Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Let’s conservatively assume that there are 2,000 current cases in the US today, March 6th. This is about 8x the number of confirmed (lab-diagnosed) cases. We know there is substantial under-Dx due to lack of test kits; I’ll address implications later of under-/over-estimate. 

We can expect that we’ll continue to see a doubling of cases every 6 days (this is a typical doubling time across several epidemiological studies). Here I mean *actual* cases. Confirmed cases may appear to rise faster in the short term due to new test kit rollouts. 

We’re looking at about 1M US cases by the end of April, 2M by ~May 5, 4M by ~May 11, and so on. Exponentials are hard to grasp, but this is how they go. 

As the healthcare system begins to saturate under this case load, it will become increasingly hard to detect, track, and contain new transmission chains. In absence of extreme interventions, this likely won’t slow significantly until hitting more than 1% of susceptible population. 

What does a case load of this size mean for healthcare system? We’ll examine just two factors — hospital beds and masks — among many, many other things that will be impacted. 

The US has about 2.8 hospital beds per 1000 people. With a population of 330M, this is ~1M beds. At any given time, 65% of those beds are already occupied. That leaves about 330k beds available nationwide (perhaps a bit fewer this time of year with regular flu season, etc). 

Let’s trust Italy’s numbers and assume that about 10% of cases are serious enough to require hospitalization. (Keep in mind that for many patients, hospitalization lasts for *weeks* — in other words, turnover will be *very* slow as beds fill with COVID19 patients). 
 
By this estimate, by about May 8th, all open hospital beds in the US will be filled. (This says nothing, of course, about whether these beds are suitable for isolation of patients with a highly infectious virus.) 

If we’re wrong by a factor of two regarding the fraction of severe cases, that only changes the timeline of bed saturation by 6 days in either direction. If 20% of cases require hospitalization, we run out of beds by ~May 2nd. 

If only 5% of cases require it, we can make it until ~May 14th. 2.5% gets us to May 20th. This, of course, assumes that there is no uptick in demand for beds from *other* (non-COVID19) causes, which seems like a dubious assumption. 

As healthcare system becomes increasingly burdened, Rx shortages, etc, people w/ chronic conditions that are normally well-managed may find themselves slipping into severe states of medical distress requiring intensive care & hospitalization. But let’s ignore that for now. 12/n 
Alright, so that’s beds. Now masks. Feds say we have a national stockpile of 12M N95 masks and 30M surgical masks (which are not ideal, but better than nothing). 

There are about 18M healthcare workers in the US. Let’s assume only 6M HCW are working on any given day. (This is likely an underestimate as most people work most days of the week, but again, I’m playing conservative at every turn.)...
 

Dette gjelder USA. Da burde norges helsevesen gå ad dundas før det? Eksponensiell vekst er skummelt! ?

 

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6b81e...e11
2 minutes ago, Camlon said:

Jeg sier ikke at du tar feil, men hvorfor tror du ikke så mange blir smittet? Det virker som om en del går i fellen at de tror viruset vil bli lettere å stoppe om mange har blitt smittet.

Viruset kommer til å fortsette til enten den har smittet nesten hele befolkningen eller til vi har innført ekstreme tiltak som får R0 til under 1. Begge scenarioer kommer til å påvirke alle, også de under 60 år.

Det er vel heller: Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Det er laaaaaaaaaangt ifra et tall som er umulig å oppnå. Jeg vet ikke, jeg vil ikke "virke" paranoid, vertfall det folk sier om jeg sier hva som kan skje, selv ved bruk av matte og økningen i Norge og resten av Europa. Er jo ikke noe matte-geni da, men uansett.

Ja, så lenge en R0 > 1  så vil viruset fortsette å spre seg, selv ikke Kina med sine sin skinnsyke sci-fi overvåkning, lockdown, diktatur, drap, mørktall osv klarte å få ned R0 til 1 eller mindre. Jeg tror at jeg ikke vet hva jeg tror.

Jeg er så usikker. Jeg vil være rimelig sikker på om jeg har rett angående økningen i Norge i slutten av neste uke. Er 99% sikker på at vi ligger på 800-1500 smittede i slutten av neste uke. Gjør vi det, så kommer vi til å ende opp akkurat som Italia er nå. Jeg ser bare virkelig ikke hvordan vi IKKE skal ende opp som dem, vi går i nøyaktig samme fotspor ang smittevekst osv. Selv en R0 på 2.2 er vel ikke helt nøyaktig, leser R0 på opptil 4 osv, men var vist bare WHO som kom fram til 2.2 i Kina?

Nei, jeg er spendt på å se hva tallene viser til slutten av uka som kommer nå, gru-gleder meg. Vil jo ikke at det skal være store tall, for guds skyld neeeei, men er "spennende". Vanskelig å forklare.

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Dette gjelder USA. Da burde norges helsevesen gå ad dundas før det?

Nå vet jeg ikke hvor mange ledige senger vi har i Norge per 1000 innbygger, eller om den reelle spredningen har kommet lengre i Norge (i prosent av befolkningen), men matten skulle uansett bli omtrent lik. Mine beregninger tyder på at helsevesenet bryter sammen litt tidligere, men nå er jo mange av faktorene bare gjetting så det kan godt hende det drøyer til mai som i USA.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (9 minutter siden):

Da burde norges helsevesen gå ad dundas før det?

For hver dag vil det være noen som kommer seg ut av smittet-tilstanden. 

Har lest om to eldre (gamle) personer i Storbritannia som døde (leste det i Daily Mail). Og disse var syke bare i få timer før de døde. De hadde også andre tilstander. Brutalt nok, vil slike tilstander korte ned liggetiden for mange?

Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
Just now, Budeia said:

For hver dag vil det være noen som kommer seg ut av smittet-tilstanden. 

Har lest om to eldre (gamle) personer i Storbritannia som døde (leste det i Daily Mail). Og disse var syke bare i få timer før de døde. De hadde også andre tilstander. Brutalt nok, vil slike tilstander korte ned liggetiden for mange?

Er det ikke snakk om flere uker for å bli frisk? Greit nok, når man dør så teller jo det også men det tar vel også flere uker?

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
Just now, Budeia said:

For hver dag vil det være noen som kommer seg ut av smittet-tilstanden. 

Har lest om to eldre (gamle) personer i Storbritannia som døde (leste det i Daily Mail). Og disse var syke bare i få timer før de døde. De hadde også andre tilstander. Brutalt nok, vil slike tilstander korte ned liggetiden for mange?

Hvis folk ble friske på 1 dag ja. Men du må huske at de som blir lagt inn ligger der en stund og opptar plassen, mens det stadig dobles antall smittede der 5-10% må legges inn... Det går ikke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Budeia said:

Det er det jeg prøver å skrive, at det er ikke alle som blir lagt inn som ligger der en stund. Fordi de dør etter få timer (som i hovedsak skyldes den kompliserte helsetilstanden, kanskje høy alder). 

De fleste kommer seg igjen og det er jo det som teller da disse opptar alle plassene og ligger der i flere uker potensielt. 

Det er ønsketenkning og fantasi at man tror det vil være nok ledige sengeplasser om noen mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest spent på eventuelle permanent skader på sikt, å fått litt oversikt over det ville gjort mye for å dempe mine bekymringer i alle fall.

 

Jeg har familie og slektinger som for å si det mildt har tapt i genetikklotteriet. Så det er svært bekymringsfult med tanke på varige men.

 

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
Just now, Everket said:

Mest spent på eventuelle permanent skader på sikt, å fått litt oversikt over det ville gjort mye for å dempe mine bekymringer i alle fall.

 

Permanente skader fra covid-19? TROR ikke det er noen, er vel mer som, enten går det bra, eller så går det dårlig å du stryker med (ikke 50/50 altså). Men varige men tror jeg ikke du får. Men er jo for tidlig å si egentlig

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 6b81e...e11 said:

Permanente skader fra covid-19? TROR ikke det er noen, er vel mer som, enten går det bra, eller så går det dårlig å du stryker med (ikke 50/50 altså). Men varige men tror jeg ikke du får. Men er jo for tidlig å si egentlig

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Undersøkelser av CT-scans viser at det er muligheter for permanente skader, selv i de milde tilfeller. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest 6b81e...e11 said:

Permanente skader fra covid-19? TROR ikke det er noen, er vel mer som, enten går det bra, eller så går det dårlig å du stryker med (ikke 50/50 altså). Men varige men tror jeg ikke du får. Men er jo for tidlig å si egentlig

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Der tar du feil.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Selv Preben fra FHI innrømmer dette nå.

Quote

– Vi vet at det går et skille ved 1–2 uker. Hvis pasienten blir dårligere etter 1–2 uker, får de ofte viruslungebetennelse langt nede i lungene. Det kan ødelegge lungene og gi akutt lungesvikt. Da trenger pasienten pustehjelp. Vi vet også at risikoen for barn og unge voksne er liten. Fra 60-årsalderen øker den voldsomt.

Vi vet ikke omfanget ennå, men om man ser på f.eks. SARS som er veldig likt, så var det mange senskader.

Quote

The pulmonary CT scans of the 71 SARS patients showed that 27 patients exhibited ground-glass opacities or cord-like consolidations during the 15-year follow-up. Two patients had no abnormalities on their pulmonary CT scans in 2003, but ground-glass-like changes were observed in both 2004 and 2007. We calculated the percentage of area with lesions on two sections of the CT scan and analyzed the overall variations in the proportion of lung area with lesions in 27 patients

https://www.nature.com/articles/s41413-020-0084-5

Det er gjort mye forskning her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://nypost.com/2020/03/02/chinese-doctors-perform-worlds-first-double-lung-transplant-for-coronavirus-victim/

Et annet eksempel.

Quote

Chinese doctors perform world’s first double-lung transplant for coronavirus victim

[...}

The man eventually tested negative for the disease, but had suffered irreversible pulmonary damage during his illness.

Det eneste vi ikke vet er det nøyaktige omfanget av disse skadene, og hvor mange som får dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11
2 minutes ago, pappkake said:

Der tar du feil.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Selv Preben fra FHI innrømmer dette nå.

Vi vet ikke omfanget ennå, men om man ser på f.eks. SARS som er veldig likt, så var det mange senskader.

https://www.nature.com/articles/s41413-020-0084-5

Det er gjort mye forskning her...

Oisann, viste ikke at det kunne gi varige men. Værre enn jeg trodde. Har ikke satt meg så mye inn i selve viruset av skader, kun statistikk av dødsfall, R0, smitte osv

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 6b81e...e11 said:

Men personlig vil jeg nok ikke merke noe av viruset bortsett fra en influensa vil jeg tro.

 

De av oss som er i god alder og ellers er friske og raske vil trolig ikke merke så alt for mye på vår egen kropp. Sannsynligheten for at du blir slått ut av influensa er jo så absolutt til stedet. Selv vanlig sesonginfluensa hvor kroppen jo allerede har litt kjennskap til viruset og klarer å angripe det mer effektivt så ender mange av oss opp med å bli sengeliggende noen dager så det blir typisk sykemelding i en uke før vi er friske og raske igjen. Men det er nok mange som får sesonginfluensa uten å vite det engang.

Det vi nok alle kommer til å merke selv om vi ikke nødvendigvis får store plager iform av symptomer selv er jo hvordan dette påvirker samfunnet rundt oss. Ikke bare iform av restriksjoner som settes inn for å minimere smittefaren, men også iform av at vi går inn i en veldig usikker periode hvor mange vil bli smittet.

 

Hva skjer når Vy mangler lokførere og konduktører? Hva skjer når Ruter mangler bussjåfører? Hva skjer når skoler, barnehager osv mangler lærere og ansatte? Det hjelper ikke at vi sitter friske og raske om ungen plutselig ikke kan dra på skolen/barnehagen, det blir fort vanskelig for veldig mange å komme seg til og fra jobb om kollektivtrafikken begynner å skrante osv osv..

Med mindre det skjer noe uventet her så virker det jo høyest realistisk at vi kommer til å møte en hel masse av denne typen utfordringer i tiden fremfor. Vi har en hel del essensielle ting i hverdagen som må være på plass for at samfunnet skal fungere som normalt og gå rundt. Det virker vel heller urealistisk at ingen av disse elementene vil bli forstyrrer som et direkte resultat av COVID-19.

Og dette er jo bare med tanke på vanlige tjenester vi er avhengig av i samfunnet. Spørsmålene rundt hva som skjer når vi har ekstra mange som har behov for sykehusplass og alle er avhengig av å være sykehusene over flere uker, samtidig som det jo trolig blir mindre helsepersonell som et resultat av smitten er jo enda mer prekære og kommer jo til å bli en problemstilling.

 

Mye av grunnen til at så mange stater/byer i USA osv allerede setter seg selv i unntakstilstand til tross for at de foreløpig har relativt få som er smittet er jo nettopp fordi de tenker langsiktig og vet jo at hva dette kan medføre seg over tid selv om folk flest ikke nødvendigvis blir kritisk syke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...