Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

19 hours ago, Budeia said:

"Ordensmakten" har allerede gått ut og sagt at de ikke har kapasitet til å besøke alle hjemmefester. Som vel var grunnen til at de ikke rykket ut til den berømmelige grottefesten. 

Enig i at det virker som andre land har et utall av mennesker å sette inn, til å ta tempen ved supermarkeder, til å sjekke alle biler som kjører forbi i store byer, o.l. Kan tenkes at såpass mange i Norge er uføre, eller har tatt siviltjeneste til at dette ikke kan fungere her. Eller at folketallet er mye lavere. 

Men under krigen skal det ha vært portforbud om kveldene i fem år? Vet jo at en god del gjemte seg i skoger og slikt, og det var sikkert hemmelige låvedanser. Da var det under trussel om å bli fengslet hos Gestapo, eller kanskje bli sendt til Østfronten. 

Det handler om vilje ikke evne. Før covid så ville nok mange sagt at det ville vært umulig å gjøre det forbudt å dra på hytta og for utlendinger å reise inn i Norge, men når viljen var der så ble det gjort. Hytteforbudet var vesentlig mer kontroversielt, mindre effektivt og vanskeligere å håndheve enn et forbud mot festing etter klokken 12, men det var bare noen få individer som turte å gå imot det.

Å stoppe festene ville vært null problem. Her er et eksempel på hva de kan gjøre. Det første Erna gjør er å gå ut og si at å feste under covid er usolidarisk og neste helg vil de ha en aksjon hvor de som blir tatt på en fest etter klokken 12 får en bot på 2000 kroner. Noen kommer ikke til å tro hun er seriøs eller at de ikke blir tatt. så neste helg går de i aksjon over hele Norge, stopper så mange fester de klarer og gir ut bøter. Dagen etterpå vil vi se bilder i mediene av grupper som blir bøtlagt og sosiale medier vil le av dem, fordi de ble advart og valgte å ha fest allikavel.

Da har rundt 95% av festene blitt borte, og politet kan fokusere noen av sine ressurser på stoppe de resterende 5%. De vil ikke klare å stoppe alle, og det kommer garantert til å bli hemmelige fester. Men målet er ikke å stoppe alle festene, men å redusere antall kraftig.

Endret av Camlon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her kan føre til den perfekte storm med stor smittespredning. 

Sitat

Alle busser innstilt i Oslo og Akershus – Ruter ber folk holde seg hjemme

Nesten 4000 bussjåfører er tatt ut i streik. Alle busser i Oslo og Akershus er innstilt. Det meldes om fulle trikker og T-banevogner i Oslo.

MYE FOLK: Det var trangt om plassen på trikken på Jernbanetorget i Oslo sentrum mandag morgen. NRKs reporter melder at svært få bruker munnbind.

https://www.nrk.no/norge/busstreik-skaper-hodebry-for-reisende-1.15168405

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dårlig timing på streiken med stor økning av smitte i Oslo. Men de har både gode grunner og selvfølgelig rett til å streike. Vi får håpe på en løsning så fort som mulig.

Bekymret over hvor få som bruker munnbind nå, for det sier litt om våkenheten ellers og. I et par uker var det ganske mange, spesielt i rushen. På bussen jeg iblant tar var det ofte etter eget anslag rundt 60-70% eller flere som hadde det på, men nå er det langt færre.

Folk følger ikke med på smitteutviklingen, og Ruter har for små og få plakater med informasjon. Det står "bruk munnbind når det er anbefalt" men med veldig liten skrift på plakatene. Har vært inne på dette før, men nordmenn er i stor grad flokkdyr som ikke vil skille seg ut. Ser ofte at folk tar det på når de ser andre som har det.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Snikpellik said:

Har vært inne på dette før, men nordmenn er i stor grad flokkdyr som ikke vil skille seg ut. Ser ofte at folk tar det på når de ser andre som har det.

Det er nok dessverre sant. Selv er jeg veldig redd for å skille meg ut, selv om jeg vet det er tåpelig. Veldig tåpelig faktisk, men jeg blir absurd nok veldig stresset dersom jeg må ha på meg munnbind når ingen andre har det. Prøver å si til meg selv at dersom jeg ser ut som en dust, så er jeg i det minste en anonym maskert dust.

Lurer på hva slags senskader man får av å vokse opp i Norge som gjør at man fortsatt er mentalt stuck i en skolegård med en ukul jakke, selv om man er over femti.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat
Ny dansk koronastudie viser overraskende tall

En ny dansk studie viser at nesten hver tredje koronapasient som har fått intensivbehandling i Danmark, ikke hadde underliggende sykdommer.

– Det er et kjempehøyt tall, og vi kan ikke helt forklare hvorfor noen mennesker uten eksisterende sykdom blir så syke, mens andre nesten ikke får noen symptomer, sier intensivlege Nicolai Haase ved Rigshospitalet i København til dansk TV 2.

Forskerne har gjennomgått forløpet til 323 koronasmittede pasienter som fikk intensivbehandling fra mars til midten av mai. 118 av dem døde, det vil si en andel på 37 prosent.

Studien viser også at gjennomsnittsalderen på koronapasienter som får intensivbehandling i Danmark, er 68 år, noe som er høyere enn i land som USA, Italia og Kina.

Fuck de andre bruk munnbind om du har lyst. Det gjør jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sitat

Myndighetene i India gjenåpner Taj Mahal og en del skoler, til tross for at smittespredningen i landet skyter fart.

Ifølge indiske myndigheter registrerte landet mandag 87.000 nye smittetilfeller og 1.130 koronarelaterte dødsfall på kun 24 timer.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/BR12M7/direkte-koronautbruddet-i-verden?pinnedEntry=153673

India vil gjenåpne Taj Mahal og en del skoler til tross for at de fortsatt har svært høy smitte i landet. Vi kan vel bare vente at det blir enda verre der...

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja, nå er jo Oslo bortskjemt med å ha hele TRE-FIRE kollektivsystemer og det er bare det ene som er i streik. (Tog, t-bane, trikk og buss). Samt at de har et ganske godt utbygd sykkelveinettverk så jeg ser ikke noen grunn til tvungen lønnsnemd, slik det ble med f.eks kabinpersonalet i fly for noen år siden, flygeledere og som regel blir når ansatte i helsevesenet streiker.

Det blir litt verre på lørdag når det sprer seg til deler av landet som ikke er bortskjemt med flere kollektivløsninger.

Vi må også huske på at passasjergrunnlaget er ekstra lavt for tida pga covid-19, hjemmekontorer, oppfordring om å kjøre bil osv, så antall kunder som blir rammet nå er lavere nå enn i en ikke-pandemisk situasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nye tiltak i Oslo:

- Maks 10 personer kan samles privat
- Skjerper anbefalingen om munnbind - bør brukes hele tiden på kollektivtransport og anbefales også i andre situasjoner

– Det sier seg selv at stappfulle trikker øker smittefaren. Vi skjerper nå munnbindanbefalingen. Vi ber deg innstendig om å bruke munnbind. Ikke se an om det er mye folk. Ikke anta at det er greit. Nå kan du bare regne med at det er fullt.

- Oppfordrer serveringssteder og restauranter til å føre oversikt over alle besøkende. Kommunen vil bidra med råd mtp personvern

Raymond Johansen:

– Munnbind beskytter når meteren ikke kan holdes. Det gjelder ikke bare på kollektivtransport, men også andre steder som kjøpesentre og matbutikker. Er det vanskelig å holde meteren, bruk munnbind, sier han.

– Vi prøver først med det gode. Sterke anbefalinger. Samtidig er det viktig at håndhevelsen er på plass. Vi vil vurdere et påbud hvis det nå ikke fungerer, sier byrådslederen på VGs spørsmål om hvorvidt en anbefaling er tilstrekkelig.

– Hvis ikke smitteutviklingen snur, må vi vurdere å gjøre anbefalingene våre til forbud og påbud. Hvordan kan vi unngå det? At alle tar personlig ansvar for å stoppe smittespredningen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...