Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på hva som skjer med skip med smittede... rett i karantene i ukesvis. Reglene for karantene ved sykdom på skip er flere hundre år gamle, og paragrafene vi bruker er vedtatt stort sett før 1. Verdenskrig. Den gang var verden vant med smittsom og dødelig sykdom (kopper og pest og tuberkulose og sånn) og også vant med at legevitenskapen stort sett kun kunne fortelle deg hva du døde av, og kanskje noe morfin...

så har vi fly og tog og fest og sånn generelt alt vi gjør i det daglige, der har vi ingenting utover å oppfordre til håndvask og at folk som tror de er syke unngår å hoste fremmede rett på øyeeplet... 

tror ikke vi skal skylde på FHI, dette er en varslet katastrofe vi har vedtatt oss inn i alle sammen i løpet av de siste 50 år

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det spredde seg sakte med handelsreisende som red på hester, hadde det også vært kjipt. 

Det har blitt enklere å forkle seg. Ettersom det nå er blitt mer normalt å dekke hele ansiktet, med maske og solbriller. Dette gjør det vanskeligere å oppdage etterlyste personer. 

25658916-8085691-image-a-66_158358653400  

Lenke til kommentar

Dramatisk.. da kanskje han Sigurd Wongraven er innelåst i Piemonte. Men sannsynligvis ikke...

Leser nå kommentarer hos Mag Truth (youtube). En skriver at området for utbruddet i Lombardia, er et landbruksområde. Spesielt kjent for kjøttproduksjon, og det er flere kyr der enn mennesker. Smitten har ikke spredt seg nevneverdig derfra til store byer som Milano, Torino, Verona og andre.  

Så dette kan være et angrep på kjøttproduksjonen.. og Italias kultur for lampredotto. Som er kokt kumage, laget av den fjerde av kuas fire mager, løypemagen. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
KANE2009 skrev (På 7.3.2020 den 6.06):

Det er ganske stor forskjell på unntakstilstand (som per nå ikke har noen innvirkning på mannen i gata på Island) og det scenariet du skisserer med "strenge restriksjoner på all reisevirksomhet som ikke er helt nødvendig for liv og helse" samt "mangel på mat og medisiner".

Unntakstilstand er en rettslig tilstand hvor normale lover og rettigheter er satt ut av funksjon på grunn av omstendigheter som truer samfunnets struktur eller eksistens.

Unntakstilstand innebærer de facto at demokratiet settes til side for å gi myndighetene handlingsrom som demokratiet ikke tillater. Høres litt mer dramatisk ut? Hvis journalisten ikke har misforstått begrepsbruken, har Island faktisk suspendert demokratiet. Det samme har skjedd i California og New York i går, og Italia måtte gjøre det samme for å muliggjøre de dramatiske tiltakene de har iverksatt der. Når et demokrati erklærer unntakstilstand, innebærer det at myndighetene kan iverksette de samme tiltakene som Kina har gjort, dersom de finner det nødvendig. Dette er veldig, veldig dramatisk.

Mannen i gata har nok ikke merket noe (på Island), fordi ikke-demokratiske tiltak er ikke iverksatt enda. Poenget her er at myndighetene har nå mulighet til det, og mannen i gata har ingenting han skulle sagt, for hans demokratiske rettigheter er suspendert.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest 53b2e...b8d

Dødsraten da influensa brøt ut i 1918 var på 10%. En tredjedel av verdens befolkning ble rammet. Coronaviruset er på rundt 3% per dags dato. 

Anonymous poster hash: 53b2e...b8d

Lenke til kommentar
Miri skrev (4 timer siden):

Hvis journalisten ikke har misforstått begrepsbruken, har Island faktisk suspendert demokratiet. Det samme har skjedd i California og New York i går, og jeg antar Italia måtte gjøre det samme for å muliggjøre de dramatiske tiltakene de har iverksatt der. Når et demokrati erklærer unntakstilstand, innebærer det at myndighetene kan iverksette de samme tiltakene som Kina har gjort, dersom de finner det nødvendig. Dette er veldig, veldig dramatisk.

Kortversjonen: Journalisten har enten misforstått, eller oversatt akkurat grovt nok til å gi dramatiske tolkninger. Dette hadde man virkelig ikke ventet av VG... eller? 
Unntakstilstand har spesielle konnotasjoner i det norske språket, og det er kanskje noe tynt med direkte-oversettelser av engelske "State of Emergency" eller islandske "Nødnivå". Jeg ser riktignok at en lang rekke medier omtaler dette som "unntakstilstand", men "kriseerklæring" er et godt forståelig uttrykk som på norsk bedre reflekterer hva som skjedde på Island.
Tolkningen av at dette betyr suspendering av demokratiet dukket vel først opp når det ble postet her i tråden. Det er en klar overdrivelse (eller ærlig misforståelse) basert på en upresis oversettelse, og mer i tråd med den mer typiske norske oppfatningen av "Unntakstilstand".

 

Den lengre versjonen:

Spoiler

Det siktes antagelig til artikler og overskrifter som den i VG lørdag morgen hvor det ble utbasunert i fete typer en overskrift om at "Island innfører unntakstilstand", basert på en artikkel i Islandske Morgenbladet som det også linkes til. Men i Morgenbladet er dette beskrevet slik:
"Fyrstu inn­lendu smit­in - lýsa yfir neyðarstigi" (norsk: Første innenlands smittet - erklæring av nødnivå)

Videre nedover i artikkelen er dette nærmere beskrevet med sitat fra pressekonferanse:

Sitat

Islandsk:
„Í ljósi þess­ara upp­lýs­inga, sem við höf­um sagt áður frá, þá er fyr­ir­hugað að upp­færa hættu­stig al­manna­varna upp í neyðarstig,“ sagði Þórólf­ur Guðna­son sótt­varna­lækn­ir á blaðamanna­fundi sem fór fram í dag. 

Oversettelse:
"I lys av denne informasjonen, som vi tidligere har uttalt, er det planlagt å oppgradere nivået av sivil beredskap til nødnivået," sa Thorolfur Gudnason, en epidemiolog på en pressekonferanse som ble holdt i dag.

Kilde: https://www.mbl.is/frettir/innlent/2020/03/06/fyrstu_innlendu_smitin_lysa_yfir_neydarstigi/

Det fremgår tydelig at dette ikke er hva vi kjenner som "unntakstilstand" men snarere en kriseerklæring. Det samme har både NY og CA i USA med deres "State of Emergency". Det er ikke det samme som "Martial Law" eller det man normalt forstår som fullblåst unntakstilstand av typen hvor demokratiet er opphevet (veldig veldig dramatisk), men en kriseerklæring som bla. åpner for tildeling av midler til kriserespons, og lar myndighetene overstyre bla. visse arbeidstidsreguleringer og dirigere visse nødvendige ressurser (inkl. sivile/kommersielle) dit de trengs for å respondere til den aktuelle krisen, samt f.eks. begrense sammenkomster til kulturarrangementer (idrett, konserter mm.) om det f.eks. er for å bekjempe en epidemi-situasjon. Dette er også hva som beskrives i den islandske artikkelen.

Når det er sagt, så spesifiserer kildeartikkelen at Vidir Reynisson hos den islandske rikskommisjonæren sier at prosessen som trengs for å erklære en unntakstilstand allerede er i gang, men ikke at unntakstilstand er erklært. Det er mange graderinger i dette systemet. Videre fortelles det at dette ikke vil ha stor innvirkning på publikum, noe de ønsker å understreke. Det er en del av responssystemet, med mellom 150 og 200 organisasjoner og selskaper som har roller i pandemiforsvaret, ifølge den islandske artikkelen.

Sitat

Islandsk:
„Þetta hef­ur í sjálfu sér eng­in stór áhrif á al­menn­ing. Það er mjög mik­il­vægt að taka það fram. Þetta er hluti af viðbragðskerf­inu. Það eru 150, jafn­vel ná­lægt 200 stofn­an­ir og fyr­ir­tæki sem hafa hlut­verki að gegna í fram­línu í vörn­um við heims­far­aldri. Þetta þýðir það að þau eru að herða á sín­um mál­um, þau eru að herða á sínu skipu­lagi.

Oversatt:
"Dette i seg selv har ingen stor innvirkning på publikum. Det er veldig viktig å oppgi det. Dette er en del av responssystemet. Det er 150, til og med nær 200 organisasjoner og selskaper som spiller en ledende rolle i pandemiforsvaret. Dette betyr at de skjerper virksomheten, de strammer inn organisasjonen. 

Kilde: https://www.mbl.is/frettir/innlent/2020/03/06/fyrstu_innlendu_smitin_lysa_yfir_neydarstigi/


Erklæringen av nødnivå (kriseerklæring) på island har primært virkning på disse, og skjerper og hever deres beredskap. Nødnivået gir myndighetene anledning til å begrense samlinger (som f.eks. publikum) som beskrevet lengre opp.

Du har antagelig rett i at det kan gi enkelte utslag som kan ligne deler av den kinesiske responsen, men kun i begrenset grad uten erklæring av et vesentlig høyere krisenivå enn dette. Demokratiet forblir, det er ikke opphevet. Verken her eller i Trump-tråden.
Inntil det skjer: pust med magen, og husk at dette var en overskrift i god VG-ånd. ;)

 

Endret av xRun
Typo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
xRun skrev (7 minutter siden):

Kortversjonen: Journalisten har enten misforstått, eller oversatt akkurat grovt nok til å gi dramatiske tolkninger. Dette hadde man virkelig ikke ventet av VG... eller?

Takk for en fyldig redegjørelse. Ja, jeg har jo sett at journalister har oversatt dette feil før, derfor tok jeg forbehold. Ingen er overrasket over VG. Det riktige å si på norsk er vel å erklære krisetilstand. Det var også slik de oversatte Trump da han erklærte krisetilstand for å rute om midler til å bygge muren i fjor.

Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
4 hours ago, Guest 53b2e...b8d said:

Dødsraten da influensa brøt ut i 1918 var på 10%. En tredjedel av verdens befolkning ble rammet. Coronaviruset er på rundt 3% per dags dato. 

Anonymous poster hash: 53b2e...b8d

Nå er vi ikke lenger i 1918 og teknologien har kommet seg et stykke lenger på 102 år...

Om vi tar den gode gamle antall døde over antall smittede så er dødsraten: 3600 / 106 211 * 100 = 3.38%.

 

Men jeg tror det kan bli interessant å se nå i de neste 1-2 ukene hvor mange smittede vi vil få i Norge.

Frankrike:

01/03: 130 smittede
07/03: 949 smittede

Fra 130 til 949 på 6 dager

Italia:

23/02: 150 smittede
07/03: 5883 smittede

Fra 150 til på 5883 14 dager

 

Norge har 156 smittede akkurat nå. Og siden covid-19 har en R0 på 2.2, og om alle de 156 personene skulle smitte med sin R0 og viruset hoppe-smitter 5 ganger ender vi opp med: (2.2^5) * 156 = 8039 smittede. Tenker heller dette er 3 ukers tilfelle, men 5000 på 2 uker skal vi ikke se bort ifra, 1000 på 1 uke er heller langt fra umulig. Er bare å se på andre land enn Italia og Frankrike i tillegg.

 

Tyskland for eks:

02/03: 151 smittede
07/03: 795 smittede

Fra 151 til 795 på 5 dager.

 

Iran

26/02: 139 smittede
07/03: 5823 smittede

Fra 139 til 5823 på 10 dager

 

Eller bare se på Norge hittil forsåvidt:

02/03: 24 smittede
07/03: 156 smittede

Fra 24 til 156 på 5 dager.

 

Så ja, man ser jo hvilken vei dette går gjør man ikke?

Er en selvfølge at så lenge R0 > 1 så vil covid-19 fortsette og spre seg, dette kan kun endres ved å få R0 < 1, men det er tilnærmet umulig ser det ut til så langt, vertfall uten en vaksine, ikke engang å sette nesten 1/10 av jordas befolkning i karantene har hjulpet. Og nå har jo Italia 1000-1500 nye smittede per dag, for 2 uker siden hadde de like mange smittede som Norge så de prøver seg med å sette 10 mill i karantene.

 

Er ikke spesielt redd for selve viruset, men liker ikke helt tanken på alle restriksjonene som kan medfølge... Men spennende å følge med på utviklingen synes da vertfall jeg.

Viste ikke helt om jeg skulle begynne å regne på de tallene avisene har utgitt at 70% av jorda kan bli smittet blablabla, men tok en liten titt fordeom:

Worst case scenario som jeg har lest kan 70% av verden bli smittet, om 70% av verden blir smittet og dødsraten er på 3.38%: 3600 / 106 211 * 100 = 3.38% så:

Og 70% av befolkningen på jorda totalt: 7 530 000 000 * 0.7 = 5 271 000 000
Om 3.38% av 5 271 000 000 dør så: 5 271 000 000 * 0.0338 = 178 159 800 døde personer

Så langt skal jeg ikke si at jeg mener det vil gå, er bare det div aviser har skrevet kan skje angående prosent smittede. Men nja, tviler, ikke at 70% av JORDA blir smittet, ville bare se hvor mange det var snakk om når de skrev 70%

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11 skrev (53 minutter siden):

Er ikke spesielt redd for selve viruset, men liker ikke helt tanken på alle restriksjonene som kan medfølge... Men spennende å følge med på utviklingen synes da vertfall jeg.

Bra innlegg!

Jeg er ikke spesielt bekymret for viruset for min egen del, men har jo slektninger og bekjente som er oppe i årene og noen med underliggende sykdommer som øker risikoen for dem. Dersom jeg blir smittet så risikerer jeg å smitte noen som det kan stå om livet for. Så selv om unge friske ikke har høy risiko for å dø selv så vil det innebære stor risiko for andre.

Jeg er ikke så bekymret for restriksjonene. I motsetning til døden så går det over. Det kan også komme gode ting ut av restriksjonene. Både beredskapsmessig og klimamessig om f.eks flyreiser blir mindre populært, f.eks til fordel for mer lokale ferier og videomøter. En mer ambivalent fordel er hvordan mindre pensjonsforpliktelser kan lette økonomien, boligprisene vil falle etc.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Simen1 said:

En mer ambivalent fordel er hvordan mindre pensjonsforpliktelser kan lette økonomien, boligprisene vil falle etc.

Mulig, men det er to ankepunkter her:

  • eldre blir gjerne isolert ganske tidlig, og pensjonerte har færre grunner å gå ut blant folk hvis de ikke har arbeid å gå til, altså vil de være mindre utsatt for smitte
  • Hvis de tidlige rapportene om senskader i lungene stemmer (det kan vi absolutt ikke vite på dette tidspunktet), kan vi se en høyere andel uføretrygda som veier opp for eventuell reduksjon i pensjonerte.

Og så skal en være litt forsiktig med å spå hva dette vil si for økonomien som sådann. Når investorer trekker seg inn i skallet (=investerer i sveitserfranc og gull), tar det ofte litt tid før de kommer ut igjen, og vi (verden) er i mange metrikker fortsatt ikke ferdig med forrige finanskrise engang.

Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
24 minutes ago, Simen1 said:

Bra innlegg!

Jeg er ikke spesielt bekymret for viruset for min egen del, men har jo slektninger og bekjente som er oppe i årene og noen med underliggende sykdommer som øker risikoen for dem. Dersom jeg blir smittet så risikerer jeg å smitte noen som det kan stå om livet for. Så selv om unge friske ikke har høy risiko for å dø selv så vil det innebære stor risiko for andre.

Jeg er ikke så bekymret for restriksjonene. I motsetning til døden så går det over. Det kan også komme gode ting ut av restriksjonene. Både beredskapsmessig og klimamessig om f.eks flyreiser blir mindre populært, f.eks til fordel for mer lokale ferier og videomøter. En mer ambivalent fordel er hvordan mindre pensjonsforpliktelser kan lette økonomien, boligprisene vil falle etc.

Jo, sånnsett er jeg jo bekymret jeg også, angående hva som kan skje med farmor, farfar, bestemor osv. Men personlig vil jeg nok ikke merke noe av viruset bortsett fra en influensa vil jeg tro.

Som jeg kan se i avisene så langt så virker det ikke som noen eldre (60+) har blitt smittet av covid-19? Noen som har fått med seg noen alder? Det som er jævla kjipt er at ut av de 42 589 aktive smittesakene nå så er 14% av de "serious or critical". 14% med kritisk tilstand er en god del altså. 

Hvordan skal våre allerede overfylte sykehus takle det? De har vel en eller annen slags pandemi plan vil jeg tro, men folk ligger jo allerede i gangen på nesten alle sykehus gjør de ikke? Må bare bruke en variabel X her siden vi ikke vet hvordan det vil bli med smitte i Norge, men om X da er 30%. Så av Norges befolkning blir 30% smittet. 5 357 000 * 0.3 = 1 607 100. Og av 1 607 100 mennesker vil muligens 14% bli kritisk syke --> 1 607 100 x 0.14 = 224 994 kritisk syke :/

Hva skulle Norge egentlig gjort da? Dette er jo bare litt leking med tall, men det er heller ikke sååååå mye fantasi med tanke på dagens smittevekst i Europa, vi får vel inn nye tall på mandag fra helgen.

Nå TROR jeg ikke at så mange faktisk vil bli smittet her i Norge, men jeg tørr ikke si det omvendte heller. 

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Guest 6b81e...e11 said:

Nå TROR jeg ikke at så mange faktisk vil bli smittet her i Norge, men jeg tørr ikke si det omvendte heller. 

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Jeg sier ikke at du tar feil, men hvorfor tror du ikke så mange blir smittet? Det virker som om en del går i fellen at de tror viruset vil bli lettere å stoppe om mange har blitt smittet.

Viruset kommer til å fortsette til enten den har smittet nesten hele befolkningen eller til vi har innført ekstreme tiltak som får R0 til under 1. Begge scenarioer kommer til å påvirke alle, også de under 60 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...