Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, PingEnt said:

Hvis du mener dette er trett har du absolutt ingen anelse om vanlige tidsaspekt ved forskningssøknader. Dette tar tid.

Det er tregt fordi situasjonen er prekær. Men, ja dersom det kun er for å kunne dokumentere ettereffektene av viruset ene og alene..

Istedetfor så kunne staten ha erklært unntakstilstand for hvordan prosedyrer nyttes. Noen smarte ledere hadde kanskje delt ut disse forskningmidlene med litt rundere hånd enn normalt. Vi har tross alt en helt enorm formue i oljefondet å ta av nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Det er tregt fordi situasjonen er prekær. Men, ja dersom det kun er for å kunne dokumentere ettereffektene av viruset ene og alene..

Istedetfor så kunne staten ha erklært unntakstilstand for hvordan prosedyrer nyttes. Noen smarte ledere hadde kanskje delt ut disse forskningmidlene med litt rundere hånd enn normalt. Vi har tross alt en helt enorm formue i oljefondet å ta av nå.

Hvilke forskningsinstitutt skal få disse pengene da? Hvem skal bestemme det?

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Hvilke forskningsinstitutt skal få disse pengene da? Hvem skal bestemme det?

Ok, jeg skal åpne for en unntaksmessig idé om nettopp det. Tar meg bare noen sekunders refleksjon også forresten:

1. Gjør det til en to-stegsprosess hvor det utdeles en mindre slump med startmidler, for at alle som ønsker skal få komme i gang. Med et tak på f.eks. maks de 100 første til mølla.

2. Sett ned en midlertidig forskningskommisjon som kan gå igjennom progressjonen, og så velg ut f.eks. 10 av disse 100 som får en større sum penger.

Man kan gjerne ta et tredje steg, men det blir for vanskelig å vite om blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Ok, jeg skal åpne for en unntaksmessig idé om nettopp det. Tar meg bare noen sekunders refleksjon også forresten:

1. Gjør det til en to-stegsprosess hvor det utdeles en mindre slump med startmidler, for at alle som ønsker skal få komme i gang. Med et tak på f.eks. maks de 100 første til mølla.

2. Sett ned en midlertidig forskningskommisjon som kan gå igjennom progressjonen, og så velg ut f.eks. 10 av disse 100 som får en større sum penger.

Man kan gjerne ta et tredje steg, men det blir for vanskelig å vite om blir nødvendig.

Forskning skjer ikke over natten slik du her tror. Å vurdere framgang etter kort tid er ganske urealistisk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Forskning skjer ikke over natten slik du her tror. Å vurdere framgang etter kort tid er ganske urealistisk.

Herregud da mann. Det er jo ikke snakk om å vurdere sluttsuksessen, men å få vurdert det som av et fagpanel som om noen uker fram i tid skal plukke ut det som kan se ut som det mest lovende av forskningsinstitusjoner og forskningsselskaper.

Hvis ikke dette haster å få startet opp, så er det vel heller ikke vits å forske på det i utgangspunktet?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Herregud da mann. Det er jo ikke snakk om å vurdere sluttsuksessen, men å få vurdert det som av et fagpanel som om noen uker fram i tid skal plukke ut det som kan se ut som det mest lovende av forskningsinstitusjoner og forskningsselskaper.

Så hva ville forskjellennvært å bare vurdere søknadene som nå kommer inn og blir vurdert av et internasjonalt fagpanel?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

Så hva ville forskjellennvært å bare vurdere søknadene som nå kommer inn og blir vurdert av et internasjonalt fagpanel?

Leste du to-stegsforslaget?

Forskjellen er å få spontant startet pengeutdelingen med en liten sum startgulerot for å vekke interessen her og nå.

Fagbedømmelsen skjer først om noen uker basert på den progressjonen disse forskerne så presenterer. Jeg vil si at forskjellen er formidabel. Men, folk er jo ikke vant til å skulle tenke sånn som dette. Helt klart. Og jeg påpekte at det er en unntaksvis metode, for å angripe et prekært problem som dette viruset er.

 

Quote

alert.png 1,076 new cases and 21 new deaths in Iran [source]

alert.png 60 new cases in Belgium [source] bringing the total to 169 "Most of the positive patients have recently traveled, but we are seeing more and more local infections," said a FPS Public Health official, adding that “the number of cases detected has not doubled. It is therefore possible that the return effect from travelers from northern Italy may end [source]

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Leste du to-stegsforslaget?

Forskjellen er å få spontant startet pengeutdelingen med en liten sum startgulerot for å vekke interessen her og nå.

Fagbedømmelsen skjer først om noen uker basert på den progressjonen disse forskerne så presenterer. Jeg vil si at forskjellen er formidabel. Men, folk er jo ikke vant til å skulle tenke sånn som dette. Helt klart. Og jeg påpekte at det er en unntaksvis metode, for å angripe et prekært problem som dette viruset er.

De fleste institusjoner har allerede grunnbevilgning som de kan bruke på å lage en slik søknad. Søknaden er en forskningsplan som en uansett bør lage i begynnelsen av et prosjekt, og det kan da regnes som en del av det første steget du foreslår.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

De fleste institusjoner har allerede grunnbevilgning som de kan bruke på å lage en slik søknad. Søknaden er en forskningsplan som en uansett bør lage i begynnelsen av et prosjekt, og det kan da regnes som en del av det første steget du foreslår.

Så du har ingen tilsvarende forslag om hvordan få speedet opp det hele? Eller kan jeg høre hva du foreslår for å få fortgang i det?

Vil veldig gjerne minne igjen om den utsettelsen som staten har bygget inn i det hele her nå:

Quote

Forskerne har frist til å melde sin interesse innen 16. mars. Frist for å sende full søknad er 31. mars.

(NTB)

 

Utviklingen på kurvene for smitte er fortsatt stigende både ved lineær tolkning og logaritmisk:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Så du har ingen tilsvarende forslag om hvordan få speedet opp det hele? Eller kan jeg høre hva du foreslår for å få fortgang i det?

Vil veldig gjerne minne igjen om den utsettelsen som staten har bygget inn i det hele her nå:

 

Jeg ser virkelig ikke problemet med at dette går litt sakte. Det er allerede institusjoner i Norge som forsker på dette nå, dette er mer langsiktige midler.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Jeg ser virkelig ikke problemet med at dette går litt sakte. Det er allerede institusjoner i Norge som forsker på dette nå, dette er mer langsiktige midler.

Har du noen kilder å vise til omkring denne coronavirusforskningen. Eller driver de med helt annen type forskning i øyeblikket, og må gjøre helomvending og begynne på begynnelse eller basere seg på noe som ligger klart å bygge videre på i fra internasjonale kanaler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Har du noen kilder å vise til omkring denne coronavirusforskningen. Eller driver de med helt annen type forskning i øyeblikket, og må gjøre helomvending og begynne på begynnelse eller basere seg på noe som ligger klart å bygge videre på i fra internasjonale kanaler?

Ja, se til NTNU hvor de allerede har testet ut medisiner.

All forskning bygger videre på andre resultater. Det er slik vi gjør fremsteg. Den norske forskning på corona vil nok være basert på internasjonal kunnskap om korona, men spisset mot ekspertisen til akkurat det faggruppen i Norge er flinke på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Så der ingen "novel research" de sikter etter denne gang? Hvor det er viktig å få syltet inn litt startkapital for å spinne på gode idéer, nye øyne og det der?

Hva mener du med novel research? Å bygge videre på allerede kjente resultater kan være veldig nyskapende det også.

 

EDIT: men kal vel se for meg at de prioriterer forskning med høy sannsynlighet for å lykkes i denne omgang, altså mindre nyskapende.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

Hva mener du med novel research? Å bygge videre på allerede kjente resultater kan være veldig nyskapende det også.

Jeg vet ikke så mye om det med forskning, så det er derfor jeg spør deg/dere.

https://www.thelancet.com/coronavirus

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/global-research-on-novel-coronavirus-2019-ncov

 

Halve USA omtrent av statene har nå coronaviruset:

Quote

Pennsylvania, Indiana and Minnesota – as well as Kentucky, Oklahoma and Nebraska – have all reported cases. That means 25 states – half those in the union – now have the virus.

 

Tydeligvis ikke kun i Norge, men også i Australia

Quote

In Australia, Victorian health minister Jenny Mikakos says she is “flabbergasted” that a doctor who had flulike symptoms presented to work in the state this week. She says the ministry will be reminding doctors across the state not to present to work should they display any symptoms. The doctor in question came into contact with around 70 patients.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/06/coronavirus-update-latest-live-news-symptoms-cases-global-infection-rate-uk-usa-australia-italy-china-updates?page=with:block-5e62e6998f085f0b8d943c62#liveblog-navigation

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

image.png.6f045cefed8b7f0d887f7b3adc842ebb.pngHer

 

Her har vi en graf som for for en gangs skyld kan legge ballen død for "dette er bare influensa".

Tallene kan bli mye, mye verre enn dette dersom helsevesen kollapser, som er min store frykt her. Det hjelper ikke om man kunne blitt reddet med litt enkel oksygentilførsel, dersom det ikke er tilgjengelig...

Et annet moment som mange overser er senskadene for de som får dette i "alvorlig" versjon, men overlever. Veldig mange vil få permanente lungeskader.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For noen dager siden ble det meldt i Stavanger Aftenblad at sykehuset hadde forvekslet noen av prøvene, slik at noen som egentlig var syke trodde de var friske. Men at sykehuset mente det ikke hadde hatt noen konsekvenser for smittespredning. 

Idag blir det meldt om en facebookgruppe som skal raide Holmenkollen. Og deler av Holmenkollen ser i dag ut som et utested, med fyll og musikk. 

Det beste vi kan gjøre er nok å se på filmen om hunden Balto, som reddet en by som var i karantene. For mye sjokk og bekymring skaper bare dårligere helse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...