Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Overraskende billig det nye headsetet som kommer. Tør ikke forhåndsbestille før jeg ser anmeldelser, men om lydkvaliteten blir middels+ så tror jeg jammen jeg smeller til for å få den opphypa 3D-lyden.

Men har noen hørt noe håndfast rundt bluetooth-støtte? Den kommer jo med en dongle, men tolker det mer som at de av en eller annen grunn trenger/vil ha det av andre årsaker(siden PS5 jo har siste BT-teknologi innebygd). Om det kommer vanlig bluetooth-støtte kan jo headsetet brukes med mobile enheter også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Har PS5 denne gangen en BT standard som gjør at man kan bruke det BT headsettet man selv ønsker? Eller har de fortsatt noe propritært som PS4 har?

Vi vet ikke, men mest sannsynlig nei. Det jeg har hørt fra relativt kredible kilder er at BT rett og slett ikke er bra nok til levere god lyd + mic og har ganske merkbare latency problemer. Derfor er sannsynligheten stor for at de bare dropper det i det hele tatt.

Retroman skrev (1 time siden):

3D lyd er jo seff et argument, men at ingen andre headset da kommer med opplevd surround tviler jeg på.

Muligens ikke, men du må (mest sannsynlig) ha et headset med dongle uansett, og da noe støttes av PS5.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Jeg har satt meg på gjerdet ang nytt headset. Må bytte ut det jeg har nå fordi det bruker optisk, og jeg kjøper nok noe i prisklassen <2000,- denne gang. 3D lyd er jo seff et argument, men at ingen andre headset da kommer med opplevd surround tviler jeg på.
Venter spent på noen tester om en måneds tid 👍

Gå "old school" og prøv ett par kablede Beyerdynamic DT990 (32ohm). Råeste lyden jeg har hørt til både gaming og musikk.
Er selvsagt veldig upraktisk med kabel og mangel av mic(kan vel løses), men for en lyd. K/D ration i COD gikk i taket etter å høre hvor folk var med presisjon 🙂.
 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (48 minutter siden):

Gå "old school" og prøv ett par kablede Beyerdynamic DT990 (32ohm). Råeste lyden jeg har hørt til både gaming og musikk.
Er selvsagt veldig upraktisk med kabel og mangel av mic(kan vel løses), men for en lyd. K/D ration i COD gikk i taket etter å høre hvor folk var med presisjon 🙂.
 

Med 32ohm utgaven burde det gå greit å kjøre det gjennom pluggen på kontrolleren.

Har selv 300+ ohm hodetelefoner som fungerer greit til dette.

 

Hadde vært svært spennende om mikrofonen på kontrolleren fungerer samtidig som man plugger inn hodetelefoner, da det åpner opp for en god del løsninger.

Lenke til kommentar

Denne er kompatibel med PS5 i følge kilde:

:laugh:

Quote

giving them lightning fast gameplay so they can spend less time waiting and more time playing.

https://www.thefpsreview.com/2020/10/08/western-digital-announces-first-ps5-compatible-pcie-4-0-nvme-ssd-wd_black-sn850/

Quote

"Based on TLC NAND Flash memory, its performance speeds can reach up to 7000 MB/s (read) and 6850 MB/s (write) when using a PCIe Gen4 motherboard. "
* Performances are measured on a 2 TB drive

https://www.hotukdeals.com/deals/wd-sn-850-next-level-gen-4-nvme-m2-brand-new-to-market-from-wd-shop-direct-3564913

 

Prisen da, placeholder? :roll:

WD_PCIe4.0_SSD_20okt2020.JPG.2ab89ae450f

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Prisen da, placeholder? :roll:

Tror nok ikke det, dessverre. Mulig den synker litt, men det er in-line med prisingen på 2TB i den klassen. Koster fader mer enn selve konsollen, så det sier jo litt om hvor mye man får for pengene. Klarer meg nok hvertfall 1 år uten å oppgradere, mest sannsynlig 2 med litt sletting av "eldre" spill. 1TB ekstra eller 2 for en tusenlapp eller to skal jeg tåle når den tid kommer.

G skrev (5 timer siden):

Denne er kompatibel med PS5 i følge kilde

Venter nok til Sony bekrefter det, men den ser for så vidt lovende ut.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nimrad said:

Tror nok ikke det, dessverre. Mulig den synker litt, men det er in-line med prisingen på 2TB i den klassen. Koster fader mer enn selve konsollen, så det sier jo litt om hvor mye man får for pengene. Klarer meg nok hvertfall 1 år uten å oppgradere, mest sannsynlig 2 med litt sletting av "eldre" spill. 1TB ekstra eller 2 for en tusenlapp eller to skal jeg tåle når den tid kommer.

Venter nok til Sony bekrefter det, men den ser for så vidt lovende ut.

Er litt i tvil om at det er en placeholder jeg også.

Nå tror jeg man fint kan greie seg med en 2 Terabyte rundt kr 4 tusen uten at det oppleves for kjipt, men man bør velge TLC eller MLC baserte lagringsceller (MLC er vel omtrent ikke i produksjon lengre så..)

Men, det er jo artig at det nye ihvertfall kommer til markedet. Nå selger muligens Intel seg ut av sin flash-brikke produksjon for noen milliarder dollar. Ellers så spås det jo igjen milde prisfall, tror mest på at det blir milde enn voldsomme selv.

Obs, om noen er så sprø å betaler det den koster, så finnes den WD-en i kjøleribbe-fri utgave (men da uten RGB) :laugh:

Aner jo ikke om den kjøleribbeutgaven av WD-en ikke passer i "hullet" (dersom det skulle være noa ala Xbox-innstikksopplegget) eller hvor enn nå M.2 kontakten ligger tilrette for å tas i bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar
26 minutes ago, G said:

Nå tror jeg man fint kan greie seg med en 2 Terabyte

Trenger man virkelig så mye plass? Er det mange her som spiller ALLE spillene sine samtidig? Jeg har hatt konsollen siden release, og har vel fortsatt 300GB tilgjengelig på den konsollen. 

Jeg kjøper et spill, spiller det, fullfører det, avinstallerer det. Kan nok bruke 4-5 måneder på å fullføre noe, men spiller sjelden flere spill samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, newman221 said:

Trenger man virkelig så mye plass? Er det mange her som spiller ALLE spillene sine samtidig? Jeg har hatt konsollen siden release, og har vel fortsatt 300GB tilgjengelig på den konsollen. 

Jeg kjøper et spill, spiller det, fullfører det, avinstallerer det. Kan nok bruke 4-5 måneder på å fullføre noe, men spiller sjelden flere spill samtidig. 

Da har du ikke barn som bruker konsollen din. Barna mine veksler mellom Minecraft, Goat Simulator, diverse Legospill og til nøds, FIFA. Selv har jeg "humørspill" liggende. Når jeg ikke gidder åpen-verden-samle-ting-spill tar jeg en omgang og to i Warzone. Av og til har jeg lyst å kjøre bilspill, av og til har jeg lyst på en runde i Fall Guys, og av og til har jeg lyst å fullføre Watchdogs 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dølledøck skrev (23 minutter siden):

over 7000kr for det der, det er jo bare sinnsykt. sony har tydelig pusha hele kostnaden på forbrukeren denne generasjonen. det som kommer til a skje med mindre plass er at det blir solg mindre spill.

Velkommen til PC-verden når man skal ha det siste og beste. Men det her vil synke i pris over tid. Per dags dato er det ikke lønnsomt å gå for en intern SSD-løsning på PS5. Men på sikt vil prisene gå ned.

Sånn sett syns jeg Xbox sin løsning er helt grei. Selv om den er dyr så er den langt unna denne prisen. Lettere å "installere" er den også 😛

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
newman221 skrev (3 timer siden):

Trenger man virkelig så mye plass? Er det mange her som spiller ALLE spillene sine samtidig? Jeg har hatt konsollen siden release, og har vel fortsatt 300GB tilgjengelig på den konsollen. 

Jeg kjøper et spill, spiller det, fullfører det, avinstallerer det. Kan nok bruke 4-5 måneder på å fullføre noe, men spiller sjelden flere spill samtidig. 

Det vil jo variere fra spiller til spiller, hvilke spill man har, og hvor villig man er til å laste spill på nytt en gang i fremtiden (dårlig nett?).

Det som er spennende med denne nye generasjonen med langt kjappere lesehastighet, er at de ikke trenger å duplisere data alle veier for å oppretteholde smooth rendering. Det betyr mest sannsynlig slutten på spill på 120GB, men hvor mye mindre de blir, får vi nesten vente å se. 

Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 timer siden):

Da har du ikke barn som bruker konsollen din. Barna mine veksler mellom Minecraft, Goat Simulator, diverse Legospill og til nøds, FIFA. Selv har jeg "humørspill" liggende. Når jeg ikke gidder åpen-verden-samle-ting-spill tar jeg en omgang og to i Warzone. Av og til har jeg lyst å kjøre bilspill, av og til har jeg lyst på en runde i Fall Guys, og av og til har jeg lyst å fullføre Watchdogs 2.

Hvordan overlevde du Playstation 4 da? De spille burde være selv mulig å spille på en Playstation 4 eller krever kidsa dine å få spille Minecraft i 4k 120 fps? Du burde jo ha nok storage igjen på PS4 til å la de "ta over den".

Sannsynligvis er en PS5+1TB kontra 2TB noe av det samme i pris også. 
Så 2xPS5+1TB eller 1 PS5+2TB? 

Men nå har jeg ikke barn, men jeg hadde valgt det første 10/10 ganger. Sannsynligvis hadde 1TB ekstra også vært unødvendig ved 2 konsoller også. 


Er nettet så ræv dårlig så hadde jeg jammen meg brukt de 7000kr å oppgradert til noe bedre også. Det virker jo ikke akkurat som økonomien er et problem om man er i stand til å punge ut 7000kr for en 2TB expansion slot til en konsoll som allerede koster 6000kr. Så jeg kjøper helt ærlig ikke denne "dårlig nett" argumentet mange kjører på med. Det begynner å bli et tynt argument i 2020 i Norge.

Men nå skal jeg ikke finne løsninger på andres latskap. Folk får bruke penger på hva de vil.

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
1 hour ago, dølledøck said:

over 7000kr for det der, det er jo bare sinnsykt. sony har tydelig pusha hele kostnaden på forbrukeren denne generasjonen. det som kommer til a skje med mindre plass er at det blir solg mindre spill.

Sony har jo overhodet ingenting å gjøre med den m2-disken der... Det er ven ene og alene Western Digital som står for det produktet. 

Og Sony setter hele kostnaden for PS5 til kunden? Ja, selvfølgelig? Det er de som kjøper den konsollen og planlegger å spille på den. Hvem skulle ellers ta den? iPhone-eiere? Fotballspillere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (6 minutter siden):

Og Sony setter hele kostnaden for PS5 til kunden? Ja, selvfølgelig?

Strengt tatt så har vel Sony tatt "en del" av kostnaden av PS5. De og Microsoft selger jo konsollen med tap når de priser den som de gjør.
Hva han åpenbart mener er at de "tar igjen" det tapet ved å prise andre ting mer(som spill høyere) eller skape en "nødvendighet" som at man må ha PS5 kontrolleren for PS5 spill. 

 

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Aner jo ikke om den kjøleribbeutgaven av WD-en ikke passer i "hullet" (dersom det skulle være noa ala Xbox-innstikksopplegget) eller hvor enn nå M.2 kontakten ligger tilrette for å tas i bruk.

Kanskje du bør se hardware demoen til Playstation en gang til, for der viser de klart og tydelig alt du lurer på....

newman221 skrev (5 timer siden):

Trenger man virkelig så mye plass? 

Gjennomsnittlig gjør man ikke det.

Vanlige spillere kjøper under 10 spill, så de trenger rundt 400 GB.

 

Men på denne siden er nok folk litt mer opptatt av spilling enn den gjennomsnittlige brukeren.

Lenke til kommentar
5 hours ago, newman221 said:

Trenger man virkelig så mye plass? Er det mange her som spiller ALLE spillene sine samtidig? Jeg har hatt konsollen siden release, og har vel fortsatt 300GB tilgjengelig på den konsollen. 

Jeg kjøper et spill, spiller det, fullfører det, avinstallerer det. Kan nok bruke 4-5 måneder på å fullføre noe, men spiller sjelden flere spill samtidig. 

Sikkert ikke. Det er jo individuellt. Du sløyfet poenget at man kan få 2 Terabyte til rundt kr 4 tusen, som er det vesentlige poenget. Om man behøver det selvsagt. Man kan gjerne kalle det et luksusgode, fornøyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...