Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Albatraum skrev (31 minutter siden):

Kanskje ikke veldig interessant, men I dag steg 3080 FTW3 ULTRA hos Dustinhome.no til 11495kr. Det er tilsammen 1366kr mer enn for 6 dager siden. Stor prisforskjell mellom norsk og svensk side. Virker ut som dustinhome ønsker å melke norske kunder.

her er den norske siden: https://www.dustinhome.no/product/5011197759/geforce-rtx-3080-10gb-ftw3-ultra

her er den svenske siden: https://www.dustinhome.se/product/5011197759/geforce-rtx-3080-10gb-ftw3-ultra

Svensk konkurrent og direkte EVGA kunde: https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10gb-ftw3-ultra

Edit: FTW3 blir lansert i morgen.

Dette er kortet jeg har høyest forhåpninger til for øyeblikket av det som er tilgjengelig. Prisen derimot, den er høy. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
magnusavr skrev (6 minutter siden):

Krona har svekket seg i det siste, den er nå 9,39 mot dollaren. Når prisene først kom opp var nok dollaren på ca 9 blank. Det er nok noe av grunnen.

Dessverre er nok dette realiteten.

Uansett så er ytelse/pris svært fornuftig på 3080 sammenligner vi med hva vi har sett de siste 10 årene. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Sikkert kald beregning fra Nvidia hvis det kun er de prosentene med ytelsesforbedringer over 3080 som noen hinter om her inne. Kanskje ikke så mye som noen hadde håpet for litt over dobbel pris.

Godt mulig.

Dilemma, har råd til 3090, men trenger jeg det?

Dersom DLSS 3.0 kommer, og det blir vanlig i spill, eller at fremtidig spill bruker høyere teksturer og vesentlig mer minne, så vil 3090 på sikt hevde seg bedre enn 3080 pga flere RT cores, tensor cores og minne. Men dette blir kun spekulasjoner. Dersom nvidia senere slipper et 3080 20GB med samme brikke som dagens 3080 (altså identisk bare med dobbelt så mye minne), så kan det jo tyde på at kommende spill vil dra nytte av vesentlig større videominne enn dagens spill.

Hadde vært interessant å se en benchmark i Watch Dogs Legion eller Cyberpunk 2077 med 3080 og 3090, har en følelse på at de to spillene kan presse dagens skjermkort på minne.

 

https://www.google.no/amp/s/www.rockpapershotgun.com/2020/09/17/watch-dogs-legion-pc-requirements-are-here-plus-what-you-need-for-ray-tracing/amp/

Watch Dogs Legion kan installeres med 4K teksturer på 20GB. Minstekravet for 1080p low settings er 6GB vRAM, og anbefalt for ultra 4K er 11GB, og slike requirements er jo alltid undervurdert. Får en ekkel følelse av at 3080 kan slite med 10GB i enkelte spill i fremtiden. Mulig jeg tar feil, men kanskje man ikke burde undervurdere mengde med vRAM. Vet 3090 er Titan type kort, men fortsatt selges det som gaming kort med tredjepartskjøler. 

Hmm, er jeg den eneste som synes det er vanskelig å bestemme seg? ? 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 minutter siden):

Godt mulig.

Dilemma, har råd til 3090, men trenger jeg det?

Dersom DLSS 3.0 kommer, og det blir vanlig i spill, eller at fremtidig spill bruker høyere teksturer og vesentlig mer minne, så vil 3090 på sikt hevde seg bedre enn 3080 pga flere RT cores, tensor cores og minne. Men dette blir kun spekulasjoner. Dersom nvidia senere slipper et 3080 20GB med samme brikke som dagens 3080 (altså identisk bare med dobbelt så mye minne), så kan det jo tyde på at kommende spill vil dra nytte av vesentlig større videominne enn dagens spill.

Hadde vært interessant å se en benchmark i Watch Dogs Legion eller Cyberpunk 2077 med 3080 og 3090, har en følelse på at de to spillene kan presse dagens skjermkort på minne.

Har også råd til 3090. Jeg legger heller de pengene i å oppgradere til 3080 TI, 4080, etc og selge dagens kort kjapt.

Har tenkt å spille begge spillene du nevner med ray tracing. Da er DLSS ett must, noe som igjen senker vram-kravet. Litt paradoksalt, men ray tracing fører i praksis til mindre vram fordi du trenger å kjøre på en lavere oppløsning for å få best balanse mellom grafikk og fps.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (Akkurat nå):

Hva med å vente til i morra på tester? Eller vente til 3080 og 3090 er bencha i Cyberpunk 2077.

Venter man på tester, kommer man jo milevis bak i køen :hmm:

Watch Dogs Legion kommer ikke før 29. oktober, og Cyberpunk 2077 ikke før i midten av november, skal man vente til da får man jo ikke kort ført langt ut i neste år :hm:

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

Venter man på tester, kommer man jo milevis bak i køen :hmm:

Watch Dogs Legion kommer ikke før 29. oktober, og Cyberpunk 2077 ikke før i midten av november, skal man vente til da får man jo ikke kort ført langt ut i neste år :hm:

Det lure er nok å vente på tester og se an. Da havner man som du sier i køen, men og kan havne i området hvor AMD lanserer Big Navi. Hvis det skulle overraske så slenger muligens Nvidia ut ett 3080 Super eller Ti kjapt som kan være en god mellomting i stedet.

Har råd til 3090 selv, men lot fornuften seire denne gangen. Heller sette mellomlegget av og spare til ny når de lansere 5080 og da samtidig ny CPU, PCI-e 4.0, DDR5 osv som har kommet innen den tid for fullt.

Lenke til kommentar
Vakuum skrev (1 minutt siden):

Har også råd til 3090. Jeg legger heller de pengene i å oppgradere til 3080 TI, 4080, etc og selge dagens kort kjapt.

Har tenkt å spille begge spillene du nevner med ray tracing. Da er DLSS ett must, noe som igjen senker vram-kravet. Litt paradoksalt, men ray tracing fører i praksis til mindre vram fordi du trenger å kjøre på en lavere oppløsning for å få best balanse mellom grafikk og fps.

Vurderte det, men jeg tipper 3080 ti vil bli likt dagens 3080, bare med mer minne, men antagligvis til 14K pluss. Tar man i betraktning at man taper penger på videresalg, er man jo nesten oppe i prisen for 3090, som fremdeles vil være et bedre kort. 

Derfor jeg føler alternativene enten er 3080 10GB nå, 3090 nå, eller vente på et 3080 20GB kort som ikke er bekreftet.

Det blir nok ingen ti modell mellom 3080 og 3090, gapet er for lite. 3080 og 3090 er samme hoppet som fra 2080 ti til RTX Titan, derfor tror jeg vi aldri vil se et 3080 ti kort, det er rett og slett ikke plass for det.

3080 20GB derimot gir mening, dersom fremtidige spill bruker mer vRAM.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Emile the rat said:

Venter man på tester, kommer man jo milevis bak i køen :hmm:

Watch Dogs Legion kommer ikke før 29. oktober, og Cyberpunk 2077 ikke før i midten av november, skal man vente til da får man jo ikke kort ført langt ut i neste år :hm:

Vil nok forsøke å reservere et kort. Skulle testene vise at dette er totalt bortkastet, avbestiller jeg?

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Det lure er nok å vente på tester og se an. Da havner man som du sier i køen, men og kan havne i området hvor AMD lanserer Big Navi. Hvis det skulle overraske så slenger muligens Nvidia ut ett 3080 Super eller Ti kjapt som kan være en god mellomting i stedet.

Har råd til 3090 selv, men lot fornuften seire denne gangen. Heller sette mellomlegget av og spare til ny når de lansere 5080 og da samtidig ny CPU, PCI-e 4.0, DDR5 osv som har kommet innen den tid for fullt.

DDR5 kommer på intel alder lake, og antagligvus Ryzen 5xxx. Intel rocket lake og Ryzen 4xxx vil bruke DDR4 og PCI 4.0.

Regner derfor med at det blir minst ett år før jeg oppgrader hovedkort, minne og CPU, føler ikke det er verdt det før vi får DDR5. 

Tror ikke det er nok plass mellom 3080 og 3090 til ti eller super. Alternativet hadde vel vært im Nvidia ga ut et kort som 3080 20GB, 3090 ti, Ampere Titan,  to siste nevnte ville vel fått en msrp på 3000 usd.

Så føler man taper på det uansett om jeg kjøper nå eller venter. Er umulig å vinne, fordi alt er så uforutsigbart.

Lenke til kommentar
enl skrev (4 minutter siden):

Vil nok forsøke å reservere et kort. Skulle testene vise at dette er totalt bortkastet, avbestiller jeg?

Det jeg gjorde med 3080, men Aorus er jo veldig på etterskudd. Og heldigvis gjelder 14 dagers åpent kjøp fra jeg mottar varen. 

Kan vel ikke skade å ha inne to bestillinger, men er så kjedelig å få så lite informasjon....

Lenke til kommentar

Kan dele min erfaring med 3080 sålangt:

Krise dårlig PT på alle kort som fører til noe fluktuerende fps pga spenning. Kortet treffer PT på 330W KONSTANT.
Er ikke unikt med akkurat mitt kort. Alle er slik ?

Det som funker er UV. Men her er ikke noe fasit.. Må tunes for hvert enkelt spill eller benchmark for å få best mulig resultat siden det er veldig hipp som happ hvor mye effekt som kreves for gitt aplikasjon.

Her er mine daglige settings som legger seg på 1995@992mV låst. Holder seg akkurat under PT i Warzone.
Ufattelig smooth med 270Hz@1440p dette kortet med riktige settings i afterburner!

Superposition må ned på 887mV for å ikke throttle. Dette er bare en sann kjapp test, så kan booste resultat, men poenget er at det er bedre score enn stock med en kraftig UV.

Bottom line er at spill "føles" mye bedre når du ikke treffer PT med dertil sporadisk klokkefrekvens

Så dritten må shuntes pga stort potensiale som bare ligger ubrukt @1093mV.
Bør riktignok ha vannblokk siden du trekker 330W@887. Tipper Timespy er ennå verre

 

247.jpg

super.jpg

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
graafell skrev (21 minutter siden):

Jeg har sett HWUB sin - de sier ikke noe om hvor mange runder de kjører og hvor lang ventetid de har mellom? Jeg blir også litt forvirret av noen utsagn der, f. eks:

"Jeg foretrekker Trio X-opplevelsen ut av boksen, men TUF har en stille BIOS som du kan bruke for å få en lignende opplevelse". Hva betyr "lignende opplevelse"? For ordens skyld: ut av boksen gikk TUF-viftene på 1900 RPM og Trio X-viftene på 1300 RPM, ifølge HWUB.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor ikke quiet BIOS er standard på TUF hvis den modusen leverer like bra ytelse over tid med enda mindre støy..?

Så fortsetter han med 40 dbA normalisert testing hvor begge oppnår omtrent samme temperaturer i Tomb Raider 4K - jeg er nysgjerrig på hva de legger i dette.

Forresten så er det slik at vi diskuterer skjermkortenes egenskaper, ikke våre personlige setups. Så jeg skjønte ikke det ene poenget ditt der.. :)

Byggekvalitet: valg av materialer/komponenter og monteringsprosessen. Jeg regner med det er åpenbart at produsentene har motiver for å spare så mye som mulig i begge disse kategoriene?

 

Vet ikke med HWUB, men jeg vet Jayztwocents og Gamers Nexus kjører minst 3 runder av feks Time Spy på rappen. Jay nevnte at han hadde kjørt kortet flere timer i strekk da han benchmarket det. Jeg tror det har liten påvirkning når vi snakker om luftkjølere uansett. Tar ikke lang tid før de når temperaturen de kommer til å ligge på, med mindre du trekker inn andre faktorer som økt romtemperatur etc.

Ja, hva betyr "lignende opplevelse"? Kan det være at han mener at opplevelsen til TUF er tilsvarende Trio X? Du kan ikke sammenligne RPM mellom ulike vifter.

Virker jo ikke som om TUF er et veldig støyende kort sammenlignet med andre alternativer og tidligere kort i performance mode, så Asus har vel valgt det som standard siden det kanskje kan se bedre ut på tester. GPU boost blir påvirket av temperatur, så med en mer agressiv profil på viftene kan kortet booste høyere. Dette vil jo igjen bli påvirket av andre faktorer også, som hvor god brikka er, romtemperatur etc.

40dBA normalisert testing vil si at de setter kortene til å operere på samme lydnivå, i dette tilfellet 40dBA.

Poenget mitt var at de som tester profesjonelt bruker open air test bench fordi det ikke finnes et kabinett der ute som kan representere alle våre forskjellige setups.

Når det gjelder byggekvalitet, så er vel dette ofte nevnt, men ikke akkurat testet og prøvd i den forstand. Hexus.net nevner ofte dette ganske tidlig i sine anmeldelser. Min oppfatning er at alle generelt er av samme kvalitet, selvfølgelig ikke uten unntak. Har lest flere tester der feks Asus TUF sin aluminium shroud blir dratt frem, eller MSI Trio sin "graphene backplate" bare er noe tull.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

DDR5 kommer på intel alder lake, og antagligvus Ryzen 5xxx. Intel rocket lake og Ryzen 4xxx vil bruke DDR4 og PCI 4.0.

Regner derfor med at det blir minst ett år før jeg oppgrader hovedkort, minne og CPU, føler ikke det er verdt det før vi får DDR5. 

Tror ikke det er nok plass mellom 3080 og 3090 til ti eller super. Alternativet hadde vel vært im Nvidia ga ut et kort som 3080 20GB, 3090 ti, Ampere Titan,  to siste nevnte ville vel fått en msrp på 3000 usd.

Så føler man taper på det uansett om jeg kjøper nå eller venter. Er umulig å vinne, fordi alt er så uforutsigbart.

Lar nok DDR5 modne seg en generasjon CPU først selv.

Regner nok med 20GB versjonen av 3080 er det de kaller Super eller Ti, kanskje med noen få ekstra Cuda kjerner mm.

Titan kan nok komme, men blir jo enda verre i pris. Dagens ligger vel fortsatt på 32K hos Komplett.

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...