Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd å Google meg frem til svaret men kanskje dere har kunnskapen jeg trenger. Tenker å se om min gamle i7 5820K vil takle RTX 3080 TUF kortet jeg har bestilt. CPU er vannkjølt med en custom loop og kjører fint på 4,5Ghz over 6 kjerner. Kombinert med en relativt "høy" oppløsning på 3440*1440 over 100 Hz burde jeg vel ikke treffe på en veldig stor "bottleneck" fra CPUn?

Lenke til kommentar
Black-March skrev (7 timer siden):

Når det kommer til overklokking av RTX 3080 så virker det som om power limit altså antall faser er den viktigste faktoren. Så mtp overklokking er TUF bedre.

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor Trio X får så mye pes, kortet har det laveste støynivået av alle RTX 3080 og beskrives som det mest stillegående high end kortet noensinne, samtidig som alle benchmarks viser at det oppnår bedre gaming performance enn samtlige av de andre RTX 3080 kortene som har blitt lansert så langt. Trio X blir kun slått når det sammenlignes med overklokkede kort.

 

For de som gir en blank F i støynivå og bare vil ha det kortet som gir best FPS med maks overklokking så er TUF et bedre kort, samme med mange andre RTX 3080 Ti kort.

 

Men for de som ønsker å ta kortet rett ut av esken, sette det inn i en PC, installere drivere, drite i overklokking og bare kjøre på. Så gir Trio X bedre ytelse enn samtlige andre RTX 3080 kort som har blitt lansert til nå.

Jeg er i hverfall godt fornøyd med at jeg får mitt på torsdag. :)

Lavest støynivå, Trio X

image.thumb.png.ae84edd7418e2ce4658161c53a7339cf.png

Beste ytelse med factory settings på alle tester, Trio X.

image.thumb.png.50f2c4113393fea64a81ef35b552f056.pngimage.thumb.png.3667aa1de9a8da42843a8cb034f3632f.pngimage.thumb.png.0e5c48b070cbb3122197d8e77ca1c0fc.pngimage.thumb.png.43d21b2c66659df7077347a94f5a00f3.png

image.thumb.png.fdf8380cc61b9c2ef501eaf188b244b2.png

 

Og ja, det er RTX 3080 TUF OC som blir testet, selv om det ikke står det.

Med overklokking

image.thumb.png.4e8461a8a719694a3f69dfdea64e592e.png

Men legg merke til at når TUF gaming overklokkes får de høyere gjennomsnittlig FPS, men 1% lowest er fremdeles bedre på Trio X.

image.thumb.png.b1b2e2edebe855d2d7b2c02ab39cffe3.png

Og Trio X overclock slår TUF i denne testen. både på gjennomsnittlig og 1% lowest.

 

Forøvrig ser man akkurat samme resultetene i andre tester. Feks Guru3d som også hadde begge kort og fikk best resultat med Trio X utenom overklokken.

image.png

Igjen, quiet bios på TUF gir lavere temp og lavere støy. Ifølge HWUB gir quiet bios samme ytelse, men roligere vifte. MSI sitt kort er et veldig bra kort, men TUF er bedre på enkelte områder. 

Når begge kjører på 40dB er TUF i snitt litt bedre på kjøling av bl.a ram og PCB. Det er MSIs kjøler tar innpå TUF sin når den spinner fortere tyder kanskje på at viftene er kraftigere på Trio. Er forskjellen stor? Nei. Vil folk flest merke noe forskjell? Lite trolig :) Tror dog forskjellen på lommeboka er den mest tydelige og TUF gir nok mer for pengene. 

Screenshot_20200922_081331_com.google.android.youtube.jpg

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (35 minutter siden):

Igjen, quiet bios på TUF gir lavere temp og lavere støy. Ifølge HWUB gir quiet bios samme ytelse, men roligere vifte. MSI sitt kort er et veldig bra kort, men TUF er bedre på enkelte områder. 

Når begge kjører på 40dB er TUF i snitt litt bedre på kjøling av bl.a ram og PCB. Det er MSIs kjøler tar innpå TUF sin når den spinner fortere tyder kanskje på at viftene er kraftigere på Trio. Er forskjellen stor? Nei. Vil folk flest merke noe forskjell? Lite trolig :) Tror dog forskjellen på lommeboka er den mest tydelige og TUF gir nok mer for pengene. 

Screenshot_20200922_081331_com.google.android.youtube.jpg

Tror jeg gledelig betaler de 1400 ekstra kronene for å få kortet før jeg får TUF. Og jeg personlig vil sette pris på å få et kort som er mer støysvakt uten å måtte endre BIOS fysisk på kortet :)

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Fikk Mail fra proshop om følgende i natt kl 00:08:

Vi må dessverre meddele at din bestilling har blitt forsinket. Vi vil ikke kunne levere bestillingen som forventet den 24-09-2020 på grunn av forsinkelser.Ny forventet leveringsdato: 30-09-2020. 

Forsinkelsen skyldes at varenummer 2876877 MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO - 10GB GDDR6X R ikke har kommet til vårt lager som forventet. 

 

 ?Så da blir ikke så alt for lang ventetid likevel. Kortet mitt har hele tiden kommet opp som om det var på lager. Så dersom andre også er i samme båt, sjekk mailen din?

Fikk samme, bare at min leveringstid er ukjent i fra Proshop. Veldig solide greier dette. Og Asus TUF kortet fra komplett ble dytter frem til 22. Oktober

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512
5 minutes ago, Rippie said:

Hvordan er det med retur til komplett, kan man teste skjermkortet før retur?

 

Eller det corona regler og varen må være uåpnet (fortsatt i plastikk)? 

Angrerett har du uansett om den er åpnet eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512
Just now, Kilko1337 said:

Noen her som har mottatt skjermkort i det hele tatt , fra Elkjøp?

Snakket med Elkjøp 17. sept, ble lovet levering 24. sept. Så fikk jeg SMS om at de ikke kunne levere likevel og ny dato ble satt til 1. okt. Snakket med kundeservice igjen nå og hun sa det skulle bli sendt fra deres lager 1. oktober fortsatt. Hvorvidt jeg stoler på det er en annen sak. ?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Rippie said:

Hvordan er det med retur til komplett, kan man teste skjermkortet før retur?

 

Eller det corona regler og varen må være uåpnet (fortsatt i plastikk)? 

14 dager er gjeldende angrefrist, så lenge du ikke har voldtatt produktet på noe måte vil det ikke være noe som helst om og men ved retur. I forbindelse med covid har komplett redusert "åpent kjøp" fra 60 til 14 dager.

 

Varen trenger ikke å være uåpnet og du har lov til å prøve den.

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...