Gå til innhold

Hvorfor ikke gjør det ulovlig med ferie?


Anbefalte innlegg

Verden må reddes. Greta har mange gode poeng og bør tas på alvor. Jeg forstår ikke dette med flyskam, hvis folk har flyskam, hvorfor ikke bare foreslå å gjøre det forbudt å fly? Andre former for transport skader også til syvende og sist miljøet, bare kanskje ikke like mye. Biler, tog, båt. Alt sammen til ferie bør være forbudt.

En lang, dyr, og vanskelig søknad for å kunne bruke noe transport ville godt på vei gjort verden mer grønn.

Det er vel ikke verdt å ødelegge jorden bare fordi dere vil nyte ferien deres?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferie er et gode man får som resultat av å ha jobbet resten av året. Hvis man tar bort muligheten til å reise bort så tror jeg det for mange mennesker vil føles veldig begrensende i en verden som stadig vokser tettere sammen gjennom internett. At utenlandsferie skal bli søknadsbetinget vil nok være et tungt forslag å innføre.

Kan vi ikke heller innføre lovpålagt etablering av solcellepaneler på nybygg for å avhjelpe elektrisitetsnettet og hjelpe Europa med å produsere grønn energi? Jo flere kullkraftverk som legges ned, jo mindre påvirkning har flytrafikken.

Ikke minst importerer vi mat og drikke i økende grad fremfor å være selvforsynte. Er det noen som er tjent med at vi importerer epler fra EU mens de i Hardanger råtner på fruktlagrene?

Det som alle bør snakke om er hvorfor det er så stor mengde mat som kastes før det når butikkhyllene og hvorfor det ikke gjøres flere tiltak for å ansvarlig resirkulere elektronikk og metaller innenlands.

Den Brennpunktdokumentaren om elektronikk som kastes var veldig ensidig. Mange som samler elretur-avfall bruker dette selv eller selger det videre slik at det kommer til nytte fremfor å havne i U-land i store fyllinger.

Disse tiltakene vil nok hjelpe mer enn å forby utenlandsreiser. Men det som kanskje kunne fått mer gjennomslagskraft er reiserestriksjoner til land som har dårlig klimapolitikk? Det er flere land som burde bidratt mye mer, og ved å ta bort turismeinntektene kunne det vært et incentiv til å gjøre klimainvesteringer som  å innføre pantesystemer, plastrydding, mer resirkulering osv. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar

Å være bevisste på klimakostnaden ved å reise på ferieturar er absolutt eit viktig bidrag, samtidig handlar det også om økonomi. 

Reisenæringa er stor og viktig for mange land, og ved å stoppe å reise så vil dei landa måtte finne andre ting å produsere. 

Eit eventuelt forbod bør være retta mot alle typar unødvendige reiser, ikkje berre ferieturar. Det er nok langt større miljøgevinst på å hindre unødvendige dagsmøter på Gardermoen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Kajac skrev (14 minutter siden):

Det er det ultimate klimatiltaket. Synes alle mennesker skal begynne med "leveskam". Å skamme seg over å i det hele tatt leve. Husk at 100 % av alle negative ting i verden er et resultat av mennesker.

Myggstikk også?

Lenke til kommentar
On 11/21/2019 at 2:21 PM, storpolitikeren said:

Verden må reddes. Greta har mange gode poeng og bør tas på alvor. Jeg forstår ikke dette med flyskam, hvis folk har flyskam, hvorfor ikke bare foreslå å gjøre det forbudt å fly? Andre former for transport skader også til syvende og sist miljøet, bare kanskje ikke like mye. Biler, tog, båt. Alt sammen til ferie bør være forbudt.

En lang, dyr, og vanskelig søknad for å kunne bruke noe transport ville godt på vei gjort verden mer grønn.

Det er vel ikke verdt å ødelegge jorden bare fordi dere vil nyte ferien deres?

Her viser visst den ærede storpolitiker at han (?)å lide av en særdeles skummel lidelse kjent under det folkelige navnet “begrepsforvirring”. Symtomet på lidelsen viser seg i dette tilfellet ved ikke å klare å skille begrepet “ferie” fra begrepet “motorisert og CO2-fiendlig fritidsreise” (og er mangel på den begrepsforståelsen villet valg og ikke manglende evne er manipulasjonslist vist!)  Til orientering - i min ungdom helt elemntær kunnskap i norskfaget i skolen “gymnas(i)et, en skole nødvendig for alle som ville inn på et norsk  universitet eller en norsk høyskole - har ordet “ferie” ingen egenmening, for den må være “fra” noe og “noe” er normalt dagliglivets syssel “arbeid” eller “skole”. Slik syssel kan - ut fra min erfaring med fordel - veldig godt utfoldes uten bruk av “motorisert og CO2-fiendlig fritidsreise. Ferie kan man ha uten å foreta en eneste fritidsreise, evt foreta dem pr fotsåle, sykkelpedal, årer eller seil. Ingen av delene gir som kjent CO2-utslipp verdt å nevne. Slik sommerferie hadde jeg i ti av mine ti første leveår, og slik sommerferie har vi som familie hatt siden vi voksne for over 25 år siden ble erklært rette ektefolk å være”. Så storpolitiker, hvorfor skiller du ikke begrepene “ferie” og “monterisert og CO2-fiendlig fritidsreise”? Manipuleringsønske (i beste politikerånd), begrepsforvirrig (og “det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta!) eller noe annet, og i tilfelle hva?  

Videre legger den ærede storpolitiker til grunn at  det er umotsigelig faktum et pikefrø som frk (?) Thunberg besitter dyp forstand og ikke er en mer enn gjennomsnittlig hjernelammet ung jente lett å fange i floskler og lett å bruke for andre krefter. Å late som det første er et faktum og ikke tilkjennegi dette kan være en ønsket antagelse er i seg selv et tegn på enten manipuleringsvilje eller egen lettfangethet i politiske slagord og floskler uten evne/vilje til å vurdere reelt innhold. Pikefrøets og medfølgende fars “grønne” reise “ har svidd av en god del mer CO2 enn om disse ganske enkelt hadde bestilt to billetter med SAS eller Norwegian - men gjør man det siste får man jo ikke medieoppmerksomhet.... Hva tilsier så, storpolitiker, at man skal ha tillit til pikefrøets påstander i stedet for å anta hun er av kategorien “ikke gjør som jeg gjør, gjør som jeg sier DU skal gjøre” og så ta konsekvensen av det? 

Lang dyr og vanskelig reise for å kunne bruke noen som helst transport gjør verden grønnere? Vel, daværende Sovjetunionen prøvde kuren et par tiår. Det bidro absolutt til å holde sysselsettingen høy og trivselen lav, men hvor mye grønt og miljøvennlig mener du kom ut av den kuren, storpolitiker? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Tåkefyrste said:

Synes trådstarter lager fryktelig mange tråder om ting som bør være ulovlig. Ønskes det at mennesker settes til lagring de få timene i døgnet vi ikke jobber for å tjene staten? Høres ut som man ønsker et fremtidig dystopi.

Det er da mye du kan gjøre bare fordi jeg foreslår å forby ferie, forby unødvendig bilkjøring og være mer grønn?

Etter klokken 8 har du ikke lov å gå ut av huset, men det er da mye du kan gjøre? Se på TV, spill et brettspill? Snakke med folk?

Det er ikke grunn å bli irritert bare fordi jeg sier at vi kan klare oss med mindre luksus vel? Er det ikke verdt å redusere litt luksus hvis det kan redde vår planet?

Lenke til kommentar

Er verden verdt å redde hvis man ikke kan reise? Eller hvis man ikke kan gjøre hva man vil i livet? Jeg vil personlig ikke leve i en slik virkelighet. Jeg hadde tatt livet mitt tvert om Norge var den eneste horisonten jeg noensinne skulle se.

Nei, en sånn verden gidder jeg ikke være med å redde. Hva skal jeg med en verden jeg ikke kan nå?

Greta Thunberg sin største bragd er å vise at vi faktisk ikke klarer oss uten fly. Hun beviser at ingen vanlige folk kommer seg til kontinentet USA uten fly. Hun beviser at man må ha hjelp av gode samaritaner for å komme seg tilbake derfra. Hun kunne vist budskapet sitt mye bedre med Skype. Men nei, også hun liker å reise. Hun DIGGER det.

Endret av djgudleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, *NORGE* said:

Her viser visst den ærede storpolitiker at han (?)å lide av en særdeles skummel lidelse kjent under det folkelige navnet “begrepsforvirring”. Symtomet på lidelsen viser seg i dette tilfellet ved ikke å klare å skille begrepet “ferie” fra begrepet “motorisert og CO2-fiendlig fritidsreise” (og er mangel på den begrepsforståelsen villet valg og ikke manglende evne er manipulasjonslist vist!)  Til orientering - i min ungdom helt elemntær kunnskap i norskfaget i skolen “gymnas(i)et, en skole nødvendig for alle som ville inn på et norsk  universitet eller en norsk høyskole - har ordet “ferie” ingen egenmening, for den må være “fra” noe og “noe” er normalt dagliglivets syssel “arbeid” eller “skole”. Slik syssel kan - ut fra min erfaring med fordel - veldig godt utfoldes uten bruk av “motorisert og CO2-fiendlig fritidsreise. Ferie kan man ha uten å foreta en eneste fritidsreise, evt foreta dem pr fotsåle, sykkelpedal, årer eller seil. Ingen av delene gir som kjent CO2-utslipp verdt å nevne. Slik sommerferie hadde jeg i ti av mine ti første leveår, og slik sommerferie har vi som familie hatt siden vi voksne for over 25 år siden ble erklært rette ektefolk å være”. Så storpolitiker, hvorfor skiller du ikke begrepene “ferie” og “monterisert og CO2-fiendlig fritidsreise”? Manipuleringsønske (i beste politikerånd), begrepsforvirrig (og “det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta!) eller noe annet, og i tilfelle hva?  

Videre legger den ærede storpolitiker til grunn at  det er umotsigelig faktum et pikefrø som frk (?) Thunberg besitter dyp forstand og ikke er en mer enn gjennomsnittlig hjernelammet ung jente lett å fange i floskler og lett å bruke for andre krefter. Å late som det første er et faktum og ikke tilkjennegi dette kan være en ønsket antagelse er i seg selv et tegn på enten manipuleringsvilje eller egen lettfangethet i politiske slagord og floskler uten evne/vilje til å vurdere reelt innhold. Pikefrøets og medfølgende fars “grønne” reise “ har svidd av en god del mer CO2 enn om disse ganske enkelt hadde bestilt to billetter med SAS eller Norwegian - men gjør man det siste får man jo ikke medieoppmerksomhet.... Hva tilsier så, storpolitiker, at man skal ha tillit til pikefrøets påstander i stedet for å anta hun er av kategorien “ikke gjør som jeg gjør, gjør som jeg sier DU skal gjøre” og så ta konsekvensen av det? 

Lang dyr og vanskelig reise for å kunne bruke noen som helst transport gjør verden grønnere? Vel, daværende Sovjetunionen prøvde kuren et par tiår. Det bidro absolutt til å holde sysselsettingen høy og trivselen lav, men hvor mye grønt og miljøvennlig mener du kom ut av den kuren, storpolitiker? 

Jeg har en anelse om at det kanskje ikke er jeg, men du, som har begrepsforvirring, siden du tydeligvis aldri har hørt om ordet "kontekst". Eventuelt burde du kanskje ta "gymnaset" opp igjen, er det folkeuniversitetet det heter, slik at du er i stand til å lese?

Les på nytt hva jeg skrev:

"Biler, tog, båt. Alt sammen til ferie bør være forbudt."

Ok? Greit.

Fordi om Thunberg har forurenset mye bare for å dra rundt for å holde taler gjør ikke det hun sier mer eller mindre sant. Det du sier er nærmest definisjonen på whataboutism. Ja, det er synd at hun forurenser også, men selv om jeg selv skulle ha reist på ferie kan jeg likevel si at vi alle burde slutte med det. Er jeg skyldig i problemet? Ja. Er Thunberg skyldig i problemet? Ja. Har vi begge likevel rett i at vi bør slutte? Ja. Jeg skjønner at dette er et sårt tema, siden du også er skyldig, men kom igjen.

Det er som om du har klart å gjøre verden så jævlig at det er verre å innrømme skyld enn det er å gjøre noe med problemet. Jeg synes det er fint at noen innrømmer slike problemer. Vil du heller at verden ødelegges?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Kajac said:

@storpolitikeren Da foreslår jeg at én tilfeldig tredjedel av befolkningen blir trukket ut og henrettet. Uttrekket skal være 100 % tilfeldig, ingen skal ha bedre eller dårligere muligheter enn andre. 

De gjenlevende kan leve videre som normalt.

Dette er et omtrent like bra forslag som @storpolitikerens ferieforbud

Du er bare provosert. Det er forståelig. Ingen liker å få redusert sin luksus.

Men det er litt ekstremt av deg å foreslå å drepe folk når det holder å redusere luksus for å oppnå det samme målet? Er det ikke bedre at folk får lov å leve, men ikke dra på ferie og bruke bilen til luksus (på butikken og slikt), enn å dø? Kom igjen.

Vi må stå sammen om et grønt Norge.

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (2 minutter siden):

Du er bare provosert. Det er forståelig. Ingen liker å få redusert sin luksus.

Men det er litt ekstremt av deg å foreslå å drepe folk når det holder å redusere luksus for å oppnå det samme målet? Er det ikke bedre at folk får lov å leve, men ikke dra på ferie og bruke bilen til luksus (på butikken og slikt), enn å dø? Kom igjen.

Vi må stå sammen om et grønt Norge.

Hadde forslagene du kommer med faktisk hjulpet, så hadde kanskje folk tatt deg seriøst. Norge kan ikke gjøre noe for klimaet, unntatt å hjelpe andre å gjøre noe for klimaet...

Å forby ferier og det du kaller for "luksus" vil bare føre til en deprimert befolkning. Og om det er slik verden skal være, så melder jeg meg frivillig til å være blant tredjedelen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, djgudleif said:

Er verden verdt å redde hvis man ikke kan reise? Eller hvis man ikke kan gjøre hva man vil i livet? Jeg vil personlig ikke leve i en slik virkelighet. Jeg hadde tatt livet mitt tvert om Norge var den eneste horisonten jeg noensinne skulle se.

Nei, en sånn verden gidder jeg ikke være med å redde. Hva skal jeg med en verden jeg ikke kan nå?

Greta Thunberg sin største bragd er å vise at vi faktisk ikke klarer oss uten fly. Hun beviser at ingen vanlige folk kommer seg til kontinentet USA uten fly. Hun beviser at man må ha hjelp av gode samaritaner for å komme seg tilbake derfra. Hun kunne vist budskapet sitt mye bedre med Skype. Men nei, også hun liker å reise. Hun DIGGER det.

Jeg synes du er altfor ekstrem, ta livet sitt fordi du ikke kan ta tog og fly? Nei. Dette mener du ikke. Hvis du absolutt vil dra på ferie går det jo fremdeles an, men da må du eks. sykle? jeg er også åpen for å gjøre det lovlig med søknad om å få dra på ferie hvis en kan dokumentere andre grønne metoder. Eks. hvis du har en grønn seilbåt. Elektrisk båt? Elektrisk fly? Men vi er ikke der enda, du ville jo hatt dette å se frem til.

Det går an å endre seg, finne andre ting å leve for. Kanskje skrive bok? Gå på tur? Jeg er jo for å gjøre det ulovlig å gå ut av huset etter klokken 8, men du kan jo gå på tur før på dagen?

Jeg synes det bør være mulig å endre seg. Man vet ikke før man har prøvd. Det er ikke alle som har råd til å dra på ferie. Verden er ikke alltid helt rettferdig, men vi må gjøre så godt vi kan og stå sammen om et grønt Norge.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Hadde forslagene du kommer med faktisk hjulpet, så hadde kanskje folk tatt deg seriøst. Norge kan ikke gjøre noe for klimaet, unntatt å hjelpe andre å gjøre noe for klimaet...

Å forby ferier og det du kaller for "luksus" vil bare føre til en deprimert befolkning. Og om det er slik verden skal være, så melder jeg meg frivillig til å være blant tredjedelen...

Det er det samme som din plikt til å stemme, eller gjøre andre små ting for samfunnet. Hvordan tror du det blir hvis alle bare gir opp?

Norge sitt bidrag teller selvsagt ikke alene, men det handler om å gjøre det rette. Å gjøre sin plikt.

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (20 minutter siden):

Det er det samme som din plikt til å stemme, eller gjøre andre små ting for samfunnet. Hvordan tror du det blir hvis alle bare gir opp?

Norge sitt bidrag teller selvsagt ikke alene, men det handler om å gjøre det rette. Å gjøre sin plikt.

Ingen er tjent med symbolpolitikk, og det du foreslår er nettopp dette. Eneste grunnen til å forby ferier etc er for å lette på egen samvittighet. 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (2 timer siden):

Det er da mye du kan gjøre bare fordi jeg foreslår å forby ferie, forby unødvendig bilkjøring og være mer grønn?

Etter klokken 8 har du ikke lov å gå ut av huset, men det er da mye du kan gjøre? Se på TV, spill et brettspill? Snakke med folk?

Det er ikke grunn å bli irritert bare fordi jeg sier at vi kan klare oss med mindre luksus vel? Er det ikke verdt å redusere litt luksus hvis det kan redde vår planet?

Beklager. TV forurenser og lager CO2, samme med brettspill. Snakke med folk blir nok eneste alternativ. Håper også for guds skyld du produserer mat selv.

Lenke til kommentar

Igjen skjønner jeg ikke hvem som nekter deg å droppe ferien. Du har faktisk all mulighet til å velge deg et nullutslippsliv, med oppstart allerede i dag. Personlig legger jeg meg ikke opp i hvordan du velger å leve livet ditt, hvorfor skal du legge deg opp i hvordan jeg velger å leve mitt? Lider du av sosialisme?

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...