Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte faktisk PS4 i sin tid for å spille The Last of Us, så det er sikkert en ny generasjon nå som kanskje kjøper en PS5 for å spille en remake av remaster. Med det sagt vil jeg si PS3 til PS4 var mer nødvendig enn PS4 til PS5. En hadde egentlig ikke trengt å lage egen PS5-versjon i.o.m at en bare kunne tunet PS4-versjonen som er bra nok.

Edit: Det som sies er at dette mest sannsynlig var pushet av markedsføringsavdelingen fordi Part II var så bra pusset opp til PS5 at de gjorde det samme for Part I sånn at det ikke skulle merkes at det var en så stor kvalitetsforskjell. Mener det var Digital Foundry som kom med dette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er jeg ikke tilhengere av noe av det som foregår i remake industrien med GTAV som skrekk eksempel og hvordan de samtidig slår hardt ned på moddere pga. remake inntektene.

Men jeg venter håpefult på en skikkelig Remake av Mafia II da remake av Mafia var over all forventning og helt fantastisk. Jeg vet dog at et Mafia 4 er på vei. 

TLOU:RM på PS4 var toppers. Men jeg synes ikke det er så store forskjeller på hva de viste nå kontra PS4 utgaven at jeg ville spilt det på nytt på PS5 eller PC (also coming to PC).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter det som sies kommer ikke produksjonskapasiteten til å begynne å stabilisere seg før man er godt inne i 2024, så det kommer nok til å forsette med disse små dryppene av konsoller til markedet.

Heldigvis holder ikke NetonNet, Komplett, Power, Elkjøp og noen jeg sikkert ikke har fått med meg på med å bundle masse varer sammen for å skvise mest mulig fortjeneste ut av de som bare *må* ha en PS5.

Lenke til kommentar

Noen som forresten vet noe mer om kjølesituasjonen på norske PS5 maskiner med optisk stasjon ?

Det kom vel fram i August 2021 at de hadde barbert ned 300 gram fra kjøleribben, noe som førte til en økning på 3-5 grader på utblåst luft, men usikker på om dette også gjelder for Norge.

Artikkelen nevnte også at Sony ikke lengre gikk i tap pr. konsoll p.g.a denne endringen, så regner med at dette er en endring som er gjort globalt nå, da det er økonomisk motivert. Det var i alle fall da snakk om USA, Australia og Japan.

Edit: Ser ut til at dette ble gjort når CFI-1100x modellene ble lansert. De gamle modellene er CFI-1000x. Spørsmålet er jo sånn sett om de har fått regulert ned effektbruken såpass at 300 gram mindre kjøleribbe er like bra temperaturmessig som før.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Sitat

Spørsmålet er jo sånn sett om de har fått regulert ned effektbruken såpass at 300 gram mindre kjøleribbe er like bra temperaturmessig som før.

Lenge siden dette ble diskutert.  men fra bilder i video 5.27 uti, ser man det er fjernet mye kobber, vil tro denne "blokken" med kobber holder godt på varmen som helst skulle uta av maskina. de 5 grader varmere luft ut tolker jeg som at den nye kjøler flytter varmen mere effektivt. Og man sparer sikkert sparer penger på flere fronter.

Vil tro at vi snart ser enda en revisjon med 6nm chip.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, leifeinar said:

... De 5 grader varmere luft ut tolker jeg som at den nye kjøler flytter varmen mere effektivt. 

Vil tro at vi snart ser enda en revisjon med 6nm chip.

Ja, video viser jo at det er bedre på alle punkter bortsett fra Middle back SoC. Det er nok kombinasjonen av oppgradert vifte sammen med kjøleribbe som gjør dette greit nok. Det er jo folk som vet hva de holder på med som har designet dette, så mulig internet har laget litt storm i vannglass av dette. Sony er jo klart tjent med at folk bruker penger på spill og utstyr over så lang tid som mulig, så det ville vært ugunstig å slippe en direkte dårlig kjøleløsning for å oppnå en kortsiktig gevinst som blir en langsiktig katastrofe.

Skal poste versjonsnummer på maskinen når jeg får den i posten. Vil tippe den er noe høyere enn det video referer til.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
2 hours ago, Retroman said:

Trenger den bedre kjøling? I følge hvem?

Det er vel avdekket at SoC (APU = CPU/GPU) blir noe varmere på de nye modellene, så dette burde hjelpe på å gi bedre ytelse. Fordelen er at resten av systemet i utgangspuktet kjøler litt bedre enn originalen.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Mala said:

Her er en sammenligning mellom stock og Dbrand sin løsning, ta det for hva det er.

Dette bekrefter jo at det teknisk sett fungerer, og det å montere dette er enkelt. Spørsmålet er jo om US$60 for dem er verdt det for folk flest.

Når det kommer til elektronikk så vil enhver temperatur-reduksjon være positivt for å forlenge levetiden, i tillegg får du vel i praksis litt mindre støy siden maskinen ikke trener å jobbe like hardt for å kjøle.

Konklusjonen blir vel sånn sett at dette er et produkt som teknisk sett er verdt det, men det kommer sikkert copycat-produkter etterhvert med lignende ytelse og til en mye lavere pris.

Lenke til kommentar

Mulig det finnes en annen tråd om dette, men prøver her. Kjøpte PS5 i april, og alt har fungert fint til nå, men plutselig for et par dager siden begynte kontrolleren å lage irriterende klikkelyder. Spiller RE8 for tida, om om jeg trykker på "start" for menyen eller plata for kartet, lager den en høylydt, distraherende lyd. Fant en LANG tråd på Reddit, så virker som problemet er forholdsvis utbredt, men det virker ikke som om noen har en løsning. Virker som man enten bare må leve med irriterende klikking og skraping, eller sette Trigger Intensity til Off. Føles litt bortkastet med fancy maskinvare om man bare må slå den av fordi den bråker sånn. Er nesten så jeg mistenker at om jeg kjøper en ekstra kontroller, så vil den også begynne å oppføre seg sånn etter et par måneder.

Noen her som har vært borti dette problemet? Evt. tatt kontakt med Sony eller forhandler og fått noe respons?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...