Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, jokka8 said:

Power er vel den eneste butikken som har åpent kjøp nå? De 14 dagene som ble nevnt over her, er ikke åpent kjøp, men en lovpålagt angrerett. I praksis så fungerer de mer eller mindre på samme måte.

netonnet har 90 dagers retur, om man er medlem i "klubben"

Sykt bra faktisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Emile the rat said:

Når man ser hvor fort 3080 og selv 3090 til blodpris ble revet bort, så tror jeg vi trygt kan si at nvidia ikke kommer til å tape seg i verdi.

Sånn sett er det et veldig trygt sted å ha aksjer.

Absolutt. Man kan diversifisere og ha litt på andre selskaper og andre typer selskaper. Men teknologi er en vinner. Så bare det å gå for aksjefond med fokus mot teknologiselskaper er noe av det smarteste man kan gjøre tenker jeg. Tipper at Nvidia tjener mer på sin AI og ARM-satsning enn noe annet. Selv om grafikkortmarkedet har noe å si det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (27 minutter siden):

Reklamasjon i Norge er en fin sak :)

Vanskelig å reklamere på noe som er innenfor spesifikasjonene.

Altså de fleste er spesifisert med boost på 1700-1800MHz, men allikevel booster alle godt over 2000Mhz opp mot 2500Mhz.
Mange av kortene har problemer over 2100MHz og kommer til å bli nerfet betraktelig men allikevel være over spesifiserte 1700Mhz i boost.

Så med andre ord blir ytelsen strupet betydelig uten at man kan si et kvekk fordi det er i henhold til spec.

Glad jeg ikke kom med i denne puljen når jeg ser disse problemene.

Like greit å vente på TI og betatestene er overstått...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jokka8 skrev (6 minutter siden):

Power er vel den eneste butikken som har åpent kjøp nå? De 14 dagene som ble nevnt over her, er ikke åpent kjøp, men en lovpålagt angrerett. I praksis så fungerer de mer eller mindre på samme måte.

Forskjellen er at 60 dager åpent kjøp på Power er særdeles åpent for misbruk (for eksempel innlevering av aircondition med merker når sommeren er over), mens 14 dager angrerett begrenser deg til å åpne produktet og undersøke det.

I prinsippet kan angrerett nektes eller gi redusert tilbakebetaling hvis du etterlater tydelige merker på at kortet har vært brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, jokka8 said:

Power er vel den eneste butikken som har åpent kjøp nå? De 14 dagene som ble nevnt over her, er ikke åpent kjøp, men en lovpålagt angrerett. I praksis så fungerer de mer eller mindre på samme måte.

Ok, forklar. Hvilken stein lever du under? Kan sikkert finne flere eksempler enn dette ene da:

https://www.elkjop.no/cms/aapent-kjop/slik-fungerer-apent-kjop-hos-elkjop/

 

  

2 minutes ago, N o r e n g said:

Forskjellen er at 60 dager åpent kjøp på Power er særdeles åpent for misbruk (for eksempel innlevering av aircondition med merker når sommeren er over), mens 14 dager angrerett begrenser deg til å åpne produktet og undersøke det.

I prinsippet kan angrerett nektes eller gi redusert tilbakebetaling hvis du etterlater tydelige merker på at kortet har vært brukt.

Helt enig, det kan misbrukes. Men, det er likevel innenfor. Det er en servicekostnad som selskapet har valgt å profilere seg med. Altså at de ønsker å være konkurere på kundevennlighet.

I en annen butikk så har jeg selv hatt gleden av å kunne prøve ut en type produkt jeg aldri før har eid. Men, så fant jeg ut at byggekvaliteten på de to merkene jeg prøvde ut ikke var så god som jeg hadde forventet. Det lagde unødvendig støy pga. viftesentreringen ikke var god. Så jeg la hele kjøpelysten på det på hylla etter den opplevelsen.

Altså butikken får en spesiellt stor byrde på seg om å ta inn kun kvalitetsprodukter, eller leve med en del ekstrareturer pga. middelmådig kvalitet som kunder ikke blir fornøyd med.

Endret av G
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å reklamere på noe som er innenfor spesifikasjonene.

Altså de fleste er spesifisert med boost på 1700-1800MHz, men allikevel booster alle godt over 2000Mhz opp mot 2500Mhz.
Mange av kortene har problemer over 2100MHz og kommer til å bli nerfet betraktelig men allikevel være over spesifiserte 1700Mhz i boost.

Så med andre ord blir ytelsen strupet betydelig uten at man kan si et kvekk fordi det er i henhold til spec.

Hva snakker du om? Disse kortene booster ikke stort over 2000 MHz, om noe har klokkefrekvensen gått ned denne generasjonen. De fleste kortene ligger på ca 1800-1900 MHz i boost-frekvens

Hvis et skjermkort er ustabilt på standard-innstillinger er det absolutt grunn til å reklamere, du skal ikke trenge å måtte justere Boost-innstillingene ved hjelp av overklokkingsverktøy som MSI Afterburner

G skrev (1 minutt siden):

Ok, forklar. Hvilken stein lever du under? Kan sikkert finne flere eksempler enn dette ene da:

https://www.elkjop.no/cms/aapent-kjop/slik-fungerer-apent-kjop-hos-elkjop/

Lurt å lese vilkårene før du påstår at Elkjøp har "åpent kjøp" slik vi er vant med. Denne garantien gjelder kun for uåpnede produkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Mitt MSI Ventus har funka fjellstøtt så langt.

Takker for bidrag som gjør denne tråden bedre! Ventus virker som et godt kort basert på de testene som du har gjort og lagt ut her! Samtidig synes jeg det er viktig å få avkreftet rykter om elendig design mtp. varme, støy og labilitet. Nå er det nesten litt synd at jeg kansellerte ordren min og stilte meg bakerst i køa for Asus TUF. Riktig nok tenker jeg at valget var rett og jeg sparer noen kroner, selv om jeg nå må vente enda litt lengre på nytt kort. I mellomtiden har jeg oppdaget Subnautica som virkelig viste seg å være et spill som kjører godt på mitt gamle GTX 1080 Ti @ 3440x1440. Spillet for den saks skyld var noe helt annet enn forventet - og da på en positiv måte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Ok, forklar. Hvilken stein lever du under? Kan sikkert finne flere eksempler enn dette ene da:

https://www.elkjop.no/cms/aapent-kjop/slik-fungerer-apent-kjop-hos-elkjop/

Det er et ekstremt tilfelle. Elkjøp har tydeligvis vært veldig kreative kun for å tilby "åpent kjøp". Var ikke klar over dette. sist jeg sjekket så hadde de fjernet garantien helt.

 

Jeg kan jo skrive at jeg også tilbyr åpent kjøp, men kun hvis du ikke har tatt med deg produktet ut av butikken. det blir jo nesten like dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, N o r e n g said:

Hva snakker du om? Disse kortene booster ikke stort over 2000 MHz, om noe har klokkefrekvensen gått ned denne generasjonen. De fleste kortene ligger på ca 1800-1900 MHz i boost-frekvens

Hvis et skjermkort er ustabilt på standard-innstillinger er det absolutt grunn til å reklamere, du skal ikke trenge å måtte justere Boost-innstillingene ved hjelp av overklokkingsverktøy som MSI Afterburner

Lurt å lese vilkårene før du påstår at Elkjøp har "åpent kjøp" slik vi er vant med. Denne garantien gjelder kun for uåpnede produkter.

Ok, fikk ikke med meg det nei. Takker så mye ;)

Netonnet er nok de bedre da enn så lenge. Nå er jo ikke Power så attraktivt mhp. de gjerne ikke har merker og varer man som IT-interessert ønsker å kjøpe derfra. Men, ja kikker av og til på Power bare for å se hvor de ligger hen i terrenget.

  

5 minutes ago, jokka8 said:

Det er et ekstremt tilfelle. Elkjøp har tydeligvis vært veldig kreative kun for å tilby "åpent kjøp". Var ikke klar over dette. sist jeg sjekket så hadde de fjernet garantien helt.

Jeg kan jo skrive at jeg også tilbyr åpent kjøp, men kun hvis du ikke har tatt med deg produktet ut av butikken. det blir jo nesten like dumt.

Ja da er Elkjøp oppklart. Takker alle for innspill.

Endret av G
Lenke til kommentar

Elkjøp fjernet åpent kjøp i starten av covid. Man fikk heller ikke angrefrist på produkter som var såkalte "hygiene" produkter. Jeg fikk blankt nei 4 ganger på å returnere jabra active elite 75 da disse viste seg å ha en mangel jeg ikke kunne leve med.

Så etterhvert åpnet elkjøp for åpent kjøp hvis pakken ikke er åpnet. Jeg tror fortsatt de nekter angrerett 14d på airpods hvis de er åpnet.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (10 minutter siden):

Jeg har lest den artikkelen, og hvis du leser den selv vil du oppdage at problemene angivelig dukker opp rett rundt 2000 MHz.

Det er ingen RTX 3080-kort som booster opp mot 2500 MHz, hvis du har et som gjør det vil du gruse 3090. De færreste booster over 2000 MHz utenom minimums-belastning.

Kilder:

https://www.techpowerup.com/review/palit-geforce-rtx-3080-gaming-pro-oc/30.html

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/30.html

https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-3080-trinity/30.html

Lenke til kommentar
21 minutes ago, N o r e n g said:

Forskjellen er at 60 dager åpent kjøp på Power er særdeles åpent for misbruk (for eksempel innlevering av aircondition med merker når sommeren er over), mens 14 dager angrerett begrenser deg til å åpne produktet og undersøke det.

I prinsippet kan angrerett nektes eller gi redusert tilbakebetaling hvis du etterlater tydelige merker på at kortet har vært brukt.

Har alltid tatt det som en selvfølge at jeg vil få redusert tilbakebetaling hvis jeg returnerer en vare på åpent kjøp som har f.eks. bruksmerker. Det er jo ikke riktig at butikken skal ha slik risiko.

Når det er sagt, så tar jeg nå langt mer hensyn til emballasje og produktet mtp. åpent kjøp, enn det jeg gjorde før det var vanlig. Uavhengig om jeg returnerer det eller ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 minutter siden):

Jeg har lest den artikkelen, og hvis du leser den selv vil du oppdage at problemene angivelig dukker opp rett rundt 2000 MHz.

Det er ingen RTX 3080-kort som booster opp mot 2500 MHz, hvis du har et som gjør det vil du gruse 3090. De færreste booster over 2000 MHz utenom minimums-belastning.

Kilder:

https://www.techpowerup.com/review/palit-geforce-rtx-3080-gaming-pro-oc/30.html

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/30.html

https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-3080-trinity/30.html

2500 var kanskje å ta i, men se hall of fame og frekvensene på kortene der. 
Om det er 2000, 2100, 2200 eller mer er rivende likegyldig for min del.

Poenget er at kortene booster over hva de kan takle. Kortene jeg har kjøpt de siste generasjonene boostet godt over spec uten problemer og vært mer enn villige for oc i tillegg.

Mange av kortene levert nå vil ikke takle «stock» boost å må nerfes for å unngå problemer.

Personlig hadde jeg vært misfornøyd om jeg satt med et slikt kort og ytelsen ble redusert med bios oppdatering. 300-400MHz merkes godt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...