Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (5 minutter siden):

Var vel lite vits av Bjørn å sjekke på Millenium Falcon også da? siden den byttet batteri på 80 tusen km?
Batteriet var jo vel byttet sist på 470.000km på denne, så er jo nesten en million på batteriet nå.

Nei. Det er lite vits i å måle degradering fra 1,4mill km om man ikke spesifiserer hva man måler. Måler man understell, og det er originalt (lite trolig) så er det jo greit. Måler man batteriet, så må en altså inkludere batteribyttene og spesifisere det. 

Sist gang han målte Millenium Falcon så regnet han inn degenerasjon for bilens levetid uten å starte fra 80k km ja, om jeg ikke tar feil. Jeg skippet over mye i videoen. Altså blir det jo litt meningsløst å si 11% degenerering om man i mellomtiden har byttet batteri. Da blir det jo 100% kast til 80k km, så starte på nytt og fjerne de årene fra det hele? 

 

Endret av oophus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, oophus said:

Nei. Det er lite vits i å måle degradering fra 1,4mill km om man ikke spesifiserer hva man måler. Måler man understell, og det er originalt (lite trolig) så er det jo greit. Måler man batteriet, så må en altså inkludere batteribyttene og spesifisere det. 

Sist gang han målte Millenium Falcon så regnet han inn degenerasjon for bilens levetid uten å starte fra 80k km ja, om jeg ikke tar feil. Jeg skippet over mye i videoen. Altså blir det jo litt meningsløst å si 11% degenerering om man i mellomtiden har byttet batteri. Da blir det jo 100% kast til 80k km, så starte på nytt og fjerne de årene fra det hele? 

 

Er du livredd for det faktum at en Tesla kan ha blitt kjørt så langt uten store reperasjoner eller?

Bjørn trakk jo ifra 80k km på testen sin. Han nevner jo flere ganger at batteriet ble bytta på 80k så det ikke kan telles med.

Forøvrig setter nesten Tesla alltid "Reman" batterier i bilene som får byttet. Dette er reparerte batterier, siden det ofte bare er kontaktoren eller annen elektronikk i batteriet som feiler og ikke selve battericellene så kan de gjenbrukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er du livredd for det faktum at en Tesla kan ha blitt kjørt så langt uten store reperasjoner eller?

Nei? Les det jeg skrev på nytt. 

Complexity skrev (2 minutter siden):

Bjørn trakk jo ifra 80k km på testen sin. Han nevner jo flere ganger at batteriet ble bytta på 80k så det ikke kan telles med.

Da er jo den testen helt i orden, som jeg skrev. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Nei. Det er lite vits i å måle degradering fra 1,4mill km om man ikke spesifiserer hva man måler. Måler man understell, og det er originalt (lite trolig) så er det jo greit. Måler man batteriet, så må en altså inkludere batteribyttene og spesifisere det. 

Sist gang han målte Millenium Falcon så regnet han inn degenerasjon for bilens levetid uten å starte fra 80k km ja, om jeg ikke tar feil. Jeg skippet over mye i videoen. Altså blir det jo litt meningsløst å si 11% degenerering om man i mellomtiden har byttet batteri. Da blir det jo 100% kast til 80k km, så starte på nytt og fjerne de årene fra det hele? 

 

Stemmer det. Om en har byttet batteripakke, vil jo degenerering da være 100% + 11% = 111%

Det som gjør det mer komplisert er som Complexity sier, bytte batterier er ofte reparerte batterier som allerede har noen "miles", så kan være at det allerede er noen batteri segmenter som har passert den populære "one million miles" barrieren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (11 minutter siden):

Stemmer det. Om en har byttet batteripakke, vil jo degenerering da være 100% + 11% = 111%

🤣 Hehe, good one. 

keramikklampe skrev (11 minutter siden):

Det som gjør det mer komplisert er som Complexity sier, bytte batterier er ofte reparerte batterier som allerede har noen "miles", så kan være at det allerede er noen batteri segmenter som har passert den populære "one million miles" barrieren. 

Jeg har null tiltro til at det er et stort marked for reparerte celler. Det man prater om er nok celler som har litt feilproduksjon med ei enkel fiks på seg som ikke ble utnyttet på ei linje sånn i utgangspunktet, men som havner til nye pakker utenfor hovedlinja. 

Det å få til "one million miles" pakka er enkelt.  

Ta f.eks ei 400km WLTP bil, og kjør syklingstest på pakken med 80% SoC. Du kan nesten doble sykluser på ei celle per 10% du "gjemmer" i buffer i pakken. Så hvis 90% syklustesten ala 25C er 3,000 sykluser, så vil 80% testen gi deg 6,000 sykluser. Altså plutselig har du 1.9 million mile batteriet hos personen som aldri lader over 80% og som bor et sted med jevne 25C året rundt. Det er altså enkelt for dagens elbiler å nå garantitiden med dagens batterier, spesielt nå som folk flest informerer om at ladingen helst ikke burde foregå til over 80% daglig. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 minutter siden):

🤣 Hehe, good one. 

Jeg har null tiltro til at det er et stort marked for reparerte celler. Det man prater om er nok celler som har litt feilproduksjon med ei enkel fiks på seg som ikke ble utnyttet på ei linje sånn i utgangspunktet, men som havner til nye pakker utenfor hovedlinja. 

Det å få til "one million miles" pakka er enkelt.  

Ta f.eks ei 400km WLTP bil, og kjør syklingstest på pakken med 80% SoC. Du kan nesten doble sykluser på ei celle per 10% du "gjemmer" i buffer i pakken. Så hvis 90% syklustesten ala 25C er 3,000 sykluser, så vil 80% testen gi deg 6,000 sykluser. Altså plutselig har du 1.9 million mile batteriet hos personen som aldri lader over 80% og som bor et sted med jevne 25C året rundt. Det er altså enkelt for dagens elbiler å nå garantitiden med dagens batterier, spesielt nå som folk flest informerer om at ladingen helst ikke burde foregå til over 80% daglig. 

Tror du ikke Tesla reparerer batteri pakkene ved å bytte ut batteri segmenter? Om en får feil på batteriet, må en altså betale for en helt ny batteripakke? I så tilfelle hadde jeg ønsket å beholde den gamle pakken selv. Høres litt ekstremt ut, men er kanskje en business profil.

Angående mile batteri, får en ikke også ytterlig slitasje om en lader på supercharger vs hjemmelading? Forøvrig interessant at en halverer syklus skade ved å redusere lading med 10%. Viste ikke det var så ekstremt. 12000 sykluser ved 70% og 24000 sykluser ved 60%. Må være noe feil her..?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok i relativt begrenset utstrekning at Tesla bytter moduler/celler. Det er nok snakk om så få batteripakker som trenger dette at det ikke gir økonomisk mening å bruke særlig ressurser på det. De går nok stort sett rett i kverna. De fleste batteripakker som blir byttet under garanti får nye hovedkontaktorer og så er det rett inn i en annen Tesla.

Og nei, det er ikke slik at man kan øke antall sykluser så mye ved å redusere ladenivået. En del statistikk tyder på at det er en fast mengde energi som kan sykles gjennom en batteripakke over levetiden, og det er ikke stor forskjell på akkurat hvordan man lader/utlader batteripakkene. (Lavere ladenivå hjelper derimot på kalendertap ved lagring, men dette har diminishing returns. For NCA batterier er 90% er mye bedre enn 100%, 80% er litt bedre enn 90%, 70% er umålbart bedre enn 80%. LFP mener jeg trives best ved 100%. Kanskje 90% er noe bedre.) Men alt dette er et veldig komplisert tema, og alt kommer an på masse forskjellige variabler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (41 minutter siden):

Tror du ikke Tesla reparerer batteri pakkene ved å bytte ut batteri segmenter? Om en får feil på batteriet, må en altså betale for en helt ny batteripakke? I så tilfelle hadde jeg ønsket å beholde den gamle pakken selv. Høres litt ekstremt ut, men er kanskje en business profil.

Jeg har aldri sett en regning som viser til at moduler er byttet isåfall. Det er stort sett hele pakker som byttes så vidt jeg har fått med meg. Og ja, en burde få lov til å beholde den gamle pakken om man uansett må ut og betale 100,000kr for ny. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Og nei, det er ikke slik at man kan øke antall sykluser så mye ved å redusere ladenivået. En del statistikk tyder på at det er en fast mengde energi som kan sykles gjennom en batteripakke over levetiden, og det er ikke stor forskjell på akkurat hvordan man lader/utlader batteripakkene. (Lavere ladenivå hjelper derimot på kalendertap ved lagring, men dette har diminishing returns. For NCA batterier er 90% er mye bedre enn 100%, 80% er litt bedre enn 90%, 70% er umålbart bedre enn 80%. LFP mener jeg trives best ved 100%. Kanskje 90% er noe bedre.) Men alt dette er et veldig komplisert tema, og alt kommer an på masse forskjellige variabler.

image.png.38f32d4eec36f88a0b7034bd7cfb6476.pngimage.png.d48c169a89b364b152ed14e520850927.pngimage.png.742d08b53c7cf100b573c0e880dee1c2.pngimage.png.3063d0d24fe253ea55749af083fa4109.png
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Erlend Berge84 skrev (8 minutter siden):

Gemmingen byttet batteripakke tre ganger og motor fire ganger.....

Langt fra inponerende. På fire dieselmotorer skulle jeg lett klart 4 ganger så langt

Dersom du leser denne tråden fra start, så vil du bli litt bedre informert. Tesla har endret sine design flere ganger siden denne bilen ble produsert. En nyere Model S ville neppe ha gått igjennom så mange drive unit bytter og batteribytter på like mange km.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...