Gå til innhold

Lure-Leaf skjuler Nissans nye elbil-teknologi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ja nye elbiler... Skriv heller om utbygging av hurtigladere, eller manglende utbygging rettere sagt. Å tru at markedet vil bygge nok hurtigladera er det samme som at elbilsalget vil stoppe opp. Lange køer på alle ladera 2. Påskedag kan vere en dealbreaker som gjer at folk går tilbake til fossil

Lenke til kommentar

Ja, ja nye elbiler... Skriv heller om utbygging av hurtigladere, eller manglende utbygging rettere sagt. Å tru at markedet vil bygge nok hurtigladera er det samme som at elbilsalget vil stoppe opp. Lange køer på alle ladera 2. Påskedag kan vere en dealbreaker som gjer at folk går tilbake til fossil

 

Øker jevnt og trutt med ladestasjoner.

https://elbil.no/elbilstatistikk/ladestasjoner/

 

Signifikant økning i hurtigladere, men det vil trenges mere.

Lenke til kommentar

HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi:- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.- Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.

Klart nyere biler har mindre behov for hurtiglading, men behovet er forsatt til stede. Det blir solgt nye biler med små batteri, og alle dei "gamle" skal gå i mange år enda. Problemet er "reisedagane", når mange kjører langt samtidig, særlig om vinteren

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart nyere biler har mindre behov for hurtiglading, men behovet er forsatt til stede. Det blir solgt nye biler med små batteri, og alle dei "gamle" skal gå i mange år enda. Problemet er "reisedagane", når mange kjører langt samtidig, særlig om vinteren

 

Påskeutfarten er ikke akkurat veldig morsomt med en halv-tørst elbil nei – enig i det.

 

Til hverdagen er det heldigvis ikke noe problem. Kan faktisk ikke huske sist jeg opplevde å stå i kø ved en hurtiglader. Det er flere år siden! Men så benytter jeg (noe ufrivillig) andre transportmidler i påska, da. Skal sies!

 

Elbil er fantastisk det, men det gjenstår fortsatt bittelitt for å komme over kneika. Vi opplever innimellom at ting er kjeitete og vanskelig. Og for nybegynnere kan det virke litt vrient. Vi har eksempelvis saktelading, semilading, hurtiglading og lynlading. AC, DC, CCS, Chademo og what-not. Glemte jeg å nevne type1 og type2-kabler? Neida, selv har jeg forstått forskjellen på dette, samt kw og kwh – men for mannen i gata, kan nok universet til oss elbilister fortsatt virke litt spesielt. Stadige forenklinger må til. Og enklere lading er nok en nøkkel her. Hvorfor må jeg f.eks. opprette kundeforhold hos sju ulike operatører bare for å lade litt? La meg betale med bankkort eller Vipps! Samtlige bensinstasjoner klarer å ta betalt med kortautomat på pumpa … Så vrient kan det da ikke være?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi:

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade

- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.

- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.

 

Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.

 

Godt innlegg, men vil nyansere litt. Biler med stor rekkevidde brukes mye mer til langkjøring og behøver hurtiglading når de er langt hjemmefra. Mine to sønner har begge biler med rekkevidde på ca 15 mil og hurtiglader sjelden. Begge har fossilbil til lengre reiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart nyere biler har mindre behov for hurtiglading, men behovet er forsatt til stede. Det blir solgt nye biler med små batteri, og alle dei "gamle" skal gå i mange år enda. Problemet er "reisedagane", når mange kjører langt samtidig, særlig om vinteren

2. påskedag har vært et problem i alle år og vil nok fortsatt forbli det. Er det ikke hurtigladerne som er problemet så er det veiene, bensinstasjoner som er tomme for pølser og alle andre alternativer, samt sure unger og sur kjerring etter å ha holdt ut på hytta hele påsken. Uoppmerksomme sjåfører som klarer å kollidere og skape ennå mer kø osv.

 

Joda, det selges nye elbiler med kort rekkevidde, men gjennomsnittet har lengre rekkevidde. Det er det som betyr noe i de store trekkene. De eldre elbilene har allerede ladestasjoner og bruker de. Det er f.eks meningsløst å stille seg på en Ionity-lader med en i-miev. Nye høyeffekt-ladere popper opp og gir et ganske annerledes tilbud til den nye elbilparken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt innlegg, men vil nyansere litt. Biler med stor rekkevidde brukes mye mer til langkjøring og behøver hurtiglading når de er langt hjemmefra. Mine to sønner har begge biler med rekkevidde på ca 15 mil og hurtiglader sjelden. Begge har fossilbil til lengre reiser.

Elbil med lang rekkevidde vs én fossilbil + én elbil med kort rekkevidde. Det er et dillemma og var nok vanskeligere for få år siden når utvalget av elbiler med lang rekkevidde var lavere og prisene høyere. I dag vil nok mange finne ut at det lønner seg å bruke litt ekstra på elbilen for å kunne selge unna fossilen og unngå løpende verditap og utgifter på den. Dette regnestykket blir nok bare bedre med tida.

 

På sikt mener jeg det er et naturlig mål at de fleste skal klare seg med én bil til både daglig kjøring og langkjøring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hadde vært greit hvis biler med "litt mer enn standard ytelse" ikke ble kalt for "sport" i noe som helst sammenheng. Motorsport er motorsport, men en eller annen kompaktbil til fru Abrahamsen eller stasjonsvognen til trebarnsfaren Pedersen, som har "sports...." (sett inn funksjon eller egenskap her) er neppe sportslig på noe vis. Når det er sagt - ytelsesmessig er selv diverse luksusbiler som Porsche neppe noe "sportsbiler", og kun toppsjiktet som er permanent okkupert av faktiske "supercars" og enda oftere biler som bilentusiaster bygger sammen selv at man kan egentlig kalle "sportsbiler" og faktisk mene det uten å bomme.

Så hver gang en eller annen produsent bruker det ordet føles det som et veldig overfladisk forsøk å selge 40-års-krise-o-matic til noen med nettopp denne problemstillingen. Ganske så likt elektronikkproduktene som heter "pro" men menes egentlig til å være "premium grade consumer". Ordet er snart så misbrukt at den har tapt hele betydningen sin.

Lenke til kommentar

 

Klart nyere biler har mindre behov for hurtiglading, men behovet er forsatt til stede. Det blir solgt nye biler med små batteri, og alle dei "gamle" skal gå i mange år enda. Problemet er "reisedagane", når mange kjører langt samtidig, særlig om vinteren

 

Påskeutfarten er ikke akkurat veldig morsomt med en halv-tørst elbil nei – enig i det.

 

Til hverdagen er det heldigvis ikke noe problem. Kan faktisk ikke huske sist jeg opplevde å stå i kø ved en hurtiglader. Det er flere år siden! Men så benytter jeg (noe ufrivillig) andre transportmidler i påska, da. Skal sies!

 

Elbil er fantastisk det, men det gjenstår fortsatt bittelitt for å komme over kneika. Vi opplever innimellom at ting er kjeitete og vanskelig. Og for nybegynnere kan det virke litt vrient. Vi har eksempelvis saktelading, semilading, hurtiglading og lynlading. AC, DC, CCS, Chademo og what-not. Glemte jeg å nevne type1 og type2-kabler? Neida, selv har jeg forstått forskjellen på dette, samt kw og kwh – men for mannen i gata, kan nok universet til oss elbilister fortsatt virke litt spesielt. Stadige forenklinger må til. Og enklere lading er nok en nøkkel her. Hvorfor må jeg f.eks. opprette kundeforhold hos sju ulike operatører bare for å lade litt? La meg betale med bankkort eller Vipps! Samtlige bensinstasjoner klarer å ta betalt med kortautomat på pumpa … Så vrient kan det da ikke være?

Nei, slik bør det ikke forbli. Om noe skal bli enklere hjelper det ikke om man kompliserer det som var enklere før.

Diverse ladekabler, med flere standarder og kanskje et kurs i elektrisk terminologi, og betydning av elektrisk effekt.

Minner mye om data i sin barndom.

Lukter steinalder lang vei her.

Færrest mulig standarder.

Når det ikke er meningen at vanlige folk skal skru selv på bilene får de søren meg sørge for at de slipper elsertifikat for å lade dem også.

Satt på spissen, men det henger noe etter her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært greit hvis biler med "litt mer enn standard ytelse" ikke ble kalt for "sport" i noe som helst sammenheng. Motorsport er motorsport, men en eller annen kompaktbil til fru Abrahamsen eller stasjonsvognen til trebarnsfaren Pedersen, som har "sports...." (sett inn funksjon eller egenskap her) er neppe sportslig på noe vis. Når det er sagt - ytelsesmessig er selv diverse luksusbiler som Porsche neppe noe "sportsbiler", og kun toppsjiktet som er permanent okkupert av faktiske "supercars" og enda oftere biler som bilentusiaster bygger sammen selv at man kan egentlig kalle "sportsbiler" og faktisk mene det uten å bomme.

Så hver gang en eller annen produsent bruker det ordet føles det som et veldig overfladisk forsøk å selge 40-års-krise-o-matic til noen med nettopp denne problemstillingen. Ganske så likt elektronikkproduktene som heter "pro" men menes egentlig til å være "premium grade consumer". Ordet er snart så misbrukt at den har tapt hele betydningen sin.

 

Var interessant å lese om denne firehjulsdrevne fra Nissan helt til det kom til felger, da ble det plutselig mindre interessant, jeg kjører ikke på motorvei, men fylkesvei med standard som skogsbilvei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, ja nye elbiler... Skriv heller om utbygging av hurtigladere, eller manglende utbygging rettere sagt. Å tru at markedet vil bygge nok hurtigladera er det samme som at elbilsalget vil stoppe opp. Lange køer på alle ladera 2. Påskedag kan vere en dealbreaker som gjer at folk går tilbake til fossil

 

Akkurat slik de tradisjonelle bilprodusentene ønsker det. De kunne vært med på spleiselaget med Tesla SC om de ville, men de vet at mangel på ladenettverk hindrer elbil utbredelse.

 

Men de forstår at elbiler er kommet for å bli denne gangen, og Tesla vokser seg sterkere og sterkere for hver dag konkurrenter somler og utsetter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi:

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade

- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.

- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.

 

Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.

 

Godt innlegg, men vil nyansere litt. Biler med stor rekkevidde brukes mye mer til langkjøring og behøver hurtiglading når de er langt hjemmefra. Mine to sønner har begge biler med rekkevidde på ca 15 mil og hurtiglader sjelden. Begge har fossilbil til lengre reiser.

Kan nyanseres ytterligere. Andelen elbileiere som har egen parkeringsplass med lademulighet når etterhvert metningspunktet. Alle de andre som bor i blokk uten egen parkeringsplass får sine muligheter for å kjøpe elbil forringet i.o.m at ladeplasser langs fortau fjernes og knapt noen bygges nye. Det blir færre ladeplasser selv om elbilandelen på nykjøp stiger til nå rekordhøye 54,5%. Problemet blir da at påstanden om at elbilfordelene bare er for rike forlik i enebolig blir da mer og mer gyldig, og det svekker støtten i opinionen.

 

Fraværet av vilje til å bygge nye fortausladere, samt at prisen for å parkere der er blitt høy, vil på kort sikt øke behovet for hurtigladere, men på lang sikt vil det svekke hele elbilsatsningen. Da kan det bli ledig plass spå hurtigladere igjen, når folk har blitt drittlei ladehelvete og gått tilbake til bensin / diesel / hybrid.

Lenke til kommentar

Ja, ja nye elbiler... Skriv heller om utbygging av hurtigladere, eller manglende utbygging rettere sagt. Å tru at markedet vil bygge nok hurtigladera er det samme som at elbilsalget vil stoppe opp. Lange køer på alle ladera 2. Påskedag kan vere en dealbreaker som gjer at folk går tilbake til fossil

 

Antall bensinstasjoner faller kraftig. Antall ladestasjoner øker.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neida, selv har jeg forstått forskjellen på dette, samt kw og kwh – men for mannen i gata, kan nok universet til oss elbilister fortsatt virke litt spesielt.

kW og kWh er ikke forbeholdt elektrokyndige. Det er pensum i grunnskolen. Står i o-fagboka. Heter kanskje ikke o-fag lenger, men? En skal ikke kunne veldig mye fysikk for å vite forskjellen på effekt og energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ja nye elbiler... Skriv heller om utbygging av hurtigladere, eller manglende utbygging rettere sagt. Å tru at markedet vil bygge nok hurtigladera er det samme som at elbilsalget vil stoppe opp. Lange køer på alle ladera 2. Påskedag kan vere en dealbreaker som gjer at folk går tilbake til fossil

 

Vel i de fleste tilfeller så vil man altså lade hjemme. Lengre rekkevidde er en av løsningene alternativt til å ha flere hurtig ladere, da jo lengre rekkevidde man begynner med hjemme, jo sjeldnere må man lade på tur (man lader gjerne også raskere å mer av gangen per lade stop med større batteri)

 

Så tja, man MÅ ikke ha veldig mange flere hurtig ladere, man trenger dem liksom ikke like tett som man har bensinstasjoner idag (men en viss tetthet må man ha), å det vet utbyggerne/leverandørene. Blir dumt på økonomien deres om de monterer masse hurtig ladere som nesten ikke brukes 95% av året.

 

men det er min take på greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...