Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Just now, Benbjo said:

Fyren er jo ikke på intensiven så vidt jeg skjønner og er foreløpig oppegående. Er vel neppe å anse som Serious riktig enda. 

Som sagt mange ganger, alle i kategorien Serious eller critical i Italia ligger på intensiven 

Italia er ikke nødvendigvis målestokken, da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Scarvo said:

Er det bare folk med generelle helseproblemer samt eldre som har omkommet i Italia? Eller har også funksjonsfriske mistet livet som følge av Korona?

Det vet jeg ikke, men pasient 0 var en 38 år gammel maratonløper. Han ble lagt i kunstig koma, men virker som at overlever 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Benbjo said:

Det vet jeg ikke, men pasient 0 var en 38 år gammel maratonløper. Han ble lagt i kunstig koma, men virker som at overlever 

jeg har lest dette om kunstig koma, men kun her inne. Hvilken side sier at han var i kunstig koma?

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

jeg har lest dette om kunstig koma, men kun her inne. Hvilken side sier at han var i kunstig koma?

Ble vel lenket til en side der dette stod? Skal se om jeg finner ut av det. 

Uansett, poenget var at en helt frisk ung mann ble alvorlig syk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Benbjo said:

Ble vel lenket til en side der dette stod? Skal se om jeg finner ut av det. 

Ikke den gangen det ble sagt sist, iallfall ikke som jeg så. Prøvde selv å google det da, men fant ingenting. Kanskje det bare var tilgjengelig på italienskspråkelige aviser for alt jeg vet.

Quote

Uansett, poenget var at en helt frisk ung mann ble alvorlig syk 

Ja, jo, men sto det ikke at han smitta vennen mens de jogget sammen? Trening og lungesykdom er ofte en dårlig kombinasjon. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Just now, Simkin said:

Hva er siste nytt om en evt vaksine da? Isael skrøt vel på seg noe for ikke lenge siden. 

https://www.pharmaceutical-technology.com/news/covid-19-aj-vaccines-algernon-drug/

https://abcnews.go.com/Health/wireStory/scenes-scientists-prep-covid-19-vaccine-test-69467049

https://www.ifpma.org/global-health-matters/covid-19-finding-a-vaccine-in-record-time/

Aner ikke, bare det som dukka opp som var nyeste artiklene. Har lest at vi er 1-2 år unna en vaksine, har lest at vi er 2 mnd unna. Blir nok gjetting

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simkin said:

Hva er siste nytt om en evt vaksine da? Isael skrøt vel på seg noe for ikke lenge siden. 

Mange som «har noe på gang». Men glem vaksine, noen har kanskje noe som virker nå snart, men den skal testes og godkjennes og så skal storskala produksjon i gang og så skal det distribueres. Regn med minst ett år, og da bare til helsepersonell, begravelsesbyråer og stortingsrepresentanter, 2 år minst til «vaksine til alle»

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Heiheihade said:

Har lest at vi er 1-2 år unna en vaksine, har lest at vi er 2 mnd unna. Blir nok gjetting

Hvis man klarer å lage vaksinen ferdig morgen, betyr det fortsatt at vi er mellom 12 og 18 måneder unna at den blir allment tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Sjelden jeg ser Dagsrevyen, men de hadde faktisk noe i kveld om vaksine. Et norsk firma som kan få en vaksine klar til høsten. De har ikke tro på at andre land vil dele sin vaksine med oss (eller klarer å produsere nok), derfor ser de det som viktig at vi lager en egen vaksine. 

Så snart vaksinen kommer, vil det iallfall bli et enormt mas om at alle må ta den. Det er helt sikkert. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, M98kF1 said:

Regn med minst ett år, og da bare til (...), begravelsesbyråer 

Begravelser er vel uansett avlyst i Italia og andre hard ramma områder? Ville ikke investert i kistemakere nå for å si det slik.

Lenke til kommentar

USA:
Fanger som soner i fengsler i NY har fått i oppgave å produsere "hand sanitizers" (tilsv. antibac). Disse jobber på deres vanlige lave lønn, og kan produsere 100 000 gallons (rundt 378 000 liter) pr. uke. Ifølge guvernør Cuomo skal produktet være mer effektivt enn det man kjøper i butikken, med 5% sterkere mix av ethanol. Kundene for dette produktet skal være offentlige etater.

New York will use low-wage prison labor to make hand sanitizer
https://www.theverge.com/2020/3/9/21171617/coronavirus-new-york-hand-sanitizer-crisis-shortage-cuomo-prison-inmates
"The inmates can make 100,000 gallons per week, according to Cuomo. As the coronavirus outbreak in the US has spread, hand sanitizer has been flying off the shelves, while price gouging has pushed prices sky-high."

Produktet som har fått navnet "NY State Clean" leveres i forskjellige flaskestørrelser, og går inn som direkte erstatningsprodukt for antibac og tilsv.

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Relio skrev (7 timer siden):

For en destruktiv holdning. For det første så er det høyst uærlig å påstå at du kan spå fremtiden. For det andre så maner du, med dine spekulasjoner, frem lignende holdninger i andre. Som igjen fremprovoserer scenarioet du ser for deg.

Jeg kan hvertfall snakke for meg selv, og si det at hvis min tid er kommet så ønsker jeg den velkommen. Jeg kommer ikke til å oppføre meg som et udyr bare fordi livet mitt står på spill, men jeg kommer snarere til å gjøre det rette og handle på en slik måte som tjener alle og enhver. Om det så leder til min undergang, så kan jeg dø med et smil, vel vitende om at jeg gjorde mitt bidrag til det beste for menneskeheten.

Halooen, alle som deltar i denne tråden forteller hva dem tror om framtiden, ingen vet 100%. Helt unødvendig å poengtere selvfølgeligheter. Tallene fra Italia tilsier at ca. 5% av dem med påvist smitte vil dø. Nå har vi ca. 200 smittede i Norge, tipper vi har rundt 10 døde personer innen en uke. Isolasjon av smittebærere vil kunne forsinke utviklingen litt nå i startfasen, men på sikt så vil nok bortimot alle bli eksponert for viruset. I en slik kontekst så er det ikke unaturlig å se for seg 50-150.000 døde innen ett år i Norge. Tenk hvor mange som nå ligger syke uten at dem slipper til for å få seg testet. Virkeligheten vil nok vise at mange av dem snart er med i statistikken. Bør jeg ha dårlig samvittighet for at mine anslag er mer dystre enn dine? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...