Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Mumriken skrev (1 time siden):

Får OCD av å tenke på at 400-500 Watt blir dumpet rett på rambrikkene mine ?

Hysh! Kan ikke si slikt. Husk sist gang. :p
Men stol på meg, OCD-en vil bli overbevist med nok vifter i begge ender av kabinettet. ;)

Jeg ville ikke fått sove ved tanken på å ha en vannpumpe potensielt feile og ødelegge hele systemet. Det tok noen måneder første gang jeg skrudde en metallblokk fast på hovedkortet, men det gikk over til slutt når jeg kom ned nok ganger og så PC-en fortsatt var like hel.

Så jeg vil kanskje kunne la meg overtale til ihvertfall en AiO med tiden (Corsair H100i Platinum SE White så snasen ut til den hvite PC-en min).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mumriken skrev (7 minutter siden):

Varmen kommer uavhengig av hvilken kjøling du har, men med vannkjøling så får du den ut via radiator uten å varme opp kassen i nevneverdig grad.. Samt mye mer effektiv kjøling selvsagt 

Vet jo det, jeg er ikke helt retard ? eller jo jeg er det.

Varme er godt på vintenern not so much om sommeren

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PaladinNO said:

Hysh! Kan ikke si slikt. Husk sist gang. :p

Stemmer det ?

6 minutes ago, PaladinNO said:

Jeg ville ikke fått sove ved tanken på å ha en vannpumpe potensielt feile og ødelegge hele systemet

Ingen problem. Finnes seriøst titalls forskjellige måter du kan få pc til å skru seg av ved bortfall av pumpe ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Så tipset for freesync skjermer er:

- Lås FPS med RTSS ca. 3-4 FPS under max Hz. Ikke bruk ingame FPS limiter.
- Ikke aktiver gsync compat
- Ikke aktiver v-sync hverken i control panel eller ingame.
 

Ingame limiter gir ofte mindre input lag, men mange spill har ikke ingame limiter, bruk ingame om du har. Om du ønsker lite inputlag og null tearing bruk både g-sync/freesync og v-sync. 

Lenke til kommentar
Simkin skrev (57 minutter siden):

Synes selv det er natt og dag forskjell på Freesync aktivert og ikke, selv om fps bare dipper litt under hva man har satt refreshrate til. Nå går det jo faktisk an å dippe ned i halvparten av refreshrate uten at man føler man må spy.

Freesync og g-sync er magisk på lav fps, typisk 40-60 som uten ikke gir noen god opplevelse, men som flyter greit i mange spill som Ewitcher 3, SOTTR etc. På fast pace kan det dog gir handikap, men mye bedre med enn uten der og. På høy fps typ 120+ merkes tearing/stuttering i vesentlig mindre grad, ihvertfall min opplevelse. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Cowboystrekk said:

Ang node uttalte vell mannen i skinnjakka rundt juletuder i fjor at de trolig skulle bruke både TSMC og Samsung. På Pascal brukte de vell en blanding av flere hvor noen var 16nm mens andre var 14nm. De dyrere med høy kvalitet havner nok i 3090 og 3080. Samsung 7nm EUV/TSMC i 3080/3090 kunne fungert siden de selger beskjedent sammenligna med 3070/3060 som trenger tilgang på rimeligere og masseprodusert node.  Dog taler strømforbruk for at det er Samsung og ikke TSMC uavhengig av om det er 7 eller 8nm eller begge. 

Mannen i skinnjakke pleier ikke å snakke om spesifikke noder... ;)

På Pascal brukte de TSMC 16nm FF på alle high-end produkter, så hadde de noen low-end (GP107 og GP108) på 14nm fra Samsung. 

Turing og Volta har de brukt en egen Nvidia-tilpasset versjon av TSMC sin 12nm som de kaller 12nm FFN.

Ampere for compute (Ampere A100) bruker en Nvidia-tilpasset versjon av TSMC 7nm. De har ikke noe spesielt navn på den utenom "7nm".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HKS skrev (8 minutter siden):

Mannen i skinnjakke pleier ikke å snakke om spesifikke noder... ;)

På Pascal brukte de TSMC 16nm FF på alle high-end produkter, så hadde de noen low-end (GP107 og GP108) på 14nm fra Samsung. 

Turing og Volta har de brukt en egen Nvidia-tilpasset versjon av TSMC sin 12nm som de kaller 12nm FFN.

Ampere for compute (Ampere A100) bruker en Nvidia-tilpasset versjon av TSMC 7nm. De har ikke noe spesielt navn på den utenom "7nm".

Han snakka visstnok om det på en Q&A i fjor: https://finance.technews.tw/2019/12/20/nvidia-7nm-for-tsmc/

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 timer siden):

Her er hva som bekymrer meg med 30xx-serien, med fokuset på bedre ray tracing.

Det er hva jeg tror Jensen kommer til å gjøre når han presentere kortene, slik han gjorde med 20* serien.
Fokus på RTX / DLSS 2.0 etc etc og vise frem stolpediagram vs 2080Ti  (RTX / DLSS ytelsen).

Lenke til kommentar

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3090-pcb-pictured

NVIDIA GeForce RTX 3090 Founders Edition PCB

Uten komponenter, men vi kan se hvor ting skal ligge. Det er plass til:
20+2+1 spenningsregulatorer
24 GDDR6X-brikker
1x GA102? Ser ut til å være en rimelig diger brikke
4-5 displayutganger? Ser ut som det er 4 like utganger (displayport)

Ser ut som om NVLink-tilkoblingen er ny også.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Noen her som kommer til å gå for 3080 eller 3090 med tredjepart kjølere? Noe dere heller mot ut i fra tidligere erfaringer? Strixx?

Vil prøve FE i denne omgang. Har alltid brukt Strix kort tidligere og har vært fornøyd. Liker stilen på FE kortene, mer nøytralt og mindre flashy. Syntes hele «gaming» stilen har blitt litt grell for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...