Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Å være N64 fan var dyrt ja 😛 Men igjen, den gangen så spilte man jo i hjel spillene nærmest! Den konsollen er vel ene og alene grunnen til at min mani for å slå rundetider, finne alt mulig dritt og låse opp ting i spill, er ikke-eksisterende i dag 😛 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det heller ikke er helt riktig å sammenligne eldre Nintendospill med dagens marked. Det man sjeldent leser noe om i denne diskusjonen er at antall spillere har steget betydelig de siste 10-20 årene. Dvs at spillene kan bli dyrere å produsere hvis det går i takt med salget, uten at man trenger å øke prisene. Man har også andre faktorer som taler imot prisøkning. Logistikk er i dag billigere med digitalt salg. Det er også lettere å markedsføre, men er usikker på regnestykket her. 

Når jeg ser et PS5 spill til 850 kroner, så tenker jeg at Sony ønsker å kreve en premium pris for et premium produkt(om det er premium kan jo diskuteres, men Sony mener nok det). Jeg tror at Sony ønsker å posisjonere seg med det beste produktet, og litt av måten man kan gjøre det på er å øke prisene. Men det er spekulasjon fra min side.

Retromann har et godt poeng ang prisene på PSN, men jeg tror nok ikke det er hele sannheten her. 

Uansett, det er en interessant diskusjon. Jeg mener at en ansvarlig forbruker ikke skal willy-nilly kjøpe spill til de høye prisene vi ser nå, men samtidig så kan det være vanskelig når man har veldig lyst på et spill, eller ønsker de praktiske fordelene ved å kjøpe digitalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig lett å sparke til Sony (spesielt hvis man foretrekker et annet merke, Hmm?), men fakta er fortsatt at hvis Fifa koster 499,- på disk og 699,- på PSN så er dette noe EA styrer. Sony vil aldri gå lavere i pris på PSN enn fysisk og dette er en bevisst og uttalt strategi. Utover dette er det utgiver av spillet som bestemmer prisen, både i butikk og i PSN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Retroman said:

Er veldig lett å sparke til Sony (spesielt hvis man foretrekker et annet merke, Hmm?), men fakta er fortsatt at hvis Fifa koster 499,- på disk og 699,- på PSN så er dette noe EA styrer. Sony vil aldri gå lavere i pris på PSN enn fysisk og dette er en bevisst og uttalt strategi. Utover dette er det utgiver av spillet som bestemmer prisen, både i butikk og i PSN.

Jeg regner med det er meg du sikter til?

Jeg har ikke sparket til Sony. Jeg synes innlegget mitt er litt kritisk til de høye prisene, men synes det er dumt hvis du tolker det dithen.

Som jeg skriver, så synes jeg det er en interessant diskusjon, og jeg synes innlegget mitt er nøkternt, selvom jeg er kritisk til at Sony øker prisene.

Det virker som du går veldig i forsvar, når jeg ikke angriper deg. Jeg tilogmed annerkjente ditt gode poeng.

Lenke til kommentar

Får håpe de kommer med ett Gamepass alternativ. Kjenner at terskelen er litt høyere for å kjøpe spill fra Sony nå.
Er klart at visse titler som God of War, Gran Turismo etc. kjøper man, men å betale oppimot 800,- for spill man er usikre på sitter langt inne. Og hvor mange slike store titler vil lanseres hvert år?.


 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Jeg regner med det er meg du sikter til?

Jeg har ikke sparket til Sony. Jeg synes innlegget mitt er litt kritisk til de høye prisene, men synes det er dumt hvis du tolker det dithen.

Som jeg skriver, så synes jeg det er en interessant diskusjon, og jeg synes innlegget mitt er nøkternt, selvom jeg er kritisk til at Sony øker prisene.

Det virker som du går veldig i forsvar, når jeg ikke angriper deg. Jeg tilogmed annerkjente ditt gode poeng.

Var ikke deg jeg sikta konkret til, og poenget mitt står. Det skal mye til for meg å svelge spillpriser over 700 spenn, men prising av spill er litt mer komplisert enn hva noen stemmer her inne skal ha det til. EA eksempelvis senker jo ikke prisene på gamle utdaterte spill en gang, mens en fysisk butikk selger de for 25% av full pris. Ja, greit for å kvitte seg med gammelt varelager, men de var en gang i tiden kjøpt for full pris og selges med «tap»

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nimrad said:

Da husker du nok ikke særlig langt tilbake. 700-800 er ikke noe ville vesten historisk sett. I dagens kroneverdi kostet N64-spill langt over 1000-lappen. Sånn egentlig er 700-800 en ganske gjennomsnittlig eller til og med billig pris justert for inflasjon. Det som er "merkelig" er jo at det kun er Sony som har disse prisene på sine spill i dag.

Sier vel litt hvor arrogante Sony er nå etter å ha valset over all motstand i hele PS4 perioden, det ser man utfallet av nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Retroman said:

Var ikke deg jeg sikta konkret til, og poenget mitt står. Det skal mye til for meg å svelge spillpriser over 700 spenn, men prising av spill er litt mer komplisert enn hva noen stemmer her inne skal ha det til. EA eksempelvis senker jo ikke prisene på gamle utdaterte spill en gang, mens en fysisk butikk selger de for 25% av full pris. Ja, greit for å kvitte seg med gammelt varelager, men de var en gang i tiden kjøpt for full pris og selges med «tap»

Poenget ditt står, absolutt.

Det betyr ikke at det kan være andre grunner til at Sony ønsker å ha høye priser på PSN. Jeg tror at hvis problemstillingen med fysiske utsalg hadde opphørt, så ville nok ikke Sony satt ned prisene sine til det samme.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (5 timer siden):

Jeg tror det heller ikke er helt riktig å sammenligne eldre Nintendospill med dagens marked. Det man sjeldent leser noe om i denne diskusjonen er at antall spillere har steget betydelig de siste 10-20 årene. Dvs at spillene kan bli dyrere å produsere hvis det går i takt med salget, uten at man trenger å øke prisene. Man har også andre faktorer som taler imot prisøkning. Logistikk er i dag billigere med digitalt salg. Det er også lettere å markedsføre, men er usikker på regnestykket her. 

Jo selvfølgelig kan man sammenligne det slik. Det er prisen vi betaler for produktet som gjelder og vi sammenligner. 
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Retroman said:

Hvordan har Sony valset over all motstand?

Gjorde de ikke det? PS4 var unektelig den mest populære konsollen og hadde en del gode forbrukervennlige sider. Nå ser man utfallet av det. 

 

Man hadde vel en sak tidligere om å legge ned butikken i PS3 og Vita. De måtte gå tilbake på den avgjørelsen pga massivt backlash. Plutselig er de i en situasjon der de skal ha flere hundre kroner mer for sine eksklusive spill. Alt dette er utelukkende av en ekstremt god periode med PS4 der dem vet at de kan presse grensene litt ekstra før folk reagere.

Endret av Raul07
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Randeboy said:

Du nevnte utviklingskostnader og antall spill  selges. Det er ikke relevant. Det som kun er relevant er hva vi betaler nør vi kjøper spillet. 

Her tror jeg du ikke er helt med på hvor jeg vil hen. Det er nemlig relevant i denne diskusjonen. Men du her rett i at det kun er hva vi betaler når vi kjøper spillet som er relevant. Jeg liker å tro at folk tenker litt lengre enn det.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (20 timer siden):

Poenget ditt står, absolutt.

Det betyr ikke at det kan være andre grunner til at Sony ønsker å ha høye priser på PSN. Jeg tror at hvis problemstillingen med fysiske utsalg hadde opphørt, så ville nok ikke Sony satt ned prisene sine til det samme.

Hadde jeg vært Sony hadde jeg gjort akkurat det samme. Jeg selger verdens mest populære next gen konsoll med den desidert høyeste etterspørselen, og gir kunder to alternativer der det ene låser seg til PSN-økosystem. Da har man jo ingen alternativer. Driver jo butikk, ikke veldedighet.. Og det samme gjør jo andre produsenter av next gen konsoller. Er ikke nyheter dette her, har vært sånn de siste åtte åra.

Og etter det jeg kan Google meg til er det like differanser i andre leirer også der man har fysiske og digitale alternativer.

I skrivende stund koster Fifa 21 579,- for PlayStation, 599,- for Xbox hos Elkjøp.

I Xbox online butikken ser det ut til spillet er på salg til 629,- hvis du blir medlem av EA play, ellers 699,- Samme hos PlayStation Store.

Løsningen er enkel: kjøp versjon med diskdrive og gidd å bruke noen sekunder på å bytte spill de gangene du må det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Retroman said:

Hadde jeg vært Sony hadde jeg gjort akkurat det samme. Jeg selger verdens mest populære next gen konsoll med den desidert høyeste etterspørselen, og gir kunder to alternativer der det ene låser seg til PSN-økosystem. Da har man jo ingen alternativer. Driver jo butikk, ikke veldedighet.. Og det samme gjør jo andre produsenter av next gen konsoller. Er ikke nyheter dette her, har vært sånn de siste åtte åra.

Og etter det jeg kan Google meg til er det like differanser i andre leirer også der man har fysiske og digitale alternativer.

I skrivende stund koster Fifa 21 579,- for PlayStation, 599,- for Xbox hos Elkjøp.

I Xbox online butikken ser det ut til spillet er på salg til 629,- hvis du blir medlem av EA play, ellers 699,- Samme hos PlayStation Store.

Løsningen er enkel: kjøp versjon med diskdrive og gidd å bruke noen sekunder på å bytte spill de gangene du må det 😊

Joda.

Men man kan vel stille kritiske spørsmål? Synes det virker som du leter etter grunn til  å unnskylde Sony. ;)

Endret av Sjalottløk
Lenke til kommentar
On 5/1/2021 at 2:08 PM, Sjalottløk said:

Jeg tror det heller ikke er helt riktig å sammenligne eldre Nintendospill med dagens marked. Det man sjeldent leser noe om i denne diskusjonen er at antall spillere har steget betydelig de siste 10-20 årene. Dvs at spillene kan bli dyrere å produsere hvis det går i takt med salget, uten at man trenger å øke prisene. Man har også andre faktorer som taler imot prisøkning. Logistikk er i dag billigere med digitalt salg. Det er også lettere å markedsføre, men er usikker på regnestykket her. 

Når jeg ser et PS5 spill til 850 kroner, så tenker jeg at Sony ønsker å kreve en premium pris for et premium produkt(om det er premium kan jo diskuteres, men Sony mener nok det). Jeg tror at Sony ønsker å posisjonere seg med det beste produktet, og litt av måten man kan gjøre det på er å øke prisene. Men det er spekulasjon fra min side.

Retromann har et godt poeng ang prisene på PSN, men jeg tror nok ikke det er hele sannheten her. 

Uansett, det er en interessant diskusjon. Jeg mener at en ansvarlig forbruker ikke skal willy-nilly kjøpe spill til de høye prisene vi ser nå, men samtidig så kan det være vanskelig når man har veldig lyst på et spill, eller ønsker de praktiske fordelene ved å kjøpe digitalt.

Det er en veldig interessant diskusjon ja, og jeg er både enig og uenig med deg. Spillutviklingen går litt i rykk og napp, et spill som Returnal som er et av de første på PS5 og bruker mye ny teknologi er nok en kostbar affære. På generelt basis er det mye enklere å lage et pent spill i dag enn for 10 år siden, det er utrolig mye hjelpemidler man får av alle verktøyene man har i dag. Jeg mener derfor at det ofte totalt sett kreves mindre totale arbeidstimer for å lage spillene for erfarne spillutviklere.

I tillegg til dette har det jo skjedd store ting på f.eks PC der det er mange spill som er ekstremt gode og billige og har tatt lang tid å lage for et mye mindre team. Det er jo da en mindre total investering som reflekteres i prisen, men kvaliteten kan allikevel være skyhøy og konkurrere skarpt med triple A titlene.

Jeg tror problemet er at de store gigantene selv sliter litt med å definere hva som er triple A spill og ikke, det er utrolig mye rask som blir gitt ut med høy pris og lite finpuss. Da blir det mye gambling som forbruker, siden kvalitet og pris ofte ikke henger sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (3 timer siden):

Joda.

Men man kan vel stille kritiske spørsmål? Synes det virker som du leter etter grunn til  å unnskylde Sony. ;)

Unnskylder dem ikke med annet enn min lavmælte forståelse for at det er utgiver av spill og ikke produsent av konsoll som setter prisene. Å klage på Sony for prisene på spill blir som fly på dama i kassa fordi en sixpack med øl koster 240,-

Lenke til kommentar
Mala skrev (På 1.5.2021 den 12.16):

Å være N64 fan var dyrt ja 😛 Men igjen, den gangen så spilte man jo i hjel spillene nærmest! Den konsollen er vel ene og alene grunnen til at min mani for å slå rundetider, finne alt mulig dritt og låse opp ting i spill, er ikke-eksisterende i dag 😛 

Ikke si det. Er fortsatt aktiv time-trial jag i F-Zero X :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...