Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (1 time siden):

Her er hva som bekymrer meg med 30xx-serien, med fokuset på bedre ray tracing...ingen av mine spill engang støtter RT.

Og om de så gjorde det, i alle videoer jeg har sett av "RTX ON / RTX OFF" så foretrekker jeg RTX OFF. Lyse scener blir lysere (OK, kan gå med på mer realistiske), men mørke scener blir så mye mørkere!

Så mer FPS i Battlefield V (f.eks.) med RT påslått er ikke noe som bryr meg i det hele tatt.

Heldigvis (forhåpentligvis) er ytelsesøkningen andre steder også, så de få spillene jeg spiller som er laget etter 2010 vil gi meg bedre FPS (og samtidig med mer eyecandy aktivert).

Må huske på at du MÅ kjøpe en G-Sync monitor i tillegg visst ikke får du smearing og ghosting ?

Lenke til kommentar

Ang node uttalte vell mannen i skinnjakka rundt juletuder i fjor at de trolig skulle bruke både TSMC og Samsung. På Pascal brukte de vell en blanding av flere hvor noen var 16nm mens andre var 14nm. De dyrere med høy kvalitet havner nok i 3090 og 3080. Samsung 7nm EUV/TSMC i 3080/3090 kunne fungert siden de selger beskjedent sammenligna med 3070/3060 som trenger tilgang på rimeligere og masseprodusert node.  Dog taler strømforbruk for at det er Samsung og ikke TSMC uavhengig av om det er 7 eller 8nm eller begge. 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Må huske på at du MÅ kjøpe en G-Sync monitor i tillegg visst ikke får du smearing og ghosting ?

Har 3 stk. av denne i Surround. :)

HP OMEN 27" Z4D33AA
https://www.komplett.no/product/954922

Men jeg kjører med G-Sync AV - bildet føltes ikke stabilt med det påslått. Kjører også med 150 FPS låst i Geforce-driveren og 144 Hz låst refresh rate i Windows skjerminnstillinger.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
TheKims skrev (9 minutter siden):

Må huske på at du MÅ kjøpe en G-Sync monitor i tillegg visst ikke får du smearing og ghosting ?

I-landsproblematikk ;) Tror det store flertallet blir svært fornøyd med 144Hz og g-sync kompatibel, har testa mye på 2 144Hz-skjermer nå: Acer predrator g-sync modul og Lenovo G24-10 g-sync komp med manuell overdrive og merker ingen forskjell opp til 144Hz, men skal du opp i 200Hz og over ville jeg og vurdert modulbasert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 minutt siden):

Har 3 stk. av denne i Surround. :)

HP OMEN 27" Z4D33AA
https://www.komplett.no/product/954922

Men jeg kjører med G-Sync AV - bildet føltes ikke stabilt med det påslått. Kjører også med 150 FPS låst og 144 Hz låst refresh rate.

Får du ikke tearing med fps låst over refresh rate?

Hvis g-sync ikke er stabilt på skjermen er det iværtfall noe som ikke funker som det skal et sted.

Men dersom du bruker vsync på med g-sync forklarer det problemet, vsync må av når man bruker g-sync.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Har 3 stk. av denne i Surround. :)

HP OMEN 27" Z4D33AA
https://www.komplett.no/product/954922

Men jeg kjører med G-Sync AV - bildet føltes ikke stabilt med det påslått. Kjører også med 150 FPS låst i Geforce-driveren og 144 Hz låst refresh rate i Windows skjerminnstillinger.

Du bør sette fps lock til 140, gjerne med rtss, ikke 150. Du bør og aktivere v-sync i nvidia kontrollpanel, men ikke i spill. Du får mye ekstra inputlag med høyete fps lock enn refresh max. 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (7 minutter siden):

Får du ikke tearing med fps låst over refresh rate?

Hvis g-sync ikke er stabilt på skjermen er det iværtfall noe som ikke funker som det skal et sted.

Men dersom du bruker vsync på med g-sync forklarer det problemet, vsync må av når man bruker g-sync.

Nei, du bør ha på v-sync via kontrollpanel, ikke ingame med g-sync og sette fps lock 3-4 fps under max refresh jmf blurbusters om målet er minst mulig inputlag og null tearing: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-settings/14/

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, koots said:

Hvordan pleier det å være med tid fra lansering til kortene begynner å ankomme forbrukere?

Har ny spillmaskin som jeg ventet med å kjøpe ny GPU til før jeg vet hva som lanseres i dag. Er en ørliten flaskehals i min gamle 1060 3GB der.

Du får all info du trenger i kveld. Det er ingen fasit før fasiten kommer.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 minutter siden):

I-landsproblematikk ;) Tror det store flertallet blir svært fornøyd med 144Hz og g-sync kompatibel, har testa mye på 2 144Hz-skjermer nå: Acer predrator g-sync modul og Lenovo G24-10 g-sync komp med manuell overdrive og merker ingen forskjell opp til 144Hz, men skal du opp i 200Hz og over ville jeg og vurdert modulbasert :)

Så lenge jeg har 120fps+ så er ikke screen tearing og ghosting et problem. Kun et spill jeg har opplevde ghosting og tearing og det er Outlaws som er et spill som absolutt ikke er optimalisert.

 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Nei, du bør ha på v-sync via kontrollpanel, ikke ingame med g-sync og sette fps lock 3-4 fps under max refresh jmf blurbusters om målet er minst mulig inputlag og null tearing: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-settings/14/

Skal prøve meg litt frem her når jeg kommer hjem fra jobb. Endret nettopp (Teamviewer ftw.) V-sync fra Off til On i Nvidia kontrollpanelet og reduserte fixed FPS fra 150 til 140. G-sync er fortsatt av, med fixed refresh på 144.

Kjører færre og færre spill i full screen (bruker ofte windowed mode på en skjerm for multitasking på andre skjermer - tar ikke spillingen så seriøst flere ganger), så "fullscreen" settings er jeg usikker på effekten av.

De fleste av problemene har oppstått i League of Legends, uansett hvilke innstillinger jeg setter, men det er fordi det spillet fortsatt er i beta. League takler heller ikke over 125 Hz polling rate på spillmusen (noe mer og CPU-bruken skyter i været på en kjerne og skaper massive lagspikes når jeg beveger på musepekeren - gjelder KUN dette spillet).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Cowboystrekk said:

skal du opp i 200Hz og over ville jeg og vurdert modulbasert :)

Igjen.. Det har ingenting med modulen å gjør, men er skjermen som avgjør om det funker. Noen skjermer er ræva.. 

Selv overklokket til 273Hz (cap@265) funker G-sync like bra på min free-sync 2 skjerm som det gjør på hvilken som helst G-sync minus variabel overdrive. Det merker jeg lite av siden alt som spilles under 200fps, spilles på o-led 1440p@120Hz 

Cowboystrekk har forøvrig helt rett ang vsync i kontrollpanelet 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...