Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at en del av diskusjonene her inne har blitt flyttet til egne tråder, siden det har blitt et eget koronaforum nå. Ser poenget med å dele det inn i forskjellige temaer, men jeg satte veldig pris på å ha alt samlet i en tråd, og var noe av det jeg satte veldig pris på å ikke måtte holde meg oppdatert i tusen forskjellige tråder. 

Jaja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Ser at en del av diskusjonene her inne har blitt flyttet til egne tråder, siden det har blitt et eget koronaforum nå. Ser poenget med å dele det inn i forskjellige temaer, men jeg satte veldig pris på å ha alt samlet i en tråd, og var noe av det jeg satte veldig pris på å ikke måtte holde meg oppdatert i tusen forskjellige tråder. 

Jaja.

Bare fortsett å poste her du. Det som er poenget med å ha en tråd er jeg enig i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Fnugle skrev (1 time siden):

Ser poenget med å dele det inn i forskjellige temaer, men jeg satte veldig pris på å ha alt samlet i en tråd,

Vi splitter ut gode diskusjoner som fortjener å fortsette, fremfor at de blir begravd og diskusjonen stopper. Det gjør det enklere å lese for andre besøkende fra kategorioversikten, fremfor at de må lese gjennom 1200 sider. Oppfordrer derfor til å opprette tema for nye problemstillinger eller tema, siden vi ønsker å unngå store samletråder som et relativt fåtall bruker. På sikt gir de mindre aktivitet. Tilbakemeldinger eller spørsmål tas på PM.

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
Budeia skrev (7 minutter siden):

Hvordan er antallet dødsfall i år, i forhold til tidligere år? Den generelle statistikken over dødsfall.

I norge, normalt nivå

https://forskning.no/ntb-sykdommer-virus/det-har-ikke-dodd-flere-enn-normalt-i-norge-i-ar/1693963

I de verst corona-rammede landene er det stor overdødelighet

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/20/195671967/stor-overdodelighet-tyder-pa-flere-coronadodsfall-enn-kjent

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

120 elever i Bergen må ha hjemmeskole

En lærer ved Storetveit skole i Bergen har testet positivt på covid-19, melder Bergens Tidende. Det er 10. trinn som er berørt, og 120 elever skal nå ha hjemmeskole en periode, sier rektor Eli Sture Handeland.

– Læreren har ikke vært på skole siden fredag, for mandag var det planleggingsdag. Så sånn sett har vi hatt litt flaks, sier hun til avisen.

Det jobbes nå med smittesporing, og det er foreløpig usikkert om det er noen lærere som skal i karantene som følge av smittetilfellet.

– Det er en utfordrende situasjon, sier rektoren.

Sitat

UD fraråder reiser til flere nye steder

UD fraråder reiser til Slovakia, Ungarn, Jämtland og Örebro, Syddanmark og Kajanaland i Finland. Fra natt til lørdag må reisende fra disse områdene i ti dagers karantene.

Det opplyser regjeringen i en pressemelding onsdag ettermiddag.

Årsaken er at landene og regionene ligger over grensen på 20 bekreftede tilfeller per 100.000 innbyggere de siste to ukene.

For tiden er kun Estland, Latvia, Litauen, Kypros og enkelte nordiske regioner betegnet som «gule». Reiser dit vil følgelig ikke medføre karantene ved retur til Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige har registrert 4 nye dødsfall siste døgn, totalt har 5 842 dødd av COVID-19 i landet.
173 nye smittetilfeller er registrert siste døgn, totalt har 85 880 personer vært smittet.
14 personer er under intensiv behandling, totalt har 2 576 pasienter mottatt intensiv behandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

? så sant du ikke blir rammet sjøl da eller?

gjenkjenner "bi-virkningen" (transverse myelitis) fra svineinfluensavaksinen. Var vel 4-5 stykker i Norge som endte opp med varige mèn og fikk oppgjør fra Norsk Pasientskadeerstatning.

Fordelen nå, er at de tilsynelatende har oppdaget det i tide. Eller, lar de det allikevel passere videre til ferdig vaksine, siden det "bare" er noen få individer pr. million vaksinerte som er "uheldige"?

Hvor lett eller vanskelig er det å fjerne/erstatte den aktuelle komponenten i vaksinen, som er avdekket nå? :hmm:

Det er ikke noe spesielt med vaksinen. Du kan få den sykdommen av en vanlig virus infeksjon også. 4-5 stykker av over en million er en liten pris å betale.

Sitat

The participant who triggered a global shutdown of AstraZeneca’s Phase 3 Covid-19 vaccine trials was a woman in the United Kingdom who experienced neurological symptoms consistent with a rare but serious spinal inflammatory disorder called transverse myelitis, the drug maker’s chief executive, Pascal Soriot, said during a private conference call with investors on Wednesday morning.

The woman’s diagnosis has not been confirmed yet, but she is improving and will likely be discharged from the hospital as early as Wednesday, Soriot said.

The board tasked with overseeing the data and safety components of the AstraZeneca clinical trials confirmed that the participant was injected with the company’s Covid-19 vaccine and not a placebo, Soriot said on the conference call, which was set up by the investment bank J.P. Morgan.

Soriot also confirmed that the clinical trial was halted once previously in July after a participant experienced neurological symptoms. Upon further examination, that participant was diagnosed with multiple sclerosis, deemed to be unrelated to the Covid-19 vaccine treatment, he said.

https://www.statnews.com/2020/09/09/astrazeneca-covid19-vaccine-trial-hold-patient-report/

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser det har dukka opp forskjellig om at det er meir smitte i norge enn sverige. Sjekka litt rundt det nå og fekk desse tala.

Samla smitte i norge uke 35+36 er akkurat nå 1106 delt på 54 gir avrunda 20,5.
Samla smitte i sverige uke 35+36 er akkurat nå 2536 delt på 104 gir avrunda 24,4.

Sverige har muligens lågaste smittenivå akkurat desse 2 ukene samtidig som norge har di 2 høgaste på lang tid. Sist norge hadde over 20 smittetifeller daglig  pr 100 000 var uke 15+16. For sverige har det vore litt annleis. Di fekk over 20 smittilfeller daglig pr 100 000 i uke 12-13 og har hatt det vidare heile tida landet sett under eit. Er dog usikker på om desse 3700 smitta som vart trekt fra gjorde såpass utslag at di har kome under 20.

Tallgrunnlaget kan og forandre seg da det gjerne er eit lenger etterslep i sverige samt at det stadig vekk blir gjort småjusteringer i begge land.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Du kan få den sykdommen av en vanlig virus infeksjon også.

i de sakene som ble behandlet i NPE ble det fastslått at det var vaksinen som var årsaken.

Symptomene og lidelsen inntrer rett i umiddelbart etterkant av vaksinering.

Men, bør ikke dvele ved "snøen som falt i fjor"

det jeg er nysgjerrig på (og ikke har kunnskap om) er om dette problemet lett lar seg løse, eller må de re-designe hele vaksinen og begynne fra scratch? Eller, vil det passere, pga. "få" rammede?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mr.M said:

? så sant du ikke blir rammet sjøl da eller?

gjenkjenner "bi-virkningen" (transverse myelitis) fra svineinfluensavaksinen. Var vel 4-5 stykker i Norge som endte opp med varige mèn og fikk oppgjør fra Norsk Pasientskadeerstatning.

Fordelen nå, er at de tilsynelatende har oppdaget det i tide. Eller, lar de det allikevel passere videre til ferdig vaksine, siden det "bare" er noen få individer pr. million vaksinerte som er "uheldige"?

Hvor lett eller vanskelig er det å fjerne/erstatte den aktuelle komponenten i vaksinen, som er avdekket nå? :hmm:

Mulig eg husker feil her nå, men meiner bestemt det var ca 500 som fekk varige mèn og ca 100 som fekk erstatning etter svineinfluensavaksinen her i norge. Er mange som meiner det er verdt å betale ein sånn pris for vaksine så lenge di sjølve ikkje blir skadelidande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

i de sakene som ble behandlet i NPE ble det fastslått at det var vaksinen som var årsaken.

Symptomene og lidelsen inntrer rett i umiddelbart etterkant av vaksinering.

Men, bør ikke dvele ved "snøen som falt i fjor"

det jeg er nysgjerrig på (og ikke har kunnskap om) er om dette problemet lett lar seg løse, eller må de re-designe hele vaksinen og begynne fra scratch? Eller, vil det passere, pga. "få" rammede?

Som sagt det er noe man kan få av en vanlig runde med viruset også. Utrolig men sant for dere i antivaksine gjengen, men det er faktisk mye større sjanse for å dø/bli alvorlig syk av viruset enn av en vaksine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Mulig eg husker feil her nå, men meiner bestemt det var ca 500 som fekk varige mèn og ca 100 som fekk erstatning etter svineinfluensavaksinen her i norge

ja i overkant av hundre.

av de, var det 4-5 som gjaldt akkurat Transvers myelitt

bl.a. en jentunge på 5

https://www.aftenposten.no/norge/i/4d8Bq/astri-5-ble-delvis-lam-etter-vaksinen-mot-svineinfluensa

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

ja i overkant av hundre.

av de, var det 4-5 som gjaldt akkurat Transvers myelitt

bl.a. en jentunge på 5

https://www.aftenposten.no/norge/i/4d8Bq/astri-5-ble-delvis-lam-etter-vaksinen-mot-svineinfluensa

Sitat

Sjelden sykdom

Tranversell myelitt en relativt sjelden sykdom som i mange tilfeller oppstår uten at man kan påvise noen utløsende årsak, skriver NPE i sitt vedtak. Det er ikke dokumentasjon som viser at det er en sammenheng mellom Pandemrix og sykdommen.

Selvfølgelig kjipt for de ytterst få som får skade av vaksiner. Men alternativet er flere tusen døde med koronaviruset. Jeg tok selv Pandemrix uten varige men og de gjorde ca 2.7 millioner nordmenn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4yOOE/norge-kaster-vaksiner-for-200-millioner

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Men alternativet er flere tusen døde med koronaviruset.

det er tvilsomt om det er etisk riktig å massevaksinere barn/ungdom for et virus som ingen av de dør av.

Hvis det blir gjort, tror jeg det utelukkende handler om økonomi & brutto nasjonalprodukt for å si det sånn,  mens de kommer til å dekke det bak "at det er for å beskytte gamle og sårbare"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

det er tvilsomt om det er etisk riktig å massevaksinere barn/ungdom for et virus som ingen av de dør av.

Hvis det blir gjort, tror jeg det utelukkende handler om økonomi & brutto nasjonalprodukt for å si det sånn,  mens de kommer til å dekke det bak "at det er for å beskytte gamle og sårbare"

Når vi i ettertid vet hvor lite skummelt svineinfluensaen faktisk var og hvor mange som fikk narkolepsi kan jeg være enig. Men koronaviruset er ett helt annet beist.

Sitat

Må testes grundig

Han understreker at alle kandidatene må testes grundig før de blir tatt i bruk, for å sikre at de er trygge.

– Derfor er det viktig å få gjennomført store studier, med mange mennesker. Slik at man kan vurdere sannsynligheten for bivirkninger, sier han.

– I tillegg så skal de virke. Det betyr at de må gi immunrespons, og at de må beskytte mot enten infeksjon eller sykdom. Det får vi først vurdert i fase 3. Så langt har det ikke kommet resultater fra fase 3-studier på noen av disse vaksinekandidatene.

https://www.nrk.no/urix/disse-vaksinene-har-kommet-lengst-i-kapplopet-1.15153256

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...