Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 minutter siden):

Blir det håndhevet da? Jeg har ikke hørt om det, og det blir jo stemplet som "fascisme" og det som verre er om noen foreslår at det håndheves.

Ikke nok foreløpig, men mange arrangører har fått bøter og flere har blitt anmeldt. Men ytterligere innstramminger gjør det mulig å håndheve dette strengere enn i dag. Det er kommunene som kan gi pålegg og anmelde.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smitten øker kraftig i Norge: – Vi jobber med nye råd og tiltak

Sitat

Både FHI og Helsedirektoratet bekrefter at det nå jobbes på spreng med nye tiltak som skal innføres for å snu smittetrenden.

– Det har vi ikke landet ennå. Etterlevelse av eksisterende tiltak er svært viktige nå, i tillegg vurderer vi flere forsterkede tiltak, sier han.

Den assisterende helsedirektøren utelukker ikke at vi kan havne i en situasjon hvor det kan bli aktuelt å stenge ned skoler og barnehager slik vi gjorde i mars.

– Alle slike tiltak kan bli nødvendige hvis vi skulle miste kontrollen helt, men vi håper at det ikke blir nødvendig, sier Nakstad.

– Det viser at det er en skarp økning. Til sammenligning ble cirka 300 personer smittet på en uke i sommer. Det er bekymringsfullt, så det er viktig at vi får satt inn tiltak som snur utviklingen, sier fagdirektør Frode Forland i FHI.

Han sier at det jobbes på spreng med å finne målrettede tiltak og riktig tid for innføring.

– Det kan ta opptil to uker før vi ser effekten av tiltakene. Det er lenge å vente når stigningen er så skarp. Det jobbes kontinuerlig med å finne riktig timing. I tillegg jobber vi med å finne ut hvilke tiltak som har best effekt og som er mest målrettet lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Forland.

https://www.tv2.no/nyheter/11752445/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Slik jeg ser det må vi prioritere å gjøre mer med smitte i private hjem, og i forbindelse med private fester, arrangementer, bryllup, konfirmasjoner og så videre. 

Jeg tror mange har planlagt familiearrangementer i lang tid og bare tar sjansen eller skal hevde sin rett til å gjennomføre sine ting som normalt. "Bare oss - så kan alle andre passe på og gjøre tiltak, vi har jo tross alt planlagt lenge og reist langt for å møtes en sjelden gang". Samme med barnebursdager. Det er mye "jammen, tenk på barna" osv.

Jeg mener vi trenger strengere retningslinjer for hvilke aktiviteter og sammenkomster som har høy nok nødvendighetsgrad til at det er akseptabelt å ikke utsette det. En del person"møter" i jobbsammenheng er for viktige til å forhindre, som f.eks personer som jobber sammen i nødetater og andre viktige jobber. Men bursdager og sånt er jo helt i andre enden av skalaen. Der er det liten tvil om at det bør bli et nasjonalt forbud og oppfordring om å utsette det til tryggere tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frykter det samme, Simen. Spesielt nå som vi nærmer oss jul er det mange som har tradisjoner som ikke viker, nesten uansett hva. Et julebord jeg er invitert på, riktignok bare med 7-8 personer, har teksten "vi kan ikke la en pandemi stoppe oss". Det er en farlig holdning nå, for er det noe som skal stoppe det så er det risikoen for smittespredning. Føler meg ganske sikker på at nye tiltak og retorikk fra regjeringen og lokalt vil rette seg mot private- og familiearrangerte fester og sammenkomster, med mål om å få ned smitten i tide til jul. Usikker på om det er realistisk, men det er en gulrot man kan bruke i kommunikasjonen nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Frykter det samme, Simen. Spesielt nå som vi nærmer oss jul er det mange som har tradisjoner som ikke viker, nesten uansett hva. Et julebord jeg er invitert på, riktignok bare med 7-8 personer, har teksten "vi kan ikke la en pandemi stoppe oss".

Forferdelig holdning. Der ser jeg holdningen som jeg har snakket om tidligere: at høyt forbruk av alkohol er det som ligger høyest på enkelts behovspyramide. En samling for å drikke seg snydens kan vel alltids utsettes til sommeren? En utendørs grilling. "Julebord" har egentlig ikke noe med jul å gjøre i det hele tatt.

Men Erna presterte jo å oppfordre til julebord bare en uke eller så før smitten virkelig tok av.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror mange har planlagt familiearrangementer i lang tid og bare tar sjansen eller skal hevde sin rett til å gjennomføre sine ting som normalt. "Bare oss - så kan alle andre passe på og gjøre tiltak, vi har jo tross alt planlagt lenge og reist langt for å møtes en sjelden gang". Samme med barnebursdager. Det er mye "jammen, tenk på barna" osv.

Jeg mener vi trenger strengere retningslinjer for hvilke aktiviteter og sammenkomster som har høy nok nødvendighetsgrad til at det er akseptabelt å ikke utsette det. En del person"møter" i jobbsammenheng er for viktige til å forhindre, som f.eks personer som jobber sammen i nødetater og andre viktige jobber. Men bursdager og sånt er jo helt i andre enden av skalaen. Der er det liten tvil om at det bør bli et nasjonalt forbud og oppfordring om å utsette det til tryggere tider.

Broren min vurderer å droppe å feire 18års dagen sin siden han har 7 nære venner og han klarer ikke å prioritere dem. Syns det er for jævlig, men veldig stolt av han for det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående egenavsvar: oslofolk gir mer f*en enn bergensere. Ikke overraskende. Og ikke overraskende at de mest negative unntakene i Bergen har vært å finne hos blårussen på NHH:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/03/195716867/nrk-bergenserne-la-om-livene-etter-smitteverntiltak-mens-folk-i-oslo-levde-nesten-som-for

På NHH er jo mange av studentene fra Oslo Vest og Blærum uansett.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (38 minutter siden):

 

Morromann skrev (1 minutt siden):

Angående egenavsvar: oslofolk gir mer f*en enn bergensere. Ikke overraskende. Og ikke overraskende at de mest negative unntakene i Bergen har vært å finne hos blårussen på NHH:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/03/195716867/nrk-bergenserne-la-om-livene-etter-smitteverntiltak-mens-folk-i-oslo-levde-nesten-som-for

 

Lenke til kommentar
Battaman skrev (12 minutter siden):

Broren min vurderer å droppe å feire 18års dagen sin siden han har 7 nære venner og han klarer ikke å prioritere dem. Syns det er for jævlig, men veldig stolt av han for det.

Jeg tenker at man ikke trenger å droppe det, bare utsette det til bedre tider. Jeg har vært i mange bursdagsselskap opp gjennom årene som feires på andre dager enn den ekte bursdagen fordi det passet bedre sånn av ymse grunner. Jeg er stolt av broren din og vil kalle hans valg å prioritere alle vennene på bekostning av et ego om å måtte feire akkurat på den ekte dagen.

Jeg kan om så feire jula i vinterferien eller påsken om det skulle bli nødvendig som mitt dugnadsbidrag. Håper ikke det blir nødvendig, men man skal jo aldri si aldri.

Morromann skrev (12 minutter siden):

Angående egenavsvar: oslofolk gir mer f*en enn bergensere. Ikke overraskende. Og ikke overraskende at de mest negative unntakene i Bergen har vært å finne hos blårussen på NHH:

Nok en god grunn for å gjeninnføre den omstridte "søringkarantenen". Det er jo mange rasjonelle grunner for å gjøre det sånn, men tenker navnet blir litt usmakelig for hårsåre "søringer" og derfor møter stor motstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 timer siden):

Nå har det vært en ekstrem økning av folk som rett og slett bare gir f*en og vi har fått en stadig økende tendens til at folk ikke tror covid er reelt og rett og slett benekter at det er en pandemi.

Haff ... hver gang en av de store medieaktørene legger ut en covid-19 artikkel på Facebook så ramler det inn hundrevis av kommentarer fra folk som snakker om "plandemi" og "åpne opp, dette er bare tull". Jeg vet ikke om folk troller og syns det er artig å provosere eller hva faen som er greia. Eller om det rett og slett er de som måtte gå tredjeklasse om igjen på Livet's Knall Hare Skole som rabler i vei. 

Det er så ironisk, folk trasser og protesterer vilt på ideen om "lockdown" (hallo, ingen vil vel dit), men så løfter man ikke en finger for å unngå det heller. Bryllup her, femtiårslag der, fest med gutta og vinkveld med jentene. Host host og "skal bare". 

Dette går rett til helvete. Det er ingenting politikerne kan gjøre for å stoppe det heller. 

:( 

Endret av :utakt
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Dette går rett til helvete. Det er ingenting politikerne kan gjøre for å stoppe det heller. 

Joda, det finnes tiltak som de kan gjennomføre. Det handler om vilje, og press fra ytre organisasjoner og deler av befolkningen. New Zealand, Australia, Sør-Korea og Taiwan er alle (til ulike grader) demokratiske land som har fått kontroll. 

Det går an å kopiere fra andre, det er vel en av de beste måtene å lære på. Når du ser noen gjøre noe feil, så bør du skjønne at du ikke skal gjøre det samme. Å gjenta den samme feilen er ren idioti. Det er derfor å låse ned fullstendig i en liten periode, for så å åpne opp igjen er det beste tiltaket mtp. økonomi og helse. Det man driver med nå leder ingen steder, og vil på lang sikt skape flere problemer enn nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 minutter siden):

Dette går rett til helvete. Det er ingenting politikerne kan gjøre for å stoppe det heller. 

Det går rette veien, spør du nå meg. Folk begynner å våkne opp og skjønne at tiltakene er i stor grad unødvendige.

Beskytt de svakeste, dersom de ønsker det, og la resten leve videre som normalt.

Hysterikerne har virkelig fått kost seg de siste månedene, men sannheten vinner heldigvis alltid frem til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (7 minutter siden):

 

Hysterikerne har virkelig fått kost seg de siste månedene, men sannheten vinner heldigvis alltid frem til slutt.

Det er ingen som har "kost seg" med denne situasjonen og det vet du godt. Eller kanskje du ikke vet det dersom de eneste du snakker med er folk i ekkokammeret som går rundt med de samme forestillingene om verden som det du selv gjør.

Men hvopr seriøst kan man ta noen som sitter og skriver vanvittige påstander om at det norske folk fikk mast Erna til å stenge ned Norge basert på klikkoverskriftet. Jeg ble veldig skuffet da jeg så at det var andre som faktisk mente at det var noe i det våset ditt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (8 minutter siden):

Joda, det finnes tiltak som de kan gjennomføre. Det handler om vilje, og press fra ytre organisasjoner og deler av befolkningen. New Zealand, Australia, Sør-Korea og Taiwan er alle (til ulike grader) demokratiske land som har fått kontroll. 

 

Det er kanskje for seint å gjøre det nå. Fordi: de slo ned da det var få og fikk dermed relativt raskt kontroll på det. Å gå til lockdown når tallene er katastrofalt høye blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det blir damned if you do, damned if you dont.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (42 minutter siden):

Haff ... hver gang en av de store medieaktørene legger ut en covid-19 artikkel på Facebook så ramler det inn hundrevis av kommentarer fra folk som snakker om "plandemi" og "åpne opp, dette er bare tull". Jeg vet ikke om folk troller og syns det er artig å provosere eller hva faen som er greia. Eller om det rett og slett er de som måtte gå tredjeklasse om igjen på Livet's Knall Hare Skole som rabler i vei. 

Det er så ironisk, folk trasser og protesterer vilt på ideen om "lockdown" (hallo, ingen vil vel dit), men så løfter man ikke en finger for å unngå det heller. Bryllup her, femtiårslag der, fest med gutta og vinkveld med jentene. Host host og "skal bare". 

Dette går rett til helvete. Det er ingenting politikerne kan gjøre for å stoppe det heller. 

:( 

"Lives Knall Harre Skolle hehehe LOLOLOL ROFLMFAO:rofl::rofl:

Nei, det er nok desverre ikke trolling du ser i disse Facebook-diskusjonene. Kanskje for noen, men slike personer finnes; jeg har selv møtt noen. Mange av dem kan knapt skrive navnet sitt, ikke fordi de er dyslektikere(som de ofte påstår, men så mange dyslektikere finnes ikke)men fordi de rett og slett ikke gadd å følge med på skolen, for som vi vet, skole er jo bare en sånn derre sossialistisk indoktrineringsleir. Men eksperter er de på. På alt. På medisin, på økonomi, alt mulig...hadde de fått styre hadde det blitt orden på samfunnet. Det er umulig å diskutere med slike.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

 

Du kan nok ha et poeng, det tar vel ca. to uker til vi ser effekten av tiltak. I sommer var tiden for å handle, men regjeringen må handle slik situasjonen er nå. Etter det synes jeg det er på høy tid å diskutere veien videre til en vaksine kommer på plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...