Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thor. skrev (4 timer siden):

Hvilke omstendigheter tenker dere at 24GB ram på kortet er nødvendig for hvermansen? 8k? Mer cache for minsking av lastetider? andre faktorer?

Selv en 8K-framebuffer med 12-bit fargeoppløsning bruker knapt 200MB med VRAM, det er svært liten grunn til å bekymre seg for VRAM-bruk i høy oppløsning når alle kort som kan tenkes å brukes til slikt har minimum 8GB

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (54 minutter siden):

Selv en 8K-framebuffer med 12-bit fargeoppløsning bruker knapt 200MB med VRAM, det er svært liten grunn til å bekymre seg for VRAM-bruk i høy oppløsning når alle kort som kan tenkes å brukes til slikt har minimum 8GB

Er det noen spill i dag som egentlig bruker over 8gb vram?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (8 timer siden):

2070 Super er definitivt ikke en bedre overklokker enn 5700 XT.

Et typisk 2070 Super klarer kanskje +150 MHz i reell klokkefrekvens, det er fordi de kjører en høy frekvens ut av eska.

5700 XT klarer fint +200 MHz klokkefrekvens, det er klokket lavere enn 2070 Super, og klarer i tillegg litt høyere klokkefrekvenser. Det er før MorePowerTool og RBE tas i bruk og låser opp spenning og timinger på minnet.

2070 Super er i utgangspunktet et sterkere kort, og er ikke egentlig ment å konkurrere direkte mot 5700 XT, det er 2060 Super som skal det (bare se på prisene). De er imidlertid ganske like i strømforbruk.

Så du har ikke rett i at 5700 XT er en elendig deal, jeg vil imidlertid ikke anbefale det når 5600 XT gjør tilnærmet samme jobb til langt lavere pris.

Tok og sjekket, men å måle hvor mye skjermkortet klokker fra stock er vel ikke rettferdig, når 5700XT er fabrikklokket lavere. 

Fra det jeg kan se på benchmark klokker 5700XT og 2070 S gamske likt, begge skjermkort ser ut til å cappe på rundt 2000-2025mhz, ytelsen er også tilsvarende lik.

Jeg mener man ikke kan sammenligne 5700XT med 2060 S, fordi man mister en del features med AMD. Med tanke på DLSS 2.0, Ray Tracing, GameWorks og G-sync mener jeg prisdifferansen på 1K er rimelig.

5700XT er en dårlig deal. Man må se på hele produktet, at 5700XT klokker høyere fra stock er et elendig argument, spesielt når 5700XT og 2070 S når samme max clock. Sorry, men AMD har ikke hatt noe bra eller konkurranse på skjermkortmarkedet siden R9 290X. Helt siden Fury X har de ligget et hestehode bak.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Emile the rat said:

Tok og sjekket, men å måle hvor mye skjermkortet klokker fra stock er vel ikke rettferdig, når 5700XT er fabrikklokket lavere. 

Fra det jeg kan se på benchmark klokker 5700XT og 2070 S gamske likt, begge skjermkort ser ut til å cappe på rundt 2000-2025mhz, ytelsen er også tilsvarende lik.

Jeg mener man ikke kan sammenligne 5700XT med 2060 S, fordi man mister en del features med AMD. Med tanke på DLSS 2.0, Ray Tracing, GameWorks og G-sync mener jeg prisdifferansen på 1K er rimelig.

5700XT er en dårlig deal. Man må se på hele produktet, at 5700XT klokker høyere fra stock er et elendig argument, spesielt når 5700XT og 2070 S når samme max clock. Sorry, men AMD har ikke hatt noe bra eller konkurranse på skjermkortmarkedet siden R9 290X. Helt siden Fury X har de ligget et hestehode bak.

Du glemte shadowplay :p

Lenke til kommentar
20 hours ago, PgUp said:

Så dere som skal kjøpe kortet; hvilke andre specs på pcen planlegger dere å ha?

Beholder min 3700x enn så lenge. For nå blir jeg ikke klok med det første på om en skal gidde å gå for 4000-serien, som sies å bli siste AM4-sokkel støttede, eller om en bare skal kose seg med 3700x ut levetiden. Evt. fornye seg totalt atter en gang på hovedkort+CPU+muligens RAM dersom DDR5 er kommet :laugh: når ting kommer til hyllene.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Emile the rat said:

Spørsmålet er, er dette noe den vanlige forbruker trenger? 

Antagligvis nei. Da er det kanskje mer sannsynlig at skjermkort ment for servere får DP 2.0 i første omgang, og ikke konsumer kort.

Kommer vel en del an på om det koster produsenten noe særlig mer å implementere noe nytt når de først lanserer et nytt skjermkort også. Er sikkert ikke gratis, men på laptop så kan konseptet alt igjennom en enkelt kabel til dock eller hva det måtte gå i være spennende nok.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (36 minutter siden):

Tok og sjekket, men å måle hvor mye skjermkortet klokker fra stock er vel ikke rettferdig, når 5700XT er fabrikklokket lavere. 

Fra det jeg kan se på benchmark klokker 5700XT og 2070 S gamske likt, begge skjermkort ser ut til å cappe på rundt 2000-2025mhz, ytelsen er også tilsvarende lik.

Jeg mener man ikke kan sammenligne 5700XT med 2060 S, fordi man mister en del features med AMD. Med tanke på DLSS 2.0, Ray Tracing, GameWorks og G-sync mener jeg prisdifferansen på 1K er rimelig.

5700XT er en dårlig deal. Man må se på hele produktet, at 5700XT klokker høyere fra stock er et elendig argument, spesielt når 5700XT og 2070 S når samme max clock. Sorry, men AMD har ikke hatt noe bra eller konkurranse på skjermkortmarkedet siden R9 290X. Helt siden Fury X har de ligget et hestehode bak.

Nå er jo både DLSS og RT nisjeprodukter enn så lenge som nær sagt ikke fungerer i noe, Control, WS:YB og DS er de eneste med god DLSS-implementering, Metro Exodus, Quake 2 og Minecraft er vell de eneste jeg hadde vilke brukt mef RT. Teknologiene er lovende for all del, men implementeringa er totalt fraværende. 5700XT gir mer ytelse pr krone og for det store flertallet merker man lite forskjell på freesync og g-sync annet enn på lommeboka. Er man ivrig shadowplay/freestylebruker kan jeg se argumentet, men ikke ellers. Du får i nær sagt alle tilfeller mer ytelse pr krone med 5700XT.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
14 hours ago, Emile the rat said:

Også mangler det DLSS, Ray tracing, Gameworks, G-sync. I tillegg har 5700Xt dårligere drivere og bruker mer watt. 

2070 S er også hakket vassere på stock enn 5700XT. Tar man med overclock så faller 5700XT enda lengre bak.

5700XT er og forblir dyrt og en elendig deal uansett hvordan man skulle vri eller vende  på det.

Enig, men har Nvidia fikset GTA 5 enda da? :lol:

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Cowboystrekk said:

Nå er jo både DLSS og RT nisjeprodukter enn så lenge som nær sagt ikke fungerer i noe, Control, WS:YB og DS er de eneste med god DLSS-implementering, Metro Exodus, Quake 2 og Minecraft er vell de eneste jeg hadde vilke brukt mef RT. Teknologiene er lovende for all del, men implementeringa er totalt fraværende. 5700XT gir mer ytelse pr krone og for det store flertallet merker man lite forskjell på freesync og g-sync annet enn på lommeboka. Er man ivrig shadowplay/freestylebruker kan jeg se argumentet, men ikke ellers. Du får i nær sagt alle tilfeller mer ytelse pr krone med 5700XT.

Hele 5700XT er nisjeprodukt :tease:

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (14 timer siden):

Også mangler det DLSS, Ray tracing, Gameworks, G-sync. I tillegg har 5700Xt dårligere drivere og bruker mer watt. 

2070 S er også hakket vassere på stock enn 5700XT. Tar man med overclock så faller 5700XT enda lengre bak.

5700XT er og forblir dyrt og en elendig deal uansett hvordan man skulle vri eller vende  på det.

Hvor mange spill er det som har DLSS, 3-4 stk? Ray Tracing er også tilnærmet ubrukelig på noe annet en 2080TI med mindre du liker 40fps slideshow da. At det mangler G-sync sier seg selv, men det er jo noe som heter Free-sync som gjør akkurat den samme jobben.

At driverene er dårligere kan så være, jeg har personlig ikke opplevd noe problemer siden jeg gikk for AMD for 3 år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mumriken: Kort og godt, man kjøper ut ufra behov :) Nvidia gir deg flere muligheter og er bedre for endel, men du må samtidig betaler mer for samme ytelse. Det får bli opp til kjøperne om de trenger det :) Jeg bygger endel pcen og hjelper ofte bekjente etc med oppgraderinger og anbefaler alltid ut ufra behovet de har, er økonomi viktigst anbefaler jeg som regel AMD, er det mest ytelse uavhengig av pris og i noen tilfeller ekstra funksjoner bygger jeg/anbefaler Intel eller Nvidia :)

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (12 minutter siden):

Skal ikke si så mye, men AMD har en fryktelig dårlig pakke sammenlignet med nvidia så det skulle bare mangle at dem priser seg et stykke under.. 

Det handler litt om behov også. Jeg har ikke behov for RTX, Gameworks, Cuda Acc og alt det andre som følger med Nvidia. Trenger man disse tingene så er det klart at AMD er et elendig valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Enig, men har Nvidia fikset GTA 5 enda da? :lol:

Hva mener du? Hvilket problem sikter du til?

Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Nå er jo både DLSS og RT nisjeprodukter enn så lenge som nær sagt ikke fungerer i noe, Control, WS:YB og DS er de eneste med god DLSS-implementering, Metro Exodus, Quake 2 og Minecraft er vell de eneste jeg hadde vilke brukt mef RT. Teknologiene er lovende for all del, men implementeringa er totalt fraværende. 5700XT gir mer ytelse pr krone og for det store flertallet merker man lite forskjell på freesync og g-sync annet enn på lommeboka. Er man ivrig shadowplay/freestylebruker kan jeg se argumentet, men ikke ellers. Du får i nær sagt alle tilfeller mer ytelse pr krone med 5700XT.

En som tydeligvis aldri har brukt ray tracing, dersom minecraft er det eneste du ville brukt det i. 

Ray Tracing er ganske imponerende i Battlefield V og Metro Exodus for å nevne noe.

Freesync kan ikke likestilles med g-sync. Samsung G9 er et godt eksempel på hvor ubrukelig freesync er når refresh rate blir høy nok. I tillegg får man ingen variabel overdrive, men finnes vel sikkert en nisje for de som liker ghosting og smearing.

Bruktpris er også elendig på AMD skjermkort. 

Du skal være ganske hardt fanboy for å mene at 5700XT er et godt produkt. DLSS blir nok også mer utbredt når neste generasjon ampere kommer, bruksverdien kommer jo til å stupe på AMD. Gleder meg til å se AMD vs nVidia med DLSS på Cyberpunk, lurer på om 5700XT blir en like god deal da, som du hevder.

Mulig du får tilnærmet nær ytelse per nå med 5700XT. Men ser vi ett år frem i tid, og hvor dårlig det går med drivere hos AMD, og at flere spill får DLSS, så kommer nok 5700XT mye dårligere ut i det lange løp.

TheKims skrev (32 minutter siden):

Hvor mange spill er det som har DLSS, 3-4 stk? Ray Tracing er også tilnærmet ubrukelig på noe annet en 2080TI med mindre du liker 40fps slideshow da. At det mangler G-sync sier seg selv, men det er jo noe som heter Free-sync som gjør akkurat den samme jobben.

At driverene er dårligere kan så være, jeg har personlig ikke opplevd noe problemer siden jeg gikk for AMD for 3 år siden.

Denne diskusjonen har vi hatt før. Kanskje du ikke burde snakke så høyt om ting du ikke har brukererfaring med. 

Kan du forklare hvordan jeg ligger på 100fps i Battlefield V, med ultra settings + raytracing + hdr rendering. Det var 40+ slideshow første ukene, før drivere ble fikset, jeg mister vel i snitt 10% ytelse med ray tracing på med mitt 2080ti kort. Kanskje du ikke burde være så forutinntatt, og dømme produkter du ikke engang har erfaring med?

Freesync er ikke g-sync. Freesync gjør jo ikke samme jobben, den har en adaptiv sync på et begrenset område. G-sync bruker full vrr, og variabel overdrive for å redusere smearing og ghosting. Blir helt feil å si det gjør samme jobben, freesync gjør noe av jobben som g-sync.

 

Det jeg lurer mer på er, hvorfor er det så mange AMD tilgengere i en nVidia tråd? Ble det for kjedelig i AMD tråden?

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 minutter siden):

Det handler litt om behov også. Jeg har ikke behov for RTX, Gameworks, Cuda Acc og alt det andre som følger med Nvidia. Trenger man disse tingene så er det klart at AMD er et elendig valg. 

Takk, glemte CUDA. Rendering i Adobe hadde vært et mareritt uten. Tenk at jeg kunne glemme det, nvidia var visst mer konge enn jeg husket i farta :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...