Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, pappkake said:

image.png.6f045cefed8b7f0d887f7b3adc842ebb.pngHer

 

Her har vi en graf som for for en gangs skyld kan legge ballen død for "dette er bare influensa".

Tallene kan bli mye, mye verre enn dette dersom helsevesen kollapser, som er min store frykt her. Det hjelper ikke om man kunne blitt reddet med litt enkel oksygentilførsel, dersom det ikke er tilgjengelig...

Et annet moment som mange overser er senskadene for de som får dette i "alvorlig" versjon, men overlever. Veldig mange vil få permanente lungeskader.

Legg da i det minste til kilden, som også utdyper at

Quote

Ghebreyesus said one reason the coronavirus' death rate is so much higher than the flu's is that this is the first time humans are encountering it.

"While many people globally have built up immunity to seasonal flu strains, COVID-19 is a new virus to which no one has immunity," he said in the briefing. "That means more people are susceptible to infection, and some will suffer severe disease."

We have vaccines and therapeutics to help prevent and treat the seasonal flu, but there are no known cures for the coronavirus. However, scientists are racing to develop treatments and vaccines to stop the outbreak: The biotech company Gilead is testing a drug called remdesivir, and Moderna has submitted a potential vaccine for initial testing.

Altså er det ikke bare fordi Corona er åpnet magisk vis en verre sykdom, men også fordi igjennom årenes løp har blitt veldig flinke til å behandle influensa, samt at vi har mer immunitet og vaksiner mot det.

 

EDIT: tar også med et viktig avsnitt om smitte:

Quote

The flu is extremely efficient in passing among people before an infected person shows symptoms. But the coronavirus doesn't operate in quite the same way.

"COVID-19 does not transmit as efficiently as influenza, from the data we have so far," Ghebreyesus said.

That means containment is still possible, he added.

"We don't even talk about containment for seasonal flu — it's just not possible. But it is possible for COVID-19," Ghebreyesus said. "We don't do contact tracing for seasonal flu, but countries should do it for COVID-19, because it will prevent infections and save lives."

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://beninwebtv.com/amp/2020/03/togo-coronavirus-la-patiente-a-ete-en-contact-avec-4-personnes-au-benin-ministre/

Det har nå kommet til Vest-Afrika. Omfanget er uklart, men jeg har hørt av "noen som kjenner noen etc." at SSA (Service de santé des armées, den franske hærens helse/sanitet) har blitt briefet om situasjonen og forberedes på å sendes inn. Franske myndighter tar det alvorlig kan det virke som. Selv om det skulle vise seg å være falsk alarm denne gangen, så er det nok i realiteten bare et spørsmål om tid, og når det begynner å spre seg blant folk som fortsatt har forbud for hekser mot å fly på sopelime og slike ting, samtidig som de har et elendig helsevesen, kan det bli veldig ille.

Jeg antar at Frankrike har litt greie på situasjonen der og at de har informasjon som gjør dem bekymret, så det er nok mer enn et par tilfeller allerede.

Når det når skikkelige u-land som om mulig er enda verre enn Norge på håndtering kan det bli krise på veldig mange måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hz5fhpE1cl

Det som er det skumleste er nordmenn som driter i å holde seg hjemme når de har fått beskjed om det. Hvordan er det mulig å ha samvittighet til å drite i mennesker som ikke tåler dette viruset like godt som deg selv? Enkelte bør låses inne. 

Lenke til kommentar
Just now, Kerry Von Erich said:

Det som er det skumleste er nordmenn som driter i å holde seg hjemme når de har fått beskjed om det. Hvordan er det mulig å ha samvittighet til å drite i mennesker som ikke tåler dette viruset like godt som deg selv? Enkelte bør låses inne. 

Det er delvis myndighetene som har lurt folk til å tro at dette bare er mild forkjølelse. 80% får knapt symptomer mens de resterende 20% kan få "alvorlig influensa".

Hadde jeg bare forholdt meg til rådene og informasjon fra myndighetene hadde jeg ikke skjønt hvorfor man skulle være mer bekymret for dette enn for sesoninfluensa jeg heller...

De fleste må dessverre ha inn ting med teskje, og ikke bare må det teskje til, men den som mater må være "myndigheter" eller "en lege", for leger kan jo alt....og så ønsker selvfølgelig folk at dette skal være ufarlig. "Ønsketenking" er et ekte fenomen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
G skrev (3 timer siden):

Kan dette være årsaken bak at menn dør lettere av coronavirus også?

Kvinner har en sterkere immunrespons, som beskytter kvinner bedre i slike tilfeller. Men dette kommer med en nedside, samme mekanisme gjør at kvinner er mer utsatt for autoimmune lidelser, der immunforsvaret angriper eget vev.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, pappkake said:

https://beninwebtv.com/amp/2020/03/togo-coronavirus-la-patiente-a-ete-en-contact-avec-4-personnes-au-benin-ministre/

Det har nå kommet til Vest-Afrika. Omfanget er uklart, men jeg har hørt av "noen som kjenner noen etc." at SSA (Service de santé des armées, den franske hærens helse/sanitet) har blitt briefet om situasjonen og forberedes på å sendes inn. 

Er det nok en reddit-bruker som forteller deg dette? Må si du har litt av et kontaktnett. Bekjente som kjenner folk innen den franske forsvaret, eksperter på biologiske våpen, etc...

Lenke til kommentar
13 minutes ago, PingEnt said:

"COVID-19 does not transmit as efficiently as influenza, from the data we have so far," Ghebreyesus said.

Jeg lurer på hvorfor det er så stor motstridende informasjon akkurat på dette punkt om smittsomhet. For rundt forbi så hører en alt i fra det du har sitert der, til at det er betydelig mer smittsomt. Så hva gjelder egentlig?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, pappkake said:

image.png.6f045cefed8b7f0d887f7b3adc842ebb.pngHer

 

Her har vi en graf som for for en gangs skyld kan legge ballen død for "dette er bare influensa".

Tallene kan bli mye, mye verre enn dette dersom helsevesen kollapser, som er min store frykt her. Det hjelper ikke om man kunne blitt reddet med litt enkel oksygentilførsel, dersom det ikke er tilgjengelig...

Et annet moment som mange overser er senskadene for de som får dette i "alvorlig" versjon, men overlever. Veldig mange vil få permanente lungeskader.

Leste en artikkel i går om CT-scans av pasienter med Corona ved et sykehus i Kina. Der ble det funnet skader på lungene hos selv de med milde symptomer som legene var usikre på om var reversible. Skal se om jeg finner igjen kilden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Jeg lurer på hvorfor det er så stor motstridende informasjon akkurat på dette punkt om smittsomhet. For rundt forbi så hører en alt i fra det du har sitert der, til at det er betydelig mer smittsomt. Så hva gjelder egentlig?

Vanskelig å trekke konklusjoner med data vi har nå da, så helt naturlig at det i denne fasen av sykdommen vil komme motstridende informasjon. Men det er nok en kjensgjerning at sykdommer smitter enklere i tettbygde byer som Wuhan, så de første data vi fikk kan være overestimat. Vet ikke engang om man har skikkelige data på influensaspredning i Wuhan til å sammenligne med?

Lenke til kommentar
Quote
av Beth-Kajsa Elveos
4 min
 

Søndagsmesse via videolink

09c5aad8aa5e2f9b4aa5bc99ce4c0452?t%5B0%5
Pave Frans vil holde sin ukentlige messe via videolink på grunn av korona-frykt.
FOTO: Andrew Medichini/ AP

På grunn av frykt for koronavirus vil Pave Frans holde søndagens messe over video. Det melder NTB. 

Dette er et tiltak for å unngå store menneskemengder på Petersplassen. 

Messen, som vanligvis blir gjennomført fra et vindu over Petersplassen, vil isteden bli direktesendt fra biblioteket i Vatikanpalasset, opplyser Vatikanet.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Dette burde bevise overfor troende at Paven ikke er guds sendebud. Paven han har valgt å følge common sense (sunn fornuft) å unngå å bli så lett smittet ved å holde seg på avstand.

Ellers så hadde man vel sett en helt annen oppførsel, hvor Paven møtte så mange som mulig, kanskje til og med slikket gelender, dørhåndtak og andre ting som folkemassen har rørt :p

Man hadde kanskje til og med sett han gå rundt å kysse folk, som om at hans kyss skulle ha guds helbredende virkning?! ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de innser at risikoen for smitte er der. Men så lenge en lege i fra FHI ikke har erklært det som mer smittsomt, så er det inntil da ikke mer smittsomt? :p

Jeg vet hva jeg ville ha synes er den dummeste tankerekke å gjøre seg der ihvertfall!

FHI-overlegen blir da legestandens overhode, nesten på samme måte som Paven blir overhode til en katolikk. Det går ikke an å tenke på eget individuellt grunnlag må vite.

Fordi det strider i mot teksten og retningslinjene ? Selv om du driver med smittevern så har du ikke lov å tenke ved hjelp av sunn fornuft? Den vitenskapelige metode parkeres inntil videre - helt inntil FHI-overlegen har talt. AMEN. Halleluja.

Stakkar deg om du ikke innehar de nødvendigste kvalifikasjoner. Er du ikke overlege så har du ikke lov å tale til forsamlingen!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Benbjo said:

Er jo åpenbart at dette er mer smittsomt enn influensa vel? 

Mange av de smittede i Norge har ikke engang vært i de utsatte områdene i Italia, men bare mellomlandet i Milano. 

Du tar på mye på en flyplass og i et fly, med få eller ingen muligheter til å vaske hendene på en god måte (offentlige toaletter er ikke akkurat de reneste). Og på en slik tur spiser du gjerne også et måltid på flyplassen osv.

Det relevante tallet måtte jo være å vite hvor stor andel av dem som har vært innom Italia faktisk har blitt smitta. Hvis flyene var fullbooket har relativt få blitt smittet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Influensaspredning vet vi er "umulig" å stoppe, men det ser ut til at tiltak virker mot dette her.

Klart det ikke er umulig å stoppe influensa, men kostnadene er store i forhold til den risikoen den utgjør, som er ekstremt liten.

Samfunnsøkonomisk er det ikke verdt det, og antall som dør er veldig, veldig få. Vi hadde ikke hatt mye influensa om vi gjorde som Kina.

Når fikk sist 25% av alle på et cruiseskip influensa samtidig etter å ha blitt satt i karantene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oooops. Har de ikke nok annet å stri med? Kina:

Quote

70 begravd i sammenrast karantene-hotell i Kina

Hotellet raste sammen i 19.30 tida lokal tid lørdag i byen Quanzhou i Kina.

Det skal ha vært brukt til å huse mennesker som er i karantene på grunn av koronaviruset. Det skriver avisen South China Morning Post.

Det fem etasjer høye hotellet skal være et av to slike karantenehotell med medisinsk overvåking i Licheng-distriktet.

34 mennesker er reddet ut og rundt 70 skal fortsatt være begravd i ruinene. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Lenke til kommentar
Kerry Von Erich skrev (36 minutter siden):

Det som er det skumleste er nordmenn som driter i å holde seg hjemme når de har fått beskjed om det. Hvordan er det mulig å ha samvittighet til å drite i mennesker som ikke tåler dette viruset like godt som deg selv? Enkelte bør låses inne. 

Hele "anti-vaksine" diskusjonen i et nøtteskall den posten her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...