Gå til innhold

Kan en idiot bruke Linux?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Svein M said:

Har også sett at det går å kjøre Linux fra en minnepinne. Da kan en vel flytte den mellom to PC'er (med Windows installert) regner jeg med. Mulig at en ikke får bruke diskene til Windows da, men mulig å ha en felles disk for Windows og Linux vil jeg tro om den er i et felles format.

Ja det er fullt mulig å kjøre fra minnepen og CD. Noen distroer som MX Linux, AntiX, KNOPPIX og Puppy kan til og med lastes til RAM. Det er lynraskt og kjekt.

Har brukt live distro flere ganger som såkalt rescue distro. Det er ikke mange uker siden PC'en til en jeg kjenner hadde knelt. Han brukte Mint. Jeg skaffet meg en live boot med Mint og fikk flyttet alle filene hans over på en lagringsenhet. Installerte Mint på nytt og la det tilbake :)

Endret av Stratleray
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Merko. said:

Nå har jo du mest erfaring fra Windows XP, så er vel begrenset hva man kan gjøre der i dag, men i Windows 10 føler jeg at du kan sette det opp noenlunde slik du ønsker. Dersom du har eksempler på ting som ikke går, så gjerne fortell. ?

 

Hei Merko. Jo mulig jeg kritiserer Microsoft en smule skal ta den.. Men det du skriver over her, mulig du kan si litt om hvordan jeg som er opptatt av: phpBB, Apache, PHP, og Mysql mm. Hvordan skal jeg få installert det på Win 10 uten og bruke EasyPHP som ikke kan brukes til webbserver lenger for det ikke blir oppdatert. Pakkene i EasyPHP er haugamle og udeaterte. Hvis en skal installere det under win10 manuelt 1 pakke av gangen kan holde på i 1 år. På Linux skriver du en liten kommando i terminalen og får alt det sisste av  Apache, PHP, og Mysql i en pakke ferdig installert, ferdig konfigurert. Det tar ca 3 minutter infra du trykker enter til det er ferdig.  PHP, og Mysql og PHPmyAdmin er den samme pakken som Facebook, twiter og instagram mm bruker. Og når det kommer til sikkerheten av disse pakkene på Linux så er det overlegent. Det detalje styres ned til mapper og enkle filer med ett par tastetrykk i terminalen. Det går rett og slett ikke i Windows 10 da du mer eller mindre må ta en mappe og fil av gangen når du setter på skrivebekjyttelsen. Eks på mappestrukturen under phpBB samt filen config.php. Det er en del mapper og filer her som skal ha forskjellige skrivebekjyttele.

Men nå har jo ikke jeg den erfaringen med win 10 som du sitter med så for all del opplys meg :)

Det tar ca 45 minutter og installere win 10 mulig fortere. Jeg skal ta den utfordringen. Du forklarer hvordan jeg med ett par tastetrykk i Win 10 får samme sikkerhet og samme programvare som Facebook, twiter og instagram bruker mm som forklart over. Jeg har 6 stk 120GB SSD disker som ligger og slenger her, jeg bruker glatt en av dem i dette eksperimentet så får jeg jo testet Win 10 i samme slengen.

Sjekker innom i morgen kveld. Nå får jeg muligens lært en hel del. Hvem vet mulig du finner svarene.

 

Lenke til kommentar
johntrollskog skrev (4 minutter siden):

Men det du skriver over her, mulig du kan si litt om hvordan jeg som er opptatt av: phpBB, Apache, PHP, og Mysql mm. Hvordan skal jeg få installert det på Win 10 uten og bruke EasyPHP som ikke kan brukes til webbserver lenger for det ikke blir oppdatert. Pakkene i EasyPHP er haugamle og udeaterte. Hvis en skal installere det under win10 manuelt 1 pakke av gangen kan holde på i 1 år. På Linux skriver du en liten kommando i terminalen og får alt det sisste av  Apache, PHP, og Mysql i en pakke ferdig installert, ferdig konfigurert. Det tar ca 3 minutter infra du trykker enter til det er ferdig.  PHP, og Mysql og PHPmyAdmin er den samme pakken som Facebook, twiter og instagram mm bruker

For installasjon av PHP/PHPMyAdmin/MySQL ol, så kan du installere XAMPP fra:
https://www.apachefriends.org/index.html

Der får du et kontrollpanel hvor du kan starte/stoppe alle servicene enkelt. Usikker på om de fortsatt bruker MySQL eller om de har gått videre til MariaDB, men det ser du nok fort. :) Tipper det går raskere enn 3minutter ;) 
 

johntrollskog skrev (7 minutter siden):

Du forklarer hvordan jeg med ett par tastetrykk i Win 10 får samme sikkerhet og samme programvare som Facebook, twiter og instagram bruker mm som forklart over.

 

Akkurat den biten vil du ikke få uansett hvilken plattform du kjører på.. ? 

Ellers så har Windows også nylig fått en pakkebehandler som du kan lese mer om her:

https://www.theverge.com/2020/5/20/21264739/microsoft-windows-package-manager-preview-download

(Jeg tror du må melde deg inn i Windows Insider for å få tilgang, som vil si at du får programvaren tidligere enn alle andre, men er også fare for at feil kan oppstå da det er en form for beta/testversjon).
 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (9 timer siden):

Personlig har jeg i 5 år kjørt Windows som en VM i Linux (Arch Linux) med PCI-passthrough til et grafikkort dedikert til Windows som gir full hastighet til programmer som bruker graffikkortet.  Det var noe knotete å sette opp den gangen og vet ikke om det har blitt noe nemmere med årene; tror fortsatt man må være obs på valg av grafikkort.  Hvis ikke man driver med 3D-spilling og foto/video-redigering med Adobe-suiten, så ser jeg ingen grunn til man ikke klarer seg fint med Linux og en helt vanlig Windows VM uten PCI-passthrough for windows spesifikke programmer.

Jeg har også en slik vm med Windows, og PCI-passthrough krever litt "ekstra" å sette opp, ja. Er noen betingelser som må være oppfylt.

For de som måtte være interessert er det at CPU, HK og bios/uefi alle må støtte iommu (amd-vi/intel vt-d) og at skjermkortet må være en annen modell enn det som brukes til host siden passthrough "baseres på" pci id, så kortene må ha forskjellig pci id. I tillegg er det en fordel å ha kortet i sin egen "iommu gruppe", slik at det kan "isoleres" (for passthrough) uten at andre enheter "følger med på kjøpet". Men dette avhenger av hvordan HK er designet (ikke hvor forskjellige ting er plassert, men hvordan de "henger sammen"). Når det er sagt er min lille erfaring at det kan virke som at (de fleste) pcie-spor (i alle fall de som er større en x1) havner i sin egen gruppe.
En heads-up for de som måtte få lyst til å prøve dette med en nvidia "desktop" gpu; nvidia sine drivere sjekker om de kjører i en vm og vil i så fall "krangle litt" og gi "error code 43" (mener jeg å huske). Er visstnok mulig å komme seg rundt det, en søkemotor er da din venn.

 

Forøvrig, og dette er nok også sagt av andre før; når det gjelder Linux og spilling så er det en fullt mulig kombinasjon, også 3D-spill, så sant spillet er laget for Linux. Og dessverre er det jo her den største ulempen er, og det er et "høna og egget"-problem. Steam har en del titler som (også) har en Linux-versjon, men det er helst indie-titler/mindre utgivere eller litt eldre versjoner selv om unntak finnes. Så det er ganske få av de "større" AAA-titlene (eneste jeg vet om/kommer på er Civilization V/VI, Tomb raider (2013) og F1 2017). Men det er mange bra indie-titler, de er bare ikke er så (veldig) kjente (er mitt inntrykk).

Lenke til kommentar
Del skrev (På 22.1.2020 den 23.20):

Høres ikke ut som du noen gang gikk over til linux. Dual-booting er å dyppe tåa i vannet. Kom tilbake den dagen du har klart deg med bare linux et par år, så kan du uttale deg med mer autoritet.

Hvis du skal ha noe bedre enn Kdenlive på windows eller mac må du bla opp big bucks, ,men ja, det var litt mye bugs der for noen år siden. At du foretrekker photoshop er naturligvis ditt valg, for mitt enkle behov har digikam vært et bedre valg. Kort sagt, hvis du mener linux er for dårlig på disse områdene, så må du ut med flere tusen i lisenser hvert år, på hver av disse to, og da er det vel bare adobe sin produkter som gjelder for begge.

 @DiskusDød Var jeg som nevnte Chromebooks. Fullt mulig å prøve det uten å kjøpe ny maskin, men du klarer deg jo med en full desktop, så jeg ser ikke poenget. Hvis du er nysgjerrig er dette et godt startpunkt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chromium_OS

 

DiskusDød skrev (På 22.1.2020 den 23.23):

Har tenkt tanken på Chromium OS men ikke kommet så langt. Har en liten netbook sak som er perfekt.

 

DiskusDød skrev (På 30.1.2020 den 20.28):

 

Stratleray skrev (På 30.1.2020 den 22.57):

Vær obs på at enkelte Chromebooks har ganske kort levetid (automatic update fra Google) igjen. 

Sjekk denne listen før dere kjøper.

https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=en

 

Men for all del, et kjempekjøp :)

 

DiskusDød skrev (På 30.1.2020 den 23.08):
Chromebook 11 N7 (C731, C731T, CB311-7H) Jun 2022

Tenkte ikke over det. Takk.

Jeg dropper hele greia og kansellerte ordren. Holder meg til Ubuntu MATE, så lenge Martin Wimpress og gjengen holder på så har jeg et OS som blir oppdatert. Har uansett flere ti talls distroer å"velge mellom hvis den ikke blir tilgjengelig og flere tilbyr MATE DE.

 

Theo343 skrev (På 4.4.2020 den 23.40):

Chromebook *grøss*. Det er ille nok at vi går rundt med android i lomma hele dagen.

 

En liten oppdatering. Bruker selvfølgelig fortsatt kun Ubuntu MATE. Men nå ikveld installerte jeg ChromeOS på en av mine mange dårlige bærbare. Har alltid hatt løst å teste det ut men har ikke orsket å bruke penger på det.

Jeg brukte metoden til Kedar Nimbalkar og ETA PRIME på YT. Jeg gjorde det litt anderledes. Brukte MX Linux og en ekstra USB drive istedet for å bruke Rufus og Windows. Balena Etcher kan ikke brukes og jeg orket ikke å finne ut om noe annet kunne brukes for å lage en bootbar USBdrive.

 

Maskinen jeg teser ut på er en Toshiba med Intel Celeron og 4GB RAM. Har byttet ut snurredisken med 120GB Kingston SSD.

Alt ser ut til å fungere, pekeplaten er svært treg så jeg bruker en Trust mus fra Jula.

 

Edit: Trur den Toshiba laptop'en er klar for dynga, veldig treg. mulig jeg må prøve en annen Chrome versjon. 

Installerte Chrome OS på en Acer TravelMate B. Den har virkelig fått nytt liv nå. Pekeplaten fungerer utmerket. Har installert Gimp. 

 

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
On 6/7/2020 at 10:03 PM, Merko. said:

For installasjon av PHP/PHPMyAdmin/MySQL ol, så kan du installere XAMPP fra:
https://www.apachefriends.org/index.html

Der får du et kontrollpanel hvor du kan starte/stoppe alle servicene enkelt. Usikker på om de fortsatt bruker MySQL eller om de har gått videre til MariaDB, men det ser du nok fort. :) Tipper det går raskere enn 3minutter ;) 
 

Akkurat den biten vil du ikke få uansett hvilken plattform du kjører på.. ? 

Ellers så har Windows også nylig fått en pakkebehandler som du kan lese mer om her:

https://www.theverge.com/2020/5/20/21264739/microsoft-windows-package-manager-preview-download

(Jeg tror du må melde deg inn i Windows Insider for å få tilgang, som vil si at du får programvaren tidligere enn alle andre, men er også fare for at feil kan oppstå da det er en form for beta/testversjon).
 

Jeg viste om XAMPP. Men XAMPP er helt ubukelig les nedenfor hva XAMPP selv skriver! Jeg forstår du er veldig flink til og bruke google og er stolt av Win 10. Igjen, det er ubrukelig. Når du skal svare folk ta deg litt tid og les litt rundt før du skriver kjapt svar og hiver inn noen linker. Når jeg gikk inn på diskusjon.no ble jeg veldig glad for de har gitt oss muligheten til og prate om Linux. Kan ikke vi som liker Linux få like Linux ifred. Linux er og forblir 10 år forran Windows-10.

Legger denne diskusjonen død.. ?                  :wallbash:

 

 

Is XAMPP production ready?

XAMPP is not meant for production use but only for development environments. XAMPP is configured to be open as possible to allow the developer anything he/she wants. For development environments, this is great but in a production environment, it could be fatal.

Here a list of missing security in XAMPP:

  1. The MySQL administrator (root) has no password.
  2. The MySQL daemon is accessible via network.
  3. ProFTPD uses the password "lampp" for user "daemon".
  4. The default users of Mercury and FileZilla are known.

All points can be a huge security risk. Especially if XAMPP is accessible via network and people outside your LAN. It can also help to use a firewall or a (NAT) router. In case of a router or firewall, your PC is normally not accessible via network. It is up to you to fix these problems. As a small help there is the "XAMPP Security console".

Please secure XAMPP before publishing anything online. A firewall or an external router are only sufficient for low levels of security. For slightly more security, you can run the "XAMPP Security console" and assign passwords.

If you want have your XAMPP accessible from the internet, you should go to the following URI which can fix some problems:

http://localhost/security/

With the security console you can set a password for the MySQL user "root" and phpMyAdmin. You can also enable a authentication for the XAMPP demopages.

This web based tool does not fix any additional security issues! Especially the FileZilla FTP server and the Mercury mail server you must secure yourself.

Endret av johntrollskog
Lenke til kommentar
johntrollskog skrev (6 timer siden):

Når jeg gikk inn på diskusjon.no ble jeg veldig glad for de har gitt oss muligheten til og prate om Linux. Kan ikke vi som liker Linux få like Linux ifred. Linux er og forblir 10 år forran Windows-10.

Hehe, fint at man kan diskutere Linux i en egen tråd, men du spurte meg spesifikt om ting som du mente Windows ikke hadde. Når jeg da kommer med eksempler på ting de har, så tar du plutselig helomvending og vil avslutte diskusjonen? p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b

Linux er 10 år foran Windows 10? Du skrev jo lengre opp at Linux lå 10 år bak Windows 10.. :) 

Uansett, så er Linux bra på sitt, og Windows bra på sitt, enten du vil forstå det eller ei.

Lenke til kommentar
Merko skrev (På 9.6.2020 den 13.33):

Hehe, fint at man kan diskutere Linux i en egen tråd, men du spurte meg spesifikt om ting som du mente Windows ikke hadde. Når jeg da kommer med eksempler på ting de har, så tar du plutselig helomvending og vil avslutte diskusjonen? p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b

Linux er 10 år foran Windows 10? Du skrev jo lengre opp at Linux lå 10 år bak Windows 10.. :) 

Uansett, så er Linux bra på sitt, og Windows bra på sitt, enten du vil forstå det eller ei.

Ja. 
Jeg mener Linux er best på programmering og oppgaver hvor man ikke er avhengig av annet utover "basic" CPU, RAM, disk o.l.

Som en stuePC vil jeg da anbefale Windows, evt. Chrome OS hvis man stort sett kun skal surfe.

Med en gang man skal bruke enheter som skjermkort, bluetooth, usb-devices etc er man fort ute på tynn is med Linux. 
Windows sin store styrke er støtte til enheter. 

I Linux ender man ofte opp med å eksperimentere med diverse 3.partsdrivere som fungerer alt fra sånn halveis til ikke i det hele tatt.

Til programmering e.l. kan Linux fort være bedre. Docker og Windows har historisk f.eks. vært utfordrende. (Mulig dette har blitt bedre)

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (57 minutter siden):

Til programmering e.l. kan Linux fort være bedre. Docker og Windows har historisk f.eks. vært utfordrende. (Mulig dette har blitt bedre)

Enig at Linux kan være mer stabilt når det kommer til servere ol, men programmering?
Windows er da utbredt plattform for programmering av mange forskjellige språk. Ser ingen fordel med Linux her.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Merko said:

Windows er da utbredt plattform for programmering av mange forskjellige språk. Ser ingen fordel med Linux her.

cygwin er et must om man skal utvikle på windows da det gir windows en del unix utils man trenger i det daglige.  De fleste trenger processering/konvertering av mengder av data og intet slår kombinasjonen av unix utils som awk/sed/egrep osv. for den typen jobber.  

Det er også langt enklere å speede opp kompilering med ramdisks i Linux da slike enkelt kan mountes i prosjektstrukturen.  Oppsett av testservere eller testing av tjenester med netcat og curl fra kommandolinjen er også helt essensielt. 

Kan fint leve med utvikling under Windows, men uten cygwin er man reelt handikappet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Ja. 
Jeg mener Linux er best på programmering og oppgaver hvor man ikke er avhengig av annet utover "basic" CPU, RAM, disk o.l.

Som en stuePC vil jeg da anbefale Windows, evt. Chrome OS hvis man stort sett kun skal surfe.

Med en gang man skal bruke enheter som skjermkort, bluetooth, usb-devices etc er man fort ute på tynn is med Linux. 
Windows sin store styrke er støtte til enheter. 

I Linux ender man ofte opp med å eksperimentere med diverse 3.partsdrivere som fungerer alt fra sånn halveis til ikke i det hele tatt.

Hvis man skal for det meste surfe, bruke nettbank og shoppe så er jo Linux perfekt. Så denne kommentaren skjønner jeg ikke.

 

Etter å ha vært Linux n00b i ca. 5 år og kun brukt Linux i disse 5 årene til "surfing" etc. så kjenner jeg meg ikke igjen i noe av det du sier. Alt ligger i Linux Kernelen, har aldri installert noe som helst. Det bare fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (11 minutter siden):

Hvis man skal for det meste surfe, bruke nettbank og shoppe så er jo Linux perfekt. Så denne kommentaren skjønner jeg ikke.

 

Etter å ha vært Linux n00b i ca. 5 år og kun brukt Linux i disse 5 årene til "surfing" etc. så kjenner jeg meg ikke igjen i noe av det du sier. Alt ligger i Linux Kernelen, har aldri installert noe som helst. Det bare fungerer.

Hm, ja det ble litt uklart.
Det jeg mente var at for en stuePC/hjemmePC hvor man fort kan få behov for å koble til utstyr som printere, spillutstyr etc. så er Windows overlegen.
(Men med en gang jeg prøver å koble noe utstyr til Linux blir det trøbbel i mange av tilfellene. I disse dager bruker også mange Teams, og Linux-versjonen av Teams har flere begrensninger.)


Men for ren surfing fungerer Linux utmerket. Billig og enkelt, så enig i det. 
Men her har man altså også ChromeOS som et alternativ.

(Jeg burde delt opp setningen i to, det var egentlig to separate utsagn, og ble litt uklart formulert.)

Lenke til kommentar

Jeg vil si at alle plattformer er velegnet til vanlig hverdagsbruk for folk flest, det er ved med spesifikk bruk at hver plattform stikker seg ut negativt og/eller positivt. For privatmarkedet avhenger det veldig hvilken plattform du kan velge med tanke på hvilke programmer og tjenester du skal benytte. For bedrifter som er store nok, kan de utvikle applikasjoner på valgfri plattform i forhold til hva som er mest hensiktsmessig for bedriftene. Et OS er kun et lag over hardware slik at programvare kan kjøre. Hva er billigst å drifte? Hva er billigst i innkjøp og service? Hva gir mest oppetid og hvor rask service får man om noe ryker? Samtidig må plattformen være levedyktig og bli serviced. DET er spørsmålene man må stille når man skal velge en plattform. Ikke hvor raskt VG.no kjører ihvilke nettlesere i hvilke OS  

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Enig at Linux kan være mer stabilt når det kommer til servere ol, men programmering?
Windows er da utbredt plattform for programmering av mange forskjellige språk. Ser ingen fordel med Linux her.

Ikke alle jobber med programmering for windows .

Hvis man utvikler for linux/unix er det mye lettere å utvikle på linux/unix også.

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (17 minutter siden):

Ikke alle jobber med programmering for windows .

Hvis man utvikler for linux/unix er det mye lettere å utvikle på linux/unix også.

 
 

Såklart. Og vise versa :) 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Såklart. Og vise versa :) 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Det spørs. Hvis du utvikler på windows, så skal du være veldig bevisst for å unngå lock-in. Dersom du utvikler på linux, kan det du lager kjøres over alt. Generelt bør du være litt mer forsiktig med dine kategoriske utsagn, det er rimelig klart at du ikke har oversikt. Kan også legge til at kunnskap om linux generelt er mer attraktivt, og gir bedre betalt jobb. Alle vil ha folk som klarer å løse problemer, ingen vil ha folk som bare kjøper dyreste programvare og lager tregt søppel.

Lenke til kommentar
On 6/5/2020 at 5:50 PM, johntrollskog said:

Kan ikke huske jeg har greid og mekke så perfekt mat I mitt liv før Linux :)

^^,  
Ikke ofte man treffer på så koselige troll. 
 

Quote

Kan også legge til at kunnskap om linux generelt er mer attraktivt, og gir bedre betalt jobb. Alle vil ha folk som klarer å løse problemer, ingen vil ha folk som bare kjøper dyreste programvare og lager tregt søppel.

Nuvel. Jeg deler ikke din oppfattelse. Bedre betalt får man i lock-in miljøer der domenekunnskap er en begrenset ressurs og man forventer sertifiseringer. Vi som har mest erfaring på LAMP-stacken er ikke samme type begrenset ressurs, det er generisk, åpen kunnskap som mange har erfaring med. Prisen på programvare til de ansatte er forsvinnende liten i forhold til sosiale omkostninger uansett - det er heller de ansatte enn daglig leder som er skeptisk til å betale for å få en problemstilling til å forsvinne i stedet for å bruke tid på å finne alternativer. Og tregt søppel er jo trenden i dag, javascript-biblioteker der man burde vært native. Datamaskinene er jo like treige i dag som i 2000 bare på grunn av ekstra overhead i programvaren.  

Videre så er det delte meninger om "folk som klarer løse problemer" er akkurat det. Linux er et verktøy, når det blir en ideologi for noen har man et problem i organisasjonen, ikke en problemløser. Det samme gjelder naturligvis for de andre plattformene også.

Som verktøy er derimot Linux det beste valget for mange for mange oppgaver. 

En jobbsøker som lister kompetanse på Linux vil automatisk bli vurdert som en som ikke gir opp en vanskelig oppgave selv om han får beskjed om å bruke tiden sin på viktigere oppgaver. ;) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Nuvel. Jeg deler ikke din oppfattelse. Bedre betalt får man i lock-in miljøer der domenekunnskap er en begrenset ressurs og man forventer sertifiseringer. Vi som har mest erfaring på LAMP-stacken er ikke samme type begrenset ressurs, det er generisk, åpen kunnskap som mange har erfaring med. 

Jeg tror du misforstod hva jeg forsøkte å si. Mange på LAMP-stacken vet ingenting om linux, de henter ut en ferdig LAMP server fra hoste-tjeneste. Når det er sagt, er det noen firma som forstatt satser på .Net basert web-rammeverk? Hvor sterk er CV'en din hvis den kun inneholder erfaring fra et lukket .Net web-rammeverk i en ymse bedrift? Jeg tror neppe du kunne solgt dine timer bedre med den bakgrunnen. Dersom du kan vise til at du har laget deler av rammeverket til Joomla/Drupal/Wordpress med høy kvalitet i din nåværende jobb, har du en meget sterk CV. Selv om Microsoft gjør sitt ytterste for å flytte fokus bort fra Php. Hvis du hadde vært genuint interessert i linux, hadde du vært eksponert for cloud lenge før Microsoft kom på banen. I dag er det big data og machine learning som betaler godt (i tillegg til cloud infrastruktur). Igjen kom Microsoft sent til festen og resirkulerer løsninger fra linux-miljø. *Alle* nye tech selskaper som har gjort det stort de siste tjue årene er linux-sjapper. At linux sys-admins har tjent mye mer enn windows admins i snitt har vært kjent lenge?

Fun fact: Microsoft driver visstnok å porter over all sin programvare til C++. Nå må nemlig Microsoft selv svi for at ting er tregt på Azure, og da dropper de .Net for som f*. Lykke til om du har satset på .Net toget. Hvor mange app-utviklere bruker .Net på mobil nå?

tommyb skrev (3 timer siden):

Og tregt søppel er jo trenden i dag, javascript-biblioteker der man burde vært native. Datamaskinene er jo like treige i dag som i 2000 bare på grunn av ekstra overhead i programvaren. 

La meg rette det opp for deg. Windows-miljø er typisk like tregt i dag som for tjue år siden. Du bør prøve å hoppe over dammen, vi opplever noe ganske annet.

tommyb skrev (3 timer siden):

En jobbsøker som lister kompetanse på Linux vil automatisk bli vurdert som en som ikke gir opp en vanskelig oppgave selv om han får beskjed om å bruke tiden sin på viktigere oppgaver. ;)

Morsomt men feil. Problemløsning er en sentral egenskap i alt som angår IT i et høykostland som Norge. Har du noen som helst erfaring med nyansettelser? Hva baserer du påstanden din på?

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Del said:

Jeg tror du misforstod hva jeg forsøkte å si. [1] Mange på LAMP-stacken vet ingenting om linux, de henter ut en ferdig LAMP server fra hoste-tjeneste. [2] Når det er sagt, er det noen firma som forstatt satser på .Net basert web-rammeverk?

[3] Hvor sterk er CV'en din hvis den kun inneholder erfaring fra et lukket .Net web-rammeverk i en ymse bedrift? Jeg tror neppe du kunne solgt dine timer bedre med den bakgrunnen. [4] Dersom du kan vise til at du har laget deler av rammeverket til Joomla/Drupal/Wordpress med høy kvalitet i din nåværende jobb, har du en meget sterk CV. Selv om Microsoft gjør sitt ytterste for å flytte fokus bort fra Php. [5] Hvis du hadde vært genuint interessert i linux, hadde du vært eksponert for cloud lenge før Microsoft kom på banen. [6] I dag er det big data og machine learning som betaler godt (i tillegg til cloud infrastruktur). Igjen kom Microsoft sent til festen og resirkulerer løsninger fra linux-miljø. *Alle* nye tech selskaper som har gjort det stort de siste tjue årene er linux-sjapper. [7] At linux sys-admins har tjent mye mer enn windows admins i snitt har vært kjent lenge?

[8] Fun fact: Microsoft driver visstnok å porter over all sin programvare til C++. Nå må nemlig Microsoft selv svi for at ting er tregt på Azure, og da dropper de .Net for som f*. Lykke til om du har satset på .Net toget. Hvor mange app-utviklere bruker .Net på mobil nå?

[9] La meg rette det opp for deg. Windows-miljø er typisk like tregt i dag som for tjue år siden. Du bør prøve å hoppe over dammen, vi opplever noe ganske annet.

[10] Morsomt men feil. Problemløsning er en sentral egenskap i alt som angår IT i et høykostland som Norge. Har du noen som helst erfaring med nyansettelser? Hva baserer du påstanden din på?

 

Uff, sitatfunksjonen her... Jeg lar alt stå, legger inn noen tall og adresserer dem. 

Mye jeg ikke er uenig i.
[1], [2], og [5] er greit. Tror de folka tenkte "cloud = noen andres hardware" på det tidspunktet, som det jo også var. 

[6] og [7] Jeg har ikke sett lønnsgrunnlaget og kan derfor ikke uttale meg. 

[8] Dette var jo et av hovedpoengene mine. De burde ikke skrive på treige rammeverk der C++ er bedre egnet. Men resten av verden er ikke det spøtt visere, som har begynt å jobbe på rammeverk og UI laget av Facebook. Meh.

[9] Jeg kjenner til hvordan Linux-desktopen var for tjue år siden, så jeg tror deg lett.

Det er vel ikke å være genuint interessert i Linux dersom man bare bruker det der man synes det er det beste verktøyet? Bra. Da er jeg ikke genuint interessert, og fornøyd med det. Windows (med WSL) på desktopen min, og tableten. Linux overalt ellers (inkl. værstasjoner, mediebox, og serverne), siden det er lettdrevet og/eller stabilt. For øyeblikket er nok min genuine interesse familiens smarthus, som jeg helst skulle hatt over på opensource, siden spesialister på lukkede plattformer altså er dyre.

Men poenget mitt var ikke om din PC med Linux er kjapp, men at utviklerne har gått over til å utvikle på treige web-rammeverk der de ikke burde bruke treige web-rammeverk. Og nå sier du jo i [8] her at Microsoft er i ferd med å rette opp i den feilen. Det er jo da én aktør som er på riktigere vei etter å ha tøysa fælt siden Windows Phone/Windows 8.0. Jeg har imidlertid lave forventinger til Microsoft. Jeg tror de fortsatt vil pushe PWA og UWP der de kan. 

[3] Det spørs da helt klart hva du søker på jobb som. Kommer tilbake til dette. 
[4] Nope. Tvert i mot diskvalifiserer det deg. Kommer tilbake til dette.
[10] Hei, ja, nå er jeg tilbake på dette. 

Ja, jeg ansetter folk akkurat nå. Har gjennomført ett intervju *denne* uken, og gikk gjennom 4 CVer i går. Har tidligere ansatt fem juniorer uten nevneverdig relevant erfaring, og vært med på å plukke ut tre eksterne konsulenter, to av dem for driftskompetanse, som har jobbet for oss i 2020...

Som de fleste andre i segmentet "små til mellomstore bedrifter" i et høykostnadsland har vi en begrenset pengepott når vi ansetter, som vi ønsker å oppnå mest mulig med. Jobbsøkere kan ha lang erfaring, bred erfaring eller en sentral jobb med anerkjennelse. Men vi leter ikke ikke utviklere med anerkjennelse, vi leter ikke utviklere med bred erfaring og vi leter ikke utviklere med lang erfaring.

Påstanden din er at å være en sentral contributor på f.eks. Wordpress flytter deg opp i søknadshaugen. Nei, det gjør ikke det. Det gjør at usikkerheten rundt din lojalitet blir mye høyere. Du har noe annet du heller vil jobbe med. Vi kunne valgt å stjele din lojalitet med å kaste penger etter deg, men er vi Facebook? Du blir lagt til side. 

Har du derimot bred erfaring, har du lang ansiennitet uten å ha spesialisert deg på det arbeidsfeltet vi trenger deg til. Vi kan få to med samme relevant kompetanse for samme kostnad. Du blir lagt til side. 

Har du lang, relevant erfaring ville jeg svært gjerne ansatt deg og jobbet sammen med deg. Jeg har ikke råd, du er ikke i mitt budsjett. Du blir lagt til side. Akkurat denne har jeg ikke erfaring med, siden slike folk ikke dukker opp i søkelisten hos oss. 

Den vi vil ansette er den som har ikke lengst, ikke bredest, men riktigst erfaring. For oss er det kanskje 2-5 år på akkurat de teknologiene som vi skal satse på framover. En som er i ferd med å spesialisere seg, men ikke ennå er fastlåst i sine mønster. Mens denne personen blir kjent med våre systemer, er *hun* ennå ydmyk til å ta instruksjoner. Når hun har vært her lenge nok til å bli produktiv, er hun i ferd med å spesialisere seg i det feltet der vi trenger henne mest i produksjon. 

Der man finner erfarne folk som fortsatt får tilbud om jobb, er de spesialister. 

Ah. Jeg har altså ikke erfaring med ansettelse av folk med høy lønn. Ansettelse av folk som liker å fikle med vanskelige ting, derimot. Such a pain. Ingen oppgave enkel nok til å ikke finne på en mer komplisert måte å gjøre det på. 

Edit 2: 
Linux på desktop kan brukes helt fint uten at man trenger fikle med vanskelige ting. Det er et lite, men lykkelig segment, populert i sin helhet av mødrene til de som liker å fikle med vanskelige ting. De er svært fornøyde, har jeg blitt forklart. De får da oftere besøk, kanskje?

Endret av tommyb
Gjøre det kortere så du gidder lese det.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...