Gå til innhold

Lure-Leaf skjuler Nissans nye elbil-teknologi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://elbil.no/wp-content/uploads/2019/03/Ladeklart-Norge-2025.pdf

 

På side 7 finner du følgende avsnitt: 'Dersom man ser på Tesla-eiere, som er blant elbilene med lengst rekkevidde i Norge, kjører disse lenger og hurtiglader oftere enn andre elbilister.4'.

 

 

Linke til fotnote 4 virker ikke men rapporten finner du her:

 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43161

(lang rapport, får kose meg med den senere.)

Lenke til kommentar

I følge undersøkelsen 'Elbilisten' fra 2018 har andelen som har brukt hurtiglading økt. Når kommer det til å snu tror du?

https://elbil.no/slik-lader-elbileierne/

Jeg kan ikke lese noe om utviklingen i hvordan tidsdistribusjonen av hurtiglading er fra denne undersøkelsen, den gir bare et øyeblikksbilde som viser at de aller aller fleste bruker hurtigladere sjeldent De som sier månentlig eller sjeldere den soleklart største delen. De som lader daglig/ukentlig på hurtiglading utgjør bare litt over ti prosent.

 

Utsagnet om at andelen som har brukt hurtiglading har økt sier ingenting i denne sammenhengen. Det er nok at de har vært innom en hurtiglader en gang for å telles med, det kan du ikke bruke til å anta at det er en økende andel som hurtiglader ofte.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lese noe om utviklingen i hvordan tidsdistribusjonen av hurtiglading er fra denne undersøkelsen, den gir bare et øyeblikksbilde som viser at de aller aller fleste bruker hurtigladere sjeldent De som sier månentlig eller sjeldere den soleklart største delen. De som lader daglig/ukentlig på hurtiglading utgjør bare litt over ti prosent.

 

Utsagnet om at andelen som har brukt hurtiglading har økt sier ingenting i denne sammenhengen. Det er nok at de har vært innom en hurtiglader en gang for å telles med, det kan du ikke bruke til å anta at det er en økende andel som hurtiglader ofte.

Hvis vi lurer på hvordan større batterier og raskere lading vil påvirke bruken av hurtiglader så trenger vi ikke spekulere, vi kan bare se på Teslaeierne. :)
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lese noe om utviklingen i hvordan tidsdistribusjonen av hurtiglading er fra denne undersøkelsen, den gir bare et øyeblikksbilde som viser at de aller aller fleste bruker hurtigladere sjeldent De som sier månentlig eller sjeldere den soleklart største delen. De som lader daglig/ukentlig på hurtiglading utgjør bare litt over ti prosent.

 

Utsagnet om at andelen som har brukt hurtiglading har økt sier ingenting i denne sammenhengen. Det er nok at de har vært innom en hurtiglader en gang for å telles med, det kan du ikke bruke til å anta at det er en økende andel som hurtiglader ofte.

Det er ikkje daglig/ukentlig bruk av hurtiglader som er problemet, det er at svært mange vil ønske å bruke dei på dei store reisedagane ved langhelger og ferier. No er vi på vei mot ei metning av andelen elbiler, en tur med for lange ladekøer kan vere en dealbreaker. Kan ikkje forstå kvifor opplyste folk ønsker en stopp i elbilsalget.

Lenke til kommentar

Hvis vi lurer på hvordan større batterier og raskere lading vil påvirke bruken av hurtiglader så trenger vi ikke spekulere, vi kan bare se på Teslaeierne. :)

Kjør på vis meg statistikken over bruk av superladerne. Jeg tviler på at du har noe nå heller. Det hjelper ikke å si se på ditt og se på datt, når du ikke har noe data å vise.

 

 

Det er ikkje daglig/ukentlig bruk av hurtiglader som er problemet, det er at svært mange vil ønske å bruke dei på dei store reisedagane ved langhelger og ferier.

Som er eksakt hva jeg har sagt.

 

No er vi på vei mot ei metning av andelen elbiler, en tur med for lange ladekøer kan vere en dealbreaker. Kan ikkje forstå kvifor opplyste folk ønsker en stopp i elbilsalget.

Hvem er det du sikter til? Jeg kan ikke si jeg har sett noen si noe slikt i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Passet det deg å ikke legge merke til denne posten?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1858791&p=25145629

Hva er det du mener å lese her? I TØI rapporten ser vi at de som bruker hurtigladere ofte er så få at de knapt vises i statistikken (Fig. 6.6) Det er en ørliten økning i de som bruker hurtiglading sjeldent (I.e. aldri gruppen krymper), men det er jo konsistent med min antagelse. Dette betyr bare at det er flere som kjøper elbiler som også kan brukes til annet enn jobbpendling.

 

Fra samme happort leser vi:

The motives for using fast chargers can be an important parameter in the strategy for

deployment of fast chargers. If owners mainly use fast chargers when they are in a range

squeeze, then usage will be infrequent with few transactions per vehicle per year. This

situation will make it difficult to find sustainable business models for the deployment and

operation of fast chargers.

Så TØI i rapporten du selv refererer til gjør samme vurdering som meg.

 

 

 

Nå kan *du* vise til data som støtter det du sier.

Jeg har da aldri påstått å ha data. Jeg har hele tiden vært klar på at jeg har fremsatt en sannsynlig fremtidig utvikling gitt at batteristørrelsene i BEV vokser. Man kan ikke hente data fra fremtiden. Man kan ekstrapolere fra eksisterende data, men ingentig som har kommet frem er inkonsistent. Jeg ser ikke noen data som tyder på at store batterier medfører at elbileiere begynner å bruke hurtigladere i det daglige eller på annet vis sprer hurtigladingen jevnere utover, som jo er det du later til å påstå.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjør på vis meg statistikken over bruk av superladerne. Jeg tviler på at du har noe nå heller. Det hjelper ikke å si se på ditt og se på datt, når du ikke har noe data å vise.  Som er eksakt hva jeg har sagt.Hvem er det du sikter til? Jeg kan ikke si jeg har sett noen si noe slikt i denne tråden.

Så då er vi enige? Det trengs ei massiv utbygging av hurtigladera for å ta toppane på reisedager og denne utbygginga må subsidierast fordi det ikkje er lønnsomt i markedet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så då er vi enige? Det trengs ei massiv utbygging av hurtigladera for å ta toppane på reisedager og denne utbygginga må subsidierast fordi det ikkje er lønnsomt i markedet

Hva som må subsidieres og hvordan blir et politisk spørsmål.

Om veksten av BEV kjøretøy fortsetter og om man har et mål om at det ikke skal være vesentlig kø på utfartsdager har jeg vanskelig å se at det kan skje uten subsidiering ja. Merk at denne subsidieringen kan komme på flere måter. Offentlige bidrag tatt fra skatteseddelen er ikke den eneste måten.

 

Man kan også tenke seg at den politiske målsetningen blir å bremse bilbruk, noe som tilsier at man heller aksepterer kø, og fremtvinger lavutslipp på andre måter (kjepp istedet for gullerotmetoden)

 

Enda et scenarie er at man legger så store utslippsavgifter på bilimportørene at de velger å kryssubsidiere ladere (Noe som naturligvis vil øke bilprisene)

 

Et fjerde scenarie er at andre teknologier enn BEV blir aktuelle og tar marked fra de bilsegmentene som brukes mest til lange turer som f.eks Hydrogen, Ammoniakk, biodrivstoff etc.

 

Så hva som blir konklusjonen er ikke gitt.

 

Som sagt, hva man ender med å gjøre er et politisk spørsmål, at jeg skisserer scenarier innebærer ikke at jeg utrykker noen preferanse for noen av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så då er vi enige? Det trengs ei massiv utbygging av hurtigladera for å ta toppane på reisedager og denne utbygginga må subsidierast fordi det ikkje er lønnsomt i markedet

 

Enig. Det er jo helt klart at vi behøver flere hurtigladere/lynladere. I grisegrendte strøk er det ofte bare 1 eller 2 ladere, om i hele tatt. De er også bare på 50kW, så ladinga tar lang tid.

 

Det er viktig å få på plass disse for de som ikke har mulighet til å lade hjemme. Sånn at de i det minste har muligheten til å kjøre elektrisk. 

 

Det er veldig sjeldent man ser ladestasjoner annet enn Tesla sine, som har flere enn 1-2 ladere med DC. Noen få har kanskje 5-6? Men ofte er det få og de er ikke veldig utbredt i grisegrendte strøk. Hvis man også vil at folk på bygda skal gå over til el, så må man også gi tilgang til hurtigladere der. 

Lenke til kommentar

Enig. Det er jo helt klart at vi behøver flere hurtigladere/lynladere. I grisegrendte strøk er det ofte bare 1 eller 2 ladere, om i hele tatt. De er også bare på 50kW, så ladinga tar lang tid.

 

Det er viktig å få på plass disse for de som ikke har mulighet til å lade hjemme. Sånn at de i det minste har muligheten til å kjøre elektrisk. 

 

Det er veldig sjeldent man ser ladestasjoner annet enn Tesla sine, som har flere enn 1-2 ladere med DC. Noen få har kanskje 5-6? Men ofte er det få og de er ikke veldig utbredt i grisegrendte strøk. Hvis man også vil at folk på bygda skal gå over til el, så må man også gi tilgang til hurtigladere der.

Det å ikke ha mulighet til å lade bil hjemme er stort sett et byfenomen. I.e. de som bor i gårder uten parkeringsplass.

 

I utkantstrøk er areal såpass billig at det vil være veldig unntaksvis å ikke ha en egen parkeringsplass hvor man kan installere lading.

 

Hurtigladere betjener i hovedsak de som reiser langt.

 

Jeg tror hovedgrunnen til at elbiler er mindre vanlig i utkantstrøk er i hovedsak at de økonomiske incentivene er mindre i.o.m at det er mindre, om noe, å hente på å spare bompenger, parkeringsavgifter og å unngå køer i kollektivfelt om man holder til i tynnbefolkede områder. Jeg er skeptisk til teorien om at det er mangel på lademulighet hjemme som holder igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å ikke ha mulighet til å lade bil hjemme er stort sett et byfenomen. I.e. de som bor i gårder uten parkeringsplass.

 

I utkantstrøk er areal såpass billig at det vil være veldig unntaksvis å ikke ha en egen parkeringsplass hvor man kan installere lading.

 

Hurtigladere betjener i hovedsak de som reiser langt.

 

Jeg tror hovedgrunnen til at elbiler er mindre vanlig i utkantstrøk er i hovedsak at de økonomiske incentivene er mindre i.o.m at det er mindre, om noe, å hente på å spare bompenger, parkeringsavgifter og å unngå køer i kollektivfelt om man holder til i tynnbefolkede områder. Jeg er skeptisk til teorien om at det er mangel på lademulighet hjemme som holder igjen.

 

Vel, har hørt dette ofte, at folk gjerne vil ha muligheten. Plutselig går strømmen (ikke et ukjent fenomen hvor min mor bor) pga storm osv. At nærmeste hurtiglader da er 12 mil unna, er ikke betryggende. Vanskelig å sette seg inn i problemstillinger som man ikke har vært utfor før.

Lenke til kommentar

Vel, har hørt dette ofte, at folk gjerne vil ha muligheten. Plutselig går strømmen (ikke et ukjent fenomen hvor min mor bor) pga storm osv. At nærmeste hurtiglader da er 12 mil unna, er ikke betryggende. Vanskelig å sette seg inn i problemstillinger som man ikke har vært utfor før.

Nå har jeg tilbrakt en ganske stor del av mitt liv boende i utkantstrøk, og har fortsatt mange forbindelser dit. Men at strømbrudd skulle være et vesentlig problem, den er nok ny for meg ja. Spørsmålet da er jo om en lokal lader vil være noe bedre stilt, eller om ikke den også vil miste strømmen i slike tilfeller.

 

Det jeg ser i de utkantdistriktene jeg er kjent (Norvestlandet i hovedsak) er at det er konsentrasjoner av elbiler veldig lokalt rundt der det er bompengebelagte tuneller. (F.eks averøya har mye elbiler), men det ellers er liten interesse. Hadde vi hatt bedre tall kunne vi kanskje kommet til en eller annen konklusjon, men jeg er ikke kjent med noe godt tallmatriale på dette.

 

Om dette holder stikk kan man satt på spissen at mer bompenger kanskje er den største driveren for elbilpenetrasjon. Det betyr ikke at vi skal ønske oss fler bommer sånn helt uten videre.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg tilbrakt en ganske stor del av mitt liv boende i utkantstrøk, og har fortsatt mange forbindelser dit. Men at strømbrudd skulle være et vesentlig problem, den er nok ny for meg ja. Spørsmålet da er jo om en lokal lader vil være noe bedre stilt, eller om ikke den også vil miste strømmen i slike tilfeller.

 

Det jeg ser i de utkantdistriktene jeg er kjent (Norvestlandet i hovedsak) er at det er konsentrasjoner av elbiler veldig lokalt rundt der det er bompengebelagte tuneller. (F.eks averøya har mye elbiler), men det ellers er liten interesse. Hadde vi hatt bedre tall kunne vi kanskje kommet til en eller annen konklusjon, men jeg er ikke kjent med noe godt tallmatriale på dette.

 

Om dette holder stikk kan man satt på spissen at mer bompenger kanskje er den største driveren for elbilpenetrasjon. Det betyr ikke at vi skal ønske oss fler bommer sånn helt uten videre.

 

Jeg tenker at folk er forsiktige. Mange som fortsatt husker hvordan det gikk med diesel og tenker at elbilpolitikken også bare er det blaff. Dersom utbyggingen av hurtigladere blir bedre og man ikke behøver å være bekymret for å lademuligheter, så gjør dette folk mer trygg på at elbilen er kommet for å bli. Med støtte fra staten på utbyggingen, så vil folk også ta det seriøst. Da vil det ikke bare være folk i storbyene som kjøper bilene.

 

Bare se på andelen som eier elbil fra Nordland og lenger nord. 3% og nedover jo lengre nord du kommer. Er det samme i Hedmark, Oppland, Sogn og Fjordane osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare se på andelen som eier elbil fra Nordland og lenger nord. 3% og nedover jo lengre nord du kommer. Er det samme i Hedmark, Oppland, Sogn og Fjordane osv. 

De offisielle tallene er litt villedende. La meg forklare.

 

Siste fylkesbaserte statistikk jeg finner er fra utgangen av 2017. Den gangen var det 139178 elbiler i Norge, med Nordland på 2,3%, Troms på 1,6% og Finnmark på stusselige 0,5%. I dag er det 266811 elbiler i landet, som er nesten en dobling (1,917x) siden slutten av 2017. Ut fra det kan vi stipulere ca 4,6% for Nordland, 3,2% for Troms og 1% for Finnmark. Det gir fortsatt ikke et helt riktig bilde, siden statistikken kun baserer seg på førstegangsregistrerte biler, ikke bruktkjøpte. Nå ser det ut til å korrelere bra at fylker med høy elbilandel også har høyere andel nybilregistreringer enn fylkene med lav elbilandel. Det er ingen hemmelighet at Akershus har en vesentlig nyere bilpark enn Finnmark og at en bil har i snitt 4-5 eiere i løpet av sitt liv. Biler kjøpes altså i større grad nye i Akershus og kjøpes i større grad brukt ute i distriktene. Det henger selvsagt sammen med geografiske variasjoner i gjennomsnittlig lønnsnivå. Det er altså gode grunner for å mistenke at de offisielle tallene for Østlandet er høyere enn reelt, mens de offisielle tallene for blant annet Nord-Norge er lavere enn reelt.

Lenke til kommentar

Er det overraskende at en rapport fra 2016 viser at en typisk Tesla kjøres mer enn daværende konkurrerende elbiler?

Hva var din opprinnelige påstand igjen? At større batterier og hurtigere lading fører til *mindre* hurtiglading? Tesla har solgt slike biler i Norge siden 2013 og brukerundersøkelser fra Teslaeiere viser at din påstand er feil. Teslaer hurtiglades oftere enn biler med kortere rekkevidde og langsommere lading. Din påstand nr 2 om at hurtiglading vil klumpe seg rundt store utfartsdager kan vi bare se bort fra siden den bygger på din første påstand som er feil.
Lenke til kommentar

Hva var din opprinnelige påstand igjen? At større batterier og hurtigere lading fører til *mindre* hurtiglading? Tesla har solgt slike biler i Norge siden 2013 og brukerundersøkelser fra Teslaeiere viser at din påstand er feil. Teslaer hurtiglades oftere enn biler med kortere rekkevidde og langsommere lading. Din påstand nr 2 om at hurtiglading vil klumpe seg rundt store utfartsdager kan vi bare se bort fra siden den bygger på din første påstand som er feil.

Langrekkevidde elbiler hurtiglader oftere fordi blandt kortrekkevidde elbilene er det veldig mange som aldri hurtigladere siden de ikke brukes på noen turer av litt lengde.

 

Ingen tall vi har fått se her gir noen indikasjon på at ikke langrekkeviddebilene i hovedsak lader på utfartsdager.

 

Du gjør en logisk kortslutning når du tar et snittall og bruker det til å si noe om distribusjonen, som er det vi diskuterer her. Absoluttmengden av hurtiglading er ikke viktig, men distribusjonen i tid er det, det er den som avgjør hva slags utnyttelsesgrad man kan få på sine investeringer i hurtigladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...