Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Chavalito skrev (12 minutter siden):

Men anbefalt 850 W PSU for RTX 3080 er mye, 2080 TI hadde vel 600 W som anbefalt.

Jeg regner med disse tallene fortsatt tar utgangspunkt i et helt system? Inkl. CPU, RAM, 1-2 SSD-er og / eller harddisker, vifter etc.

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg ikke gikk for en Corsair AX 850 Watt som opprinnelig planlagt til ny-PCen, men heller hoppet på tilbudet (feilprisingen?) Multicom hadde på HX1200.

 

Kan noen "in the know" vennligst bekrefte / avkrefte at denne er en troverdig kilde for info:
"Gamer Meld"
https://youtu.be/qVonVAphmzk?t=147

For jeg får mer og mer tro på at FE-kortene fra Nvidia kommer snart (Soon™) og med en liten (estimert 100 USD) premium, mens de store 20 / 24 GB VRAM 3.partskortene kommer senere.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chavalito skrev (På 23.8.2020 den 23.35):

Det er sikkert nok for et helt "gjennomsnitt" system. Men hvor mange har det da som kjøper et 3080 kort? Jeg har det ikke, og Nizzen har det heller ikke. Så for min del vil ikke 850 W være nok hvis jeg skulle kjøpe RTX 3080, noe jeg nok ikke vil gjøre.

Nå ble jeg nysgjerrig, så jeg startet Heaven 4.0 og sjekket strømforbruket gjennom UPS-programvaren min (APC PowerChute). Dette er en ~direktemåling (5 sekunders intervaller) som gir meg effekttrekket på PC-en + 1 skjerm + Netgear GS116GE switch.

Aller først, artig å se at når jeg aktiverte en OC på skjermkortet (EVGA GTX 1080 FTW) så spratt strømtrekket opp ~15 watt med en gang.

Selv om dette er med uvesentlig last på CPU-en (i7 9700K @ 5,00 GHz all-core), så var ikke strømtrekket mer enn 233 Watt peak. Og igjen, dette er inkludert skjerm og switch.

Skal starte CineBench R20 samtidig for å ta med CPU også - vil bare poste dette innlegget først i tilfelle PC-en kræsjer. ^^

EDIT:

345 354 363 Watt med ~100 % GPU og CPU-last (Heaven 4.0+ CineBench R20).

PSU er en Corsair HX1200 Platinum.

Asrock TaiChi Z390, 9700K @ 5 GHz, GTX 1080, 4x RAM-brikker, 1x M.2 SSD, 2x SATA SSD-er, 4x HDD-er, 5x Corsair ML Pro LED PWM-vifter, 2x PWM LED-striper (kabinettbelysningen min), en skjerm, pluss switch.

Virker som 850 Watt PSU skulle gå fint på 30xx-serien uansett kort.

Men jeg må virkelig få tak i en CPU-vifte nr. 2 (Be Quiet Dark Rock 4) som går klar av RGB Pro RAM-brikkene...79°C på kjernen. :mellow:

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Kan ikke være verre enn Tesla (GeForce 8 serien - 8800 GTS, GTX etc.). Gikk greit å starte PC-en, men lysene i rommet lyste litt svakere når man begynte å spille...

Bra kort, men det slukte strøm og spyttet varme ut av en annen verden.

Akkurat slik man vil ha det. ❤️

8800 Ultra var ikke i nærheten av GTX 480 i strømtrekk eller varmeproduksjon.

Forøvrig er 2080 Ti et mer strømsultent kort enn GTX 480 var, forskjellen er at kjølingen er vesentlig bedre

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Nå ble jeg nysgjerrig, så jeg startet Heaven 4.0 og sjekket strømforbruket gjennom UPS-programvaren min (APC PowerChute). Dette er en ~direktemåling (5 sekunders intervaller) som gir meg effekttrekket på PC-en + 1 skjerm + Netgear GS116GE switch.

Aller først, artig å se at når jeg aktiverte en OC på skjermkortet (EVGA GTX 1080 FTW) så spratt strømtrekket opp ~15 watt med en gang.

Selv om dette er med uvesentlig last på CPU-en (i7 9700K @ 5,00 GHz all-core), så var ikke strømtrekket mer enn 233 Watt peak. Og igjen, dette er inkludert skjerm og switch.

Skal starte CineBench R20 samtidig for å ta med CPU også - vil bare poste dette innlegget først i tilfellet PC-en kræsjer. ^^

EDIT:

345 354 363 Watt med ~100 % GPU og CPU-last.

Asrock TaiChi Z390, i7 9700K @ 5 GHz ,GTX 1080, 4x RAM-brikker, 1x M.2 SSD, 2x SATA SSD-er, 4x HDD-er, 5x Corsair ML Pro LED PWM-vifter, 2x PWM LED-striper (kabinettbelysningen min), en skjerm, pluss switch.

Virker som 850 Watt PSU skulle gå fint på 30xx-serien uansett kort.

Men jeg må virkelig får tak i en CPU-vifte nr. 2 (Be Quiet Dark Rock 4) som går klar av RGB Pro RAM-brikkene...79°C. :mellow:

Tja, det var jo ikke så mye sammenlignet med min PC da. Dog må jeg si at jeg tar tallene fra hukommelsen og måling er fra watt meter koblet til vegg kontakten.

Jeg mener å huske at riggen min dro nesten 800W ved full fres med F@H, men som sagt dette er fra hukommelsen. PC er MSI x399 MEG Creation, 2950X, 2 x RTX 2080, EK full vannkjøling, 3 x SSD, 7 X HDD pluss Areca 1224i-8P. Og 7 Vardar vifter.

Så et eller 2 RTX 3080 kort, nei, tror ikke det.

Endret av Chavalito
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 22.8.2020 den 15.01):

PCI X16 sporet skal være 89mm: https://www.lifewire.com/pci-express-pcie-2625962

Jeg får da frem at kortet er 333,5mm langt og 130,6mm bredt ut ifra det lekkede 3090 bildet. Jeg brukte denne siden: https://eleif.net/photo_measure.html

Hvor korrekt/troverdig disse tallene blir vet jeg ikke, men dette er målene jeg landet på.

Det er flere som har gjettet på dette målet:
https://youtu.be/AjRog2bc3Bw?t=75

"Moore's Law Is Dead" kom til 306 mm x 131 mm.

 

Lenke til kommentar
Chavalito skrev (9 timer siden):

Tja, det var jo ikke så mye sammenlignet med min PC da. Dog må jeg si at jeg tar tallene fra hukommelsen og måling er fra watt meter koblet til vegg kontakten.

Så et eller 2 RTX 3080 kort, nei, tror ikke det.

Helt ærlig, jeg stoler ikke helt på tallene mine. Skulle gjerne sammenliknet med en veggmåler (jeg vet jeg har en et sted...) for referanse.

Men 2 kort og 850 Watt PSU er såklart uaktuelt. :)
Tiden går fremover - husker jeg satt lenge på en 550 Watt PSU. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (50 minutter siden):

8-pin kan levere opptil 150W, PCIe max 75W. 6-pin kan gi max 75W. Vil en 12-pin da kunne gi 300W slik at den tilsvarer 2x8? Isåfall er det en bra ting. Vil det bli 1x12-pin eller enda mer? Vi kan vell anta at 3090 kan trekke opp mot 375W alene ihvertfall, muligens mer. 

Håper de har økt grensa til noe litt mer fornuftig, det er null problem for en 6-pin PCIe å levere 200W så lenge kablene ikke er syltynne

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (34 minutter siden):

Håper de har økt grensa til noe litt mer fornuftig, det er null problem for en 6-pin PCIe å levere 200W så lenge kablene ikke er syltynne

Er det ikke 75W 6-pin er sertifisert for? Vet noen har kjørt på med mer, f.eks RX 480 som brukte 160-170W under stress og kunne trekke mer enn 75W fra PCIe-sporet, men endra dette via drivere og tok mer enn 75W fra 6-pin istedet? Handler kanskje litt om at det er ymse hva slags kabling PSU-produsentene bruker.

Lenke til kommentar

Det var et voldsomt hopp i PSU anbefaling. Jeg ville tro en god 750W fra Seasonic for eks. 3080Ti burde holde for et gjennomsnittlig Ryzen bygg med mindre man skal blodklokke alt (kun minnet vil klokkes hos meg)? Når bygde ny PC rett før jul var det ingen som hadde en god 850W (som jeg egentlig var ute etter) inne på lager som kunne levere i løpet av uken så da gikk jeg for en 750W (Seasonic Prime Ultra Platinum) de hadde på lager siden det var toppserien.

Har funnet ut at man uansett bruker så mye penger på andre ting så jeg innvilger meg gleden av et 3080Ti. Så er jeg godt klar for evt. en Reverb G2 i FS2020 også til jul.

Hvor mye strøm bruker 3stk SX8200 Pro vs 1stk SX8200 Pro og 4 stk 2.5" SSDer? Noe å spare på å fjerne 2,5" SSDene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mulig det er diskutert allerede på de foregående 36 sidene i tråden, men er 30xx-serien i det hele tatt noe mer effektiv? Eller er det bare enda mer strøm og varme for eksakt samme utnyttelse pr watt?

Synes jo mitt 2080 allerede lager nok varme. Om eneste forbedringen er mer forbruk for å øke ytelsen er det ikke så fristende som jeg først kjente på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En SSD, M.2 eller SATA, trekker så lite strøm at om det er avgjørende for om det går eller ikke så er det bare å kjøpe ny PSU med en gang.

PSU-tilgangen har vært håpløst dårlig i lang tid nå. Hjelper såklart ikke at vi allerede har begrenset utvalg av strømforsyninger her i lille Norge i utgangspunktet.

Et lite utvalg jeg fant og som er på lager:
https://www.dustinhome.no/product/5011069461/supernova-g1
https://www.dustinhome.no/product/5011013369/hx-series-hx1200
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/stroemforsyning/silverstone-strider-titanium-1100w-psu/p-619525/

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hmm ser at en SX8200Pro bruker ca. 6.5W på les/skriv og en SSD gjennomsnittlig 2-6W avhengig av modell. Ikke så mye å spare men litt.

Jeg har muligens en 10 år gammel lite brukt HX1200 liggende som kjørte en filserver med 16 HDDer og har eks. en Mist 1000W som har kjørt i 10 år i forrige PCen. Worst case kan jeg jo teste de. Men X58 maskinen 1000Wattern stod i begynte å feile med resets under spill last uten at jeg feilsøkte på hvilken komponent det var (mest sannsynlig CPU eller minne). 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Cowboystrekk said:

8-pin kan levere opptil 150W, PCIe max 75W. 6-pin kan gi max 75W. Vil en 12-pin da kunne gi 300W slik at den tilsvarer 2x8? Isåfall er det en bra ting. Vil det bli 1x12-pin eller enda mer? Vi kan vell anta at 3090 kan trekke opp mot 375W alene ihvertfall, muligens mer. 

Jeg trakk 650w på ett 780ti classified med 2x 8pin. Det betyr 325w på èn 8pin kontakt ?

 

Skjønner ikkje hvorfor folk krisemaksimerer alt mulig hele tiden?

Nvidia tar vel hensyn til alt, tilogmed q-tek psu som er jallakina kvalitet. 650w q-tek er egentlig max 300w eller.no :p

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...