Jump to content
Hapi70

Kan en idiot bruke Linux?

Recommended Posts

Jeg har forelsket meg i mulighetene for mørk modus uten å måtte installere halve internett av temaer osv i ubuntu, og det er mer gjennomført enn i f.eks windows 10.

Ja, man trenger å installere GNOME tweaks i ubuntu programvare butikken, men det er rett frem, og veldig enkelt å forstå seg på. Jeg bruker også google chrome som standard nettleser overalt, og den er også fin. Chrome://flags og søk opp dark mode øverst. Aktiver "selective non-image components for mørk modus, og restart chrome. Til slutt kan man gå inn på instillinger i selve chrome nettleseren og velge mørk modus der også. Da blir rammene og alt annet mørkt. Jeg tror jeg har klart å få alt til å bli mørk modus i OS og programvaren nå. Veldig behagelig for meg å se på som har fått operert inn kunstige plastlinser for 15 år siden. Jeg opplever en form for "halo" på kveldstid når jeg ser mot lyse objekter, det plager meg ikke med laptopen lenger nå.

Jeg skulle ønske jeg hadde dette da jeg studerte fra 2017 til 2019..

• Like 1

Kan en idiot bruke Linux?

Gammel mann på 50 her!

Nå vet jeg som ett faktum at jeg er en av de I Norge som har lavest IQ. Jeg mangler formell skolegang ifra 4 til 9 klassetrinn. Jeg er også dyslektikker, fargeblind og blir behandlet for både det ene og andre! :) Brukte Windows XP frem til ( 07.02.2020) da jeg fikk ett liknende innfall som Hapi70. Mekka en USB minnepinne med Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit. Har aldri sett, Linux ligger jo 10 år frem I tid når det gjelder bruker grensesnitt. Microsoft stjeler jo nesten alle funksjoner de kan ifra Linux. Har bladd igjennom sikkert 50 videoer om nyvinningene I win 8.1 og win 10. Søkbar startmeny hvor programmene popper opp etter hvert som du skriver dem inn. Det er en skam microsoft finn på noe selv bortsett ifra de berømte idiotiske flisene. Er du missfornøyd med noe kan du ikke gjøre en dritt. Noe jeg oppdaget var helt anderledes I Linux. Her kan vi som er opptatt av søkbare PDF filer, personvern og ikke minst sikkerhet redigere ikke bare PDF filene men hele OS’et og programmene med. Og alt er gratis pluss OS’et sender ikke ut like mye informasjon som du mottar.

Har gått bort ifra søkbare PDF filer etter jeg fant ut phpBB installert lokalt på linux gjør samme jobben. Kjøpte meg ett domene http://usett.com/ som jeg fant på domeneshop koster jo bare 120 kr I året. Kobbla det til IP adressen min på Linux Mint som jeg installerte phpBB på. Så nå har jeg muligheten til og gi dem jeg vil tilgang til søkbare dokumenter, bilder, filer, filmsnutter og hva det måtte være. En annen fiffig ting med phpBB istedet for søkbar PDF er at det er muligheter for tilgangskotroll noe en mangler I PDF filer. I pbpBB har jeg 1000 skjulte linker til victoriassecret modeller. Som popper frem når jeg bestemmer det, ikke si det til noen ;)

Modeller som Romee Strijd, Josephine Skriver, Elsa Hosk, Izabel Goulart, Frida Aasen. Wow sier jeg bare. Men her kommer problemet jeg synes det er kjekt og laste ned bilder og alt mulig. Plutselig får jeg det for meg og slette alt! Da er det kjempekjekt med bleachbit ifra https://www.bleachbit.org er med åpen kildekode sletter og rensker opp PC’en slik ikke engang gud kan få filene tilbake.

For meg var terminalen I Linux utrolig bra for jeg kan jo ikke skrive skikkelig som dere ser! Jeg klipper og limer inn alle kommandoene I terminalen jeg finner rundt på innternett etter og ha lest hva kommandoene skal gjøre. Det er jo kjempe enkelt. Har installert og testet rundt 40-50 programmer, menyene er jo akkurat likeledes I Linux som I microsoft produktene. Eneste Linux er litt mer oppfinnsom med navnene på programmene, noe som er kjekt. Skader ikke og lære noen nye navn.

Eneste kjipe med installasjoen av Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit. Var at jeg installerte det på en 120GB SSD som ble full på noen uker. Instalerte alt på nytt på 1TB SSD pluss jeg fant ut jeg kunne installere Linux Mint 19.3 Cinnamon 64bit. Så nå snurrer alt med ett oppfriskende tempo her. Anskaffet meg nytt NVIDIA grafikkort på komplett fikk opp 4 grafikkort driver valg I Mint. Var jo mer en jeg forventet etter all den sytingen med att det ikke finnes drivere til noe på Linux. Venter ny printer og scanner også ifra komplett. Blir spenende og se om det går greit med driverene der også.

Installerte programmet Ulauncher ifra https://ulauncher.io/ som var fiffig her er det et lite program blant mange som heter My Timer. Med dette styrer jeg all matlagingen her I huset. Koketid på supper, egg og grønnsaker, steking av fisk, karbonader og baguetter. Kan ikke huske jeg har greid og mekke så perfekt mat I mitt liv før Linux :)

Her er en fiffig plass og finne hardware som støtter Linux mint https://community.linuxmint.com/ Asus, NVIDIA, Intel støttes I 95% av tilfellene. Så kjøp det.

Software Manager er utrolig oversiktelig I tillegg må dere sjekke ut Applets og Desklets på startmenyen her kan en også installere programmer som popper opp på menybaren eller programmer som havner på skriverbordet. Kan nevne eks stikkers og ha på skrivebordet, været og tempraturen er kjekk og ha nede ved siden av klokken. Jeg som har phpbb har også ett kjekt lite program ved siden av klokken som viser inn og ut hastighet på nettverkskortet.

Thunderbird # mail for email var utrolig fornøyd med det.

OpenShot Video Editor # Huff nå må jeg kjøpe ny mobil tlf. Dette programmet var råbra! Jeg som har en gammel Nokia 100m hehe. Det var utrolig enkelt og lage videoer mekke musikk til, lage effekter, tekst, putte inn bilder hva det måtte være. Ekspotere videoen vips så hadde jeg en video klar. Utrolig enkelt.

SimpleScreenRecorder # Dette programmet tar opp det du ser på skjermen I sanntid. Har mekket små instruksjonsvideoer til meg selv. Når det er noe som kan virke litt innvikklet skrur jeg på dette programmet gjør oppgaven jeg synes er vanskelig, vipps så har jeg ett filmklipp av oppgaven utført. Kjenner du andre som har Linux kan du dele disse små filsnuttene som en måte og løse oppgavene som kan virke vanskelige.

Qbittorrent # Er noe liknende uTorrent bare mye mer moderne og uten reklame sef. Inkludert søkemotorer. Kjekt for meg som liker muligheter.

Spill for oss gammle: OpenRA Dune 2000, OpenRA Red Alert, OpenRA Tiberian Dawn. Og gratis sjakkspill :)

Rhythmbox # For oss som liker og spille MP3 filer lokalt istedet for og streame. Her går det på Billie Eilish – Essentials, Dua Lipa – div, Jack Johnson, Lady Gaga – Chromatica, Dido, Pink Floyd, Accept, AC/DC og Queensrÿche. For 14 dager siden kjøpte jeg noen kule høytalere på HI-FI klubben som jeg monterte med veggfester bak på veggen over skrivebordet kobblet høytalerene igjennom sterioannlegget ut av Linux. For en lyd :). Hadde mulighet til høytalere ut A – AB – B. Så nå har jeg høytalere og ledninger alle veier.

Htop # Lite hendig program, interaktiv system monitor ser hva programmer som bruker resurser hvor mye minne du bruker, hvordan det ligger ann med CPU etc.

En annen ting som er kjempekjekt med Linux. Etter og ha instalert, reinstalert og avinstallert programmer eller en får oppdateringer. Trenger en ikke å reboote PC’en. Her kan en la PC’ën svive I 14 dager før en trenger og gjøre noe. En Microsoft maskin med samme spekk som en Linux maskin hadde alldrig klart det samme. Er vel også derfor Microsoft bruker Linux server maskiner når dem trenger noe stabilt og sikkert. # åhh dette blir kjekt hehe

Får vell gi meg her, men trege ikje ein plass av d Linux valge. Ejo megabra!*

Edited by johntrollskog
  • Like 2

@johntrollskog

Så hyggelig å lese dine erfaringer. Veldig gøy at flere og flere får opp øyane for Linux. Det blir fort en slags hobby.

Jeg likte også veldig godt at alt var "Gratis" i starten. Men, etterhvert så har det endt opp med at jeg nå bruker en grei slump med penger på noen prosjekter som jeg ønsker å støtte. Så jeg bruker ikke mindre penger på software nå. Tvert imot :) Men, det er jo bare gøy a bidra.

Rythmbox er et veldig fint program. Det er også radio der. Jeg har lagt inn url til alle de norske radiokanalene som jeg bruker.

Annonse

Linux er gøy, og ikke minst godt gjennomført og gode veiledninger på nett om man havner i stampe i dag. Har to lappiser med xubuntu nå. Lave specs. Har to raspberry pi'ene Jeg leker meg med, og skal installere en Ubuntu flavour på stasjonæren når jeg får børstet støv av den igjen..

• Like 1

Jeg begynte som en fullstendig idiot og i dag betaler det regningene mine med svært god margin. 

edit: I dag har jeg vanskeligheter med Microsoft og Apple systemer, så da er jeg en idiot ift dem. 

Edited by process

Det er veldig små forskjeller på plattformene i dag. Noen har idiotiske sperrer eller småting som irriterer, men det betyr ikke så mye da mesteparten som gjøres på en PC i dag, er web tjenester likevel.

johntrollskog skrev (På 5.6.2020 den 17.50):

Brukte Windows XP frem til ( 07.02.2020) da jeg fikk ett liknende innfall som Hapi70. Mekka en USB minnepinne med Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit. Har aldri sett, Linux ligger jo 10 år frem I tid når det gjelder bruker grensesnitt

Kanskje ikke så rart, når du bruker et 20 år gammelt operativsystem. 🙂 
Forsøk Windows 10, så blir det enda et 10 år hopp frem i tid. ;) 

On 6/5/2020 at 8:12 PM, Stratleray said:

@johntrollskog

Så hyggelig å lese dine erfaringer. Veldig gøy at flere og flere får opp øyane for Linux. Det blir fort en slags hobby.

Jeg likte også veldig godt at alt var "Gratis" i starten. Men, etterhvert så har det endt opp med at jeg nå bruker en grei slump med penger på noen prosjekter som jeg ønsker å støtte. Så jeg bruker ikke mindre penger på software nå. Tvert imot :) Men, det er jo bare gøy a bidra.

Rythmbox er et veldig fint program. Det er også radio der. Jeg har lagt inn url til alle de norske radiokanalene som jeg bruker.

Ja ser for meg at Linux kan bli en hobby for meg også :)

Angående alt er gratis som du nevner. Jeg har begynt og støtte dyrebekjyttelsen fast samt jeg gir litt penger til kirkens nødhjelp. Tenkte istede for og kjøpe Microsoft produkter hehe jaja var slik jeg fant ut jeg kunne bidra :)

Rythmbox og radio. Dette må jeg finne ut av. Liker og høre på radio på kvelden før jeg legger meg :)

Håper flere vil starte tråder om Linux her på forumet. Hadde ver kjekt om andre Norske med noe eller masse kunnskap kunne si litt om hvordan vi kan utnytte Linux. Eller de vil dele mini tutorials på hvordan de bruker programmer eller setter opp Linux. Så noen snakket litt om scipt som utfører flere kommandoer i terminalen, det hadde vert utrolig kjekt med en Norsk tutorial på :)

On 6/5/2020 at 10:09 PM, Kynxx said:

Linux er gøy, og ikke minst godt gjennomført og gode veiledninger på nett om man havner i stampe i dag. Har to lappiser med xubuntu nå. Lave specs. Har to raspberry pi'ene Jeg leker meg med, og skal installere en Ubuntu flavour på stasjonæren når jeg får børstet støv av den igjen..

Helt enig med deg der.. Linux er utrolig bra gjennomført. Eks. har satt mørk modus på min Linux Mint, er helt utrolig hvordan du kan gå inn med letthet og detaljestyre hver fargeklatt på menyer vinduer til og med Firefox fikk jeg mørk modus på :)

On 6/5/2020 at 10:34 PM, process said:

Jeg begynte som en fullstendig idiot og i dag betaler det regningene mine med svært god margin. 

edit: I dag har jeg vanskeligheter med Microsoft og Apple systemer, så da er jeg en idiot ift dem. 

Enig med deg der. Har ikke funnet noe vanskeligheter med og kobble opp på nettbanken og betale regninger. Ser også det og handle på nettbutikker eller melde seg inn på forum som her på diskusjon.no går som en drøm :)

On 4/14/2020 at 8:01 PM, Kynxx said:

Jeg har forelsket meg i mulighetene for mørk modus uten å måtte installere halve internett av temaer osv i ubuntu, og det er mer gjennomført enn i f.eks windows 10.

Ja, man trenger å installere GNOME tweaks i ubuntu programvare butikken, men det er rett frem, og veldig enkelt å forstå seg på. Jeg bruker også google chrome som standard nettleser overalt, og den er også fin. Chrome://flags og søk opp dark mode øverst. Aktiver "selective non-image components for mørk modus, og restart chrome. Til slutt kan man gå inn på instillinger i selve chrome nettleseren og velge mørk modus der også. Da blir rammene og alt annet mørkt. Jeg tror jeg har klart å få alt til å bli mørk modus i OS og programvaren nå. Veldig behagelig for meg å se på som har fått operert inn kunstige plastlinser for 15 år siden. Jeg opplever en form for "halo" på kveldstid når jeg ser mot lyse objekter, det plager meg ikke med laptopen lenger nå.

Jeg skulle ønske jeg hadde dette da jeg studerte fra 2017 til 2019..

Ah så ikke du skrev om mørk modus når jeg mimmret nedenfor. Når jeg mekket til mørk modus på Linux Mint trengte jeg ikke og installere noe programvare tillegg. Det eneste jeg måtte trykke på var under "theme add/remove, update your cache" Vipps så hadde jeg 60 forhåds definerte moduser i alle farger og varianter utenom alt du kunne detaljestyre i tillegg. Fikk også mørk modus i min Firefox utrolig kjekt! :)

Ser du også sliter litt med øynene det gjør jeg også. Derfor bruker aktivt redshift som faktisk følgte med Linux Mint som standard. Var bare og aktivere. Det justerer lystyrken etter døgnryttmen slik att øynen uansett tid på døgnet hviler :)

Ser frem til mange kjekke timer foran PCen her ja :)

32 minutes ago, Merko. said:

Kanskje ikke så rart, når du bruker et 20 år gammelt operativsystem. 🙂 
Forsøk Windows 10, så blir det enda et 10 år hopp frem i tid. ;) 

Har bladd igjennom sikkert 50 videoer om nyvinningene I win 8.1 og win 10. Søkbar startmeny hvor programmene popper opp etter hvert som du skriver dem inn. Det er en skam microsoft finn på noe selv bortsett ifra de berømte idiotiske flisene. Er du missfornøyd med noe kan du ikke gjøre en dritt. Noe jeg oppdaget var helt anderledes I Linux.

Trives i min lillle bobble jeg! ;)

johntrollskog skrev (35 minutter siden):

Har bladd igjennom sikkert 50 videoer om nyvinningene I win 8.1 og win 10. Søkbar startmeny hvor programmene popper opp etter hvert som du skriver dem inn. Det er en skam microsoft finn på noe selv bortsett ifra de berømte idiotiske flisene. Er du missfornøyd med noe kan du ikke gjøre en dritt. Noe jeg oppdaget var helt anderledes I Linux.

Har ikke noe særlig erfaring med Linux selv over veldig begrenset "Basic".

Men skjønner ikke helt hvorfor du kritiserer søke-funksjonen til Microsoft.
Er det ikke ca. det samme på alle plattformer som Linux. MacOS og Microsoft? 

Hvorfor skal man finne opp hjulet på nytt når man vet noe fungerer? :)
Er jo samme på mobiler. 95% har jo ca. de samme funksjonene.

Ellers så var vel ikke Windows 8 / 8.1 helt det store, da det var alt for stort fokus på disse flisene som du nevner.
Dette er mer eller mindre helt borte i Windows 10 (eller blir det nå i løpet av kort tid). 
Det var mer for nettbrett / Surface, virker det som, så de gjorde en liten bommert der.

Nå har jo du mest erfaring fra Windows XP, så er vel begrenset hva man kan gjøre der i dag, men i Windows 10 føler jeg at du kan sette det opp noenlunde slik du ønsker. Dersom du har eksempler på ting som ikke går, så gjerne fortell. 😛 

Uansett så er operativsystem en preferansesak. Jeg liker Windows 10 veldig godt, men hadde sikkert gjort det samme med Linux om jeg hadde flere års erfaring i det. :) Sikkert samme med MacOS.

Edit: Ser Microsoft har oppdatert PowerToys nå. Da får man et litt bedre søkefelt med ALT+Space. Usikker på om dette kommer i final versjon av Windows, men det er hvert fall nokså snasent :) Tror det er ganske likt MacOS sitt søk.

image.thumb.png.05f493a1d7f4128f166c252f43fcbc52.png

Edited by Merko.