Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (48 minutter siden):

Syntes fe kortet virker veldig bra denne gangen. Dessuten om du skal ha et 3090 før sommeren 2021 så tror jeg ikke du kan være picky.. bare å kjøpe det man får tak i.. skal være meget begrenset produksjon.

Er dette noe du har kilder på og som er bekreftet fra nVidia selv, eller dette bare noe du personlig tror?

?

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Er nok katter å ta av i nabolaget. Åpne en spinningsal, montere noe katteskinn levende eller dødt, noen buck convertere og litt strømtriksing for å få strøm til å lede. Så behøver man ikke så mange PSU-er :grin2:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8yW5cyXXRc

N o r e n g skrev (1 time siden):

Bare en heads-up: TSCM er forkortelse for Technical surveillance counter-measures, og har nok ikke så mye med halvledere å gjøre.

TSMC er forkortelse til Taiwan Semiconductor Manufacturing Company.

TSCM, TSMC, ICBM, IBM...de holder alle på med litt forskjellig. ^^

"Moore's Law Is Dead" nevnte på at noe kunne være fra TSMC, muligens 3090, mens "masseproduksjonen" kommer fra Samsung.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå gikk det opp et lys for meg. Basert på lekasjen fra Gainward kan man nok med stor sannsynlighet tippe at RTX 3090 tar over for 2080ti.

5B70D3F2-DC63-42A8-ACDF-68514B1BDCDA.jpeg.9d15aad09526038f30639e8f007f38be.jpeg

Nvidia har ikke pleid å gi ut tredjeparts Titan kort, de har vært forbeholdt FE. At Gainward gir ut 3090 med tredjepartskjøler  gjør det veldig sannsynlig at 3090 blir det nye toppkortet til gaming (ikke Titan).

Jeg tror det er lite sannsynlig at det kommer noen 3080ti, da 3080 tar overfor 2080/2080S. 

Tror nok 3090 tar over for dagens 2080ti. Så da gjenstår det bare på prisen.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er lite sannsynlig at det kommer noen 3080ti, da 3080 tar overfor 2080/2080S. 

Tror nok 3090 tar over for dagens 2080ti. Så da gjenstår det bare på prisen.

Kommer det ikke også flere 3080-versjoner? 24 GB 3090 + 10 GB 3080 nå, og med et 20 GB 3080 senere (rundt RNDA2 release som mottrekk)?

Får håpe lærjakken yter noen ord på dette også i morgen ettermiddag, for 20 GB 3080 er teknisk sett mer interessant for meg enn 3090 (selv om Gainward 3090 ser gull ut!). Pluss at om / når 20 GB 3080 kommer om et par måneder så vil driverne være ihvertfall noe optimalisert og prisen vil kanskje være mer fornuftig også.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Har det skjedd at prisene har sunket på et par måneder etter release? Da tenker jeg ikke overprisingen noen nettbutikker har gjort de første dagene men MSRP.

For vår del kan det skje pga dollarkurs som stadig synker. Om Big Navi viser seg å være veldig konkurransedyktig kan det og påvirke prisene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Har det skjedd at prisene har sunket på et par måneder etter release? Da tenker jeg ikke overprisingen noen nettbutikker har gjort de første dagene men MSRP.

Jeg mente ikke prisfall, men at 20 GB 3080 vil være mer fornuftig priset (MSRP) enn 3090.
Jeg vet, jeg var ikke helt fornøyd med formuleringen min over. Men kom ikke på noe bedre.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
9 hours ago, leifeinar said:

Jeg tenker også på 3070, hvis ikke big navi.  Blir også artig å følge 2080ti, hva blir OK bruktpris på disse? 5k?

Høres høyt ut, når man får så mange andre budsjettmodeller av 3000-serien etterhvert. Hvorfor ikke bare da kjøpe seg et budsjettkort som samsvarer med 2080ti. Eller kommer 3000-serien til å yte så jævla dårlig at det ikke tar innersvingen på bruktmarkedet? Jeg forventer at det kommer til å sitte noen sorry asses igjen på Finn.no til Dovre faller fordi de var for grådige i sommermånedene når de kunne Covid-solgt kortene sine.

Alternativt så kan de jo følge med på spådommer herfra og håpe på det verste av høst/vinterbølge av Covid på ny:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

"Moore's Law Is Dead" nevnte på at noe kunne være fra TSMC, muligens 3090, mens "masseproduksjonen" kommer fra Samsung.

Ja det var noe han sa, kan stemme. Om masseproduksjonen kommer fra Samsung så tror jeg ikke disse er 7nm. Mest sannsynlig 8nm mens 3090 fra TSMC er 7nm.

Endret av koford
Lenke til kommentar
G skrev (46 minutter siden):

Forstod ikke helt konseptet, men så gull ut :laugh:

Hadde forklart mer utdypende, men det innlegget ble fjernet pga. spam. I didn't say the magic word. :(

TheKims skrev (5 minutter siden):

Katter lander alltid på føttene.

Og smørsiden havner alltid ned. Så, uendelig rotering for kraftproduksjon.

koford skrev (49 minutter siden):

Ja det var noe han sa, kan stemme. Om masseproduksjonen kommer fra Samsung så tror jeg ikke disse er 7nm. Mest sannsynlig 8nm mens 3090 fra TSMC er 7nm.

Dette var slik jeg også forstod det. Hvis samarbeidet mellom TSMC og Nvidia er så "anstrengt" (pga. TSMCs samarbeid med AMD) som Moore's Law fikk det til å høres ut som, så vil det definitivt forklare hvorfor 3090 kommer i begrenset opplag.

TSMC sier "her er brikkkene dere får - gjør det beste ut av det." Så de ender i 3090, mens resten, som kommer fra Samsung, havner i resten av 30xx-produksjonen.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PaladinNO said:

Hadde forklart mer utdypende, men det innlegget ble fjernet pga. spam. I didn't say the magic word. :(

Og smørsiden havner alltid ned. Så, uendelig rotering for kraftproduksjon.

Å fader, holdt på å åpne besvarelsestråd for deg på Off-topic. Men.. skjønte den nå. For så sikre innleggets overlevelse:

Nvidia 3090 blir sikkert helt fett ! :dribble:

Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Nvidia 3090 blir sikkert helt fett ! :dribble:

Jeg har nå forberedt kontoen på Gainward Phoenix 3090 (non-GS).

Det stod 12.500 på "sparekontoen" (reservert kostbare ønskeinnkjøp), men de har ropt på mamma i et par dager nå. Så jeg sendte over 2500 kr. til nettopp nå. Da ble det stille, men jeg tror ikke det varer...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere, det er ryktet et 20 GB VRAM 3080 senere i år. Som svar på AMDs RDNA2 / Big Navi.

3090 er vel bekreftet nå å ha 24 GB VRAM? :)

Så det blir 20/16 serien om igjen? 3-4 forskjellige 1660 modeller og 2 forskjellige 20xx modeller å velge mellom? Hadde ikke jeg vært interessert i hardware så hadde jeg nok slitt med å skjønne forskjell på alle de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...