Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (28 minutter siden):

Jeg har jo akkurat skrevet at ICE-kjøretøy med det samme tyngdepunktet er like "enkle" å kjøre som elbilene. Gjør du deg til?

Når du legger til argumenter med forutsetninger som ikke har basis i realitetene, så kan man lure på hvem som gjør seg til. Du klarer ikke få en ice-bil av samme type til å få samme tyngdepunkt (og vekt), og det er derfor irrelevant å ta hensyn til. Derved fremstår enlinjeren din som en ikke-sammenhengende påstand som tyder på at du er litt på ville veier her.

Jeg anntar at du skjønner veldig godt hvorfor elbiler får kompensert for økt vekt med den regelen, slik jeg har skrevet, så da forholder jeg meg til realitetene. Ikke frie fantasier. Du står selvsagt fritt til å være uenig eller ikke, men det er det som er lagt til grunn for å gjøre denne regelendringen.

Cybertruck vil, slik jeg forstår det, ikke kunne godkjennes som varebil med disse reglene, bl.a. fordi det ikke eksisterer en tilsvarende ice-variant. Så om den veier over 3500 kg, så vil den eventuelt kreve C1-lappen. Alternativet er om de kan legge frem at en ice-variant hadde kommet under vektgrensen. Men da er man uansett begrenset til 3 seter i første seterad. Som personbil må den uansett komme under 3500 kg for å kunne kjøres med B-lappen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (2 minutter siden):

Ikke nok med det, men tillatt totalvekt må være under 3500 kg. Syns trucken er styggkul, men vekt og størrelse bekymrer meg litt. Må evt kjøpe den med minste batteri, rwd og lite utstyr kanskje for å komme under vektgrensen i norge.

Jupp, det stemmer.

Men nå er vel vekt ikke lagt frem ennå, sikkert fordi det kommer veldig an på batteripakkene og batterikjemien som vil benyttes. Å låse vekten før man vet hva batteripakken faktisk vil veie, selv om de sikkert har en midlertidig vekt nå, blir derfor litt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (24 minutter siden):

Ikke nok med det, men tillatt totalvekt må være under 3500 kg. Syns trucken er styggkul, men vekt og størrelse bekymrer meg litt. Må evt kjøpe den med minste batteri, rwd og lite utstyr kanskje for å komme under vektgrensen i norge.

Jeg tipper vektforskjellen på de to rimeligste variantene blir ~70 kg (altså vekta av den ekstra motoren + mikkmakk) og at batteriet blir SW-begrenset på den minste, med mulighet for å kjøpe tilgang til full kapasitet senere. Kjøper man full kapasitet så tipper jeg rekkevidden blir 5-10% lengre enn 2-motor varianten. Toppmodellen tipper jeg derimot blir ~700 kg tynge enn den med 2 motorer. ~70 kg for den ekstra motoren og resten for det vesentlig større batteriet (66,6% lengre rekkevidde betyr nok at batteriet er ca 75% tyngre enn batteriet i 300 miles-utgaven, siden vi må ta med økt rullemotstand pga vekta i regnestykket).

Nå gjetter jeg mye her, men jeg antar det er forholdsvis høyt forbruk på denne pga aerodynamikken og rullemotstanden. Kjapt anslått til 300 Wh/km og 10% høyere energitetthet enn model 3, altså rundt 0,173 kWh/kg modulvekt. (Model 3 LR har 478 kg batterimodul med 75 kWh brutto kapasitet, altså 0,157 kWh/kg). Altså er mine gjettninger:

Cybertruck 250 miles 1-motors: brutto 145 kWh batteri som veier 838 kg og er SW-begrenset til 121 kWh

Cybertruck 300 miles 2-motors: brutto 145 kWh batteri som veier 838 kg (+ vekta av den ekstra motoren)

Cybertruck 500 miles 3-motors: brutto 254 kWh batteri som veier 1467 kg (+ vekta av to ekstra motorer)

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Ikke nok med det, men tillatt totalvekt må være under 3500 kg. Syns trucken er styggkul, men vekt og størrelse bekymrer meg litt. Må evt kjøpe den med minste batteri, rwd og lite utstyr kanskje for å komme under vektgrensen i norge.

Er det ikke bare en formalitet å kunstig begrense tillatt totalvekt til 3499 kg i vognkortet? (Hvis det gir mening med tanke på egenvekta)

Lenke til kommentar

Har tenkt mye på valget av dette designet også husket jeg musk postet noen tegninger barna hans hadde laget. Det er mange år tilbake sikkert mens barna var små. Men jeg hadde flaks og fant igjen tegningen. Så nå er saken løst, det var altså den yngste av Musk sine barn som stod for designet av cybertruck. Og det er jo litt i tråd med hans tanke om å outsource så lite som mulig. ?

sXsGOUq.jpg

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Simen1 said:

Er det ikke bare en formalitet å kunstig begrense tillatt totalvekt til 3499 kg i vognkortet? (Hvis det gir mening med tanke på egenvekta)

Vet ikke hvor realistisk det er med en bil på f.eks 3000 kg (realistisk?) som har totalvekt på 3499 kg. 6 seter og stor platt. Det er jo dømt til å bli misbrukt og overlastet på denne måten. Maks vogntogvekt er vel fortsatt bare på 4250 kg så blir det ikke store hengeren man får hektet på bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, kremt said:

Vet ikke hvor realistisk det er med en bil på f.eks 3000 kg (realistisk?) som har totalvekt på 3499 kg. 6 seter og stor platt. Det er jo dømt til å bli misbrukt og overlastet på denne måten. Maks vogntogvekt er vel fortsatt bare på 4250 kg så blir det ikke store hengeren man får hektet på bak.

 

Du får krysse fingra for at det blir noe av planene til Atlis. Planene for den pickup'n er at den skal klare 33.000 lbs trailer vekt. Krever jo CE da men da får du jo alt du ønsker på tralla. Hvorvidt det blir noe av Atlis eller hvordan det gikk med crowdfundingen vet jeg ikke. Det ble nesten for mye når de lanserte renderings og specs på XT. Atlis lovte så mye og til en så lav pris at det virker urealistisk i forhold til hva andre klarer. Så jeg dykket aldri dybden på selskapet eller folka bak. 500 miles rekkevidde på toppmodell. Og 300 miles på innstegsmodell. Greit nok. Men så lover de startpris på 45 000 $ som et oppstartsselskap. Uten demobil. Og ladetid på et kvarter til 100%. Ingen andre er eller var i nærheten av det når de viste frem planene og dermed virket Atlis for godt til å være sant. 

Hvordan det har gått, om de har begynt å ta betalt for preorder, om de har fått investorpenger eller har fått til en demobil vet jeg ikke. Men kanskje andre produsenter kan klare å levere noe av det Atlis lover?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Vet ikke hvor realistisk det er med en bil på f.eks 3000 kg (realistisk?) som har totalvekt på 3499 kg. 6 seter og stor platt. Det er jo dømt til å bli misbrukt og overlastet på denne måten. Maks vogntogvekt er vel fortsatt bare på 4250 kg så blir det ikke store hengeren man får hektet på bak.

Regnes 75kg per passasjerplass, noe som ikke etterlater mye kg på planet... Izuzu blant annet kan ha 1t på planet og 3.5t henger i tillegg... 

Kan dra 3.5t henger bak teslaen, om den er godkjent for det og fører har BE førerkort. 

Tyngre henger enn 3.5t er ikke lov i Norge uten luftbremser uansett

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Vekt har lite med sikkerhet å gjøre, iogmed at en kan ha "vogntog" på 7 tonn med BE, samme som lett lastebil

Ved å endre noen tall og tegn i vognkortet så kan biler bli lastebiler, og tunge lastebiler blir lette lastebiler

Mykje av reglene og avgiftene man har er “sjablon” regler/lover, med mer eller mindre rot i virkligheten.

Trivdes godt i en 7,5 tonn bobil (C1) med 30^m2 “vindfang”, var grei å ha med å gjøre både med litt vind og slaps. Grunnet 3 tonn på framaksel med helprofildekk på 6,5 X 17,5 tommer og 4,8 akselavstand.

Vil si det slik, å ta fra meg C1 av medesinske grunner og tvinge meg til å måtte bruke BE er galskap satt i system.

 

Eg ser ikke at verken reelle CO2 avgifter eller vegbruksavgifter på privatbil vil bli politisk gjennomført. Verken SSB eller Riksrevisjonen sin Forvaltningsrevisjon gidd å komme med reelle taller for det som utgjør 1/3 del av vår økonomi, til det er dei blitt “for politiske”

Dei har et ledelsesproblem med benevnelsen OID’a (Organisatorisk Innavls Depresjon), dagspressen er et døme med inngåendes beskrivelse av at en kjendis har en kvise på rumpen eller at en sel har så pene uskuldige råvdyrøyne.

Joda, ta fra oss fornuft og identitet.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvor realistisk det er med en bil på f.eks 3000 kg (realistisk?) som har totalvekt på 3499 kg. 6 seter og stor platt. Det er jo dømt til å bli misbrukt og overlastet på denne måten. Maks vogntogvekt er vel fortsatt bare på 4250 kg så blir det ikke store hengeren man får hektet på bak.

Som sagt, hvis det gir mening med tanke på egenvekta. Med en egenvekt på 3000 kg eller mer er det lite vits, men det kan være noe å vurdere dersom egenvekta er vesentlig lavere enn 3000 kg. Men nå er vi uansett langt ute og gjetter begge to.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (26 minutter siden):

Den kommer med solcelle panel..

Nå er jeg litt spent på hva folk mener om det, med tanke på de reaksjonene folk tidligere har hatt om biler med solcelle panel som f.eks Lightyear One....

Da får jeg bare gjenta: Gimmic med tilnærmet null praktisk verdi. Det vil sikkert ta uker å lade en Cybertruck fra 0-100% et solrikt sted selv om hele overflaten er dekket med verdens beste solceller. Det er bare å finne/estimere tall og sette de inn i ligninga..
 

Spoiler

3m x 2m solceller * 400W / 1,6 m2 * 8 timer sol fra senit i døgnet = 12 kWh/døgn. Fra estimater lengre opp her har den minste varianten 121 kWh batteri. Dvs 10 døgn med skyfri sol fra senit for å lade fra 0-100% på det minste batteriet. Ca 21 døgn med det største batteriet. Med skyer: mer. Med sol som beveger seg over himmelen uten at bilen reposisjoneres: ennå mer. Med vampire drain: ennå mer. Med høye temperaturer synker virkningsgraden til solceller: ennå lengre tid. osv. Altså tilnærmet null praktisk verdi, med mindre man har tenkt til å ligge i skjul i ukesvis i en eller annen ørken og ikke har tilgang på annen strøm der man er og samtidig ikke har behov for å hente ut strøm fra 230V-uttaket til diverse camping-formål. Jeg sliter med å finne rare nok scenarier til å se noen nevneverdig nytteverdi.

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Da får jeg bare gjenta: Gimmic med tilnærmet null praktisk verdi.

Tja. opp mot 24km ekstra lengde pr dag pga solcelle er ikke "tilnærmet null praktisk verdi".
Kommer an på hva prisen blir for tilbehøret da, sikkert ikke verdt det om det blir alt for mye ekstra kostnad.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Da får jeg bare gjenta: Gimmic med tilnærmet null praktisk verdi. Det vil sikkert ta uker å lade en Cybertruck fra 0-100% et solrikt sted selv om hele overflaten er dekket med verdens beste solceller. Det er bare å finne/estimere tall og sette de inn i ligninga..
 

  Vis skjult innhold

3m x 2m solceller * 400W / 1,6 m2 * 8 timer sol fra senit i døgnet = 12 kWh/døgn. Fra estimater lengre opp her har den minste varianten 121 kWh batteri. Dvs 10 døgn med skyfri sol fra senit for å lade fra 0-100% på det minste batteriet. Ca 21 døgn med det største batteriet. Med skyer: mer. Med sol som beveger seg over himmelen uten at bilen reposisjoneres: ennå mer. Med vampire drain: ennå mer. Med høye temperaturer synker virkningsgraden til solceller: ennå lengre tid. osv. Altså tilnærmet null praktisk verdi, med mindre man har tenkt til å ligge i skjul i ukesvis i en eller annen ørken og ikke har tilgang på annen strøm der man er og samtidig ikke har behov for å hente ut strøm fra 230V-uttaket til diverse camping-formål. Jeg sliter med å finne rare nok scenarier til å se noen nevneverdig nytteverdi.

 

 

Elon sier 15 miles (24km) dagen. Det er jo en grei del.

Det er "garasjetaket" over lasteplanet som skal få. Usikker på arealet.

Den er 5885mm lang og 2027mm bred. 

Vinkelen fremme er 35° og 28° bak.

Matematikken sier da at bak taket blir 3788mm langt.

Er vi veldig snille kan vi si kan vi at det går bort 20cm fra sidene, og grovt regnet sitter igjen med ett panel på 3,8 * 1,6m ~ 6m2.

Kanskje Tesla har programmert inn autonomi slik at bilen (i parked solar charge mode) manøvrere og posisjonerer seg for optimal vinkel mot solen. :)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (18 minutter siden):

Elon sier 15 miles (24km) dagen. Det er jo en grei del.

Det er "garasjetaket" over lasteplanet som skal få. Usikker på arealet.

Det burde vel ikke være så vanskelig å beregne, da planet er 2 meter langt, og bilen er noe over 2 meter bredde. Man må riktignok legge til noe pga høyden inne mot kupéen er høyere enn ved lemmen. Mener høyden er oppgitt, men du har uansett noe over 2 m2. Orker ikke lete etter info om høyden nå, så overlater til andre å beregne det nøyaktige arealet.

Endret av Snowleopard
Setningsoppbygning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 timer siden):

Den kommer med solcelle panel..

Nå er jeg litt spent på hva folk mener om det, med tanke på de reaksjonene folk tidligere har hatt om biler med solcelle panel som f.eks Lightyear One....

Det viktige er da ikke om bilen har solceller men at det faktisk finst 150 000 som ikke er så fordømt kjedlige i sitt bil valg som tidligere Tesla eigere:

https://www.dn.no/teknologi/tesla/150000-vil-ha-teslas-elektriske-pickup/2-1-711947

Er fornuftig av Musk å kvitte seg med “gubbe-imaget” Tesla har fått....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...