Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, William_S said:

Sykehjemspasienter i Norge blir i all hovedsak ikke innlagte på sykehus de heller bare så det er sagt. Respiratorbehandling er for det meste uaktuelt da sykehjemsbeboere som regel ikke tåler det. 

Det kan vel gjelde hvem som helst også, at de ikke tåler det. Kommer jo helt an på de behandlende legene som justerer på apparaturen vel? Og hva slags sykdomsforløp du har selvsagt. Respiratorbehandling kan blåse lunge dine med overtrykk til de er ubrukelige og du må ha lungetransplantasjon, gitt at de fikk deg virusfri til slutt.

 

2 hours ago, William_S said:

Tja dette har nok noe med hva de vil tåle av behandling. Respiratorbehandling er en ekstrem stor påkjenning på kroppen. 

Ja, men også for folk i hvilken som helst alder. Jeg har ikke full forståelse for alt med det. Men har dannet meg følgende subjektive forståelse:

- At det er fare for å overtrykke lungene når du kun jakter optimale blodverdier hele tiden

- At viruset aktiverer så mye av immunforsvaret i alveolene at legene til slutt ikke har noe annet valg enn å øke trykket. Slik at en ung person med topp immunforsvar kan like gjerne bli behandlet ihjel her om ikke immunforsvaret jekker seg ned litt.

- At legene bør senke kravet på hva en optimal oksygen blodverdi er, først og fremst for å forhindre at folk må legges i respirator, men så også når pasienten først har kommet så langt at de må i respirator. Var det ikke noe nedi 70 % eller noe sånn slags "grense" som ble nevnt av den italienske legen i vårens kamp?

- Folk må få tilgang på oksygen tidlig, lenge før respiratorbehandlingen

- Ikke alle folk bør forsøke å ri stormen hjemme, men bør nok ha litt tettere legeoppfølging

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (47 minutter siden):

 

Pc Lynet skrev (På 6.12.2020 den 13.23):

Det fungerer med masker. Se her fra Tyskland.

 


Synes det var noe kjent med den studien, men den dukket opp på flere nyhetssider i dag, sto noe i The Guardian, å den ligger akkurat nå helt øverst på svenske Aftonbladet sine nettsider, men den er altså publisert for ti dager siden ?

Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):


Synes det var noe kjent med den studien, men den dukket opp på flere nyhetssider i dag, sto noe i The Guardian, å den ligger akkurat nå helt øverst på svenske Aftonbladet sine nettsider, men den er altså publisert for ti dager siden ?

Tar tid før journalistene finner ting. Publisert for 10 dager siden. Hadde jeg ikke hatt dysleksi skulle jeg blitt journalist selv. Studien virker veldig lovende. Jeg er ganske sikker på at situasjonen i Europa ville vært virkelig ille uten munnbind.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Tar tid før journalistene finner ting. Publisert for 10 dager siden. Hadde jeg ikke hatt dysleksi skulle jeg blitt journalist selv. Studien virker veldig lovende. Jeg er ganske sikker på at situasjonen i Europa ville vært virkelig ille uten munnbind.

Du er jo veldig skrivefør da. Vet jo ikke hvor mye ekstra krefter du bruker på å forfatte all teksten du deler med oss. Har ikke merket noe på teksten at du sliter med dysleksi. Er det ikke sånn at litt flere blant de med dysleksi blir gründere enn hva vanlige folk gjerne blir?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Du er jo veldig skrivefør da. Vet jo ikke hvor mye ekstra krefter du bruker på å forfatte all teksten du deler med oss. Har ikke merket noe på teksten at du sliter med dysleksi. Er det ikke sånn at litt flere blant de med dysleksi blir gründere enn hva vanlige folk gjerne blir?

Takk, har ikke hørt om det. Har heldigvis stavekontroll på pcen det hjelper betydelig.

Sitat

Dyslexic entrepreneurs – why they have a competitive edge

People who have dyslexia are good at problem-solving and focusing on the wider picture – no wonder they make great business leaders

https://www.theguardian.com/small-business-network/2015/jan/15/dyslexic-entrepreneurs-competitive-edge-business-leaders

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Veldig smart! Kom på noe litt artig relatert: I år filmes alle prøver med munnbind på skuespillerne/statistene når man spiller inn filmer og serier. Da kan man i praksis klippe en egne «munnbind-cut» av filmene som blir spilt inn i år. Hadde vært gøy 😅

Hehe jeg ser gjerne en Pandemic Cut 😷

Lenke til kommentar

Ved infeksjonsmottaket på sykehuset i Malmø er 70% av de ansatte nå smittet av SARS-CoV-2.

Dette er avdelingen som tar i mot COVID-pasienter, og avdelingen har nå naturligvis problemer med å ta i mot pasienter.
 

Sitat

Infektionskliniken i Malmö har drabbats av ett stort coronautbrott.

70 procent av personalen har smittats, uppger Dagens Nyheter.

– Det visar hur lömskt det här viruset är och hur svårt det är att skydda sig, oavsett hur försiktig man är, säger infektionsöverläkaren Johan Tham till tidningen.

Nu har covid-19-avdelningen mycket svårt att ta hand om de inlagda, svårt sjuka patienterna.

– Det är ett otroligt hårt angrepp av covid mot en central funktion på sjukhuset, säger infektionsöverläkaren Johan Tham.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Norsk par isolert i 169 dager: − Helt uten forvarsel

I midten av mars ble det innført fjorten dagers portforbud i Peru. For Marianne Lindtjørn og mannen skulle det ta nesten et halvt år før de kunne bevege seg fritt ute igjen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2dv41y/norsk-par-isolert-i-169-dager-helt-uten-forvarsel

Det kunne vært mye verre her i Norge.

Sitat

For peruanske barn har overgangen vært spesielt stor: Under pandemien har det vært et totalforbud mot at barn kan oppholde seg utendørs, forteller Lindtjørn.

– Det var ikke før i forrige uke at barn fikk lov til å gå ut. Det er uten tvil barna som har vært hardest rammet her.

Det er helt krise.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Ved infeksjonsmottaket på sykehuset i Malmø er 70% av de ansatte nå smittet av SARS-CoV-2.

Dette er avdelingen som tar i mot COVID-pasienter, og avdelingen har nå naturligvis problemer med å ta i mot pasienter.
 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Mycket bra (not), Tegnell må være stolt. Nå får flokkimmunitet virkelig bein å løpe på, sånn i tilfelle noen fortsatt vurderer å måle ift. det?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (35 minutter siden):

Jeg tror vi får samme oppsvingen dessverre spesielt i Frankrike.

Her kan det trolig komme til å bli funnet faktorer relatert til sesong. Da tenker jeg ikke temperaturen og fuktighetens direkte effekter på viruset, men vintersesongens effekt på menneskelig adferd og vaner. Oppholdssted oftere innendørs med tilhørende nærhet og pusting i luft som i større grad er delt med andre, høytider og forberedelsene til dem, konsistens i etterfølgelse av tiltak, tiltakstrøtthet etc. Selv med en viss oppbremsing vha. tiltak kan effekten av dem bli overveldet av spredningsgunstige omstendigheter, slik at spredningen kan lande på et høyere platå i en periode nå enn det ville gjort under mer sommerlige forhold.

Regner med at man kan påpeke avvik fra dette også andre steder i verden. Jeg hevder ikke at fasiten foreligger, ei heller at det er helt av/på eller sort/hvitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er ingen tvil om at smitten spres bedre vinterstid. Kanskje ikke helt tilfeldig at Sveits åpnet alpinanleggene sine også:

Sitat

Skiing: Photo of crowds queuing at Swiss ski lift sparks outrage

A photograph posted on social media on Saturday has caused uproar given that it appears to show Switzerland's tight safety rules for skiers being broken.

The photo, posted on Facebook by a famed Valais chef, Didier de Courten, depicts a large, unorganised crowd swarming around the entrance to a ski lift near Verbier.

De Courten wrote that while restaurant owners in Valais had to close their establishments to curb the spread of coronavirus, “it is scandalous to destroy our efforts by inappropriate behaviour” at ski lifts.

https://www.thelocal.ch/20201207/photo-of-a-large-crowd-in-front-of-a-swiss-ski-lift-incites-outrage

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...