Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
5 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Hadde det vært en fossilbil så ville jeg ha vært enig med deg. Men her er det snakk om en bil der teknologien utvikler seg raskt. Det siste batteriet og den siste motoren er mer representativ for holdbarheten enn de første batteriene og motorene (skjønt selve motoren har det aldri vært noe feil på). Så det som kan forventes i dag er en holdbarhet på minst 450.000 km for batteriet og 680.000 km for motorene. Begge deler er mildest sagt imponerende!

La oss holde tunga rett i munnen nå. At én motor, og ett batteri, har klart det, betyr ikke at alle kan klare det. Derfor vil ikke dette være verdier vi nødvendigvis kan forvente, vi trenger mer statistikk for å kunne si noe sikkert.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (6 timer siden):

Hadde det vært en fossilbil så ville jeg ha vært enig med deg. Men her er det snakk om en bil der teknologien utvikler seg raskt. Det siste batteriet og den siste motoren er mer representativ for holdbarheten enn de første batteriene og motorene (skjønt selve motoren har det aldri vært noe feil på). Så det som kan forventes i dag er en holdbarhet på minst 450.000 km for batteriet og 680.000 km for motorene. Begge deler er mildest sagt imponerende!

Otto-syklusen kom på slutten av 1800-tallet, det samme gjorde elektriske motorer, her i Norge har vi bygget elektriske maskiner i over et århundre. En kan heller ikke forvente en 5 ganger forbedring i pålitelighet over 5 år, det er rett og slett urealistisk med mindre tidligere biler har hatt ekstremt upålitelig design.

Lenke til kommentar

På mine biler har de reparasjoner jeg har hatt ofte vert at el motorer ryker. Batteri også for den del.

Å tro at alle el biler varer 700 000km fordi eneller hundre har klart dette er utopisk. Biler som har kjørt svært langt finner man alle typer av. Snittet derimot er mye lavere. I Norge er er saltvann, store vannmengder i veibanen, støv og skitt pga piggdekk med å gjøre levetiden kortere for alt som ligger nært veibanen. 

Kjørte nettop bak en kraftig el bil. Den luktet overbelastet borredrill. Vil tro viklinger hadde vert for varme på et tidspunkt. 

Mange el biler som har kjørt langt skryter at at det er nytt batteri. Ofte på garanti. Uansett så blir denne ene enkeltkomponenten svært kostbar i forhold til restverdien av bilen når den nærmer seg 10år- Tviler litt på om folk kjøper nytt batteri til en el golf som er 10år gammel og har kjørt 200 000km. Folk skifter ikke motor engang selv om denne ofte er billigere enn batteripakke.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

På mine biler har de reparasjoner jeg har hatt ofte vert at el motorer ryker. Batteri også for den del.

Å tro at alle el biler varer 700 000km fordi eneller hundre har klart dette er utopisk. Biler som har kjørt svært langt finner man alle typer av. Snittet derimot er mye lavere. I Norge er er saltvann, store vannmengder i veibanen, støv og skitt pga piggdekk med å gjøre levetiden kortere for alt som ligger nært veibanen. 

Kjørte nettop bak en kraftig el bil. Den luktet overbelastet borredrill. Vil tro viklinger hadde vert for varme på et tidspunkt. 

Mange el biler som har kjørt langt skryter at at det er nytt batteri. Ofte på garanti. Uansett så blir denne ene enkeltkomponenten svært kostbar i forhold til restverdien av bilen når den nærmer seg 10år- Tviler litt på om folk kjøper nytt batteri til en el golf som er 10år gammel og har kjørt 200 000km. Folk skifter ikke motor engang selv om denne ofte er billigere enn batteripakke.

Sikker på at det ikke var din egen bil det luktet fra? Eller en annen bil. Aldri opplevd at det har luktet noe fra mine 2 model S eller Nissan Leaf som jeg hadde før der igjen.

Når det er sagt, så lukter jeg nesten aldri noe som helst når jeg er i bilen min, pga. det store HEPA-filteret.

Lenke til kommentar
Erlend Berge84 skrev (11 timer siden):

På 3 batteri og 4 motorer er dette ikke inponerende. Det som er inponerende er at han klarte og holde seg våken ettersom elbil ikke lager mer en en summelyd. Sikkert mye autopilot. ?

Hans P85 har ikke autopilot. Det kom først med senere modeller.

Et engasjerende underholdningssystemet (podcaster, spotify, radio etc) kan nok bidra til at folk holder seg lengre våken i en elbil enn i en fossilbil.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 timer siden):

La oss holde tunga rett i munnen nå. At én motor, og ett batteri, har klart det, betyr ikke at alle kan klare det. Derfor vil ikke dette være verdier vi nødvendigvis kan forvente, vi trenger mer statistikk for å kunne si noe sikkert.

 

 

Jeg kan være enig med deg at det er tidlig å si noe definitivt. Men en har tross alt mye statistikk for batteriene som angir en retning og Tesla har bedre kontroll på produksjonen enn de hadde i begynnelsen. Tesla angir selv en forventet levetid på en halv million miles på dagens batterier og en million for neste generasjon.

Motorproblemene var mest knyttet til utvekslingen og disse problemene er blitt tatt hånd om for lengst. Selve elmotoren er uslitelig og styres strengt for å unngå overbelastning. Er ganske overbevist om at det er temperatursensorer på den slik at strømtilførsel strupes om temperatur blir farlig høy. Lagre kan ryke, men disse kan dimensjoneres til et svært langt liv og kan i verste fall "enkelt" byttes.

Med Tesla S sine kraftige elmotorer med høyt dreiemoment, var det å vente at utvekslingen (ett gir, to tannhjul) ville være vanskelig å dimensjonere. Fossilbiler har hatt 130 år på å perfeksjonere sine girkasser og ekstrembiler tilsvarende Tesla som Ferrari og Maserati har nok relativt ofte slitt med havarerte girkasser. For elbiler kommer i tillegg voldsomme krefter tilbake ved regenerering (motorbrems), kanskje opp til 150 kW (om jeg husker riktig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tro det eller ei men Tesla sine motorer kjøres vel ganske rolig.

Den eldre 422 hestern (som vel er den som også bilen i artikkelen har?) Klarer jo "hackere" å hente ut nermere 600hk fra ved å tukle litt med softwaren.

Model 3 LR og Performance var vel iallefall i starten levert med likense motorer, til tross for at Performance har 100+ flere hestekrefter.

Og det er de samme motorene som Tesla Semi skal bruke for å tekke 35 tonn til 100km/t på 25 sekunder.

Så tror ikke man trenger å være redd for at selve motoren skal ryke. Problemene Tesla hadde i starten var jo fra noen lager som laget ulyder. Muligens grunnet en designfeil som de har rettet i ettertid. Men det tok tid før de klarte å finne grunnen så mange biler har jo hatt 3-4 byttemotorer med samme feil før de endelig fikk en hvor problemet var helt løst på.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 timer siden):

Før eller senere må vel noen finne opp et stereoanlegg som fungerer i fossilbil også.

Blir nok bra bare vi blir kvitt de forbaska dårlige DAB-radioene som bare virker innimellom, og med tynn blekkboksaktig lyd.

Få inn skikkelige FM-radioer, sånn som alle andre land, så bedres både trivselen og sikkerheten i bilen (alle får viktige meldinger f.eks.). Særlig for utenlandske biler og vogntog som er på tur i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Kjørte nettop bak en kraftig el bil. Den luktet overbelastet borredrill. Vil tro viklinger hadde vert for varme på et tidspunkt. 

Mange el biler som har kjørt langt skryter at at det er nytt batteri. Ofte på garanti.

Personlig så tror jeg mest på at det er røverhistorier du serverer her.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (50 minutter siden):

Personlig så tror jeg mest på at det er røverhistorier du serverer her (også).

Vel det var ingen andre biler på veien og lukten var velkjent.

Er det noen grunn for at el motorer i biler ikke skal lukte som en hvilken som helst annen el motor som har for høy temperatur i viklingene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 hours ago, Trestein said:

Kjørte nettop bak en kraftig el bil. Den luktet overbelastet borredrill. Vil tro viklinger hadde vert for varme på et tidspunkt. 

 

Så vi har én elbil som kanskje hadde problemer? Det kan veldig godt være, men som statistikk er det litt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (51 minutter siden):

Vel det var ingen andre biler på veien og lukten var velkjent.

Er det noen grunn for at el motorer i biler ikke skal lukte som en hvilken som helst annen el motor som har for høy temperatur i viklingene?

En moderne elbil har så god motorstyring at det finner jeg svært usannsynlig at det kom noe lukt fra den. Mer sannsynlig at lukten kom fra en annen kilde. Kanskje fra din egen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:

Kjørte nettop bak en kraftig el bil. Den luktet overbelastet borredrill. Vil tro viklinger hadde vert for varme på et tidspunkt. 

Nå vet jeg ikke hvilken lukt du kjente. Den mest karakteristiske fra elverktøy er gjerne en blanding av ozon og nitrogenoksider. Disse dannes i børstede motorer p.g.a. lysbuer fra den mekaniske kommuteringen. Dette er ikke noe tema for motorer som sitter i noen elbiler, men de samme gassene kan forekomme nær bakken, ved uheldige værforhold og stor trafikk da de også dannes i vanlige forbrenningsmotorer (Men da stort sett for lite til å kunne merkes). 

Lukt fra en for varm motor vil presumptivt være en helt vanlig brent lukt (I.e. delvis oksyderte organiske forbindelser), slike kan komme fra veldig mange andre kilder. 

13 hours ago, MrMarbles said:

Når det er sagt, så lukter jeg nesten aldri noe som helst når jeg er i bilen min, pga. det store HEPA-filteret.

HEPA filtre er partikkelfiltre. De vil ikke gjøre noe videre med lukt som er mindre molekyler (Spesiellt lukt fra ozon og NOx). Man trenger reaktive filtre for å fjerne luktstoffer. Noen partikkelfiltre kan sågar produsere ozon og nitrogenoksider siden de bruker statisk elektrisitet for å fange opp partikler mer effektivt. Betegnelsen HEPA filter er vel også etter hvert blitt meningsløs, og brukes veldig ofte uten at HEPA klassen er oppgitt, eller endog uten at filteret er klassifisert overhode. 

3 hours ago, Complexity said:

Den eldre 422 hestern (som vel er den som også bilen i artikkelen har?) Klarer jo "hackere" å hente ut nermere 600hk fra ved å tukle litt med softwaren.

Elektriske motorer kan i prinsippet kjøres så hardt som helst så lenge du har mer spenning for å overvinne den induserte motspenningen i motoren. Det betyr ikke at det er trygt eller pålitelig å kjøre motoren så hardt. Etterfølgene gir, lagre og koplinger er ikke nødvendigvis dimensjonert for slikt og til sist vil også kjøling bli begrensende. Så at man kan klare å forbigå motorstyring og få mer effekt av en elmotor er ingen overraskelse, og betyr ikke at den er underdrevet. 

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

HEPA filtre er partikkelfiltre. De vil ikke gjøre noe videre med lukt som er mindre molekyler (Spesiellt lukt fra ozon og NOx). Man trenger reaktive filtre for å fjerne luktstoffer. Noen partikkelfiltre kan sågar produsere ozon og nitrogenoksider siden de bruker statisk elektrisitet for å fange opp partikler mer effektivt. Betegnelsen HEPA filter er vel også etter hvert blitt meningsløs, og brukes veldig ofte uten at HEPA klassen er oppgitt, eller endog uten at filteret er klassifisert overhode. 

Så vidt jeg minnes, så er vel filteret i Tesla betegnet som Bio-Defense-sertifisert, og vil med stor sannsynlighet kunne stoppe slike molekyler.

"Luftfiltreringssystemet ble testet i virkelige miljøer, fra California hvor vi testet alt fra motorveier i rushtiden, til illeluktende myrlandskap, søppeldynger, og beiteområder for kyr, samt i Kina hvor vi testet systemet i store byer. Vi ville være sikre på at systemet fanget finkornede partikler og gassforurensning, i tillegg til bakterier, virus, pollen og muggsporer."

https://www.tesla.com/no_NO/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snowleopard said:

Så vidt jeg minnes, så er vel filteret i Tesla betegnet som Bio-Defense-sertifisert, og vil med stor sannsynlighet kunne stoppe slike molekyler.

Hvem sertifiserte det og til hvilken standard? Jeg har aldi hørt om noen 'bio-defence' sertifisering før, men om jeg skal lese noe i det må jeg nesten anta at det da handler om reduksjon av pollen, viruspartikler og tilsvarende patogener. Dette er langt større partikler enn alminnelige luktstoffer. 

Linken din gir meg bare den sedvanlige markedsføringslitteraturen og har lite materiellt innhold. De eneste tallene som er servert diskuterer reduksjon av pm2.5, og uten å vite hva komparative systemer gjør kan jeg ikke vurdere om de tallene som oppgis der er materiellt bedre eller dårligere enn andre bilers filtrerinssystemer. At biler ofte har effektive partikkelfiltre er ikke noe nytt. Alt på 80 tallet brukte vi det å kjøre en tur med bil som en måte å redusere allergisymptomer p.g.a. at noen biler alt da hadde så effektive pollenfiltre. 

Merk forøvrig at en diskusjon av reduksjon av pm2.5 ikke har noen relevans for HEPA klassifisering. HEPA klasser er relatert til hvor effektivt filteret fjerner partikler på 0.3um og opp. (PM2.5 er 2.5um)

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (47 minutter siden):

Hvem sertifiserte det og til hvilken standard? Jeg har aldi hørt om noen 'bio-defence' sertifisering før, men om jeg skal lese noe i det må jeg nesten anta at det da handler om reduksjon av pollen, viruspartikler og tilsvarende patogener. Dette er langt større partikler enn alminnelige luktstoffer. 

Linken din gir meg bare den sedvanlige markedsføringslitteraturen og har lite materiellt innhold. De eneste tallene som er servert diskuterer reduksjon av pm2.5, og uten å vite hva komparative systemer gjør kan jeg ikke vurdere om de tallene som oppgis der er materiellt bedre eller dårligere enn andre bilers filtrerinssystemer. At biler ofte har effektive partikkelfiltre er ikke noe nytt. Alt på 80 tallet brukte vi det å kjøre en tur med bil som en måte å redusere allergisymptomer p.g.a. at noen biler alt da hadde så effektive pollenfiltre. 

Merk forøvrig at en diskusjon av reduksjon av pm2.5 ikke har noen relevans for HEPA klassifisering. HEPA klasser er relatert til hvor effektivt filteret fjerner partikler på 0.3um og opp. (PM2.5 er 2.5um)

Jeg skrev "betegnet som...", så jeg er ikke sikker på om det er sertifisert. 

Du har rett i at det kun er sett på PM2,5 her, men dette systemet dems er mer avansert enn som så.

"Model S & X also have an acid gas filter, an alkaline gas filter & a carbon monoxide detector that autoswitches car to recirc mode. We should prob tell people about this more. Filters are giant, so too big to fit in Model 3."

https://electrek.co/2018/06/01/elon-musk-tesla-model-s-x-3-bioweapon-defense-mode-air-filter/

Det skulle altså tilsi at det er langt bedre enn et rent passivt filter klarer å være, og burde i mange sammenhenger kunne ta unna for mye av det som ble nevnt opprinnelig, og da spesielt i form av bakterier og lukt.

Å lage et filter som tar langt mindre partikler, er nok ganske mulig. Om det dog er hensiktsmessig i en bil med tanke på vekt og eventuelt effektforbruk, er et annet spørsmål. Jo tettere filteret er, dess større sugeeffekt trengs det for å få luften gjennom. Det kan gi større utslag på både støy og strømforbruk, og derfor ikke så ønskelig i første omgang.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

"Model S & X also have an acid gas filter, an alkaline gas filter & a carbon monoxide detector that autoswitches car to recirc mode. We should prob tell people about this more. Filters are giant, so too big to fit in Model 3."

Det skulle altså tilsi at det er langt bedre enn et rent passivt filter klarer å være, og burde i mange sammenhenger kunne ta unna for mye av det som ble nevnt opprinnelig, og da spesielt i form av bakterier og lukt.

Filtre for syrer er gjerne der for å fjerne slikt som eddik, hydrogenklorid eller hydrogenfluorid (Gjerne spesialiserte filtre for akkurat det). Alkaliske gasser blir vel gjerne ammoniakk. Det er sikkert en del flere, men jeg må si jeg sliter med å se relevansen i slike filtre i en bil.  Når luktet du sist ammoniakk eller eddik ute? Det næreste jeg kan tenke på er hydrogensulfid, noe man kan få i vulkanske områder og litt av forråtnelse, men det er jo fortsatt ikke et veldig vanlig problem.

CO detektorer kan sikkert ha relevans i noen få tilfeller, men det er jo ikke slik at det er enorme mengder CO i miljøet omkring oss. Mer relevant filtrering ville vært VOC og ozon/NOx. Dette blir da gjerne katalytiske filtre (I praksis det som sitter i eksosen på konvensjonelle biler). Jeg er usikker på hvor effektivt det er å kjøre slike kaldt. 

Luftbårne bakterier og virus er hva partikkelfiltre tar (I hovedsak i form av aerosoler for disse da de normalt ikke overlever lenge tørt), kjemiske filtre har ingen effekt på disse meg bekjent. 

En utfordring med kjemiske filtre er at de degraderer over tid, og må byttes jevnlig selv når de ikke brukes bare ved eksponering til vanlig luft (vanndamp og oksygen tar de over tid). For at slike skal forbli effektive må de byttes. Hva er serviceintervallet spesifisert for disse filtrene?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (29 minutter siden):

Filtre for syrer er gjerne der for å fjerne slikt som eddik, hydrogenklorid eller hydrogenfluorid (Gjerne spesialiserte filtre for akkurat det). Alkaliske gasser blir vel gjerne ammoniakk. Det er sikkert en del flere, men jeg må si jeg sliter med å se relevansen i slike filtre i en bil.  Når luktet du sist ammoniakk eller eddik ute? Det næreste jeg kan tenke på er hydrogensulfid, noe man kan få i vulkanske områder og litt av forråtnelse, men det er jo fortsatt ikke et veldig vanlig problem.

CO detektorer kan sikkert ha relevans i noen få tilfeller, men det er jo ikke slik at det er enorme mengder CO i miljøet omkring oss. Mer relevant filtrering ville vært VOC og ozon/NOx. Dette blir da gjerne katalytiske filtre (I praksis det som sitter i eksosen på konvensjonelle biler). Jeg er usikker på hvor effektivt det er å kjøre slike kaldt. 

Luftbårne bakterier og virus er hva partikkelfiltre tar (I hovedsak i form av aerosoler for disse da de normalt ikke overlever lenge tørt), kjemiske filtre har ingen effekt på disse meg bekjent. 

En utfordring med kjemiske filtre er at de degraderer over tid, og må byttes jevnlig selv når de ikke brukes bare ved eksponering til vanlig luft (vanndamp og oksygen tar de over tid). For at slike skal forbli effektive må de byttes. Hva er serviceintervallet spesifisert for disse filtrene?  

CO er nok et problem man kan støte på, spesielt i dårlig luftede tunneler og andre delvis lukkede områder, og spesielt der man har en viss andel gamle lastebiler i kombinasjon med mye bakker. Kanskje ikke et stort problem i Norge, men de lager neppe biler bare for Norge. Regner med de har sett et visst behov, eller sett det som en positiv bieffekt. Samme med det andre, de har sikkert funnet ut at det er et visst behov, lite ekstrakostnad og sikkert og greit i markedsføringssammenheng.

Og, nei. Jeg har ikke oversikt over servicekostnader. Har ikke Tesla selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (22 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvilken lukt du kjente. Den mest karakteristiske fra elverktøy er gjerne en blanding av ozon og nitrogenoksider. Disse dannes i børstede motorer p.g.a. lysbuer fra den mekaniske kommuteringen. Dette er ikke noe tema for motorer som sitter i noen elbiler, men de samme gassene kan forekomme nær bakken, ved uheldige værforhold og stor trafikk da de også dannes i vanlige forbrenningsmotorer (Men da stort sett for lite til å kunne merkes). 

Lukt fra en for varm motor vil presumptivt være en helt vanlig brent lukt (I.e. delvis oksyderte organiske forbindelser), slike kan komme fra veldig mange andre kilder. 

HEPA filtre er partikkelfiltre. De vil ikke gjøre noe videre med lukt som er mindre molekyler (Spesiellt lukt fra ozon og NOx). Man trenger reaktive filtre for å fjerne luktstoffer. Noen partikkelfiltre kan sågar produsere ozon og nitrogenoksider siden de bruker statisk elektrisitet for å fange opp partikler mer effektivt. Betegnelsen HEPA filter er vel også etter hvert blitt meningsløs, og brukes veldig ofte uten at HEPA klassen er oppgitt, eller endog uten at filteret er klassifisert overhode. 

Elektriske motorer kan i prinsippet kjøres så hardt som helst så lenge du har mer spenning for å overvinne den induserte motspenningen i motoren. Det betyr ikke at det er trygt eller pålitelig å kjøre motoren så hardt. Etterfølgene gir, lagre og koplinger er ikke nødvendigvis dimensjonert for slikt og til sist vil også kjøling bli begrensende. Så at man kan klare å forbigå motorstyring og få mer effekt av en elmotor er ingen overraskelse, og betyr ikke at den er underdrevet. 

I bilen min så gikk jeg fra å ikke ha HEPA-filteret, til å få det ettermontert. Forskjellen var dag og natt. Stampende i kø opp tunnel midt på vinteren hver dag med masse eksos-lukt fra gamle dieselbiler forsvant fra en dag til den neste.

HEPA-filteret til Model S/X er vel også klasseledende for bil. Ingen andre som har noe som er i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...