Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (4 timer siden):

Best å vente en stund.

Ikke særlig gøy om det man sitter igjen med er "Skyrim definitive next-gen edition" og Fallout 76.2

Det vil nok ta en lang stund før vi ser utfallet av oppkjøpet.

Jupp. Det er så vidt jeg vet en intensjonsavtale med overdragelse en gang i første halvår 2021, så jeg løper nok ikke ned butikken på release av Xboxen gitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (14 timer siden):

Wow. Skikkelig EA-strategi der altså: Kan du ikke slå dem så kjøp opp for å sikre monopol og svekke merkevaren til konkurrenter.

Det er jo det eksklusive spill handler om. Å ha bedre merkevare enn konkurrentene. Dette har Sony vært best på i en årrekke, så bare på sin plass at Microsoft stepper opp gamet på området om de vil henge med i svingene.

Synes at eksklusive titler er noe dritt jeg.

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (4 minutter siden):

Skulle tro det går an å få tak i rundt midten av desember? Krise for Sony om de ikke klarer levere nok konsoller til jul. 

Kjøpte PS4 6 desember 2013....broderen i april 2014 og ennå var ikke PS4 lagervare i butikkene.
Blir nok ikke så ille nå men tviler sterkt på at man kan kjøpe PS5 som impuls kjøp i år.

Lenke til kommentar
On 9/19/2020 at 6:49 PM, Ezio said:

Rettferdiggjør det at folk som vil spille med andre må ut å kjøpe seg en/flere kontroller da?

Nå skal jeg ikke tale for alle, men om vi sier at en person kunne valgt mellom denne "funksjonen" og kjøpt 3 nye kontroller eller ikke hatt den "funksjonen" og brukt PS4 kontrollere (gitt at personen har kontrollere, noe de fleste har som eier PS4). 

Så tror jeg de aller fleste hadde valgt det siste. Men for all den, denne funksjonen er nok gamebreaker i industrien og forsvarer at enkelte må ut å kjøpe 3 kontrollere til 2500 kr bare for å spille med venner/familie.

Det er brukerfiendtlig. Ferdig snakka. Så langt i verden har ikke en kontroller kommet at det er forsvarlig å tvinge folk over på en ny kontroller. Kontrollene er nærmest identiske så det er ingenting som tilsier at de ikke skulle være mulig å bruke på PS5 spill. Jeg tror de aller fleste hadde bare satt pris på en helt vanlig kontroller. 

Kontrollen kunne vært en slags "ekstra" utstyr for de svært interesserte. Så de som hadde hatt interesse av det kunne kjøpt det.

Og med tanke på at Spiderman og Horizon også kommer på PS4 så kan ikke den nye PS5 funksjonen være så veldig utslagsgivende gameplaymessig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (27 minutter siden):

Dårlig av Sony å ikke lære om det skjer. Veldig kjedelig.

Det er egentlig uungåelig. De kjører garantert full pupp i produksjonen, men det vil alltid være skralt med konsoller i en startfase. Rett og slett ikke mulig å dekke etterspørselen. Forhåpentligvis bedre dekning enn med PS4, som igjen jo var bedre enn PS3. Selv kjøpte jeg PS4 fra CDON 22. november(altså rett etter release) og fikk den levert i februar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ønsker nok heller å friste med at, ja, du kan kjøpe det til 800,- på PS5, eller du kan skaffe deg en Xbox og få det og hundrevis av andre spill for 125,- per mnd på Game pass.

MEN, mange konsolleksklusive spill tror det jeg det garantert kommer ut av dette uansett. Kanskje bare ikke for de aller aller største.

 

Endret av Onkel Klo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (Akkurat nå):

Det høres fornuftig ut, men tror ikke det er strategien til Microsoft her.

De sier eksklusivitet vil bli diskutert for hver enkelt tittel. Selvfølgelig er The Elder Scrolls den serien man helst vil holde til sin konsoll, men de tjener mer penger på å ikke gjøre serien eksklusiv. Med tanke på hvor fleksible Microsoft har vært med utgivelser i det siste, er de nok det her også.

Lenke til kommentar
Amored skrev (20 minutter siden):

De sier eksklusivitet vil bli diskutert for hver enkelt tittel. Selvfølgelig er The Elder Scrolls den serien man helst vil holde til sin konsoll, men de tjener mer penger på å ikke gjøre serien eksklusiv. Med tanke på hvor fleksible Microsoft har vært med utgivelser i det siste, er de nok det her også.

Ehm jeg tror ikke MS har brukt 7,5 milliarder dollar for å være fleksible med det selskapet som har utkonkurrert dem på spillfronten de siste årene. Dette er et power play - noen hos MS har fått for seg at det er på tide å få en større del av kaken. Kanskje "sidebusinessen" deres har fått en plass ved styrebordet omsider. Jeg tror merverdien ligger i en antagelse om at dette kan flytte brukere til deres plattform - ikke at de skal dele på inntekter fra noen få titler med sin hovedkonkurrent. Jeg tror aldri vi får TES6 eller Starfield på PS nå. Og det ergrer meg for de spillene utgjør 2 av de 3 spillene jeg har høyest forhåpninger til. Forbereder meg på at jeg må ha to sånne helsikes spillbokser hvis jeg skal få spilt det jeg ønsker ja... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ludobadger skrev (30 minutter siden):

Ehm jeg tror ikke MS har brukt 7,5 milliarder dollar for å være fleksible med det selskapet som har utkonkurrert dem på spillfronten de siste årene

Tror dette er essensen. I slike oppkjøp satser de nok enten på "synergier"(kostnadsbesparelser med å kutte dobbelt opp med ansatte) eller tilgang på teknologi/beslutninger. Det gir ikke mening å kjøpe opp bare for å drifte som før, her vil de garantert utvikle noe eksklusive spill. Om det blir tidseksklusive spill, fulleksklusive eller hvor mange/hvilke spill vet vi ikke, men det blir garantert noe fordeler i retning PC/Xbox for disse spillene.

Lenke til kommentar
Amored skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er The Elder Scrolls den serien man helst vil holde til sin konsoll, men de tjener mer penger på å ikke gjøre serien eksklusiv

Tja. Det tror jeg ingen her kan svare på. Hadde det vært et tilfelle så ville det jo ikke eksistert eksklusive titler. Hadde Sony vært mer tjent på å gitt ut alle spillene sine på PC og Xbox? Det tror hvert fall ikke jeg.  Men det er jo ikke godt å vite herifra. Vi har jo ikke tallene. 
Eksklusive titler sørger for at folk kjøper konsollen din, kjøper ting via konsollen din, kjøper ting relatert til konsollen din and so on. Det er derfor de selger konsollen med tap nesten hver bidige gang.

Men det er jo interessant sånn sett. Blir nesten som å vurdere om man selger/tjener mer på å prise fotballkamper til 100kr kontra å prise det til 250kr.  Fordi får man flere folk på kamp, så betyr det at man kan tjene mer penger på andre ting (pølser, supportereffekter osv osv). Men vil det være bedre enn å prise det til 250kr? Hvem vet. Sannsynligvis vet selskapene det. 

Om Xbox skulle ha fjernet betalt live. Så satser de jo på at de drar inn nok kunder som kan overstige det beløpet de opprinnelig ville dratt inn på live tjenesten via kjøp av konsoll, spill, gamepass og alt annet man måtte kjøpe via konsollen. Skulle de droppe Live, så er det jo også en ganske enorm dealbreaker for en del folk. For hvor mye penger har folk brukt på Live siden det først ble introdusert betalt live. Sony kan sannsynligvis ikke droppe dette heller. De er alt for avhengig av det og når de ikke har et like bra tilbud som det Xbox har på Gamepass så kan de ikke hente inn så mye inntekter der. Gamepass har vel 15 mill abo. PS now har vel rundt 2.5m sist jeg sjekket.


Om Elder Scrolls blir Xbox og PC ekslusive så er det jo temmelig dealbreaker for en del. For det er jo en del folk der ute som elsker ES, Fallout osv mer enn noe annet. Kan godt hende at de skaffer seg en PC isteden, men jeg føler at majoriteten som ønsker å spille disse titlene kommer til å ende opp med å betale for konsollen da om man ikke har en PC. Enten fullstendig på bekostning av PS eller kjøp av begge to. 

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
1 hour ago, Amored said:

De sier eksklusivitet vil bli diskutert for hver enkelt tittel. Selvfølgelig er The Elder Scrolls den serien man helst vil holde til sin konsoll, men de tjener mer penger på å ikke gjøre serien eksklusiv.

Rent taktisk sett, ja. Men dette er en del av en langsiktig strategi. Zenimax/Bethesda hadde over mange år bygd seg opp en imponerende portfolio av IPer og studioer, noe som nok gjorde det nokså enkelt for å MS å bare "cashe ut". Hvis Sony før hadde et overtak på 3-1 for interne studioer, er nok overtaket mer 3-2 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...