Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, samye83 said:

Msi gaming x trio har 13 fase vrm og Asus tuf oc har 16 fase vrm. Vil det ha mye å si når man skal overklokke kortet? Med tanke på at Msi kortet har 3x8pin, er det bare gimmick eller vil man ha bruk for 3x8pin på gaming x trio?

Når det kommer til overklokking av RTX 3080 så virker det som om power limit altså antall faser er den viktigste faktoren. Så mtp overklokking er TUF bedre.

 

4 hours ago, Mala said:

Virker som om MSI har bomma litt med "premium kortet" sitt denne gangen ja. Eller at rævkortet til Asus rett og slett er blitt jævlig bra ?

5 hours ago, bekimc said:

Har en mistanke om at det rett og slett er ren gimmick. Kortet er rett og slett litt dårligere enn TUF (det sier jeg som venter på Trio).

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor Trio X får så mye pes, kortet har det laveste støynivået av alle RTX 3080 og beskrives som det mest stillegående high end kortet noensinne, samtidig som alle benchmarks viser at det oppnår bedre gaming performance enn samtlige av de andre RTX 3080 kortene som har blitt lansert så langt. Trio X blir kun slått når det sammenlignes med overklokkede kort.

 

For de som gir en blank F i støynivå og bare vil ha det kortet som gir best FPS med maks overklokking så er TUF et bedre kort, samme med mange andre RTX 3080 Ti kort.

 

Men for de som ønsker å ta kortet rett ut av esken, sette det inn i en PC, installere drivere, drite i overklokking og bare kjøre på. Så gir Trio X bedre ytelse enn samtlige andre RTX 3080 kort som har blitt lansert til nå.

Jeg er i hverfall godt fornøyd med at jeg får mitt på torsdag. :)

Lavest støynivå, Trio X

image.thumb.png.ae84edd7418e2ce4658161c53a7339cf.png

Beste ytelse med factory settings på alle tester, Trio X.

image.thumb.png.50f2c4113393fea64a81ef35b552f056.pngimage.thumb.png.3667aa1de9a8da42843a8cb034f3632f.pngimage.thumb.png.0e5c48b070cbb3122197d8e77ca1c0fc.pngimage.thumb.png.43d21b2c66659df7077347a94f5a00f3.png

image.thumb.png.fdf8380cc61b9c2ef501eaf188b244b2.png

 

Og ja, det er RTX 3080 TUF OC som blir testet, selv om det ikke står det.

Med overklokking

image.thumb.png.4e8461a8a719694a3f69dfdea64e592e.png

Men legg merke til at når TUF gaming overklokkes får de høyere gjennomsnittlig FPS, men 1% lowest er fremdeles bedre på Trio X.

image.thumb.png.b1b2e2edebe855d2d7b2c02ab39cffe3.png

Og Trio X overclock slår TUF i denne testen. både på gjennomsnittlig og 1% lowest.

 

Forøvrig ser man akkurat samme resultetene i andre tester. Feks Guru3d som også hadde begge kort og fikk best resultat med Trio X utenom overklokken.

image.png

Endret av Black-March
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Undified said:

Hvor stor flaskehals vil 4790k gi kombinert med 3080?

Denne artikkelen bør gi deg svar https://www.tomshardware.com/features/nvidia-geforce-rtx-3080-ampere-cpu-scaling-benchmarks

Interessant, men kanskje ikke overraskende, at ved høy oppløsning, så er det liten forskjell mellom 4770K OC og kraftigere cpuer.

Endret av shauge2
Artikkelen snakker om en overklokket 4770K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Black-March skrev (11 minutter siden):

Når det kommer til overklokking av RTX 3080 så virker det som om power limit altså antall faser er den viktigste faktoren. Så mtp overklokking er TUF bedre.

Antall faser har lite med Power limit å gjøre. GPUen trekker like mye strøm uansett om det er 10 eller 50 faser, den eneste forskjellen er at flere faser vil gi mindre varmetap som følge av den elektriske motstanden i fasene.

En høyere power limit vil ha mye mer å si enn 3 ekstra faser som kanskje reduserer varmeproduksjonen med 3W

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, N o r e n g said:

Antall faser har lite med Power limit å gjøre. GPUen trekker like mye strøm uansett om det er 10 eller 50 faser, den eneste forskjellen er at flere faser vil gi mindre varmetap som følge av den elektriske motstanden i fasene.

En høyere power limit vil ha mye mer å si enn 3 ekstra faser som kanskje reduserer varmeproduksjonen med 3W

Da har jeg kanskje misforstått litt, men med RTX 3080 virker det som overklokking uansett kun gir en ytelsesforskjell på 1.5 til 3% i de fleste tilfeller. I hverfall med luftkjøling.

 

Det virker veldig bortkastet å fokusere så alt for mye på det aspektet av et RTX 3080 kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Black-March skrev (25 minutter siden):

Da har jeg kanskje misforstått litt, men med RTX 3080 virker det som overklokking uansett kun gir en ytelsesforskjell på 1.5 til 3% i de fleste tilfeller. I hverfall med luftkjøling.

 

Det virker veldig bortkastet å fokusere så alt for mye på det aspektet av et RTX 3080 kort.

Det er jo fordi de har så lav power limit. Høyere power limit så kunne man nok skvisa ut mye mer enn 1.5-3%

Lenke til kommentar

Her har det nå gått fra forventet levering 25 september til 1 november på Tuf OC ? bestile ca kl 14.56

Kjøper nok bare 3090 istedenfor. Gidder ikke vente og 10gb vram er vel nesten utdatert når disse kortene endelig kommer ? med rykter om 20gb 3080. Regner også med 10gb blir litt lite med tiden i bla. flight simulator 2020 som har flere valg i config filen man kan skru på for å bla. forbedre skygger og cockpit grafikk en god del. Spillet bruker da oppimot 11gb på 2080Ti mot 8gb til vanlig. Er jo også planer om VR støtte etterhvert.

Lenke til kommentar

Fikk Mail fra proshop om følgende i natt kl 00:08:

Vi må dessverre meddele at din bestilling har blitt forsinket. Vi vil ikke kunne levere bestillingen som forventet den 24-09-2020 på grunn av forsinkelser.Ny forventet leveringsdato: 30-09-2020. 

Forsinkelsen skyldes at varenummer 2876877 MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO - 10GB GDDR6X R ikke har kommet til vårt lager som forventet. 

 

Så da blir ikke så alt for lang ventetid likevel. Kortet mitt har hele tiden kommet opp som om det var på lager. Så dersom andre også er i samme båt, sjekk mailen din?

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (29 minutter siden):

Fikk Mail fra proshop om følgende i natt kl 00:08:

Vi må dessverre meddele at din bestilling har blitt forsinket. Vi vil ikke kunne levere bestillingen som forventet den 24-09-2020 på grunn av forsinkelser.Ny forventet leveringsdato: 30-09-2020. 

Forsinkelsen skyldes at varenummer 2876877 MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO - 10GB GDDR6X R ikke har kommet til vårt lager som forventet. 

 

Så da blir ikke så alt for lang ventetid likevel. Kortet mitt har hele tiden kommet opp som om det var på lager. Så dersom andre også er i samme båt, sjekk mailen din?

Våknet til samme Mail, dog på tuf OC som jeg har bestilt. Jeg har veldig lyst å være tålmodig men det er jævlig vanskelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, MuppetOwl said:

Her har det nå gått fra forventet levering 25 september til 1 november på Tuf OC ? bestile ca kl 14.56

Kjøper nok bare 3090 istedenfor. Gidder ikke vente og 10gb vram er vel nesten utdatert når disse kortene endelig kommer ?

Fikk samme beskjed her, så vi må være i samme bestillingspulje. Får bare smøre seg med tålmodighet da, og se når det omsider dukker opp. Blir ikke overrasket om de plutselig får noen uforutsette leveringer fra ASUS fremover, mtp at de skal sende ut leveranser daglig for å dekke behovene. 

Ingen krise om jeg må vente til november, får ta det som en hyggelig overraskelse som passer bra med både HP Reverb G2, Cyberpunk og bursdag ?

Lenke til kommentar
shauge2 skrev (7 timer siden):

Denne artikkelen bør gi deg svar https://www.tomshardware.com/features/nvidia-geforce-rtx-3080-ampere-cpu-scaling-benchmarks

Interessant, men kanskje ikke overraskende, at ved høy oppløsning, så er det liten forskjell mellom 4770K OC og kraftigere cpuer.

Hah, moro! Spiller på 1440p 75Hz pdd og tenkte å oppgradere fra GTX 970 til RTX 3060 (når det kommer). Ut ifra de testene der så burde det gå fint å parre det kortet med i5-4670k OC ettersom planen er å spille på 1440p og høyest mulig grafikk så lenge det er minimum 60 fps. I hvert fall verdt et forsøk å se hvordan det blir, også kan jeg sammenligne med Zen 3 når den kommer og vurdere å bytte ut CPU, Hovedkort og RAM da.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...