Gå til innhold

Ny rapport: Elbilen kan utrydde hver fjerde jobb i tysk bilindustri


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bil industrien burde egentlig jobbe med å prøve å skape nye implementeringer av systemer og teknologi fra bilene til nye industrier/produkter

Da hadde de hatt flere føtter å stått på enn kun biler.

  • Liker 3
Skrevet

Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 .

Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier .

 

  • Liker 1
Skrevet
Jotne71 skrev (39 minutter siden):

Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 .

Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier .

 

Tesla har eneavtale med Panasonic, der Panasonic produserer battericellene, og Tesla monterer dem sammen i batterier.

  • Liker 6
Skrevet

Og de har ikke sett på selvkjørende biler. Elbiler er bare en bedre bil, men markedet er like stort. Får man til selvkjøring nivå 4, vil mange dele på å bruke samme bil og bilsalget stuper.

  • Liker 2
Skrevet

"Dette fordi elbiler er langt enklere konstruksjoner enn biler med kompliserte forbrenningsmotorer og drivlinjer. Dermed kreves det mindre arbeidskraft for å sette sammen en elbil."

Store omstillinger vil komme uansett, Ikke riktig å skylde utelukkende på elbiler.

 

  • Liker 3
Skrevet
Xaphoon skrev (3 timer siden):

Så de har vært for trege og kommet bakpå...

Kina tar over?

 

Kina sniker seg inn bakveien. I morgen tidlig åpner salget av Volvo XC40 Recharge. Svensk konservativt merke som folk flest har stor tillit til. Disse blir nå altså produsert i Kina. Samme drivlinje som Polestar 2. Polestar skal jo egentlig være kult. Premium Volvo. Lignende hva AMG er for Mercedes. Men jeg har inntrykk av at Polestar ikke er godt nok kjent i Norge, så det vil oppfattes som "bare" en kinabil. Jeg tror Volvo er en sterkere merkevare her.

Tesla skal produsere i Kina. Det er kun et spørsmål om tid før de sender biler til Europa. MG er blitt kinabil. BMW iX3 er kinabil. Tipper det kommer mye bra fra Kina etterhvert. Både japanerne og koreanerne har klart å lage bra biler. Det er ingenting som hindrer kineserne i å gjøre det samme. 

  • Liker 4
Skrevet

"For å sette det i perspektiv, er omsetningen til den tyske bilindustrien nær åtte ganger større enn omsetningen fra utvinning av olje og gass i Norge."

For å sette det i perspektiv, så satte du det ikke i perspektiv i det hele tatt.

Skrevet (endret)
11 hours ago, rosetta stoned said:

"For å sette det i perspektiv, er omsetningen til den tyske bilindustrien nær åtte ganger større enn omsetningen fra utvinning av olje og gass i Norge."

For å sette det i perspektiv, så satte du det ikke i perspektiv i det hele tatt.

?

Tysklands befolkning er omtrent 16 gangern av den norske

 

16 hours ago, Jotne71 said:

Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 .

Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier .

 

 

15 hours ago, Frobe said:

Tesla har eneavtale med Panasonic, der Panasonic produserer battericellene, og Tesla monterer dem sammen i batterier.

 

Artikkelen skiller mellom celleproduksjon og batteriproduksjon men nevner ikke modulene.

Quote

En av de sentrale komponentene, batteriet, produseres i dag i liten grad av bilprodusentene selv. De leveres for det meste av asiatiske leverandører.

Det gjelder ikke bare tysk bilindustri, men også Nissan (Japan), Renault (Frankrike) og Tesla (USA). 

Og selv om noen bilprodusenter produserer batterier, leveres cellene til batteriene særlig av asiatiske underleverandører.

 

Slik jeg har forstått:

- Tesla har alltid laget batteriene selv, bortsett fra heeeelt i starten for Roadster 1

- vet ikke hvem som laget modulene (som sammenfatter en bunke med celler) som brukes i batteriene,

- cellene 18650 lages vel av Panasonic, men i det minste delvis 'hjemme' hos Tesla GF1,

- cellen 2170 blir bare laget hjemme hos Tesla og Panasonic har ikke hovedrollen alene.

GF3 i Kina er ikke med i betraktningen over

Endret av trikola
et feil tall og ørten småplukk
Skrevet

Tysk bilindustri kan utrydde hver fjerde jobb i tysk bilindustri. Det er like lite elbilens skyld som det var CCD-chipens feil at Kodak forsvant.

  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...