Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, frohmage said:

Om du besøkte en park i Oslo om sommeren ville du se mange som satt med en pils i hånda. Både foreldre på grilltur med ungene, kjærestepar, single folk, og små grupper. Politiet patruljerer stadig vekk, og slår ofte av en prat med folk som drikker uten å lage noe nummer av dette. Slik har det vært iallefall i over tjue år. For alle som bor i sentrum uten egen uteplass er det veldig synd å ikke kunne nyte en pils i sola uten å betale blodpris på resturant.

Kunne de ikke bare sagt at de ville begynne å håndheve smittevernsreglene i steden?

Å ta seg en pils til maten i frognerparken er jo ikke det samme som "nå skal vi i frognerparken å drekka". Vi var selv kompisgjenger som kunne ha med oss 5-6 pils hver og da fikk vi alltid beskjed om å bryte opp når folk ble brisne noe man ofte merket på lydvolumet selv om det var godt humør. hadde vi 1-2 øl igjen i sekken av de 6 vi hadde med oss måtte vi levere fra oss di.

Har man myknet opp veldig på dette siste 10-15 år?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Regner med at det er personell med temperaturmålere som plasseres på steder med høy gjennomstrømming av folk, sånn vi har sett i andre land.

Ah men det er fornuftig. Eks. togstasjoner? 

Trodde det var snakk om vektere som gikk gatelangs og overfalte deg med en temperaturmåler ?
Jeg så for meg noen potensielle superspredere kan du si.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Å ta seg en pils til maten er jo ikke det samme som å "nå skal vi i frognerparken å drekka".

Nei, akkurat. Det siste kan man gjerne slå ned på for min del, i den situasjonen vi er i nå. For eksempel etter klokka 21. Tviler på at fyll er noe stort problem før den tiden på døgnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Hjemmekontor:
- Oppfordrer alle til hjemmekontor
- Oppfordrer sterkt arbeidsgivere til å ta ansvar for at ansatte ikke bruker kollektivtransport der det er mulig

igjen "oppfordrer". 
De som allerede ikke ønsker å ha dette vil se glatt igjennom fingrene med videreføring av hjemmekontor i rød Oslo sone. Jeg hadde håpet på litt mer krutt i den salva.

PS.
Folk som har det vanskelig hjemme BØR få komme på jobb men det jeg får tilbakemeldinger om er at folk pushes tilbake på kontoret. Det er ikke fornuftig om man gjør en like god jobb fra hjemmekontor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Ah men det er fornuftig. Eks. togstasjoner? 

Trodde det var snakk om vektere som gikk gatelangs og overfalte deg med en temperaturmåler ?
Jeg så for meg noen potensielle superspredere kan du si.

Nei feber patruljer drar hjem og tester folk som er dårlige til beins og for syke til å komme seg til test stasjoner.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Nei, akkurat. Det siste kan man gjerne slå ned på for min del, i den situasjonen vi er i nå. For eksempel etter klokka 21. Tviler på at fyll er noe stort problem før den tiden på døgnet.

Jeg er ikke motstander av å kunne få servert en halvliter pils mens man ser en kinofilm eks. Så vi er nok enige.
 

1 minute ago, Pc Lynet said:

Nei feber patruljer drar hjem og tester folk som er dårlige til beins og for syke til å komme seg til test stasjoner.

Fantastisk :)

Mye bra som skjer nå, det skal de ha.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Nei feber patruljer drar hjem og tester folk som er dårlige til beins og for syke til å komme seg til test stasjoner.

Jepp! Sjekka opp på sidene nå:

Testpatruljer: Det opprettes egne feberpatruljer som kan komme hjem til dem som må testes, men som ikke kan komme seg til teststasjonene selv

https://www.oslo.kommune.no/politikk/byradet/pressemeldinger/11-august-bedre-kapasitet-i-helsetjenesten-i-oslo

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

frohmage skrev (12 minutter siden):

Nei, akkurat. Det siste kan man gjerne slå ned på for min del, i den situasjonen vi er i nå. For eksempel etter klokka 21. Tviler på at fyll er noe stort problem før den tiden på døgnet.

Er vel kun under denne tiden at dette ble et generelt problem, så at man denne høsten har litt skjerpa regler burde ikke være noe større problem for noen.

Sette tidsgrense er jo et verdifult og liberalt verktøy samt kreve at Oslo kommune setter opp flere offentlig toaletter.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snikpellik said:

Loven har bare ikke blitt håndhevet av politiet i Oslo på mange år. Gjelder parkene for det meste.

«Alle» sitter og drikker eller tar seg en pils i parkene. Politiet har sett gjennom fingrene på dette så lenge ikke noe utarter seg. Som er veldig bra! 

Men med situasjonen nå er det riktig å stramme inn på det.

I grunn ikke uenig og skal innrømme at det nok bare var annerledes før :) Og at man forsøker så langt som mulig å unngå glassflasker så er jeg fornøyd etter å ha sydd en del poter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når man ser hvordan covid-19 har spredd seg fra Kina til Norge (via bla. italia og østerrike) siste halvåret fikk jeg vannflaska litt i vrangstrupen når jeg leste denne overskriften i avisen akkurat nå.
 

Quote

Svartedauden på frammarsj i Kina: – Kan i høyeste grad komme til Norge

Man vet jo nesten ikke om man skal le eller grine men jeg velger å le litt oppgitt.
 

Quote

Kinesiske myndigheter har stengt ned en hel by etter spredning av den samme typen pest som tok livet av mange millioner mennesker på 1300-tallet. Professor Ole Georg Moseng sier pesten kan komme til Norge.

Quote

 

Risiko for epidemi

De siste dagene har det kommet rapporter om nye utbrudd i Kina. I forrige uke ble det kjent at en innbygger i Indre Mongolia døde av byllepest. Dette var det andre tilfellet av byllepest, i Indre Mongolia i år. I juli døde også en 15 år gammel gutt i provinsen Gobi-Altai i Mongolia, etter å ha spist et murmeldyr.

 

Quote

 

Torsdag advarte myndighetene i byen Baotou om en risiko for «en menneskelig pestepidemi som sprer seg i byen». Innbyggerne ble oppfordret til å ta forholdsregler, oppsøke lege øyeblikkelig ved symptomer og redusere kontakten med ville dyr. Det ble også beordret nedstengning av hele landsbyen der den avdøde bodde, og daglig desinfisering av alle hus, ifølge CNN.

35 personer som har hatt kontakt med avdøde er satt i karantene, men de har nå testet negativt på byllepest.

Flere turistområder har også blitt stengt i Indre Mongolia, som følge av pestsmitten, og lokale myndigheter i byen Bayan Nur har satt byen i en kriseberedskap for forebygging og kontroll av pest som vil vare til slutten av 2020. WHO overvåker også situasjonen.

 

Quote

 

Han forteller at det siste man så av svartedauden i Europa var noen små utbrudd i Paris på 1920-tallet. Moseng sier samtidig at det ikke er utenkelig at sykdommen kan komme tilbake til Europa og Norge.

– Den kan i høyeste grad komme til Norge. Men da kan vi behandle det og ta knekken på det fort, forutsatt at legene skjønner at det er pest de har med å gjøre, sier Moseng som forteller at sykdomsforløpet kan være veldig ulikt fra person til person.

– Noen kan få symptomer som ligner forfrysninger på tærne. Andre kan kun få hovne lymfeknuter, eller hodepine, smerter i kroppen og feber. Det kan forveksles med andre sykdommer, til og med korona, sier Moseng.

 


God jul?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

Sette tidsgrense er jo et verdifult og liberalt verktøy samt kreve at Oslo kommune setter opp flere offentlig toaletter.

Enig i at det er behov for flere offentlige toaletter rundt parkområdene. Et "problem" med tidsgrense (forbud mot alkohol på offentlig sted etter 21) er vel at man da må tillate det på dagtid, og det sitter nok fortsatt langt inne, tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frykter for fremtiden til norsk film: – Enkelt fortalt er det helt krise

Sitat

Odd-Magnus Williamsons nye film har tapt millioner av kroner etter at coronapandemien slo inn. Nå krever filmbransjen at regjeringen tar grep. (...)

Filmbransjen er normalt sett forsikret gjennom noe som heter avbruddsforsikring, som slår inn dersom en film blir avbrutt over en periode. Problemet er at forsikringen ikke dekker avbrudd som en følge av Covid-19. Dermed er det produksjonsselskapet selv som må dekke alle utgifter.

https://www.vg.no/rampelys/i/6jmGQr/frykter-for-fremtiden-til-norsk-film-enkelt-fortalt-er-det-helt-krise

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (På 6.8.2020 den 22.06):

Og Vipps så er du en del av problemet 

Vis "løsningen" er harry handel og Sydenferie på bekostning av stengte skoler og arbeidsplasser så ja, da er jeg heller en del av problemet og gjør som jeg vil jeg også.. Det er mye jeg har lyst til, men at myndighetene åpnet opp for import av covid etter den fantastiske dugnaden er jo helt krise. Og nå legges skylde på ungdommen i parken, som om det var de som åpnet opp grensene og fikk smitten inn i landet igjen. Vi kunne ha levd fritt til høsten om man bare holdt seg inne i landet der smitten var slått ned, istedet for å tillatte reiser til utland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

14 minutes ago, Snikpellik said:

Frykter for fremtiden til norsk film: – Enkelt fortalt er det helt krise

https://www.vg.no/rampelys/i/6jmGQr/frykter-for-fremtiden-til-norsk-film-enkelt-fortalt-er-det-helt-krise

Jeg håper de stenger all tullete aktivitet (reiser utenlands etc.) og satser på forsiktig åpning av viktige ting som kultur, idrett osv.

Jeg forstår rett og slett ikke at det har vært mulig å reise inn og ut av landet under hele pandemien...
Jeg har fulgt flytrafikken tett helt siden februar/mars og den var aldri under 1/3 av full trafikk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

 

Jeg håper de stenger all tullete aktivitet (reiser utenlands etc.) og satser på forsiktig åpning av viktige ting som kultur, idrett osv.

Vi hadde jo omtrent 0 nye smittetilfeller før grensene åpnet opp! Vi kunne ha åpnet opp for alt, bare man holdt grensene lukket! Men den 14 dagers Syden ferien kommer til å bli dyr, jævla dyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...