Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 hours ago, unicorndeath said:

ok det opp med min bror, men han forsikret meg om at det ville være god avstand under seremonien som ville være av det kortvarige slaget, han håper nok at vi kommer, men jeg er fortsatt veldig skeptisk, så jeg tror jeg sier pass, regner med det går greit så lenge hun får gave.

Konfirmasjon har ikke noe i romjulen å gjøre. En typisk vår/sensommer-aktivitet. Konfirmerelse (eller hva det egentlig heter for noe) er jo egentilg et individuellt valg den som velger det tar ift. den fiktive guden som de setter sin lit til. Det å feire dette er vel en kulturell greie. Det er ihvertfall ikke en type feiring jeg selv ville satt særlig høyt. Ville selvsagt møtt om dersom mulig når noen i familie gjør dette. Men, dette er jo ikke helt tiden for å skulle møtes. Sånn utenom å skulle meddele at man ikke kommer, så kan man sikker tryggt uttale at man syntes det var en dårlig idé også, uten at folk burde kunne føle seg fornærmet over det. Om de ikke da er über-kristne. Men de ûber-kristne med det. Det er ikke folk jeg ihvertfall har særlig stor respekt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Yessmann said:

 

  • "Det er det høyeste antall døde i løpet av novembermåned siden 1918, som er da spanskesyken brøt ut, sier Tomas Johansson ved SCB til avisen."

Sammenligner man seriøst antall døde i en måned med antallet i samme måned tilbake til 1918 uten å justere for befolkningsøkningen??

 

Hvor trekker du den konklusjonen i fra? Det står ikke nevnt hvordan de har regnet det ut. Tror du de er så ufornuftige at de ikke tar hensyn til dette kriteriet?

Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Peru som har vært et eksempel på ekstremt portforbud har vel vært et eksempel på at det funket nokså dårlig 


Problemet med Peru, er at de fleste husholdninger hverken har kjøleskap eller rennende vann, de er avhengig av å besøke de store markedene hver dag, uansett om regjeringen truer med portforbud.

Det er hovedårsaken til at det ikke har fungert i Peru, fattigfolk flest har ikke noe valg, dersom de blir hjemme i ukevis sulter de i hjel, selv om politi og militæret har patruljert mer velstående områder i de større byene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (32 minutter siden):

Konfirmasjon har ikke noe i romjulen å gjøre. En typisk vår/sensommer-aktivitet. Konfirmerelse (eller hva det egentlig heter for noe) er jo egentilg et individuellt valg den som velger det tar ift. den fiktive guden som de setter sin lit til. Det å feire dette er vel en kulturell greie. Det er ihvertfall ikke en type feiring jeg selv ville satt særlig høyt. Ville selvsagt møtt om dersom mulig når noen i familie gjør dette. Men, dette er jo ikke helt tiden for å skulle møtes. Sånn utenom å skulle meddele at man ikke kommer, så kan man sikker tryggt uttale at man syntes det var en dårlig idé også, uten at folk burde kunne føle seg fornærmet over det. Om de ikke da er über-kristne. Men de ûber-kristne med det. Det er ikke folk jeg ihvertfall har særlig stor respekt for.

Det er fordi hennes mor har funnet ut at dette var en god ide fordi hennes søster kommer på besøk til de i romjula, da jeg fikk vite om det tenkte jeg hva faen, følte det var litt invaderende å pålegge oss andre slike planer midt i romjula, men hun er så forbanna egen, konfirmasjonen er borgelig btw.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

NRK:

Quote

 

Ble smittet etter nissebesøk 

75 personer på et sykehjem i den belgiske byen Mol er smittet av koronaviruset etter at en julenisse med covid-19 kom på besøk forrige helg. – Det var en tabbe å la julenissen komme, sier ordfører Wim Caeyers til den belgiske kanalen VR

 

Nissen må i karantene ... 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, unicorndeath said:

Det er fordi hennes mor har funnet ut at dette var en god ide fordi hennes søster kommer på besøk til de i romjula, da jeg fikk vite om det tenkte jeg hva faen, følte det var litt invaderende å pålegge oss andre slike planer midt i romjula, men hun er så forbanna egen, konfirmasjonen er borgelig btw.

Ok borgerlig til og med. Da er det jo bare å avsette en halvtime videosamtale om mulig, eller en telefonsamtale, med å gratulere og gjøre litt stas på at hun er blitt "voksen". Ja hva er borgelig konfirmasjon annet enn pengeinnsamling, familiesammenkomst og markering av en viss aldersutvikling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SPRENGT KAPASITET I STOCKHOLM: SYKEHUSENE ER FULLE

Sitat

Kapasiteten på sykehusene i Region Stockholm sprengt. Den svenske avisen Dagens Nyheter melder at belegningen på intensivplassene var på 101 prosent i helgen.

Det innebærer at det var flere innlagte enn det er plass til: med 162 intensivplasser på sykehusene, var det til sammen 164 innlagte.

– Jeg har aldri vært med på så høyt belegning på regionnivå, skriver Björn Persson ved Karolinska institutet i en mail til avisen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/sprengt-kapasitet-i-stockholm-sykehusene-er-fulle.CrhQqc4zQ?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, freddy85 said:

Snakker av personlig erfaring og det er en normal praksis, så hvordan mener du at jeg kan linke til det?

Jeg kjenner til flere familier som har vært utsatt for slikt på sykehjem. Ene personen som hadde sin mor på et hjem i Akershus opplevde at de endret medisineringen hennes drastisk. ,De tok henne av medisinene som gjorde henne stadig friskere og friskere siste årene (enn på flere tiår), satt i gang et forferdelig medisinregime som gjorde henne helt ufør og toppet det hele med å si "Det er nok på tide for henne å dø nå". Oppe i alt dette mottok denne personen desperate rop om hjelp fra moren hennes som lå på sykehjemmet (i akershus). Hun ble avvist alle steder hun forsøkte å stoppe galskapen samt avvist i alle instansen hvor hun forsøkte å kaste lys på det som hadde skjedd.

Så ja, dette skjer definitivt. Sakene kommer ikke i media fordi man blir tømt for krefter mens man slåss mot systemet.
Dette ble også interessant nok iverksatt rett etter at hennes mann døde og arveoppgjøret var utført. Noe som gjorde det ennå mer traumatisk for familien som hadde brukt mye tid sammen med henne på sykehjemmet for å være med henne i den tiden. Dette var ingen "mannen døde så da sovnet hun også" romantikk, hun elsket livet på den tiden.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekordmånga får vård för covid-19

Sitat

Rekordmånga vårdas nu för covid-19 i Sverige. Totalt får 2 389 patienter corona-vård. Det visar en genomgång av regionernas rapporter som SVT gjort. 

Det är 65 fler än den 20 april som enligt Folkhälsomyndigheten var den dag hittills då flest vårdades för covid-19. 

På flera håll har antalet inlagda ökat snabbt på senare tid och flest patienter vårdas i Stockholm, följt av Västra Götaland och Skåne.

FHM:s gd Johan Carlson har sagt att kulmen kan komma före eller under julen och att risken är stor för ökad smittspridning.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordmanga-far-vard-for-covid-19

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Gode gud... blir en hyggelig jul for svenskene dette. Helsepersonell kan vel se langt bort fra julefri. Det er vel kanskje nettopp dem som trenger det nå.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Gode gud... blir en hyggelig jul for svenskene dette. Helsepersonell kan vel se langt bort fra julefri. Det er vel kanskje nettopp dem som trenger det nå.

Jepp, det er virkelig ille nå og stor fare for at det blir verre... Det er akkurat derfor jeg mener Sverige nå bør ta imot tilbudt assistanse fra Norge og Finland. Avlaste de hardest rammede sykehusene noe. Alle monner drar. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

1 hour ago, Yessmann said:

Det står *antall* ikke andel.

Greit, jeg tror det er dumt å sammenlikne med Spanskesyken uansett. Den var jo fra ca. 43 til 250 ganger mer dødelig enn vanlig sesonginfluensa kan det se ut til, alt etter om man kikker på 17,4 millioner eller 100 millioner spanskesykedødsfall. Men skal du først regne på det så krever det mye resonneringsevner og en del inntasting på kalkulatoren (altså sammenlikne mot Covid-19). Svenskene har jo oppgitt dødstall for november-2020, og populasjonen i 2020 i verden er ca. 4,33 ganger større enn i 1918. Så du får tenke litt på denne matematiske nøtten da:

Influenza-pandemics-in-comparison.thumb.png.b86b1b32f8874f99880d79fdf84863dd.png

Men er tallene nevnt i VG rene Covid-tall da? Er det fortsatt noe etterslep på Covid-registreringene i Sverige?

Tallene virker å gjerne innbefatte samtlige døde som har kommet fram til nå, samt evt. etterslep som ikke er registrert?

Worldometer_Covid-19__14des2020_kl2010.thumb.jpg.2ae76f5eef6d74e7452e227ffd60b523.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har svensk mobil, å fikk akkurat SMS fra Fohm/MSB

Sitat

Information från myndigheterna: Följ de nya skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19.
Läs mer på webbplatsen Krisinformation


Men hvem "webplats", det er ingen lenke i tekstmeldingen, de har nemlig unnlatt å legge ved lenker av "sikkerhetshensyn".

Dette hjelper nok mye, særlig for de gruppene som man opprinnelig forsøker å nå ut til, som ikke ser så mye nyheter eller forstår svensk særlig godt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, 0laf said:

Jeg har svensk mobil, å fikk akkurat SMS fra Fohm/MSB


Men hvem "webplats", det er ingen lenke i tekstmeldingen, de har nemlig unnlatt å legge ved lenker av "sikkerhetshensyn".

Dette hjelper nok mye, særlig for de gruppene som man opprinnelig forsøker å nå ut til, som ikke ser så mye nyheter eller forstår svensk særlig godt.

Begynner å tenke at enkelte svensker er rimelig blonde, men selvsagt finnes tåpelige nordmenn også. Her kunne de ihvertfall sagt hva som bør googles for å finne fram til denne kriseinformasjonen i SMS-en. Det hadde jo ikke inngrepet i noe som helst sikkerhetshensyn på gode nettvaner, annet enn på positiv og riktig framgangsmåte.

Edit: Retter litt på dette. Ser at de har oppgitt krisinformation.se

Det bedre hadde vel vært å sendt de til svensk folkehelseinstitutt og der latt de peke til krisinformation.se

Da folk ikke har vurderingsevne å vite om det er en legitim nettside. De burde oppfordres til å google Folkhälsomyndigheten, for deretter å ha lenke mitt øverst med krigstyper til Krisinformation.se

Da burde det normalt sett ikke gå an å trø feil.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (31 minutter siden):

Men skal du først regne på det så krever det mye resonneringsevner og en del inntasting på kalkulatoren (altså sammenlikne mot Covid-19) ...


Jeg tror faktisk ikke det er så veldig vanskelig, Asiasyken og HongKong-syken var faktisk ikke så ille i Norden, i Norge døde 1126 mennesker av Asiasyken, og 1768 av HongKong-syken, over et par år i hver av pandemiene.

Covid-pandemien i Norge har altså åpenbart ikke forbigått disse tidligere pandemiene, men land som er hardt rammet nå, som ikke var så hardt rammet i de to foregående pandemien, er det nok annerledes for.

Nå var faktisk Sverige mindre rammet av Asiasyken, der døde så vidt jeg har forstått kun 1050 mennesker i 1957/58.
Sverige har ikke helt nøyaktige tall for HongKong-syken, men det anslås rett over 500 dødsfall, i 1968.

Hundretusenvis var smittet, man tror at kanskje så mange som en million var smittet av Asiasyken i Sverige.

I følge SCB var det rundt 7.5 mill. mennesker i Sverige i 1958, mens det i 1968 var nesten 8 mill.
I dag er det 10.4 mill. mennesker i Sverige, samt at 7553 mennesker er døde av COVID-19.

En kjapp titt på de tallene, så trenger man ikke ta frem kalkulatoren, det er veldig mange måneder siden COVID-19 ble verre enn de to foregående influensapandemiene, Asiasyken og HongKong-syken.

Spanskesyken derimot tok livet av 0.6% av befolkningen i Sverige, anslått til totalt 34 374 dødsfall, der er vi ikke ... enda.

 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...