Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snylter said:

At man plutselig skal kunne kjøre kjøretøy over 3500kg på personbillappen er jo helt idiotisk, tidligere har det vært sagt fra offisielt hold at man har slike grenser fordi det krever mer å kjøre tyngre biler..

 

Idiotisk? Fordi 3.500 kg er en slags magisk grense? 3.500 kg max vekt er jo ingen fasit eller et endelig svar. Det ble en gang satt en grense, politisk eller byråkratisk fordi det måtte være et skille. Den grensen kom sikkert for mange år tilbake. I en tid der biler veide så lite som 7-800 kilo og selv varebilene var lettere fordi det var mindre utstyr, mindre sikkerhet etc. 

Når el-varebilene meldte sin ankomst så oppdaget mange problemet med vektgrensen på 3.5T. Det ble rett og slett ikke særlig rom for nyttelast pga økt vekt fra batteripakken i el-varebiler. Da var det to valg. Enten å ri sin kjepphest/prinsipp og si at slik er reglene, eller å endre reglene. Mye har skjedd siden grensen på 3.500 kg ble satt på førerkort klasse B. Bedre bremser, mett med sikkerhetsutstyr, bedre kjøreegenskaper og kortere bremselengde. Her ble ulempene veid opp mot fordelene. Vi som samfunn ønsker flere nullutslippsbiler og vi trenger også elektriske varebiler. Om alle håndverkere som ønsker å bidra til lavere lokale utslipp måtte kjørt opp til klasse C for å faktisk kunne bruke el-varebil så ville det blitt veldig få el-varebiler på veiene. 

Om reglene ikke hadde blitt endret for el-varebiler ville jeg brukt ordet idiotisk. At de faktisk endret vektgrensen viser at selv byråkrater kan ha en pragmatisk tilnærming til problemer. 

Det er helt greit å klage når byråkrater eller politikere mister gangsynet og tar dårlige avgjørelser. Men når de faktisk utviser forstand og endrer problematiske regler slik at reglene følger tiden,  da bør en kanskje ikke fyre seg opp og bli irritert?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (10 timer siden):

Denne bilen er så absurd at det enten er helt genialt eller døden for Tesla.

Den er definitivt absurd og et sjokk - nå. Men når designen får modne i folks hoder et par år så kanskje det løsner litt.

For meg er denne uaktuell pga mange ting (baklokket, bredde, lengde, speedometeret etc), men jeg er facinert og lurer på hva Tesla og verden lærer av denne bilen. Produksjonsteknisk, materialvalg etc.

Lenke til kommentar
1 hour ago, daruu said:

En ting til: Alt over 3500kg i totalvekt som blir brukt i næring krever nå løyve (og fartsskriver?) - Da må man vel også ha YSK, samt følge kjøre og hviletider

Nei som for el-varebiler vil sikkert også denne bli mulig å få på varebilskilt og dermed faller alt det du nevner bort. Fartsskriver er heller ikke en absolutt regel. Har du feks en 26.000 tonns hestebil som du kun bruker på privaten er det vistnok ikke krav om fartsskriver, ysk eller kjøre og hviletid. Og heller ikke noe krav om YSK om du ikke kjører i næring. Så hva som blir utfallet gjenstår å se. 

Konkret hva som skjer om og når cyberpunk ankommer Norge får vi vel avvente å se, heller enn å spekulere vilt rundt alle tenkelige og utenkelige scenarioer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snylter said:

Morsomt er det også at den forhøyede vektgrensen på 4250kg på kl. B kun gjelder for kjøring i Norge.. Er jo dumt å ikke kunne ta monsterteslaen til Svinesund for å handle billig chablis.

 

Er du sikker på akkurat det? I tiden forut for endringene her i våres kan jeg sånn vagt minnes at det ble snakket om dette som noe som skjer også for å harmonisere med EU. Denne saken fikk ikke direkte påvirkning på meg og mine så jeg gjorde aldri dypdykk i den men om jeg husker riktig her så har nok eller vil nok endringer skje også ellers i EU. 

Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

 

Er du sikker på akkurat det? I tiden forut for endringene her i våres kan jeg sånn vagt minnes at det ble snakket om dette som noe som skjer også for å harmonisere med EU. Denne saken fikk ikke direkte påvirkning på meg og mine så jeg gjorde aldri dypdykk i den men om jeg husker riktig her så har nok eller vil nok endringer skje også ellers i EU. 

https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-5

Et lite utdrag følger her:

I Norge omfatter føreretten også føring av:

(klippet ut irrelevante bestemmelser fra paragrafen)

4. Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a) har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt
b) er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b
c) bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k, og
d) er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Nei som for el-varebiler vil sikkert også denne bli mulig å få på varebilskilt og dermed faller alt det du nevner bort. Fartsskriver er heller ikke en absolutt regel. Har du feks en 26.000 tonns hestebil som du kun bruker på privaten er det vistnok ikke krav om fartsskriver, ysk eller kjøre og hviletid. Og heller ikke noe krav om YSK om du ikke kjører i næring. Så hva som blir utfallet gjenstår å se. 

Konkret hva som skjer om og når cyberpunk ankommer Norge får vi vel avvente å se, heller enn å spekulere vilt rundt alle tenkelige og utenkelige scenarioer. 

"1. januar 2015 ble det fastsatt endringer i organiseringen av løyvemyndigheten for 
godstransport- og turvognløyver og endringer i regelverket for yrkestransport. Før dette 
utstedte fylkeskommunene nasjonale løyver, mens Statens vegvesen utstedte internasjonale 
løyver. Da Statens vegvesen overtok løyveansvaret i 2015 ble det bestemt at internasjonalt 
løyve for gods- og turvogn (fellesskapsløyve) også vil gjelde for nasjonal gods- og 
turvogntransport. Det utstedes derfor ikke lenger nasjonale løyver. Et fellesskapsløyve kan 
derfor benyttes til både nasjonal- og internasjonal (EU/EØS) transport. I henhold til våre 
forpliktelser etter EØS-avtalen skal vilkårene for løyve være de samme i alle 
medlemslandene. Vi har derfor ikke anledning til å unnta kjøretøy eller vogntog med en 
tillatt totalmasse mellom 3,5 og 4,25 tonn som drives med alternativt drivstoff fra kravet til 
løyve. Vurderinger rundt takstgrupper er ikke foretatt i denne høringen."

 

Fra dette dokumentet:

https://www.vegvesen.no/_attachment/2652839/binary/1320203?fast_title=Vedlegg+høringsoppsummering.pdf

Lenke til kommentar

Noen EU land har enklere regler enn Norge har feks for ombygde kjøretøy. I UK feks er det langt enklere å få regga om motorsykler med endret ramme, eller å bytte ramme. En slik motorsykkel vil være lovlig å kjøre i resten av EU også norge selv om den ikke ville fått skilter i Norge uten en evt. full TÜV godkjenning. Britene trenger ikke TÜV for å få godkjent slikt. 

Så en får nok også kjøre slike el-varebilermed vekt opp ti 4250 kg til Svinesund/Strømstad for å fylle tax-free kvoten og gjøre storhandel. 

Lenke til kommentar

Mye snakk om tillatt totalvekt her, men vet vi egentlig hva den er? Alt offisielt jeg har funnet er:

Payload 3500 lbs og towing capacity 7500 lbs - 14 000 lbs avhengig av variant. Omregnet til internasjonale benevninger og avrundet: 1587 kg og 3401 - 6350 kg.

 

Ellers så kan jeg se for meg at bredden blir et vesentlig praktisk problem for svært mange parkeringsplasser, garasjeporter osv. selv om den ikke kommer med sidespeil.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (14 timer siden):

Denne bilen er så absurd at det enten er helt genialt eller døden for Tesla.

Det var dramatisk. Tesla har fleire modellar og Cybertruck er neppe bilen dei ser for seg skal stå for den største omsetnaden i selskapet. Dei vil få ein indikasjon på førehandsbestillingar. Mange vil nok vurdere den fordi det er Tesla. 

Eg tvilar på at Tesla går under sjølv om denne bilen ikkje blir noko salssuksess.

Lenke til kommentar

Tydelig at Cybertruck er et sjokk og får reaksjoner i alle retninger. Jeg tror dette roer seg etter hvert som tanken får modnet seg.

TSLA-aksen synker 3% i kjølvannet av lanseringa.

Tesla bekrefter at den kommer i flere fargevalg: matt sort, hvit og grønn.

Tesla fikk 146 000 reservasjoner de første to døgnene etter lansering, 17% med 1 motor, 42% med 2 motorer og 41% med 3 motorer. Hvis disse kjøpene gjennomføres representerer det salg for 8 milliarder dollar. Det hadde vært interessant å se hvor stor andel av reservasjonene som kommer fra USA.

Børsen har ikke vært åpen etter meldingen om antall reservasjoner så vi får se om det endrer aksjeverdien på mandag.

Musk poster også en litt "desperat" video der stålkule-forsøket enten gjentas etter scene-stuntet eller gjøres før, denne gangen uten å knuse ruta.

Endret av Simen1
Mer tekst
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Ikke for rene fosillbiler

Hvorfor ikke det? Sertifikater må jo gjelde for egenskapene man må inneha for føringen av et gitt kjøretøy. Når en elbil på 4t ikke er lettere å kjøre enn en fossilbil på 4t kan vi da ikke lette på sertifikatreglene for den.

Enig i at vi trenger eliktrifisering av bilparken, men det må fortsatt gjøres med en form for subsidier, ikke kløning med sertifikater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...