Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Helvete hvor mye møkkaforeldre det er der ute, barnehagen våres har informert flere ganger om at det ikke kan oppholde seg mer enn 5 stykker i garderoben når barna skal hentes, når garderoben er full så venter jeg på yttersiden av døren, men hva skjer folk bare presser seg inn uten å ense verken meg som står i kø eller de som allerede er i garderoben, når det skjer 2 ganger på rappen så tenker man faen heller her må man bare presse seg på hvis man selv skal hente barnet sitt uten å stå i en halvtime å vente, det er tydeligvis mange der ute som har gitt seg selv vipkort, slik oppførsel fører til økt smittefare.

Endret av unicorndeath
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DiskusDød skrev (6 minutter siden):

I vår bhg er det maks 2 foreldre i garderoben og det opprettholdes. 

Håndsprit på utsiden av porten itillegg til såpe og vask i garderobe/VF.

Svært lite smitte i byen som er på Østlandet, ca. 1t fra Oslo. 😁

I vår barnehage her i Oslo får vi ikke komme inn i garderoben i det hele tatt. Blir litt opphopning av folk ute, men det er vel bedre enn å stå trøkt sammen i garderoben. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

i tillegg til din liste, har vi denne

https://www.kulturradet.no/stotteordning/-/vis/statenskunstnerstipend-midlertidig-stipend-covid-19/tildelinger

der fikk haugevis av personer corona-stipend på 100K rett i lomma.

Dessverre ikke nok til å betale leie, underleverandører og til slutt egen lønn for alle. Må på plass bedre løsninger, for mange havner mellom to stoler og utenfor NAVs ordninger.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ambulansetjenesten North West Ambulance i England kan ikke lengre hente alle pasienter, på grunn av pågang.
Dersom det er ikke livstruende, blir folk bedt om å komme seg til sykehus selv, eller få hjelp på andre måter.

https://www.standard.co.uk/news/uk/north-west-ambulance-service-declares-major-incident-b41359.html

I hovedstaden Sofia, Bulgaria, har politiet blitt satt inn for å transportere syke til sykehuset, ettersom ambulansetjenesten er overarbeidet.
Ti kjøretøy fra politiet vil bistå de 25 ambulansene i byen.

Det meldes samtidig om at flere sykehus er fulle, å ikke klarer å ta i mot flere pasienter.

https://www.macaubusiness.com/bulgaria-police-to-cover-virus-ambulance-shortage/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Kjendisene ler hele veien til banken, nå kan de få folks penger helt uten å yte noe i retur, rett over skatteseddelen.

Dette er de mest bemidlede iblant oss, som nå tar i mot millioner av skattekroner mens folk flest sliter, mens de venter på penger fra NAV.

Disse menneskene mangler totalt ryggrad og empati, men enda verre er det at Kulturdepartementet, med klovnen Raja, deler ut alle disse millionene til folk som strengt tatt har mer enn god nok økonomi til å klare seg gjennom en krise.

Nå er det ikke bare Truls som har fått millioner, men Wenche Myhre, Alexander Rybak, Anita Skorgan, Vidar Busk m.fl.

Hele listen over svikere kan sees her :

https://www.kulturradet.no/stotteordning/-/vis/stimuleringsordning-for-kulturlivet/tildelinger

Så langt har ingen fått avslag, mange har fått støtten innvilget i løpet av timer.

 

"Truls Svendsen - Fra Æ til Å Ingen har brukt så lang tid som Truls på å krysse Grønland og han har nesten besteget et av verdens høyeste fjell. Han har intervjuet de største stjernene med middels god journalistikk og laget passe god mat med de største kokkene. Det er ikke den ting denne mannen får til. Truls Svendsen har gjort karriere av å være profesjonelt udugelig og har det helt topp. Som en moderne Askeladd virrer han avgårde mot nye eventyr og denne gangen blir det et helt show. Man vet jo ikke om man kan danse ballett før man har prøvd."

 

Her gikk det 6,5mill...Og studenter samt en del andre sitter trøkka inn på 10kvm der det forventes akademiske prestasjoner når man så vidt får ting rundt når helg jobben på Resturant /bar eller annen jobb er borte.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Truls Svendsen ... her gikk det 6,5mill...


Samme Truls Svendsen har anslagsvis tjent 25 millioner kroner de siste 10 årene, det er helt horribelt at folk som har tjent seg rike i gode år, nå skal tjene like godt i dårlige år, finansiert av skattepengene til resten av folket.

https://e24.no/naeringsliv/i/JoLOB7/truls-svendsen-har-tjent-25-millioner-de-siste-ti-aarene

Det er tydelig at kjendiser ikke trenger å drive for egen risiko og regning, slik alle andre må.
Mennesker som har satset, å gjort det eventyrlig bra i gode år, har altså null risiko når ting går dårlig, da trer Onkel Abid inn med fellesskapets penger, slik at kjendisene kan opprettholde sin inntekt også i dårlige tider.

De burde skamme seg hele gjengen !

Endret av 0laf
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Sitat

Da mutasjonen N439K dukket opp igjen i høst, gikk alarmklokkene i Storbritannia. Dette er en mutasjon av covid-19 som på sikt kan få følger.

 

Sitat

N439K tilhører en type mutasjoner som fører til endringer i spikeproteinet i viruset. Dette proteinet åpner cellene slik at viruset kommer inn. Det bekymrer britene.

«Årsaken er at mange av vaksinene som er under utvikling, retter seg mot nettopp spikeproteinet». Det kommer frem i en ny rapport til Sage, som er den britiske regjeringens forskningsgruppe.

 

Sitat

FHIs eksperter har påvist mutasjonen både i Trondheim, på turistbussen som kjørte Sør-Norge rundt og på verftet på Hyllestad.

 

Vaksinene er i sluttfasen. Skal se de ikke kommer til å virke og at mye av arbeidet må gjøres på nytt. 

Jævla virus. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/560mxb/paa-bussen-paa-puben-og-paa-festene-virusets-mutasjoner-avsloerer-hvorda

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Vaksinene er i sluttfasen. Skal se de ikke kommer til å virke og at mye av arbeidet må gjøres på nytt. 

Jævla virus. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/560mxb/paa-bussen-paa-puben-og-paa-festene-virusets-mutasjoner-avsloerer-hvorda

Krisemaksimering det går nok bra. Koronaviruset er mye mer stabilt enn influensa virus. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Det er jo ørten mutasjoner i sving nå. Også fra artikkelen:

Sitat

Eksperimenter viser at endringer i spikeproteinet kan få følger. Viruset kan bli flinkere til å unngå antistoffer.

«Dette kan føre til at viruset blir i stand til å omgå effekten av nøytraliserende antistoffer», ifølge den britiske rapporten.

«Alt som kan påvirke spikeproteinet, kan potensielt forandre hvordan enten naturlig immunitet eller vaksineskapt immunitet svarer på viruset». Det sier genetikeren Jeffrey Barrett til avisen Guardian.

Ekspertene i Sage tar nå til orde for å trappe opp overvåkingen av mutasjonene, særlig når det gjelder endringene i områder av viruset som binder antistoffer.

Må jo bare håpe at det går bra likevel. Men det er tydelig mye som kan gå feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke i nærheten av mutasjonene til influensa. 

Sitat

But sequencing data suggest that coronaviruses change more slowly than most other RNA viruses, probably because of a ‘proofreading’ enzyme that corrects potentially fatal copying mistakes. A typical SARS-CoV-2 virus accumulates only two single-letter mutations per month in its genome — a rate of change about half that of influenza and one-quarter that of HIV, says Emma Hodcroft, a molecular epidemiologist at the University of Basel, Switzerland.

Other genome data have emphasized this stability — more than 90,000 isolates have been sequenced and made public (see www.gisaid.org). Two SARS-CoV-2 viruses collected from anywhere in the world differ by an average of just 10 RNA letters out of 29,903, says Lucy Van Dorp, a computational geneticist at University College London, who is tracking the differences for signs that they confer an evolutionary advantage.

Despite the virus’s sluggish mutation rate, researchers have catalogued more than 12,000 mutations in SARS-CoV-2 genomes. But scientists can spot mutations faster than they can make sense of them. Many mutations will have no consequence for the virus’s ability to spread or cause disease, because they do not alter the shape of a protein, whereas those mutations that do change proteins are more likely to harm the virus than improve it (see ‘A catalogue of coronavirus mutations’). “It’s much easier to break something than it is to fix it,” says Hodcroft, who is part of Nextstrain, an effort to analyse SARS-CoV-2 genomes in real time.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Jeg frykter det blir vanskeligere å flate ut kurven denne gangen enn i vår i og med at det er langt større sabotasje mot coronadugnaden og at det er stadig flere som tror på konspirasjonsteorier og desinformasjon om pandemien.

Ja det er slik det har gått i Europa, liten politisk vilje til å gripe inn før det nå er for sent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på tall og prøvd å regne meg fram til hva ca. innleggelsesrate ligger på fortiden i Norge.

Måten jeg har gjort det på er at jeg har sett på antall smittetilfeller de siste ukene, og antall nyinnleggelser, og regnet meg frem til en ca. gjennomsnittlig rate basert på om det går 0, 1 eller 2 uker fra smittet til sykehusinnleggelse. Tallene har jeg hentet fra FHI sin oversikt. Det sies jo at det vanligvis tar 1-2 uker fra smitte til innleggelse, men jeg tror noen fortere blir syke og dårlige også, så å se på gjennomsnittet fra 0-2 uker vil gi en ca. verdier som kan gi et ca. estimat.

Innleggelsesrate de siste ukene:

Uke 44:

0 uker: 1,7% (41 av 2298 smittetilfeller i uke 44)
1 uker: 2,4%  (41 av 1706 smittetilfeller i uke 43)
2 uker: 4,2 % (41 av 942 smittetilfeller i uke 42)

Gjennomsnitt: 2-3%

Tallene fra uke 44 er nok mest unøyaktige da ufullstendige tall foreligger pga. etterslep.

Uke 43:

0 uker: 2,1% (37 av 1706 smittetilfeller i uke 43)
1 uker: 3,9% (37 av 942 smittetilfeller i uke 42)
2 uker: 3,5 (37 av 1058 tilfeller i uke 41)

Gjennomsnitt: 2-3% 

Uke 42: 

0 uker: 2,2% (20 av 942 tilfeller i uke 42)
1 uker: 1,8% (20 av 1050 tilfeller i uke 41)
2 uker: 2,4% (20 av 816 tilfeller i uke 40)

Gjennomsnitt: 2%

Disse estimatene vil selvsagt variere med hvilken aldersgrupper og risikogrupper som blir smittet, så det vil således variere litt fra uke til uke. Men bare ved å se på det tre siste ukene så ser det faktisk ut som det ligger ganske jevnt på mellom 2-3%

Det som er interessant er jo også å prøve å se hvor mange som trenger intensivbehandling, da det gjerne er her kjernen av problemet ligger. Her har jeg ikke finregnet fra uke til uke, noe man også kan gjøre, men i dag er det 8 på intensiven av 64 innlagte, noe som gir en rate på ca. 12,5% av de som er innlagt nå (dette tallet tar jeg med en klype salt da jeg ikke har finregnet det fra uke til uke)

Disse estimatene er først og fremst nyttige for å prøve å forutse hvor mange nyinnleggelser man får med dagens situasjon fremover.

I forrige uke var det altså ifølge dagens tall fra FHI 2298 smittetilfeller.

For uke 45 vil tallet på nyinnleggelser kunne bli med følgende scenarioer: 

2% innleggelsesrate:  45 

3% innleggelsesrate: 68

4% innleggelsrate: 91

Sannsynligvis en plass mellom 2%- 3%. Så alt mellom 45-70 nye innlagte denne uken tror jeg blir fasiten. Og da har jeg faktisk tatt utgangspunkt i nåværende situasjon, uten at tallene vokser for mye. Men vi ser allerede nå, at det er i dag rapport om 700 tilfeller, noe som kan tyde på at vi nærmer oss gjennomsnittlig 500 daglige tilfeller og kanskje da opp mot 3000-4000 tilfeller denne uken. Med den laveste estimatet på innleggelsesrate på 2% vil dette utgjøre 60-80 nyinnlagte.

Så må vi også huske, at det skrives ut en del, så at det står 64 innlagte dag vil ikke bety at det denne uken vil være over 100 innlagte med en innleggelserate på 2% fra forrige ukes smittetall, men om 10-20 skrives ut vil vi kanskje nærme oss 80 innlagte denne uken.

 

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Ja, tett oppunder 500 på forrige rekord. 

Sh*t! Og som jeg har skrevet, denne gangen blir det verre. Fordi - i forrige runde sluttet befolkningen mye lettere opp om tiltakene. Nå har det vært en ekstrem økning av folk som rett og slett bare gir f*en og vi har fått en stadig økende tendens til at folk ikke tror covid er reelt og rett og slett benekter at det er en pandemi. Så leser vi om de som saboterer smittesporingsarbeidet og ikke oppgir korrekte navn. Flere kommuner innører muinnbindregler som hovedsaklig blir ignorert og heller ikke fulgt opp. Selvfølgelig ikke, norsk politi har ikke ressurser og tilliten mellom stat og folk er langt mer tynnslitt enn i vår. Jeg orker ikke å tenke på hvordan dette skal hende. Vi får klamre oss til håpet om at vaksinen er rett rundt hjørnet.

Jeg har fryktet en stund at Norge innen jul kan bli det hardest rammede landet i Europa, og med den veksten vi ser kombinert både med slappe tiltak og manglende vilje hos befolkningen til å etterleve selv enkle smittevernsregler er jeg veldig redd for at det blir en realitet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...