Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Danske TV2 melder om at deres anonyme kilder hevder at hele Danmark vil stenges ned.

Mer informasjon kommer på en pressekonferanse senere i dag, men reglene som vil gjelde over hele Danmark blir i så fall :

 

Sitat

Her er restriktionerne der kommer til at gælde hele landet:

  • Alle restauranter og barer lukker. Der må dog stadig sælges takeaway ud af huset.
  • Kulturinstitutioner, teatre, spillesteder, museer, biografer og biblioteker skal lukke indendørsarealer.
  • Alle skolebørn fra femte klasse og opefter sendes hjem og skal undervises digitalt. Det gælder også studerende på voksenuddannelser samt kursister.
  • Offentlige arbejdsgivere opfordres til at hjemsende alle medarbejdere, der ikke varetager kritiske funktioner. Private arbejdsgivere opfordres også "kraftigt" til at hjemsende medarbejdere, hvis det er muligt.
  • Svømmehaller, fitnesscentre og lignende skal holdes lukket.
  • Indendørs idræts- og foreningsliv lukkes ned. Professionel idræt er undtaget.
  • Indendørsarealer i forlystelsesparker, zoologiske haver, akvarier og lignende skal holde lukket for offentligheden.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-15-tv-2-erfarer-nu-udvides-delvis-nedlukning-til-hele-landet

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Ekteparet Ugur Sahin og Özlem Türeci, som står bak BioNTech og akkurat denne vaksinen, har allerede en formue som er anslått til rundt 50 milliarder kroner, så det er ikke sikkert mer penger er den største motivasjonen?

 

Ser ikke hvorfor akkurat 50 milliarder skulle stanse målet om profitt når det ikke gjorde det på en brøkdel av formuen

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (1 time siden):

Ser ikke hvorfor akkurat 50 milliarder skulle stanse målet om profitt når det ikke gjorde det på en brøkdel av formuen


Sant nok !

Nå er riktignok formuen knyttet til arbeidet de har gjort, begge har jobbet som onkologer og med kreftforskning på diverse universiteter, undervist osv, før de startet sitt første selskap i 2001, som utviklet medisiner mot kreft i mage og spiserør, som de deretter solgte til et større legemiddelselskap for noen hundre millioner dollar. 

De pengene ble brukt til å finansiere mye av forskningen i BioNTech, som er det andre selskapet de startet, i 2008.
BioNTech er nå listet på Nasdaq, med en market cap på rundt 30 milliarder dollar (260 milliarder kroner), og ettersom ekteparet fremdeles er storaksjonærer, så er det vel der mesteparten av formuen ligger.

Jeg tror nok likevel at hovedmålet er å utvikle effektive legemidler og vaksiner, først og fremst mot kreft, som er noe de har jobbet med i flere tiår, selv om de underveis også har tjent seg styrtrike.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Så det at vi har fulgt Danmark i utviklingen stemmer altså ikke helt 

Det hadde vært interessant å vite hva Norge og Finland gjør rett, og hva Sverige og Danmark har gjort feil. Når det er sagt så tror jeg fortsatt vi skal vokte oss for et nytt stort oppbluss og ikke lene oss for mye på hvor bra det har gått til nå, uten å tenke på hvordan vi skal forsette å holde det slik. Vi vet jo at den største utfordringene kommer de neste uke. Så faren er på ingen måte over.

Når Erna&Co stod og snakket tidligere i høst om hvordan vi måtte handle nå, slik at vi fikk en mest mulig normal julefeiring, så skal jeg innrømme at jeg ikke helt trodde det kom til å fungere. Men når man ser hvor vi er nå, og hvor andre land er, så må jeg faktisk innrømme at det ser ut til å ha fungert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Nei, dette er jeg også mot. Vi så jo nylig at White House (Trump) beordret FDA til å hastegodkjenne vaksinen etter at den ble godkjent i Storbritannia. Det er utelukkende politisk. Man bør følge alle prosedyrer og ha tiltro til de etatene som godkjenner dette.

Forstår det. Men, her er det vel mer snakk om at de skal møtes eller har jeg misforstått. Er det så farlig at de møtes 6 døgn før? Det går vel ikke ut over selve godkjenningsprosedyrene?

Quote

EMA skal møtes 29. desember, men mange land mener dette er for sent, og at vaksinen kan godkjennes tidligere, i og med at USA, England og Canada allerede har godkjent Pfizer-BioNTech vaksinen.

BioNTech er et tysk selskap, og tyskerne legger derfor ytterligere press på EMA, å ønsker å få fremskyndet møtet til 23. desember.

 

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Forstår det. Men, her er det vel mer snakk om at de skal møtes eller har jeg misforstått. Er det så farlig at de møtes 6 døgn før? Det går vel ikke ut over selve godkjenningsprosedyrene?

Ja, det var ikke dette spesifikt jeg tenkte på, men mer politisk press for prematur godkjenning generelt slik vi har sett for eksempel i USA med Trump gjennom hele høsten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (35 minutter siden):

Det hadde vært interessant å vite hva Norge og Finland gjør rett, og hva Sverige og Danmark har gjort feil. Når det er sagt så tror jeg fortsatt vi skal vokte oss for et nytt stort oppbluss og ikke lene oss for mye på hvor bra det har gått til nå, uten å tenke på hvordan vi skal forsette å holde det slik. Vi vet jo at den største utfordringene kommer de neste uke. Så faren er på ingen måte over.

Når Erna&Co stod og snakket tidligere i høst om hvordan vi måtte handle nå, slik at vi fikk en mest mulig normal julefeiring, så skal jeg innrømme at jeg ikke helt trodde det kom til å fungere. Men når man ser hvor vi er nå, og hvor andre land er, så må jeg faktisk innrømme at det ser ut til å ha fungert.

Tja jeg tror det er mange faktorer her. TIltakene i Norge og Danmark har i stor grad vært nokså like. Men det bor flere mennesker i Danmark på et mindre areal enn gamle Finnmark fylke. Så har vi også hatt verstingen i USA som aldri har vært nedstengt i like stor grad som Europa, men det er fortsatt land i Europa som er over dem på dødslisten pr innbygger med strenge tiltak om jeg ikke tar helt feil. Så har man Belgia og NEderland som også er to kontraster i Europa, som også er relativt to like land (NEderland er større i areal og innbyggertall ). Belgia har jo uansett hatt en større kultur for mistillit til myndigheter, det var vel over et år de ikke hadde en fungerende regjering og det er store kulturforskjeller innad i landet fra det flamske nord til det franske syd. Jeg trakk frem Peru som et eksempel tidligere hvor de har hatt strenge tiltak siden mars og tilnærmet et nasjonalt portforbud, men som også har sett høye dødstall. Sverige er uansett ikke verstingen i Europa hva gjelder dødstall pr innbygger heller. Så det er nok sorry to say it også kanskje en god porsjon flaks også. Så har vi selvsagt land som har mulighet til å sveise igjen husa til folk (Kina)  eller å innføre overvåkning  (Sør Korea). Befolkningstetthet synes å være en faktor iallefall, men ikke alt (der er vi mye mindre tettbodd enn Danmark). Og som jeg har nevnt her så er det ikke sånn at land med færre tiltak nødvendigvis har klart seg dårligere enn land med mange tiltak og omvendt. Det er nok eksempler for forskningen å ta av her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (27 minutter siden):

Er ikke det grunnen til at vi vaksinerer de på sykehjem og de over 85 år først? Er ikke så farlig om de skulle stryke med av eventuelle sjeldne bivirkninger. Det vil uansett være i betydelig mindre grad enn av viruset. 

Debatten om hvem vi skal vaksinere først har vært ganske liten og det irriterer meg litt. Egentlig burde helsepersonell få den først. Men det er vel litt det politiske mantraet at ethvert dødsfall er et for mye og det ser man når 90 åringer får kondolanser fra ordfører og sånt. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Debatten om hvem vi skal vaksinere først har vært ganske liten og det irriterer meg litt. Egentlig burde helsepersonell få den først.


Kommer nok an på øyet som ser ?

Epidemiologisk, så burde jo de som bidrar mest til smittespredningen, vaksineres først.
Det er slik man reduserer smittespredningen maksimalt i forhold til tilgjengelige doser vaksine.
Det betyr altså at yngre, de som ikke er etnisk norske, de som deltar i religiøse ting osv, er de som burde vaksineres først, ettersom det også er de som, av erfaringer så langt, sprer mest smitte.

For å spare liv, så burde man jo vaksinere de som er mest utsatt først, altså de eldste og de som er sykest osv.

Rent etisk sett, så er det nok mange som mener de som tar høyeste risiko i jobben, som helsepersonell, bør vaksineres først.

Spørsmålet blir da hvem som har rett?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):


Ekteparet Ugur Sahin og Özlem Türeci, som står bak BioNTech og akkurat denne vaksinen, har allerede en formue som er anslått til rundt 50 milliarder kroner, så det er ikke sikkert mer penger er den største motivasjonen?

 

Også godt kjent som etisk forsvarlig forskere.

At folk tror det ligger noe demonisk bak en vaksine er totalt lættis.

Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Debatten om hvem vi skal vaksinere først har vært ganske liten og det irriterer meg litt. Egentlig burde helsepersonell få den først. Men det er vel litt det politiske mantraet at ethvert dødsfall er et for mye og det ser man når 90 åringer får kondolanser fra ordfører og sånt. 

Mye debatt der. Forøvrig enig med deg. 

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Også godt kjent som etisk forsvarlig forskere.

At folk tror det ligger noe demonisk bak en vaksine er totalt lættis.

Jeg tror i allefall ikke det, men jeg forstår folk som er skeptiske og det trenger man ikke å være antivaxxer for å være. Jeg kjenner folk som har tatt vaksiner hele livet  også ganske recently, men som er litt skeptisk til denne. Det er ekstremt viktig at vi ikke får saker som det som skjedde med svineinfluensavaksinen i 2009

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Debatten om hvem vi skal vaksinere først har vært ganske liten og det irriterer meg litt. Egentlig burde helsepersonell få den først. Men det er vel litt det politiske mantraet at ethvert dødsfall er et for mye og det ser man når 90 åringer får kondolanser fra ordfører og sånt. 

Har vel noe med at de har jobbet hele livet og skattet.

At de har bidratt til at vi lever i det landet vi har idag.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...