Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Pallehysa said:

Ein foretnings ide om å kjøpe eit selskap for 70 milliarder, bruke 2-3 milliarder kroner på å utvikle spel, for så å legge det til eit bibliotek som 1 av 200 spel i ein abbonent tjeneste for 150 kroner månaden, gjer absolutt ingen meining.

Tja, kommer an på fremtidsplanene til MS det da. De har jo sluttet å selge Office som engangsprodukt til etpar tusenlapper pr stk, men heller gå over til abonnementsløsning, både for selskaper og private. Windows har jo mer eller mindre blitt det samme, et produkt som oppdaterer seg selv til nyere versjoner titt og ofte. 

Om de får et respektabelt salg på den nye konsollen, inkludert deler av brukerne fra forrige generasjon, snakker man fort om en 60-70 millioner brukere. Om prisen på abn-løsningen blir lav nok snakker man om en fiffig situasjon er "ALLE" er betalende medlem, og som vil generere milliarder i omsetning pr måned. På toppen av det hele vil det plage konkurrenten ganske mye, siden de ikke vil få solgt særlig med spill som inkluderes i MS-pakka. Når de på toppen av det hele gir bort konsollen som avbetalingsløsning kan det vise seg å være et strategisk sjakktrekk som vil lønne seg på sikt. Så kan Sony sitte der og furte med den relativt begredelige PSstore-løsningen sin 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (12 minutter siden):

Microsoft er ikkje ein "snill onkel" som sitter på ein pengesekk. Det er ei bedrift med aksjonerer. Og nei, dei kan ikkje berre bruke penger nilly willy, spandere spel på folket, uten at det ligger ein god foretningstanke bak stuntet.

Slik eg ser det, gjer dette oppkjøpet kun meining, om Microsoft enten selger nye spel utenfor GamePass, som eksklusiver på sine 2 platformer, eventuelt, lanserer det på Game Pass på launch, og samtidig lanserer det på andre platformer.

Ein foretnings ide om å kjøpe eit selskap for 70 milliarder, bruke 2-3 milliarder kroner på å utvikle spel, for så å legge det til eit bibliotek som 1 av 200 spel i ein abbonent tjeneste for 150 kroner månaden, gjer absolutt ingen meining. 

Game Pass forhindrer ikke spill fra å selge. Sea of Thieves har passert 1 million solgte kopier på Steam alene. 

Men så klart, de legger jo begrensinger på seg selv dersom de dropper PS5 for TESVI og Starfield.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (18 minutter siden):

bruke 2-3 milliarder kroner på å utvikle spel, for så å legge det til eit bibliotek som 1 av 200 spel i ein abbonent tjeneste for 150 kroner månaden, gjer absolutt ingen meining. 

Tja er ikke det noe av det samme Netflix driver med om dagen? Sannsynligvis ikke i det omfanget. Men de produserer jo temmelig mye om dagen.. Alt for å legge det inn i et mnd abo som trekker 120kr i mnd eller hva det enn er nå sammen med andre hundrevis av filmer/serier.. 

gir jo ikke mening.. de 170 mill menneske er nok uenig.

Gamepass har vel 15 mill brukere nå. Vet ikke om det er aktive. Men om det er så kan du regne ut hva 150kr ganger 15 mill personer er.
Så kan du regne ut det tallet å gange det med 12 mnd. Så får du hva de tjener på gamepass iløpet av et år sånn rougly.(de vokser stadig)

 

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
newman221 skrev (1 minutt siden):

Tja, kommer an på fremtidsplanene til MS det da. De har jo sluttet å selge Office som engangsprodukt til etpar tusenlapper pr stk, men heller gå over til abonnementsløsning, både for selskaper og private. Windows har jo mer eller mindre blitt det samme, et produkt som oppdaterer seg selv til nyere versjoner titt og ofte. 

Om de får et respektabelt salg på den nye konsollen, inkludert deler av brukerne fra forrige generasjon, snakker man fort om en 60-70 millioner brukere. Om prisen på abn-løsningen blir lav nok snakker man om en fiffig situasjon er "ALLE" er betalende medlem, og som vil generere milliarder i omsetning pr måned. På toppen av det hele vil det plage konkurrenten ganske mye, siden de ikke vil få solgt særlig med spill som inkluderes i MS-pakka. Når de på toppen av det hele gir bort konsollen som avbetalingsløsning kan det vise seg å være et strategisk sjakktrekk som vil lønne seg på sikt. Så kan Sony sitte der og furte med den relativt begredelige PSstore-løsningen sin 

Kjem vel tross alt like mykje an på framtidsplanene til Sony, som har fleire brukere enn MS. Trur ikkje du gjer lurt i å flekke ned buksene for å skryte av innholdet. Du kan fort finne deg i ein situasjon der du ser veldig liten ut.

Resten av ditt innlegg er jo Utopi, i ein alternativ univers, der Microsoft får monopol på konsoll og spel. Tommel opp for fantasien då.

Lenke til kommentar
Leflus skrev (12 minutter siden):

Game Pass forhindrer ikke spill fra å selge. Sea of Thieves har passert 1 million solgte kopier på Steam alene. 

Om Sea of Thieves er på GP, vitner det jo kun om at det er ein drøssevis av PC spelara som ikkje er på GP. Og om strategien til MS er å få disse PC spelarane over på GP, kordan tjener MS på det?

 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (12 minutter siden):

Om prisen på abn-løsningen blir lav nok snakker man om en fiffig situasjon er "ALLE" er betalende medlem, og som vil generere milliarder i omsetning pr måned

This. Det kan bli selve symbolet på Netflix i gaming. Som vil bare lokke til seg flere og flere kunder over tid. Vi snakker jo om noen relativt store titler som kommer til å komme på gamepass på day 1. De kjører rett og slett på med samme tankegang som Netflix føler jeg. Bortsett fra at de på veien ditt kommer også til å selge konsoller pga det. Disse kundene vil jo også generere inn inntekter via andre ting. 

På toppen av det så har det jo blitt smått ryktet at de kanskje kommer til å droppe betalt online. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Om Sea of Thieves er på GP, vitner det jo kun om at det er ein drøssevis av PC spelara som ikkje er på GP. Og om strategien til MS er å få disse PC spelarane over på GP, kordan tjener MS på det?

 

Microsoft vet at alle ikke kommer til å melde seg på Game Pass uansett. Se bare på hvordan Steam-fans sverger til Steam uansett hvor mange spill Epic gir vekk i Epic Storen eller hvor billig Game Pass har vaert det siste året. 

Dersom flere melder seg på Game Pass er det bra i Microsoft's øyne. Men dersom de kjøper spillene gjennom Steam, fortsatt med XBL integrasjon, så er det minst like bra. De satser hardt på valgfrihet innad i Xbox økosystemet.

Lenke til kommentar
Onkel Klo skrev (2 timer siden):

De ønsker nok heller å friste med at, ja, du kan kjøpe det til 800,- på PS5, eller du kan skaffe deg en Xbox og få det og hundrevis av andre spill for 125,- per mnd på Game pass.

Virker lite sannsynlig at gamepass kommer til å holde seg på 125 kroner om Microsoft fortsetter å bruke penger.

 

Om konsollene selges med tap, gamepass selges med tap, og de har kjøpt opp flere studio for milliarder av kroner, så gir det ikke noen mening om de ikke har en plan for å tjene penger på dette i fremtiden.

Lenke til kommentar
Ezio skrev (20 minutter siden):

Gamepass har vel 15 mill brukere nå. Vet ikke om det er aktive. Men om det er så kan du regne ut hva 150kr ganger 15 mill personer er.
Så kan du regne ut det tallet å gange det med 12 mnd. Så får du hva de tjener på gamepass iløpet av et år sånn rougly.(de vokser stadig)

Så kan du regne ut kor mange spel på GP som skal ha ein del av kaka, om det er der inntektene til MS skal være.

Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Virker lite sannsynlig at gamepass kommer til å holde seg på 125 kroner om Microsoft fortsetter å bruke penger.

 

Om konsollene selges med tap, gamepass selges med tap, og de har kjøpt opp flere studio for milliarder av kroner, så gir det ikke noen mening om de ikke har en plan for å tjene penger på dette i fremtiden.

Jo, men akkurat nå er det 125. Men, jeg tipper også det kan komme til å gå opp, og derfor har jeg kjøpt ekstra Gamepass så jeg har det til 125 en god stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Så kan du regne ut kor mange spel på GP som skal ha ein del av kaka, om det er der inntektene til MS skal være.

Har du kommet frem til et tall, eller skal jeg hjelpe deg? 
For mange spill er det mer lønnsomt å bare være på gamepass fordi det generer salg via andre ting. Ting som DLC eller typiske mikro transaksjoner. Hva Xbox betaler er det svært få som vet. Akkurat som veldig få vet hva Sony betaler for tidligere Call of Duty beta eller et eller annen idiotisk skin eller timed eksklusiv. 

Jeg er sikker på at de har relativt kontroll. Akkurat som da de kjøpte Minecraft. De har tjent vel så det tilbake og mer. Minecraft ble vel kjøpt opp for 1/3 av hva de brukte på Bethesda. Minecraft er også på gamepass. Allikevel er de i profitt. Ikke vanskelig å se for seg at et så stort selskap skal være i stand til å generere inntekter over tid som er hele poenget her. Noe de helt sikkert har regnet ut også.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Onkel Klo skrev (17 minutter siden):

Jo, men akkurat nå er det 125. Men, jeg tipper også det kan komme til å gå opp, og derfor har jeg kjøpt ekstra Gamepass så jeg har det til 125 en god stund til.

Det er lurt.

De fleste blir vel også sikret den prisen nå i 2 år fremover takket være all access.

Lenke til kommentar
Ezio skrev (13 minutter siden):

Har du kommet frem til et tall, eller skal jeg hjelpe deg? 
For mange spill er det mer lønnsomt å bare være på gamepass fordi det generer salg via andre ting. Ting som DLC eller typiske mikro transaksjoner. Hva Xbox betaler er det svært få som vet. Akkurat som veldig få vet hva Sony betaler for tidligere Call of Duty beta eller et eller annen idiotisk skin eller timed eksklusiv. 

Jeg er sikker på at de har relativt kontroll. Akkurat som da de kjøpte Minecraft. De har tjent vel så det tilbake og mer. Minecraft ble vel kjøpt opp for 1/3 av hva de brukte på Bethesda. Minecraft er også på gamepass. Allikevel er de i profitt. Ikke vanskelig å se for seg at et så stort selskap skal være i stand til å generere inntekter over tid som er hele poenget her. Noe de helt sikkert har regnet ut også.

 

Til tross for at enkelte dømmer dette nord og ned så tjener tydeligvis MS sin gaming divisjon mer penger enn noen gang:  https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-07-22-microsofts-gaming-revenues-jump-in-q4-of-fy20-due-to-ongoing-lockdowns

Minecraft som du nevner er også fremhevet som viktig årsak i artikkelen der. 

Det blir lissom litt for enkelt at random forumbruker #1234 helt enkelt konkluderer med at det går nok åt skogen for MS med mindre de sørger for å selge alle spillene sine på PS platformen også videre fremover fordi reasons. 

For meg ser det ut som at MS sitt utgangspunkt foran denne generasjonen er et helt annet enn det var i forrige runde. Hadde egentlig glemt dem litt jeg men dette ser jo ut som det kanskje kan bli en skikkelig comeback. Mulig dette var åpenbart for folk som har fulgt med - hvilket jeg må innrømme at jeg ikke har. Men når vi ser over hva Xbox plutselig kan tilby så ser det jo faktisk veldig bra ut plutselig. Vi skal ikke glemme at en gang i tiden var det playstation som var i utfordrerposisjonen. Trodde egentlig ikke det skulle bli noe særlig til "konsollkrig" denne gangen da det så ut som PS ville gjøre som de pleier og MS vil gjøre sin middelmådige greie som vanlig og slik går no dagan.

En ting er sikkert - jeg skal spille det neste TES og jeg skal spille Starfield. Hvis jeg må kjøpe en Xbox for å få til det ja da blir det slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ezio skrev (21 minutter siden):

Har du kommet frem til et tall, eller skal jeg hjelpe deg? 

Tenkte det var eit retorisk spørsmål, siden det er barneskole matte. Men du var seriøs?

 

Ezio skrev (22 minutter siden):

Akkurat som da de kjøpte Minecraft. De har tjent vel så det tilbake og mer. Minecraft ble vel kjøpt opp for 1/3 av hva de brukte på Bethesda. Minecraft er også på gamepass. Allikevel er de i profitt.

Minecraft er på mobil, Playstation, Nintendo, og alle platformer du kan tenke deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (19 minutter siden):

Om konsollene selges med tap, gamepass selges med tap, og de har kjøpt opp flere studio for milliarder av kroner, så gir det ikke noen mening om de ikke har en plan for å tjene penger på dette i fremtiden.

"gamepass selges med tap"

har du noe kilder på det?

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (3 minutter siden):

Kilde?

Han tar nok ikkje feil. Men grunnen til at Minecraft er så stort og suksess rikt, er jo nettopp fordi dei ikkje har kun lagt spelet til på GP, og håpt inntekten der i 15 dollar månaden er nok. 

Dei har bokstavligtalt gitt ut Minecraft på alle tenkelige platformer. Inkludert PS. Kun mobil salget er enormt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pallehysa said:

Han tar nok ikkje feil. Men grunnen til at Minecraft er så stort og suksess rikt, er jo nettopp fordi dei ikkje har kun lagt spelet til på GP, og håpt inntekten der i 15 dollar månaden er nok. 

Dei har bokstavligtalt gitt ut Minecraft på alle tenkelige platformer. Inkludert PS. Kun mobil salget er enormt.

Det er spesifikt dealen med Minecraft jeg sikter til. Særlig mtp. at Game Pass som helhet ikke går i pluss. 

Det er slett ikke sikkert at han tar feil, men greit å ha fakta når man slenger ut påstander som er vanskelig å dokumentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...