år siden Spanskesyken, som trolig var langt mildere enn dette viruset, men som trolig likevel hadde en dødelighet på opp mot 10%, mye på grunn av manglende behandling og underernæring.

Når viruset når de fattigste landene, blant annet i Afrika, vil vi nok se hvor dødelig det kan være.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (50 minutter siden):

Hvert år dør 900 av influensarelatert sykdom i Norge. I 2016 døde 1700.

At det ligger en under 50 på sykehus nå er vel Ikke akkurat dramatisk.

Jeg har aldri forstått dette argumentet. Det er ikke noe poeng i å sammenlikne influensarelaterte dødsfall med dette nye viruset så lenge vi bare har litt over 200 smittede. Ca. 10% blir smittet av influensa hvert år i Norge. Det vil si ca. 500000 mennesker. På verdensbasis er "bare" litt over 100000 mennesker smittet av coronaviruset, og vi har allerede 4000 døde.

Det er ikke dramatisk at en person ligger på sykehus i dag, men det som er skremmende er tanken på hvor mange som ligger på sykehus, eller er døde om 6 måneder.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ruskepus skrev (11 minutter siden):

Bidra til å løse hvorfor viruset er farlig for oss mennesker! De av dere som har et moderne skjermkort, sleng dere med på Hardware sitt Folding@home lag, 37651.

https://apps.foldingathome.org/project?p=11741

Kan bidra til en raskere og mer effektiv vaksine.

 

Takk for linken. Setter i gang så fort jeg klarer. Burde blitt laget en egen tråd om dette så det ikke gjemmes bak hundrevis av innlegg i denne tråden. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 minutter siden):

Det er ikke mer enn 100 år siden Spanskesyken, som trolig var langt mildere enn dette viruset, men som trolig likevel hadde en dødelighet på opp mot 10%, mye på grunn av manglende behandling og underernæring.

Når viruset når de fattigste landene, blant annet i Afrika, vil vi nok se hvor dødelig det kan være.

Heldigvis så har dette viruset mindre sjanse for å overleve på overflater i varme strøk. Så der må det dråpesmitte til, og det kan være med på å begrense hastigheten av smitte i Afrika. Det vil gjøre det lettere å isolere viruset. Men ja man kan forvente tilstander der nede uansett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kina har gjort en utrolig bragd i å klare å stoppe pandemien. Resten av verden ser ut til å være i en slags apatisk fornektelse.

Det er ikke min spådom opprinnelig, men jeg tror den er riktig: På fredag 13.3 passerer vi 1000 norske smittede. Fredag 20.3 passerer vi 10 000. Det er bare å avlyse alt av påskeplaner utenom å forskanse seg i hjemmekarantene.Corona 9.3.png

Corona log 7.3.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Resten av verden ser ut til å være i en slags apatisk fornektelse.

Jeg tror du har helt rett i alt du skriver, og det som skremmer meg er hvor seint alle tilltak kommer igang.. Det ser ut som de fleste ikke helt forstår hva som er i ferd med å skje. De fleste jeg snakker med om dette også, ser ut til å bare riste på hodet og gå videre med sitt.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Kina har gjort en utrolig bragd i å klare å stoppe pandemien. Resten av verden ser ut til å være i en slags apatisk fornektelse.

Det er ikke min spådom opprinnelig, men jeg tror den er riktig: På fredag 13.3 passerer vi 1000 norske smittede. Fredag 20.3 passerer vi 10 000. Det er bare å avlyse alt av påskeplaner utenom å forskanse seg i hjemmekarantene.

Corona log 7.3.png

Corona 9.3.png

200 til 1000 + fra idag til fredag. Herregud.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Italiensk intensivlege: - 40 prosent trenger sykehusbehandling. Nå er mer enn 5000 testet positivt. Rundt 40 prosent av de positive tilfellene trenger sykehusinnleggelse (behandling) for virusinfisert lungebetennelse og en form for respirasjonssvikt. 12,7 prosent av dem som er testet positiv trenger intensivbehandling. Vi står nå overfor et ille utbrudd av covid-19, sier overlege Giacomo Grasselli ved intensivavdelingen i Milano.

Slike tall forklarer hvorfor myndigheter i flere land er i panikk. En stor andel av de syke vil få varige mén med permanente lungeskader, som vi allerede har diskutert i denne tråden for flere uker siden.  Dette har ikke myndighetene fortalt oss.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (13 minutter siden):

200 til 1000 + fra idag til fredag. Herregud.. 

.. og ytterligere 9000+ den påfølgende uka - i Norge. Noen dager etter det finnes det ikke ledige respiratorer igjen i landet og de må begynne å prioritere hvem som skal få og ikke... Dette blir stygt!

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Ruskepus skrev (1 time siden):

Bidra til å løse hvorfor viruset er farlig for oss mennesker! De av dere som har et moderne skjermkort, sleng dere med på Hardware sitt Folding@home lag, 37651.

https://apps.foldingathome.org/project?p=11741

Kan bidra til en raskere og mer effektiv vaksine.

https://www.diskusjon.no/topic/254688-fh-team-hardwareno-lagnr-37651/

Vår hjemmeside med info.

Ja, den dagen prosjektet gidder å støtte OpenSUSE.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

.. og ytterligere 9000+ den påfølgende uka - i Norge. Noen dager etter det finnes det ikke ledige respiratorer igjen i landet og de må begynne å prioritere hvem som skal få og ikke... Dette blir stygt!

Nå må de vell faen meg stenge skoler snart? Det er jo hundrevis av mennesker som samles i samme bygg hver dag.. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Nå må de vell faen meg stenge skoler snart? Det er jo hundrevis av mennesker som samles i samme bygg hver dag.. 

Vil stengte skoler gi gyldig fravær fra jobb for å passe små barn? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Kina har gjort en utrolig bragd i å klare å stoppe pandemien. Resten av verden ser ut til å være i en slags apatisk fornektelse.

Det er ikke min spådom opprinnelig, men jeg tror den er riktig: På fredag 13.3 passerer vi 1000 norske smittede. Fredag 20.3 passerer vi 10 000. Det er bare å avlyse alt av påskeplaner utenom å forskanse seg i hjemmekarantene.

Er enig Simen1. Har sagt det før og mener at Xi Jinping muligens bør bli gitt Nobels fredspris eller noe sånt. Han har muligens reddet verden med sine handlinger. Selv om de har vært ganske brutale til dels.

Tror at demokratiene vil slite med å stoppe sykdommen like effektivt. Kina klarte å sperre den til bare Hubei. Men heldigvis kom den litt senere til oss ettersom det holder på å bli varmt (om 40 dager kanskje) og vi har en kortere periode med sykdom.

Vil også si at jeg er enig med de som reagerer på at regjeringen ikke gjør mer. De bør oppfordre folk til å ha hjemmekontor og selvstudier på skolenivå. Det er ikke noe valg. Sykdommen er for alvorlig.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 timer siden):

Er jeg den eneste som reagerte på at alle avbilda pasienter ser ut til å være overvektige? Et par av dem kraftig sågar. Nå er diabetes noe som gjør sykdomsforløpet verre... Er hele 5 prosent med diabetes i Italia, og bittelitt lavere i Norge med 4.7%

Fedme er et alvorlig problem i dagens samfunn. Og jeg har diabetes selv, men svakere grad da min kropp fortsatt produserer insulin og jeg derav ikke trenger insulin-injeksjoner. Men bruker tabletter som forsterker min naturlige insulinproduksjon.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sandy Koufax said:

Er enig Simen1. Har sagt det før og mener at Xi Jinping muligens bør bli gitt Nobels fredspris eller noe sånt. Han har muligens reddet verden med sine handlinger. Selv om de har vært ganske brutale til dels.

Tror at demokratiene vil slite med å stoppe sykdommen like effektivt. Kina klarte å sperre den til bare Hubei. Men heldigvis kom den litt senere til oss ettersom det holder på å bli varmt (om 40 dager kanskje) og vi har en kortere periode med sykdom.

Vil også si at jeg er enig med de som reagerer på at regjeringen ikke gjør mer. De bør oppfordre folk til å ha hjemmekontor og selvstudier på skolenivå. Det er ikke noe valg. Sykdommen er for alvorlig.

Det tragiske er jo at denne ekstra tiden som Kina kjøpte oss har blitt brukt til INGENTING og fjas og møter om mulige møter om den potensielle trusselen som kanskje kan komme.

Xi Jinping reddet Kina, men det som skjer utenfor er dessverre utenfor deres hender. Mens halve Kina er i karantene får nordmenn (og vestlige for øvrig) beskjed om å fortsette akkurat som før, advares mot å kjøpe inn litt ekstra mat, og det eneste fokuset er å unngå "panikk" og å holde økonomien i gang. Vi tar de problemene som kommer når det er så ille at det ikke kan overses lenger, ikke et sekund før.

For de som lurte på i hvilken grad Norge er et klovneland med ubrukelige myndigheter, så tror jeg vi begynner å få fasiten nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...