Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

At folk ikke har fått kortene.

Quote

Videocardz is reporting that NVIDIA has moved their NDA dates for reviews on their RTX 2080 graphics cards to be published. They cite difficulties for review websites in securing samples, delays in shipment, and even unavailable driver stacks that would allow for reviewers to conduct their jobs with the usual professionalism. Remember that the original NDA timeframe for reviews, as reported by Videocardz, was set at September 17th, which would leave reviewers from today with less than a full week to conduct their testing.

The website reports that "only a handful" of reviewers have gotten their cards already, and that reviews for NVIDIA's GeForce RTX 2080 have now lined up with the NDA set for the RTX 2080 Ti, on September 19th, leaving reviewers with two huge card launches and a single deadline, just before the cards' general availability on September 20th

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har litt peiling på hvorfor feks Zotac klarer å legge ut sine 3080-3090 kort til så mye lavere pris en feks Asus ? 

Er det grunn til å mistenke "dårlige deler-kondiser osv" , ?

Eller er det rett og slett bare fordi enkelte kan drive sine fabrikker "bedre" med tanke på inn-utgifter osv ?  

For min del er det ikke så viktig å "spare" en tusing eller to,  Vil ha det beste kortet, da med tanke på levetid-soliditet-stabilitet ,,god kjøling osv.

Jeg vet jo at spes når det gjelder kjøling så må man vente på tester, men kjipt å vente når man skulle ha hatt kortet "i går" :) 

Bryr meg ikke om kortet skulle være klokket en smule ned heller, så lenge det er super kvalitet, osv. 

Andre som "må" kjøpe før alle temp tester osv er ute, ?  

 

Lenke til kommentar
loddebolten skrev (5 timer siden):

Er det noen som har litt peiling på hvorfor feks Zotac klarer å legge ut sine 3080-3090 kort til så mye lavere pris en feks Asus ? 

Er det grunn til å mistenke "dårlige deler-kondiser osv" , ?

Eller er det rett og slett bare fordi enkelte kan drive sine fabrikker "bedre" med tanke på inn-utgifter osv ?  

For min del er det ikke så viktig å "spare" en tusing eller to,  Vil ha det beste kortet, da med tanke på levetid-soliditet-stabilitet ,,god kjøling osv.

Jeg vet jo at spes når det gjelder kjøling så må man vente på tester, men kjipt å vente når man skulle ha hatt kortet "i går" :) 

Bryr meg ikke om kortet skulle være klokket en smule ned heller, så lenge det er super kvalitet, osv. 

Andre som "må" kjøpe før alle temp tester osv er ute, ?  

 

Hehe, de fleste som skriver i denne tråden ville vell helst kjøpt i går ?

Hvis du ikke skal vannkjøle ville jeg gått for MSI Gaming X Trio. Det er vell det kortet som er i butikk på lansering og er greit priset. Man vet også fra tidligere at de har god kjøling og støynivå, samt er overklokket veldig høyt fra fabrikk så du slipper å tenke på noe særlig, du får et bra kort. Men seff kan man få mandags produkt.

Endret av OddZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

-

Det sitatet der gjaldt for 20xx-kortene.

https://www.techpowerup.com/247532/nvidia-reportedly-moves-nda-date-for-rtx-reviews-to-september-19th

"Sep 11th, 2018 17:42"

Men jeg gikk i samme felle jeg også - holdt på lime inn akkurat det samme når jeg drev å søkte på Nvidia NDA og tiden var knapp.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir mer og mer skeptisk til 3080.

Shadow of The Tomb Raider, Ultra Settings @ 4K (grovt regnet FPS):
1080 FE: 30 FPS (har selv EVGA 1080 FTW, men har ikke prøvd SoTTR)
2080 Ti FE: 60 FPS
3080 FE: 85 FPS

https://www.overclock3d.net/reviews/software/shadow_of_the_tomb_raider_pc_performance_review/11
https://youtu.be/By5tU-MGhsE?t=288

Når jeg sitter med i praksis 5K så gjør de tallene 3090 enda mer fristende.

Egentlig, det som er mest fristende er å vente på 3080 Ti.
21.000 Kr. for Aorus 3090 Xtreme, uansett hvor mye jeg vil ha det, skjer ikke. :hrm:

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Det var meningen. Samme påstand som sist. 

Ah, got'cha.

Men hvor er informasjonen om ønske om NDA utsettelse på 30xx-kortene? Jeg så det ble skrevet noe om det tidligere, men så ingen kilde (sikkert bare meg som har sovet i timen igjen...).

EDIT:

"NVIDIA in a GeForce community forums post by staff member, announced that reviews of the GeForce RTX 3080 Founders Edition have been delayed to September 16, with the review NDA lifting at 6:00 AM Pacific Time.

This NDA was originally slated to be lifted on September 14. According to Reddit post by an NVIDIA representative "NV-Tim," the delay was in response to certain reviewers requesting more time from NVIDIA as COVID-19 impacted their sampling logistics."

https://www.techpowerup.com/272072/nvidia-geforce-rtx-3080-reviews-delayed-rtx-3070-availability-confirmed

Skrevet i dag.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det er mye å hente på oc?

NVIDIA GeForce RTX 3080 memory easily overclocks to 20 Gbps - > https://videocardz.com/newz/overclocking-nvidia-geforce-rtx-3080-memory-to-20-gbps-is-easy

* Our sources were kind enough to share some benchmarking results of the GeForce RTX 3080. We found the most interesting topic to be overclocking. It appears that currently, the best RTX 3080 variant is … NVIDIA Founders Edition, only because most AIB cards are still not running at higher TDP. Full custom Ampere designs are slightly delayed, which might be an important factor when choosing the right model for you. ASUS is not seeding ROG STRIX to reviewers but the TUF Gaming instead. Also, Gigabyte is not yet ready with AORUS branded models. These are all fully custom designs with higher TDP, but for now, it seems that the best choice in terms of power limitations is Founders Edition with a TDP at 370W:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

Om du er heldig klarer 3090 100 fps i samme test, om du er litt mer uheldig snakker vi om noe sånt som 90-95 fps fra 3090

Desto større grunn til å vente på mellomtingen spør du meg.

~95 FPS på Ultra @ 4K - minus jeg vet ikke hvor mye som er riktig å fjerne ved 5K (7680 x 1440) med 3090 vs ~85 FPS med 3080 er ganske enkelt ikke verdt det på noen måte.
Må naturligvis fjerne tilsvarende fra de andre kortene også.

Tror tomrommet i lommeboken min kommer til å lukte surt ganske fort (lukter egentlig vacuum noe?) hvis jeg betaler 10.000 Kr. ekstra for 3090 vs. 3080.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Tenker at 3070 i Oktober blir et veldig bra kort for Pascal eiere med en dertil fin pris. For de som må ha noe nå er 3080 et greit kort. De som kjøper 3090 er de som skal ha det beste, bencher eller driver med produksjon.

Tviler på at de har særlig bra lagerbeholdning av 3080 til torsdag så jeg tror uansett mange må vente til november'ish og det er kanskje uansett ikke så dumt da man vet mer om RDNA2 etc.

Selv er jeg litt lei av "hype" launches, men det skjer jo ofte enn det motsatte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (13 minutter siden):

Desto større grunn til å vente på mellomtingen spør du meg.

90 FPS på Ultra @ 4K - minus jeg vet ikke hvor mye som er riktig å fjerne ved 5K (7680 x 1440) med 3090.
Må naturligvis fjerne tilsvarende fra de andre kortene også.

Tror tomrommet i lommeboken min kommer til å lukte surt ganske fort (lukter egentlig vacuum noe?) hvis jeg betaler 10.000 Kr. ekstra for 3090 vs. 3080.

Hvis det blir nødvendig med 20GB VRAM om et år vil det fortsatt være billigere å kjøpe et 3080 10GB i dag, og så oppgradere til en 20GB-variant neste år med videresalg av 10GB-kortet ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OddZen skrev (48 minutter siden):

Hehe, de fleste som skriver i denne tråden ville vell helst kjøpt i går ?

Hvis du ikke skal vannkjøle ville jeg gått for MSI Gaming X Trio. Det er vell det kortet som er i vutikk på lansering og er greit priset. Man vet også fra tidligere at de har god kjøling og støynivå, samt er overklokket veldig høyt fra fabrikk så du slipper å tenke på noe særlig, du får et bra kort. Men seff kan man få mandags produkt.

Sikter mot dette kortet selv da jeg kun er ute etter god kvalitet som er plug’n play. Men vakler hele tiden frem og tilbake, dels pga diskusjoner i tråden her som ligger på et veldig høyr nivå Ift min kunnskap. Ser blant annet et nummer av pcb, om denne er referanse eller ei. Har dette betydning om man ikke skal sette på annen kjøler? Det at noen 3080 kort krever 2x8 pin pcie kabel mens andre har 3x8, er det feil å tenke at sannsynligheten for at de med 3x8 kan være mer robust/stabil/etc etc?

Lenke til kommentar

Jeg tenker på 3090 først og fremst pga Flightsim 2020. Mer Ram osv. Og det at jeg har en 4K skjerm jeg ønsker å bruke i nativ oppløsning, uten å måtte "tweake" meg i hytt og helvete for å få flyt i spillet.

( kjører på en i5-10600K stock, 32GB, 3200mz Corsair ram- Asus Prime Z490-P og RM850x PSU. )

Ingen planer om vannkjøling-overklokking. ( Corsair fulltower 760T med hele diskracket tatt ut foran viftene ,så kald luft er garantert å gå rett på CPU-GPU,)

Ellers burde jeg til mitt bruk fint klare meg med et 3080. Så jeg begynner å plages med at jeg kansje bruker 10 laken på 10-20 FPS ! ?

CPU skal også uansett byttes over nyttår når Intel slipper CPU,er med PCI,e 4.0 ,, Og det blir da definetivt noe med høyere klokke en det jeg har i dag ! 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
loddebolten skrev (56 minutter siden):

Er det noen som har litt peiling på hvorfor feks Zotac klarer å legge ut sine 3080-3090 kort til så mye lavere pris en feks Asus ?

 

Er flere grunner. Noen merker er bedre kjent en andre og kan dermed ta seg bedre betalt. Noen av de dyrere kortene har også dyrere komponenter i VRM

 

De mest populære kortene med custom pcb vil få vannblokk. Kan nesten garantere at både 3080 og 3090 Gaming X trio og ROG Strix vil få vannblokk fra EK, men de kommer ofte litt senere

Lenke til kommentar
7 hours ago, BadCat said:

Prisene er ikke bra. Det er litt over ytelsen som skulle ha vært for to år siden til samme pris som for to år siden.

Det blir nesten som ARK Bokhandel som to år på rad får refs for å gi 40% rabatt og likevel være dyrere enn konkurrentene.

Hvis du leverer dårlig pris/produkt først blir det ikke bra pris hvis du leverer bedre neste gang.

Det er tydelig at markedsføringen til NVIDIA virker hvis folk synes at det er bra priser eller at det er ok at minnemengden ikke har beveget seg på 4 år. Kanskje kommer det kort med mer minne, men hvem vet når og hva det vil koste.

"Kona mi er snill. Denne uka gav hun meg litt mindre juling enn uka før." 

GDDR6X er ikke det samme som GDDR6 el. GDDR5.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (11 timer siden):

Hvis det blir nødvendig med 20GB VRAM om et år vil det fortsatt være billigere å kjøpe et 3080 10GB i dag, og så oppgradere til en 20GB-variant neste år med videresalg av 10GB-kortet ?

Helt ærlig, jeg har egentlig lenge visst at 3080 / 3080 Ti er det rette valget for meg (ytelse kontra kostnad). Og når vi fikk prisene, og spesielt at Komplett fortsatt ikke har gitt lyd fra seg på henvendelsen jeg sendte den 9. september om de også kommer til å føre Aorus kortene (en -10% kode vil gå en lang vei), så gjør det bare 3080 Aorus Xtreme enda mer fristende.

Men jeg VIL ha den 4-slot Aorus kjøleren! 3080 eller 3090. Kan jeg få den på 3080, flott, da er det avgjort - er det kun 3090 som får den...da spørs det på Komplett support hvor jeg legger igjen pengene. :p

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Får jeg tak i et FE kort kommer jeg nok til å lede den luften vekk fra ram brikkene på et vis.

Har man gammelt kabinett så kan man lede det ut øverste DVD-stasjon brønn. Men det er kanskje greiere å få det ut bak eller på sidedøren, om en får det til? Hvor mye klaring blir det om man monterer kortet på nederste PCIe 4.0 x8 slot?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, loddebolten said:

Jeg tenker på 3090 først og fremst pga Flightsim 2020. Mer Ram osv. Og det at jeg har en 4K skjerm jeg ønsker å bruke i nativ oppløsning, uten å måtte "tweake" meg i hytt og helvete for å få flyt i spillet.

( kjører på en i5-10600K stock, 32GB, 3200mz Corsair ram- Asus Prime Z490-P og RM850x PSU. )

Ingen planer om vannkjøling-overklokking. ( Corsair fulltower 760T med hele diskracket tatt ut foran viftene ,så kald luft er garantert å gå rett på CPU-GPU,)

Ellers burde jeg til mitt bruk fint klare meg med et 3080. Så jeg begynner å plages med at jeg kansje bruker 10 laken på 10-20 FPS ! ?

CPU skal også uansett byttes over nyttår når Intel slipper CPU,er med PCI,e 4.0 ,, Og det blir da definetivt noe med høyere klokke en det jeg har i dag ! 

 

 

Personlig ville jeg ikke stressa så mye med PCIe 4.0.
4ern har vært ekstremt forsinket og 5ern er rett rundt hjørnet uansett. PCIe 4.0 kom først i desktop i 2019 var det vel og vi skulle hatt det allerede i 2014ish.

Grafen under er fra mai 2019 og man kan forvente noen justeringer.

PCI-SIG Finalizes and Releases PCIe 4.0, Version 1 Specification: 2x PCIe  Bandwidth and More
 

Quote

The rapid launch of PCIe 5.0 is the result of PCIe 4.0’s massive delay. PCIe 1.0 became available in 2003, followed by PCIe 2.0 in 2007 and PCIe 3.0 in 2010. (These are the dates when the standards were completed, not when motherboard hardware became available). PCIe 4.0, in contrast, wasn’t actually completed until 2017. The long delay in 4.0’s launch means that 5.0 will likely be deployed relatively quickly. As always, PCIe 5.0 will remain backward compatible with previous PCIe versions.

Selv gjør jeg kanskje en oppgradering av kun CPU til Zen 3 / Ryzen 4000 CPU etter nyttår (under 30% sannsynlig - om jeg kjeder meg) så venter jeg til DDR5, PCIe5 osv. er klart før jeg bygger noe nytt. Jeg hadde gjort det samme om jeg satt med 8700K, 9900K eller B450 (dvs. ventet).

Hadde jeg sittet med noe eldre enn det ville jeg muligens tittet på Ryzen 4000 og hva intel kommer med nå. Men jeg ville absolutt sett nøye på om jeg kunne sittet med riggen jeg hadde 1 år til og kun byttet GPU nå om det var nødvendig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...