Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

6 hours ago, koford said:

Dersom han har rett så rimer det med de inntrykk jeg gjør meg om kjølere. Dersom han tar feil, så har han ihvertfall spillet på strengene som gjør at man oppfatter ryktet som en sannhet, på tross av om det ikke skulle bli en sannhet.

Det er tross alt snakk om 350 og 320 Watt som skal kjøles. Kjøledesignforskjellene har vi jo synset om før i tråden. Kjenner at jeg begynner å bli mektig lei av at AMD grafikkortet slår av skjermbilde for så å tenne det igjen like etterpå (2-skjermsoppsett). Lyst på noe nytt jeg også.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
55 minutes ago, Theo343 said:

Tenker at 3070 i Oktober blir et veldig bra kort for Pascal eiere med en dertil fin pris. For de som må ha noe nå er 3080 et greit kort. De som kjøper 3090 er de som skal ha det beste, bencher eller driver med produksjon.

Tviler på at de har særlig bra lagerbeholdning av 3080 til torsdag så jeg tror uansett mange må vente til november'ish og det er kanskje uansett ikke så dumt da man vet mer om RDNA2 etc.

Selv er jeg litt lei av "hype" launches, men det skjer jo ofte enn det motsatte.

Selv så synes jeg at 3070 virker for dyrt ift. hva du får for pengene i 3080, men om du må ha det aller billigste man kan få så er det jo bare å vente selv på 3060 eller AMD.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Personlig ville jeg ikke stressa så mye med PCIe 4.0.
4ern har vært ekstremt forsinket og 5ern er rett rundt hjørnet uansett. PCIe 4.0 kom først i desktop i 2019 var det vel og vi skulle hatt det allerede i 2014ish.

Grafen under er fra mai 2019 og man kan forvente noen justeringer.

PCI-SIG Finalizes and Releases PCIe 4.0, Version 1 Specification: 2x PCIe  Bandwidth and More
 

Selv gjør jeg kanskje en oppgradering av kun CPU til Zen 3 / Ryzen 4000 CPU etter nyttår (under 30% sannsynlig - om jeg kjeder meg) så venter jeg til DDR5, PCIe5 osv. er klart før jeg bygger noe nytt. Jeg hadde gjort det samme om jeg satt med 8700K, 9900K eller B450 (dvs. ventet).

Hadde jeg sittet med noe eldre enn det ville jeg muligens tittet på Ryzen 4000 og hva intel kommer med nå. Men jeg ville absolutt sett nøye på om jeg kunne sittet med riggen jeg hadde 1 år til og kun byttet GPU nå om det var nødvendig.

Tenker igrunn ikke så mye på PCI,e 4.0 i det hele tatt. 

Er bare ikke fornuftig for meg å oppgradere CPU nå da den over nyttår vil ha 4.0  uansett, :)  Og mitt HK støtter 4.0 når det kommer.

8-10 kjærner ser ikke ut til å ha noe som helst med ytelse i spill og gjøre, så da er jeg rimelig happy med min 6 core som klarer 4,8,Ghz singel,(stock) og 4,3 er det vel "all cores". Og for ikke å spore av 3000 tråden, Jeg håper virkelig ikke min CPU blir en "flaskehals" med et 3080 eller 3090, :) 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, loddebolten said:

Tenker igrunn ikke så mye på PCI,e 4.0 i det hele tatt. 

Er bare ikke fornuftig for meg å oppgradere CPU nå da den over nyttår vil ha 4.0  uansett, :)  Og mitt HK støtter 4.0 når det kommer.

8-10 kjærner ser ikke ut til å ha noe som helst med ytelse i spill og gjøre, så da er jeg rimelig happy med min 6 core som klarer 4,8,Ghz singel,(stock) og 4,3 er det vel "all cores". Og for ikke å spore av 3000 tråden, Jeg håper virkelig ikke min CPU blir en "flaskehals" med et 3080 eller 3090, :) 

Minnet ditt blir nok flaskehals mere enn selve cpuen i spill ;)

Ja i mange spill skalerer ytelsen med minne på over 4800mhz max tweaket. Med 30 serien så vil minnet bli enda mere flaskehals, fordi de nye skjermkorta krever enda mere minnebåndbredde.

Edit: Gleder meg til å teste 3090 på både x299 med quad channel minne som er overklokket "max"  mot max overklokket z490 system. Kan jo være at x299 tar igjen litt av det tapte med "treig" cpu, med nær dobbel minnebåndbredde.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Nizzen said:

Minnet ditt blir nok flaskehals mere enn selve cpuen i spill ;)

Ja i mange spill skalerer ytelsen med minne på over 4800mhz max tweaket. Med 30 serien så vil minnet bli enda mere flaskehals, fordi de nye skjermkorta krever enda mere minnebåndbredde.

Tror HK,et mitt støtter det , så da blir det vel å sette inn nye rambrikker også, ingen katastrofe, har en maskin til som trenger et sett, som holder med 3200mz :) 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, vara said:

Har alle nettbutikker sluttet med 50-60 dagers prismatch? Hadde vært greit i tilfelle AMD faktisk klarer å lage noe bra på grafikk fronten.

Netonnet har 90 dager "returrett" om du er medlem i "klubbhylla" Dette er faktisk legendarisk bra. (skulle nesten ikkje skrevet det her engang) ?

Endret av Nizzen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nizzen said:

Netonnet har 90 dager om du er medlem i "klubbhylla" Dette er faktisk legendarisk bra. (skulle nesten ikkje skrevet det her engang) ?

Dæven, tror all informasjon om dette er skjult bak login mur :D

Hvis netonnet ikke tar for stor margin så kan det godt hende jeg bestiller der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men seriøst folkens,, :)   Tenk at man har CPU-Ram osv i "toppklasse" ,,   Hvor mye-mange FPS tror dere et 3090 gir over et 3080 i feks Flightsim 2020 og BF5, osv osv,,   ?

Nå er jeg fullstendig klar over at jeg ber dere være "spåmenn", sef,  Men drit i det,  :) 

Hva tror, tenker du om akkurat det, ?  Ta med at vi snakker 4K  !

Skal man liksom slenge 10.000,- kr på bordet her for å få 15-20 mer FPS i div spill, ?

Hvis det er tilfelle, kjøper jeg heller et 3080,, og ser ting litt an på sikt, ( har alltids en maskin her som trenger en oppgradering uansett, med 6 maskiner i huset,,)    :) 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, loddebolten said:

Men seriøst folkens,, :)   Tenk at man har CPU-Ram osv i "toppklasse" ,,   Hvor mye-mange FPS tror dere et 3090 gir over et 3080 i feks Flightsim 2020 og BF5, osv osv,,   ?

Nå er jeg fullstendig klar over at jeg ber dere være "spåmenn", sef,  Men drit i det,  :) 

Hva tror, tenker du om akkurat det, ?  Ta med at vi snakker 4K  !

Skal man liksom slenge 10.000,- kr på bordet her for å få 15-20 mer FPS i div spill, ?

Hvis det er tilfelle, kjøper jeg heller et 3080,, og ser ting litt an på sikt, ( har alltids en maskin her som trenger en oppgradering uansett, med 6 maskiner i huset,,)    :) 

 

Tja... Si man får 100fps med 2080ti, 140fps med 3080 og 170fps med 3090. I et DX 12 100% gpubound spill.

JEg tipper 15-20% bedre med 3090 vs 3080. I FS 2020, så kan det være litt mere pga Vram. Gudane veit.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, loddebolten said:

Skal man liksom slenge 10.000,- kr på bordet her for å få 15-20 mer FPS i div spill, ?

Hvis det er tilfelle, kjøper jeg heller et 3080,, og ser ting litt an på sikt, ( har alltids en maskin her som trenger en oppgradering uansett, med 6 maskiner i huset,,)    :) 

Det er akkurat det jeg også tenker. 9-12 tusen for 15-20% ekstra ytelse (jeg bruker 5120x1440 @ 100hz) er neppe verdt det. Da kan jeg heller kjøpe et 3080 og bruke de pengene jeg sparer på et 3080 Ti-kort når det kommer. Jeg vil såklart ha det beste, men jeg tror ikke det oversettes i spillglede i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Nizzen said:

Tja... Si man får 100fps med 2080ti, 140fps med 3080 og 170fps med 3090. I et DX 12 100% gpubound spill.

JEg tipper 15-20% bedre med 3090 vs 3080. I FS 2020, så kan det være litt mere pga Vram. Gudane veit.

Det er igrunn innafor det jeg har tenkt, etter alt jeg har lest om sakene ! :) 

Da virker det for meg-med mitt bruk totalt meningsløst å bruke 10,000,- ekstra på en GPU.  ( Men det blir sef et 3080 )

Planlegger heller da -Raskere minne- CPU-NVme disk,, kose seg med 3080 som uansett blir bra sammenlignet med 2070 jeg har nå,,  

Og deretter vente på alle de variantene som kommer etter hvert, både på 3080 og 3090,, mulige prisdropp osv,,  Har uansett en annen maskin som trenger 3080 kortet,, vinn-vinn,, :) 

Lenke til kommentar

2080 Ti var forsvarlig å kjøpe da det gav 1:1 ytelse per krone ekstra det kostet over 2080 og 1080 Ti. Dette kan ikke sies om 3090 veid mot 3080. De som trenger 3090 vet det og resten bør ikke kjøpe med mindre de har så mye penger at de ikke vet hvor de skal gjøre av dem. 

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...