Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Bra graf! Skulle gjerne sett samme graf med logaritmisk Y-akse, med aksemerker for folketallet i de respektive landene/områdene. Gjerne også med markører for når ulike sterke tiltak settes inn. Og helst ikke totalt antall tilfeller, men kun aktive tilfeller + dødsfall. og flere land. Men veldig bra uansett! Det gir en god sammenligning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/7/2020 at 2:09 PM, Simen1 said:

Tydeligvis samme mentale diagnose som en del tilskuere og utøvere i Holmenkollen har.

All idrett hvor man dyrker idoler og og stjerner er jo basert på ego. I grunn store deler av det vestlige samfunnet er basert på egeninteresse og egosentriske ideer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
3 minutes ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Blir jo stolt, som å se sin egen sønn ta sine første skritt. Selv om jeg ikke har barn ;p

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Bra graf! Skulle gjerne sett samme graf med logaritmisk Y-akse, med aksemerker for folketallet i de respektive landene/områdene. Gjerne også med markører for når ulike sterke tiltak settes inn. Og helst ikke totalt antall tilfeller, men kun aktive tilfeller + dødsfall. og flere land. Men veldig bra uansett! Det gir en god sammenligning.

Kravstor her Simen ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Singo said:

Kravstor her Simen ?

Fordelen er som jeg har nevnt at man kan lese av vekstraten veldig lett, men også se hvordan vekstraten endrer seg. Hvert rette linjesegment representerer en vekstrate i et plot hvor y-aksen er logaritmisk.

Lenke til kommentar
On 3/7/2020 at 2:14 PM, frohmage said:

"Men de aller fleste som eks. Bill Gates og mange med ham har vært klare på at det kan være eks. virus som tar knekken på oss til slutt."

At det KAN være at "et virus" tar knekken på oss til slutt er det vel ingen som gidder å være uenige i? Gates har da ikke påstått at det skulle være dette viruset her. Det KAN være at en meteor vil ta livet av oss også.

Det er nok også snakk om at sannsynligheten er høyere enn en meteor uten at jeg skal gidde å gå inn i noen beregninger på det. Poenget er uansett at vi kan utarbeide bedre beredskap mot virus enn vi kan mot meteorer, som også er kjernen i arbeidet deres.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Fordelen er som jeg har nevnt at man kan lese av vekstraten veldig lett, men også se hvordan vekstraten endrer seg. Hvert rette linjesegment representerer en vekstrate i et plot hvor y-aksen er logaritmisk.

Ser den, men er desverre for mangelfull data fra kina og italia enda for at den skal være noe gunstig.

Endret av Singo
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Tenker du at alt av afterski burde bannlyses da, eller? :roll: Landet har jo en Pave som kan bannlyse folk, og Norge har jo biskoper :wee:

Jeg vet ikke. Svarte bare på "Hvorfor er det langt færre smittede i Danmark og Finland enn i Norge og Sverige? Hva er det danskene og finnene gjør som ikke vi gjør?"

Når nesten alle smittede kom fra ferie i Italia synes jeg det blir feil å henge ut norsk helsevesen og myndigheter for dårlig arbeid. Like mange kunne kommet hjem til Danmark og Finland.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
4 minutes ago, Singo said:

Ser den, men er desverre for mangelfull data fra kina og italia enda for at den skal være noe gunstig.

Her er vertfall noe stats:

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Italy

https://www.corriere.it/salute/20_febbraio_25/coronavirus-mappa-contagio-italia-6ed25c54-57e3-11ea-a2d7-f1bec9902bd3.shtml

https://www.nytimes.com/2020/03/08/world/coronavirus-news.html

Kun for Italia da

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
On 3/7/2020 at 2:11 PM, G said:

Det er det uansett kun tiden som kan vise Budeia, om Ravndal får lungebetennelse eller ikke. Men, ja hun kan komme ut frisk uten de store plagene også. Man bør ihvertfall kunne forvente dette. Dette er tross alt kun et enkeltindivid oppi denne pandemien.

Gud bedre hvor trege nordmenn er:

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Så kommer søknadsbehandlingen oppå dette, og selvsagt tiden det tar å forske på det sånn helt utenom.

Det som gjør meg litt oppgitt over slikt som dette er at forskere i stor grad baserer sitt livsgrunnlag og karriere på å forske på ting på hver sin tue med tildels gammeldags silotankegang. Om det i global sammenheng er relevant forskning om 1 år eller om man kunne gjort vesentlig bedre arbeid ved å tenke nytt rundt tverrfaglig og globalt samarbeid virker ikke å være like viktig.

Ja, man deler kunnskap via publikasjoner, peer reviews osv. men det virker i større grad å handle om å få sitt navn på publikasjonen og slike "jeg kom med dette bidraget først" mekanikker. Når det gjelder forskningsarbeid som anngår alle og er finansiert av statlige organer bør man tenke vesentlig mer åpent samarbeid globalt. At 34 forskningsteam sitter å gjør dobbeltarbeid er ikke mye økonomisk eller resultatmessig effektivt.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11

Midterste linken får du bare bruke google translate, altså "ja oversett denne siden" når google chrome spør om det

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
2 minutes ago, frohmage said:

Jeg vet ikke. Svarte bare på "Hvorfor er det langt færre smittede i Danmark og Finland enn i Norge og Sverige? Hva er det danskene og finnene gjør som ikke vi gjør?"

Når nesten alle smittede kom fra ferie i Italia synes jeg det blir feil å henge ut norsk helsevesen og myndigheter for dårlig arbeid. Like mange kunne kommet hjem til Danmark og Finland.

De to landene har nok vært litt heldigere sånn sett enn oss. Den ekstra belastningen som Norge fikk i startgropen gjør jo at norske helsemyndigheter bare har enda kortere tid på seg til å få ut fingeren. Den fingeren satt godt fast og langt inne, det er det ingen tvil om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
Just now, G said:

De to landene har nok vært litt heldigere sånn sett enn oss. Den ekstra belastningen som Norge fikk i startgropen gjør jo at norske helsemyndigheter bare har enda kortere tid på seg til å få ut fingeren. Den fingeren satt godt fast og langt inne, det er det ingen tvil om.

Jeg har også for meg at nordmenn og svensker reiser mer (til Italia vertfall) for å stå på ski osv

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Theo343 said:

Det som gjør meg litt oppgitt over slikt som dette er at forskere i stor grad baserer sitt livsgrunnlag og karriere på å forske på ting på hver sin tue med tildels gammeldags silotankegang. Om det i global sammenheng er relevant forskning om 1 år eller om man kunne gjort vesentlig bedre arbeid ved å tenke nytt rundt tverrfaglig og globalt samarbeid virker ikke å være like viktig.

Ja, man deler kunnskap via publikasjoner, peer reviews osv. men det virker i større grad å handle om å få sitt navn på publikasjonen og slike "jeg kom med dette bidraget først" mekanikker. Når det gjelder forskningsarbeid som anngår alle og er finansiert av statlige organer bør man tenke vesentlig mer åpent samarbeid globalt. At 34 forskningsteam sitter å gjør dobbeltarbeid er ikke mye økonomisk eller resultatmessig effektivt.

Mye av skylden her er ganske enkelt at det ikke er så lett å få til finansiering av samarbeid på tvers av nasjoner. EU og ERC har litt, men skal du lenger ut enn det er det nesten en umulig byråkratisk prosess. 

Det er et par unntak, men skikkelig samarbeidsprosjekt er det vanskelig å få penger for.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Miri said:

Vi ser her en klinsj mellom to ulike ledelseskulturer i helsevesenet: Sykehusene synes å være kommandodrevet, der ingen gjør noe uten at det kommer direktiver ovenfra. Helsedirektoratet synes å legge til grunn at sykehusene og kommunal helsetjeneste er selvstendige, og forutsetter at informasjonen de legger ut, blir implementert etter en selvstendig vurdering på alle underliggende nivå. Så da skjer det ingenting når alle venter på direktiver, og den som skulle gi dem det, forventer at de tenker selv.

Dette med "å tenke selv" blir ofte brukt av udugelig ledelse som gir deg ordre basert på andre motiver for senere å bruke deg som syndebukk når de ikke ønsker å ta ansvaret for ordren eller snakke om motivet.

Et eksempel er øyelegen som insisterte på å bli testet og ba om å ikke komme på jobb men ble overstyrt av de over seg som senere førte til en katastrofe hvor syndebukk mentaliteten så brer om seg. Slike eksempler finner du tusenvis av i norsk næringsliv på mange områder.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...