Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Har det ikke kommet et lass med bevis på at Kina sentralt prøvde å dysse ned utbruddet av Coronavirus i ukesvis, noe som kan ha ført til betydelig mer smittespredning enn om de hadde varslet verden og WHO når de begynte å få ferten? Eller er dette fortsatt "unsubstantiated" og sånn sett bare rykter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, KANE2009 said:

Har det ikke kommet et lass med bevis på at Kina sentralt prøvde å dysse ned utbruddet av Coronavirus i ukesvis, noe som kan ha ført til betydelig mer smittespredning enn om de hadde varslet verden og WHO når de begynte å få ferten? Eller er dette fortsatt "unsubstantiated" og sånn sett bare rykter?

Yup. Komisk å forsvare et land som er mer opptatt å svartmale ALLE vestlige land for befolkningen enn å spre informasjon om at de ikke burde spise flaggermus, eller andre eksotiske dyr for den slags skyld. 

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Benbjo said:

Legen beskriver det som skjer i Nord-Italia som en «epidemiologisk katastrofe». Ifølge Macchini får de fleste pasientene påvist en alvorlig form for lungesykdom som følge av koronaviruset.

https://www.nrk.no/norge/intensivleger-forbereder-seg-pa-matte-velge-mellom-korona-pasienter-1.14935071

De fleste... 

So much for mild mild forkjølelse for de fleste. Alvorlig lungesykdom for de fleste 

Hva er det han forteller egentlig i artikkel. At Norge har liggetid på intensiven på 3 dager, og Italia har tilsvarende på 14 dager. Vil det si at i Norge så gir de opp 11 dager for tidlig? Eller hvordan skal man tolke dette egentlig?

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (1 minutt siden):

Noen VGS lærere her inne? Om skolen min skulle stenges nå, 4 mnd før jeg er ferdig, hva skjer da? Eksamen? Prøver? Tviler med hele mitt hjerte at man må gå året om igjen, men jeg må nesten bare spørre uansett, må man? 

Hjemme eksamen.. Hjemme undervisning osv.. Og nei du må ikke ta året på nytt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uff å huff, siste 7 dagene har antall smittede i Norge NESTEN 10 doblet seg.
24 til 227
Blir vel 227x10 i starten av nesteuke tipper jeg.
Uken etter: 2270 x 10? 22 700 smittede? 

Følger man Europas smittemønster så ja, det ENESTE jeg tror kan senke smitten er vår lave befolkning i forhold til landets størrelse. Kanskje med dobbelt av tiden for Frankrike osv

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (6 minutter siden):

Noen VGS lærere her inne? Om skolen min skulle stenges nå, 4 mnd før jeg er ferdig, hva skjer da? Eksamen? Prøver? Tviler med hele mitt hjerte at man må gå året om igjen, men jeg må nesten bare spørre uansett, må man? 

Ser en som svarte på det over meg, men de ber i hvert fall universiteter og høyskoler om å forberede seg. Noe av det samme gjelder nok for videregående skoler:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/K39j4X/asheim-ber-universitetene-planlegge-for-alternative-eksamensformer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nok likt. Men hvordan hindrer de da juks? 

Det er et godt spørsmål. Jeg går selv på høyskole og er svært såent på situasjonen videre. Nå har vi riktignok gruppeeksamener i form av hjemmeeksamener, og en individuell hjemmeeksamen igjen. Kjipt hvis det blir ekstreme tiltak her. Man kan riktignok kommunisere gjennom Google Docs, messenger også videre, men om det blir sånn at biblioteker, og steder der man møtes for å diskutere eksamen og videre prosess blir stengt, så blir det tungvint.

Jeg vet imidlertid ikke hvordan det blir når det gjelder for eksempel en skoleeksamen eller muntlig. Vi skal imidlertid ta noen sertifiseringer, blant annet gjennom Facebook i vår om vi vil. Alt foregår på nett ogd er vet jeg at det er en avsluttende prøve med en sensor ifølge tidligere kull som har gått det jeg går nå, men kan for lite om prosessen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Yiddo10 said:

Det er et godt spørsmål. Jeg går selv på høyskole og er svært såent på situasjonen videre. Nå har vi riktignok gruppeeksamener i form av hjemmeeksamener, og en individuell hjemmeeksamen igjen. Kjipt hvis det blir ekstreme tiltak her. Man kan riktignok kommunisere gjennom Google Docs, messenger også videre, men om det blir sånn at biblioteker, og steder der man møtes for å diskutere eksamen og videre prosess blir stengt, så blir det tungvint.

Jeg vet imidlertid ikke hvordan det blir når det gjelder for eksempel en skoleeksamen eller muntlig. Vi skal imidlertid ta noen sertifiseringer, blant annet gjennom Facebook i vår om vi vil. Alt foregår på nett ogd er vet jeg at det er en avsluttende prøve med en sensor ifølge tidligere kull som har gått det jeg går nå, men kan for lite om prosessen.

Uff, kjedelig om (eller når) det virkelig sparker fra seg her også. Vil bare endelig bli ferdig på VGS så jeg kan komme igang på den utdanning jeg virkelig vil. Men heldigvis er det nødløsninger som dere sier. Øving med kompiser til eksamen etc blir litt verre da men er ikke et "must", er jo bare VGS. Sikkert verre for deg som går på høyere utdanning om alt stenger av studieplasser

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (1 minutt siden):

Uff, kjedelig om (eller når) det virkelig sparker fra seg her også. Vil bare endelig bli ferdig på VGS så jeg kan komme igang på den utdanning jeg virkelig vil. Men heldigvis er det nødløsninger som dere sier. Øving med kompiser til eksamen etc blir litt verre da men er ikke et "must", er jo bare VGS. Sikkert verre for deg som går på høyere utdanning om alt stenger av studieplasser

Ja, du sier noe der. En ting er at man har eksamensformer som i verste fall kan gjennomføres hjemme og på nett, men man må jo også ha undervisningen man må fullføre i løpet av en termin. Foreløpig har vi bare fått informasjonen om Corona som ble sendt ut ganske tidlig, så vi skal i hvert fall ha planlagt undervisning til uken. Videre får man se hvor mye det eskalerer. Begynner først ballen å rulle, så kommer helse og familie og samfunn i første rekke for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Yiddo10 said:

Ja, du sier noe der. En ting er at man har eksamensformer som i verste fall kan gjennomføres hjemme og på nett, men man må jo også ha undervisningen man må fullføre i løpet av en termin. Foreløpig har vi bare fått informasjonen om Corona som ble sendt ut ganske tidlig, så vi skal i hvert fall ha planlagt undervisning til uken. Videre får man se hvor mye det eskalerer. Begynner først ballen å rulle, så kommer helse og familie og samfunn i første rekke for min del.

Samme for min del. Det som er rart tho er at vi ikke har fått noe informasjon om coronan. Ingenting, selv ikke på skole-eposten. Er bare reklamer om dagens lunsjtilbud osv osv.. Syns de kunne holdt oss litt oppdatert, spesielt for de som kanskje ikke er så flinke til å søke seg frem på nett selv, som flere i klassen min er (utrolig) dårlige på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (1 minutt siden):

Samme for min del. Det som er rart tho er at vi ikke har fått noe informasjon om coronan. Ingenting, selv ikke på skole-eposten. Er bare reklamer om dagens lunsjtilbud osv osv.. Syns de kunne holdt oss litt oppdatert, spesielt for de som kanskje ikke er så flinke til å søke seg frem på nett selv, som flere i klassen min er (utrolig) dårlige på.

Nei, det har ikke vært så ekstremt mye. Vi fikk informasjon for litt over en uke siden. Blant annet om hvilke personer og hvilke institusjoner man kunne kontakte om man trengte informasjon/ noen å snakke med og sånt. Jeg følger stadig med på FHI sine sider, nyhetsbildet generelt, oppdateringer fra aviser i utlandet og velger å objektiv/subjektiv i forhold til hvilke kilder man skal stole på og ikke. Men de fleste skoler har hjemmesider i disse dager, så det hadde nok hjulpet med fortløpende informasjon der. 

Nå går ikke jeg der selv, men ifølge mine bekjente ved OsloMet kan det visst fort være snakk om at det skjer noe der fra i morgen. Vi får se hva de kommer med av informasjon.

Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Det er ikke mer enn 100 år siden Spanskesyken, som trolig var langt mildere enn dette viruset, men som trolig likevel hadde en dødelighet på opp mot 10%, mye på grunn av manglende behandling og underernæring.

Når viruset når de fattigste landene, blant annet i Afrika, vil vi nok se hvor dødelig det kan være.

Spanskesyken hadde en dødelighet på rundt 2-3% som dette viruset ser ut til å ha. Men spanskesyken drepte som oftest yngre folk under 65 år. Estimater fra folk som døde varierer fra 25 millioner til over hundre millioner. Den gang hadde de mye dårligere helsevesen, men idag er vi veldig mange flere og mye mer bereist. (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu)

2 hours ago, ScandiFlick said:

Heldigvis så har dette viruset mindre sjanse for å overleve på overflater i varme strøk. Så der må det dråpesmitte til, og det kan være med på å begrense hastigheten av smitte i Afrika. Det vil gjøre det lettere å isolere viruset. Men ja man kan forvente tilstander der nede uansett. 

Generelt er corona en virusgruppe som er relativt hardbarka og kan leve opptil 28 dager under optimale forhold på overflater. (Generelt sier man 9 dager) (https://www.google.com/amp/s/www.medicalnewstoday.com/amp/articles/coronaviruses-how-long-can-they-survive-on-surfaces)

Det er ikke uten grunn de går rundt å sprayer alt mulig i Asia - noe de gjør forunderlig lite av i Europa. 

Egentlig er coronafamilien ganske tunge og faller på bakken ganske fort.  (skal se om jeg finner kilde - fra forskning.no)

Men nyere forskning sier det kan ligge i lufta opp i mot 30 minutter.(https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Heiheihade said:

Uff, kjedelig om (eller når) det virkelig sparker fra seg her også. Vil bare endelig bli ferdig på VGS så jeg kan komme igang på den utdanning jeg virkelig vil. Men heldigvis er det nødløsninger som dere sier. Øving med kompiser til eksamen etc blir litt verre da men er ikke et "must", er jo bare VGS. Sikkert verre for deg som går på høyere utdanning om alt stenger av studieplasser

Beklager for å skuffe deg, men hvis vanlige eksamner blir kansellert, så vil det trolig være ingen alternativer.

Det er altfor lett å jukse med hjemmeeksamen og det vil ta tid å utvikle de digitale platformene vi trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Med dagens utvikling og erfaring fra land som har kommet lenger i spredningen, er det realistisk å forvente at alle skoler og universiteter er stengt når vi kommer til eksamenstiden i slutten av mai. Det betyr ikke at eksamen automatisk blir avlyst. Hjemmeeksamen er nevnt, en annen mulighet er at eksamen blir avholdt som normalt, men med færre kandidater i salen. En tredje mulighet er at eksamen utsettes til perioden i juni/juli hvor det normalt avholdes konteeksamen.

I verste fall kan faktisk eksamen avlyses, til og med neste skoleår kan avlyses. Det beste du kan gjøre, er å lese og forberede deg som om det blir eksamen til vanlig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...